1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
THP distributieprobleem
Dr. Bernard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 27-06-2010

Gepost: 17 maart 2012 09:23 PM

Ik heb mij al tijden verbaasd dat er niemand melding heeft gemaakt van problemen met de THP-motor.
Ik heb zelf een thp 155 van de eerste lichting (april 2010) en heb al meerdere keren bij de garage gestaan voor div aanpassingen en modificaties ivm motorstoringen.
Het identieke probleem speelt ook bij Mini en met name Peugeot vanaf 2007 welke ook hetzelfde blok gebruiken. Wie het internet opgaat, schrikt zich het lazerus van de problemen, er is zelfs een belangenvereniging van gedupeerde Peugeotgebruikers met een THP. Ook Radar van de Tros heeft kortgeleden er nog een aflevering over op tv gebracht met de motor-problemen van dit blok. Alle drie merken hebben in de basis dezelfde motor echter zullen waarschijnlijk afzonderlijk kleine aanpassingen maken waardoor het ene merk nog net wat meer stoornissen heeft als het andere. (De PK’s verschillen bijv ook per merk).
Ook Citroen heeft in haar andere modellen met de THP duidelijk problemen gehad. Citroen Nederland zegt dat na de laatste modificaties nu alle problemen verholpen zouden moeten zijn, doch ik zit anno 2012 bij 30.000 km en na drie garagebezoeken nog steeds met dezelfde storingen. Kern van het probleem schijnt de distributie te zijn, teveel speling en verkeerde timing. 
In de praktijk; Vanaf 10000km meerdere keren op overklaarbare wijze in de noodloop terecht komen. Het lijkt dan net alsof de turbo niet meer werkt. Na twee garagebezoeken tot heden opgelost.
Het tweede nog aanhoudende probleem betreft kortdurend “haperen van de motor”  bij plank gas in de hogere versnellingen houdt de motor even in, ofwel bij inhalen met 80-120 km per uur. De motor is dan meestal ong. 15 min warm gereden als de storing zich voordoen. (Ik tank overigens de duurdere soorten brandstof en rij gemiddeld rustig zonder gekkigheid maar heb ook geen 155 pk gekocht om in een treintje te rijden achter een vrachtwagen.)
Toch kun je dus beter, het eerste half uur het gaspedaal niet helemaal intrappen, wil je geen storingen hebben. Naar mijn mening moet elke benzineauto dit toch zonder problemen kunnen, zonder er een gewoonte van te maken.
De garage luistert begripsvol maar heeft de problemen er nog niet uit, dwz als de auto geweest is, dan zijn de problemen tijdelijk weg doch na enige maanden komt het haperen weer terug.
De THP is op papier een fantastische motor maar mogelijk toch nog te ambitieus en niet uitontwikkeld geweest en dus daarom helaas te snel in de markt gezet. Ook Volkswagen/Audi hebben problemen met de nieuwe zuinige maar krachtige motoren.
Wat ik echt onbegrijpelijk vindt, is dat drie grote merken jarenlang toch in deze motor blijven geloven ondanks alle problemen die mensen aangeven. Waarschijnlijk heeft men motorisch geen alternatief.
Overigens moet ik zeggen dat ik over de rest van de auto zeer tevreden ben, echter noodgedwongen extra garantie afgesloten, durf hem niet te chiptunen, weet dat de inruil met deze motor lager gaat uitpakken en ga voorlopig ook niet sparen voor de Ds3 Cabrio met THP en een ds3 met een mindere krachtige motor kan mij niet bekoren.
Zijn er onder jullie ook mensen met een auto uit de eerste lichtingen met dezelfde problemen ??
Wat zijn jullie ervaringen met het oplossen van de problemen ??
Ik vindt het wel sneu om met dit item tussen alle enthousiaste onderwerpen te staan maar dit THP-debacle betreft waarschijnlijk meerdere DS3-enthousiasten.

Profiel  
 
Gepost: 17 maart 2012 09:37 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je de zoekfunctie niet goed hebt gebruikt, want deze problematiek is hier al meermaals aan de orde geweest. Een en ander is volgens mij samengevoegd in een groot topic. Even zoeken dus.

Profiel  
 
Onbekend eendje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-11-2011

Gepost: 17 maart 2012 09:48 PM
  [ # 2 ]

Nou ik ben inmiddels al ook al 5 x bij de dealer langsgeweest.
De 1E x keer hier in nederland toen ze tegen mij zeiden via de telefoon dat het emmisieprobleem zo was verholpen.

Auto opgehaald , haperen bij 3800rpm vervolgens met de auto toch wel naar het buitenland gereden met de gedachte in mijn achterhoofd dat het wel zou overgaan.

3 x in polen hebben ze mijn auto bekeken ( niet gemaakt ) konden die “.....” figuren niet eens want ze kenden het THP blok nog niet zo goed ? ... Mac Donalds is toch ook overal hetzelfde waarom geeft Citroën nederland geen informatie-uitwisseling met Citroen polen ?. Dat vond ik ook al vaag maar goed dat doet er nu niet meer toe.

Vervolgens auto is naar NL getransporteerd door de dealer na gekeken en kwam er achter dat het probleem nog niet verholpen was.

Vernieuwd ; bobines , bougies , bougie kabels , kabeltje die de klep - timing regelt ( want die deed het uiteindelijk niet goed een kleine sluiting ofzo ) en nu loopt de thp bijna weer helemaal goed.

Op 1 puntje na , hij houdt heel eventjes in bij 3800rpm vooral in de 4e / 5e / 6e versnelling merk je dit , maar echt storend vind ik het niet.

want in de 3e versnelling rij je met 3800rpm al zulke hoge snelheden dat je rijbewijs al gauw kwijt bent op een provinciaal wegje Sad.

Mijn auto is nu pak een beet een anderhalve / 2 maand weer terug op zijn plekkie bij mij.
Ik heb tevens de dealer nog wel uitgelegd dat de motor in het begin wel normaal deed en dat hij nou wel degelijk heel eventjes inhoudt bij 3800rpm.

De uitleg was kort maar krachtig. Geen enkele kleine turbo motor die op dit moment wordt geproduceerd door ongeacht wat voor merk is compleet zuiver in zijn vermogensdal en piek. Dus ik neem hier genoegen mee.

Maar het is wel echt balen als je net van plan bent als je op vakantie wilt of de auto echt nodig bent en dat hij dan opeens in de emmisiestoring valt / uitgeschakelde turbo.

Tevens ben ik echt zeer klantvriendelijk door mijn dealer elke keer ontvangen dus dat scheelt ook nog eens als dat is meezit.

Mocht de dealer waar je nu elke x komt , jou toch niet voldoende helpen dan heb ik nog wel 1 adres die echt jouw auto wel kan maken ( Citroën Dealer hier in het oosten des land).

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

Groetjes ,

Bartosz

AUDI COUPE Quattro , 2.8 V6 / 91 , +-  195PS Hobbyautó.
Citroën C5 Sedan.

Profiel  
 
Onbekend eendje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-11-2011

Gepost: 17 maart 2012 09:52 PM
  [ # 3 ]

Tevens Chiptunen verhelpt misschien wel het haperen.

Tevens wil ik mijn C4 BY LOEB ook chippen maar volgens mij is dat haperen eraf ivm betere afstelling van benzine / inspuiting dan de standaard waardes die Citroën doorgeeft.

Mocht ik mijn auto binnekort laten chippen dan plaats ik hier wel ergens op het forum een bericht daar over hoe dat bevalt etc.

Lees tevens ook de kleine verhalen op ziptuning over chiptuning van een THP blok.
Meestal goede verhalen

AUDI COUPE Quattro , 2.8 V6 / 91 , +-  195PS Hobbyautó.
Citroën C5 Sedan.

Profiel  
 
Iwanb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 962
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 17 maart 2012 10:16 PM
  [ # 4 ]

Klinkt me niet geheel onbekend dit, helaas. Ik heb bij de dealer al aangegeven dat mijn Racing op een rare manier af en toe inhoud en niet ‘door’ wil. Ze hebben niks kunnen vinden, maar de chef werkplaats heeft het wèl zelf ervaren in mijn auto. Misschien deze post eens onder de aandacht brengen!

Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0

Profiel  
 
idavid
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2012

Gepost: 18 maart 2012 12:22 AM
  [ # 5 ]

Ik heb mijn DS3 Sport Chic (april 2010) nu 6 maanden in bezit en heb een keer gehad dat hij inhield, geen foutmeldingen o.i.d. maar alle pit was eruit, leek wel of ik weer in mijn 12 jaar oude Volovo zat Smile
Dit gebeurde na ongeveer 20 minuten rijden, ik ben toen bij een benzinepomp gestopt en heb 10 minuten de motor uit gezet.
Daarna weer de snelweg opgegaan en hij reed weer als vanouds.

Ben bij thuiskomst het internet op gegaan en vond een stichting “THP claim” ? (via een ander Nederlands DS3 forum) welke opriep tot vereniging en het melding maken van deze incidenten. Ik heb ze toen gemaild met mijn ervaring maar kreeg de e-mail terug met de foutmelding dat het adres niet meer bestond (hotmail).

Omdat het eenmaal is voorgekomen en er geen storingsmeldingen in het scherm verschenen ben ik er niet mee naar de dealer gegaan. Maar deze berichten bezorgen me toch wel zorgen… ik ben niet de eerste eigenaar en heb dus geen extra garantie kunnen bijkopen. Nog een jaar en dan verloopt de fabrieks garantie.

Ben benieuwd naar andere hun ervaringen!

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 18 maart 2012 12:37 AM
  [ # 6 ]

Wellicht vind je ook in het DS3 gebeuren minder info, omdat het gros toch een E-HDI rijdt ipv een THP.

Desondanks is het natuurlijk treurig, eigenlijk triest, dat een blok wat in zoveel auto’s wordt geleverd, zoveel kwalen kan hebben. Ik zou zeggen, mannen van MINI, Peugeot en Citroen, sla de handen ineen en doe er wat aan. Want als dit bij TROS moet komen, is geen beste reclame op zn zachtst gezegd.

Profiel  
 
Gepost: 18 maart 2012 12:58 AM
  [ # 7 ]

Ik heb die Radar uitzending ook gezien en vergeef me als ik iets doms zeg… ik ben een ouderwetse ‘grease-monkey’ en totaal onbekend met nieuwerwetse techniek zoals de THP-motor.

Maar zou dat haperen en vooral het vervuilen niet kunnen komen door veel op lage toeren rijden? Zeg maar het Nieuwe Rijden?  Roetvorming (bijvoorbeeld in EGR-kleppen) kan een hoop ellende veroorzaken. Zelfs als je denkt dat je met een moderne auto niet sloom rijdt, zal het motormanagement door allerlei milieuregels alles zo afstemmen dat er altijd zo laag mogelijk in toeren wordt gereden en daardoor vervuilt de boel enorm. Dit is bij oude bakken al zo, maar die nieuwe motoren zijn er nog veel gevoeliger voor. Euro 98 tanken helpt al een stuk (bevat minder ethanol, dat o.a. vocht aantrekt) maar af en toe flink doortrekken (4000+ rpm) ook. Je hoeft niet continu als een dolle te gassen, maar af en toe even goed in de toeren jagen is goed voor welke verbrandingsmotor dan ook. Met warme motor, wel te verstaan!


En ja: dat euvel van de uitgerekte D-ketting is inderdaad bizar en slecht. Dat moet gewoon niet mogen. Maar inhouden bij 3800 toeren als je het gas vol intrapt…  dat noemen we bij oude wagens gewoon een ‘turbo-gat’ en daar is niets aan te doen.  Zal nu anno 2012 toch niet anders zijn, of wel?

Nogmaals, correct me if I’m wrong!  surrender


P.S. Vraag me nu niet waarom de auto het na 10 minuten stilstand wel weer normaal doet (‘sluit alle vensters van windows en start opnieuw’), want ik heb weinig sjoege van de bits en bytes die moderne wagens aansturen. Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 18 maart 2012 01:10 AM
  [ # 8 ]

Het inhouden van het blok zijn ook al in diverse topics opmerkingen over geweest, echter schijnt het niet alleen met een turbo gat te maken te hebben.

Een E-HDI heeft nou eenmaal maar een heel kort bereik waarin de turbo werkt, echter de THP werkt over een veel breder bereik, omdat dit geen eco besparend blok is.
Verder is het inhouden niet dat de turbo niet meedoet, het hele blok geeft gewoon nukken. Er wordt op dat moment gewoon te laat mengsel ingespoten door de software van de auto.. Bij mijn E-HDI ben ik het gewend en ik trek gewoon wat verder door in de toeren. Klein beetje helpt al veel, en ik ga rustiger om met mijn koppelingspedaal dan voorheen, ook dat verschilt al

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 18 maart 2012 08:28 AM
  [ # 9 ]

@La Leo

Dicht roeten kan ik aan 1 kant wel wat in zien.

Als ik de auto gewassen heb en ik rij daarna naar huis toe dan is het eindstukje van de uitlaat al weer zwart geroet.

Nu denk ik dat het niet komt door het “nieuwe rijden”, rijden in lage toeren.
Laatst nog een keer een beschuldigend vingertje van een man in een Volvo gehad.
Ja zo’n man met allemaal strepen op zijn mouw.
Hij wilde mij voorbij bij het stoplicht door links te stoppen.

Helaas voor hem was mijn Racing sneller van de plek.

Gelukkig moest hij lachen nadat we met toch wel ruim 160km/u de A15 opreden.
Toen zag ik ook pas dat het een agent was.  red face  red face


Dus het nieuwe rijden heb ik nooit geleerd.

whahaha

Maar toch veel roet uit de uitlaat.

 

Overigens geen problemen met inhouden of emissie storingen.
Gelukkig.

Profiel  
 
Iwanb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 962
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 18 maart 2012 09:10 AM
  [ # 10 ]

@blue dolphin

Jij hebt met jouw Racing ook nooit dat het doortrekken soms wat haperend lijkt te gaan? Ik heb dat heel soms en het doet me denken aan het gevoel dat de tractiecontrol ingrijpt, wat overigens niet het geval is.

Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 18 maart 2012 09:31 AM
  [ # 11 ]

@Iwanb
Kan ik niet echt zeggen.

wel dat de ESP naar mijn gevoel vroeg ingrijpt. (lampje op dashbord gaat dan ook branden)
mocht van mij wel wat sportiever afgesteld zijn/worden.

Profiel  
 
Iwanb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 962
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 18 maart 2012 10:09 AM
  [ # 12 ]

Bij mij brandt het ESP lampje in ieder geval niet. Mijn gevoel zegt dat er iets met de reactie van het gaspedaal is. Die is soms te laat of, zo ervaar ik het, stopt ie soms te laat als ik het gas al los heb.

Ik heb elders gelezen dat de Racing motor handmatig is opgebouwd en dus geen THP distributieklachten zou hebben.

Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 18 maart 2012 10:34 AM
  [ # 13 ]

Dat van het bouwproces heb ik ook te horen gekregen van de dealer.

dat het blok handmatig is opgebouwt.
of het waar is weet ik niet maar gelukkig geen problemen.

Dat van het punt dat je het idee hebt dat je gas langer reageerd dan dat je het ingetrapt hebt kan kloppen.

Van de week met een collega erover gehad.

Dat zit hem in de turbo.


Als ik het even goed uitleg zit het als volgt:
Bij gasgeven bouwt he turbo druk op.
als je het gas los laat dan valt de druk weg.
maar doordat er dan in het inlaatsysteem nog een deel torbodruk zit lijkt het wel of er nog wat gas blijft zitten zeg maar.

Ben niet zo technisch maar zoiets was het.


dus dat gevoel zou kunnen kloppen.
heb er zelf nog niet op gelet maar dat zal vast wel komen.

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 18 maart 2012 10:39 AM
  [ # 14 ]

@Blue Dolphin,

Dat zou op te lossen moeten zijn met een dumpvalve. Die zorgt ervoor dat de druk sneller weg kan.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Iwanb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 962
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 18 maart 2012 10:42 AM
  [ # 15 ]

Thnx voor de uitleg, het klinkt erg logisch. Maar al met al een heerlijke auto Wink

Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook