1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Racing Days, 10 dagen in een DS3 Racing, 10 dagen feest!
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 maart 2012 01:05 AM

Sinds vanmiddag heb ik de beschikking over een witte DS3 Racing, naar het schijnt moet ik hem 2 April weer inleveren. Ik ben blij dat tussen vandaag en 2 April nog 10 dagen zitten, want ik ben nu al hooked! Het lijkt mij in ieder geval aardig jullie van mijn indrukken op de hoogte te houden.

Morgen ga ik er mee naar de meeting in Zwolle. Laat ik niet vergeten de wekker te zetten, ik wil er niets van missen!

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 24 maart 2012 01:15 AM
  [ # 1 ]

Zozo mazzelaar!

Profiel  
 
Snakeye2209
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 05-01-2012

- DS 3 1.6 e-HDI 68kw Airdream So Chic
Gepost: 24 maart 2012 09:18 AM
  [ # 2 ]

Nice! Dat moeten de dolle 10 dagen worden ja.

maar wat is de reden waarom je m weer in moet gaan leveren?

3 januari 2012 DS3 in ontvangst
16 januari 2012 5.000KM
7 april 2012 10.000KM
7 juli 2012 20.000KM
19 februari 2013 50.000KM
13 augustus 2013 75.000KM

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 maart 2012 12:52 PM
  [ # 3 ]

Als je een auto niet koopt maar leent is er helaas altijd een moment dat je hem weer in moet leveren. We zijn nu met de toerrit bezig, het weer is geweldig en het gezelschap uitstekend!

Foto’s op de CiFo Facebook pagina!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 24 maart 2012 01:14 PM
  [ # 4 ]

Ken um nie vinden op Facebook, heb ie een link?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 25 maart 2012 12:40 AM
  [ # 6 ]

Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 25 maart 2012 12:56 AM
  [ # 7 ]

Dag 2 zit er op. Meer DS3 had de dag niet kunnen zijn:

Op weg naar Zwolle eerst maar eens gestopt bij een tankstation voor een bak koffie, het valt niet mee om het tempo van de Racing bij te houden.

DS3 gebakjes bij Emerpark in Zwolle

Onze Racing, klaar voor actie

De DS3 camerawagen van iwanb, ook een racing, maar dan in de andere kleurstelling

Even wachten voor de vrije passage bij de brug in Kampen

De groep weer bij elkaar op de dijk langs de Ijssel

Tijd voor lunch

Bij terugkomst nog even nader kennis kunnen maken met de DS5

En gegeten moest er aan het eind van de dag natuurlijk weer, even Deventer in voor een hap.

Uiteindelijk was het toch weer tijd om huiswaarts te keren


Ik heb in totaal een kleine 500 kilometer op de teller staan inmiddels en ik begin ‘m aardig te leren kennen. Ik heb nog even de tijd om tot een eindoordeel te komen, maar de voorlopige stand is een 9+, wat een gaaf ding! Waar bij de THP de motor nog de beperkende factor is, is bij de Racing de hoeveelheid grip de beperkende factor en het is erg leuk om daar mee te spelen. De remmen zijn merkbaar krachtiger en doen hun werk feilloos, de doseerbaarheid is uitstekend. De motor is gretig en hangt wat scherper aan het gas dan bij de THP. De versnelling is fenomenaal en de motor is in het hele toerenbereik paraat. Ook bij 100 km/u in de zesde versnelling heeft hij voldoende vermogen om zonder terug te schakelen vlot in te kunnen halen. Het is gewoon een hele goede all-rounder. Morgen op en naar naar Essen met 4 man aan boord, ik ben benieuwd!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 25 maart 2012 09:51 AM
  [ # 8 ]

Mooie foto’s dat is smullen…

10 Dagen geweldig, Lucas als je nog in de buurt van Beilen komt

hier zijn hele leuke weggetjes. En de A31 is ook in de buurt.

En ik heb altijd tijd, helemaal voor dit speelgoed.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 maart 2012 01:45 AM
  [ # 9 ]

DAG 3:

Zondag, Techno Classica dag. Met z’n vieren in de DS3 op en neer naar Essen. Het is gelukt, maar het bleek niet echt een goed idee aangezien die 4 personen volwassen en redelijk uit de kluiten gewassen kerels waren. De kuipstoelen zijn wel geweldig. Ze zijn niet zo hard als ze er op het eerste gezicht uit zien, sterker nog, ze zijn eigenlijk heel comfortabel en bieden ook aan de bovenrug prima steun onder alle omstandigheden.

Verder heeft de DS3 zich uiteraard prima gehouden. Bij remmen op hogere snelheid is hij niet zo stabiel als een auto uit een hogere klasse, maar dat is ook niet te verwachten. De vertraging op zich is wel fenomenaal dankzij de grotere remmen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 maart 2012 01:56 AM
  [ # 10 ]

DAG 4:

Dagelijks woon werk verkeer brengt ook dagelijks fileleed met zich mee. Het geeft wel mogelijkheden om rustig wakker te worden en van de omgeving te genieten.

De DS3R bewijst een echte allrounder te zijn. Toegegeven, je kunt er lekker mee knallen, maar ook in de file en in de stad loods je hem heerlijk ontspannen en schakellui door het verkeer. De eerste dagen dacht ik, goh, jammer dat hij niet zo hard brult, dat de vermogensontwikkeling niet zo explosief is en dat het onderstel niet spijkerhard is. Ik begin daar toch op terug te komen. Een spijkerharde en erg hardcore afgestemde auto is leuk, maar minstens zo vermoeiend en nerveus. De R is in de praktijk gewoon een THP met een beetje meer. Hij hangt beter aan het gas en wil er ook flink beter vandoor, maar hij verveelt niet en dat vergroot de waardering elke kilometer die ik er in afleg.

En voor ik het vergeet, de DS3R is vandaag bij zijn naamgevende voorganger op bezoek geweest en heeft hem roestwerende middellen gebracht. Die heeft hij zelf gelukkig nog niet nodig.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 maart 2012 09:58 AM
  [ # 11 ]

Hoe ervaar je het (sportievere) stuurgedrag? Dat schijnt namelijk volgens veel tests wat minder, wat vaag te zijn. Voor de rest: ik blijf meelezen!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 april 2012 12:14 AM
  [ # 12 ]

De laatste dag zit er alweer op. Morgen breng ik hem terug, jammer. De 10 dagen zijn voorbij gevlogen, maar hoe kan het ook anders met zo’n raket. De laatste dagen zijn gevuld met dagelijkse beslommeringen, woon werk verkeer, met helaas, vaak de nodige file.

Gelukkig maakt het uitzicht het soms nog een beetje goed

Er zal later nog een uitgebreid verslag op de frontpage verschijnen, maar ik zal toch vast wat meer vertellen. Om te beginnen heb je met de Racing net als met eigenlijk iedere DS3 een ontzettende aandachttrekker onder je kont. Vrijwel iedereen vind hem cool of beter, men reageert er positief op en je kunt er overal mee verschijnen, van restaurant met sterren tot chinese afhaal in een probleemwijk.

Dat talent als goede allrouder komt ook terug in de rij eigenschappen. Het uiterlijk doet een vrijwel onhandelbaar projectiel vermoeden, maar dat is het beslist niet. Je kunt er ook in de file of rustig stadsverkeer soepel mee door het drukke verkeer glijden. De bak schakelt makkelijk en precies en de bediening is vrij licht. De stuurbekrachtiging had van mij wel wat minder sterk gemogen, dat zou de trefzekerheid waarmee je hem een bocht in zet een stuk verbeteren. Ik merk dat ik na het insturen van een bocht toch vaak in de bocht wat bij moet sturen. De aandrijfkrachten in de voorwielen zijn natuurlijk bij het snelle bochtenwerk ook niet mals, maar daar hebben alle voorwielaandrijvers met veel vermogen last van. Vergelijk ik de Racing met een gewone THP, dan is er in het weggedrag niet zo veel verschil, wel heeft de Racing veel meer uitstraling en zijn de kuipstoelen in de Racing geweldig. Het uiterlijk van de kuipen doet misschien anders vermoeden, maar ondanks dat ze veel steun bieden zijn ze ook erg comfortabel, ook op een lange rit. Wel merk je dat de motor beduidend meer vermogen heeft en dat hij veel scherper aan het gas hangt. Het zou voor mij een riskante auto zijn om aan te schaffen. Bij 120 in de 6e versnelling zit je iets boven de 2500 toeren, precies het toerental dat de motor er echt lekker zin in begint te krijgen. Wat je begint als vlotte inhaalmanoeuvre resulteert dan al snel in een sprint naat te hoge snelheid, gewoon omdat het zo lekker gaat.

Profiel  
 
Gepost: 05 april 2012 10:20 AM
  [ # 13 ]

van de voorpagina

Racing days, 10 dagen genieten

Meewerken aan een groot automerkgericht internetforum heeft zo zijn prettige kantjes. Deze maand vergasten wij u wekelijks op een testverslag in wat wij intern *de maand van de nieuwe meuk” hebben gedoopt. Zo reed onze voorzitter Lucas Unger recent tien dagen in een door Citroën Nederland beschikbaar gestelde DS3 Racing. Zijn bevindingen met het witte monstertje kon u al volgen in het bijbehorende topic. Niet gelezen? Hier volgt de korte samenvatting.

De timing is niet toevallig, daags voor de geplande DS3-meeting in Zwolle haal ik de Racing op aan het Stadionplein. Het autootje imponeert. Het spierballengedrag is aanstekelijk en het kost een boel zelfdiscipline om de Racing niet louter snoeihard over de Overijselse dijkjes te jagen. Alles is in huis om de belofte van hard en meedogenloos waar te maken. De bak schakelt makkelijk en precies. Het onderstel is heel berekenbaar en geeft vertrouwen. Gaat het gaspedaal naar beneden, dan is de versnelling fenomenaal. De motor is werkelijk in het hele toerenbereik paraat. Minstens zo indrukwekkend zijn de remmen. Ze zijn goed doseerbaar, maar tegelijkertijd bijzonder krachtig. De kuipstoelen zijn anders dan het uiterlijk doet vermoeden erg comfortabel. Ze bieden veel meer steun bij snel bochtenwerk dan het zitmeubilair van de “mindere” broeders, maar ook op een lange rit overtuigen ze moeiteloos. Vier uit de kluiten gewassen volwassen kerels heen en weer sleuren naar de Techno Classica in Essen is ruimtelijk gezien misschien niet het beste idee, maar achter het stuur heb je geen moment het gevoel dat je in een te sportief afgestemd straatracertje zit.

Vergelijk ik deze DS3 met een gewone THP, dan is de Racing op een aantal punten beduidend beter. Afgezien van de meerprijs zijn er misschien wel geen nadelen te vinden. De Racing heeft om te beginnen veel meer uitstraling. Het is een echte nekkendraaier die door iedereen herkend wordt als een echte hot hatch. De motor is gretig en hangt wat scherper aan het gas. Waar bij de THP de motor nog de beperkende factor is, is bij de Racing de beschikbare hoeveelheid grip de spelbreker. Geloof me, het is erg leuk om daar een beetje mee te spelen. Ga je over de limiet, dan krijg je wat onderstuur te verwerken, gevolgd door zelfs een weinig overstuur. In alle gevallen is het heel eenvoudig te corrigeren. De bediening is vrij licht. De stuurbekrachtiging had van mij wel wat minder sterk gemogen, dat zou de trefzekerheid waarmee je hem een bocht in zet nog een stuk verbeteren. Ik merk dat ik na het insturen toch regelmatig in de bocht al aan het corrigeren sla. Ook de aandrijfkrachten in de voorwielen zijn bij het snelle bochtenwerk als vanzelfsprekend niet mals. Een kwaal waar alle voorwielaandrijvers met veel vermogen last van hebben.

Toegegeven, je kunt er lekker mee knallen, maar in de file en in de stad loods je hem ook heerlijk ontspannen en schakellui door het verkeer. De eerste dagen dacht ik nog, “goh, jammer dat hij niet zo hard brult, dat de vermogensontwikkeling niet zo explosief is en dat het onderstel niet spijkerhard is.” Ik kan niet anders dan daar op terugkomen. Een spijkerharde en hardcore afgestemde auto is leuk, maar tegelijkertijd erg nerveus en vermoeiend. De Racing is gewoon een bijzonder geslaagde mix. Makkelijk en lui te rijden in het normale verkeer, vergevingsgezind voor de bestuurder met ambities en op het scherpst van de snede te rijden voor de geoefende sportieve chauffeur. Verrassend is het gemiddelde verbruik van 1 op 13,9 over de gehele testperiode. Super 98 tanken is part of the deal bij een Racing, met minder neemt hij geen genoegen, maar het blijft een bijzonder gunstig verbruik voor een auto als deze. Met een even sterke atmosferische motor met meer inhoud was dit echt niet haalbaar geweest. Downsizen bewijst op deze manier daadwerkelijk zijn nut. Tien dagen met de DS3 Racing vlogen letterlijk voorbij. Citroën heeft met deze auto een exclusief straatracertje in het gamma, dat moeiteloos imponeert en meer allround kwaliteiten in zich draagt dan het agressieve uiterlijk doet vermoeden. In elk geval heeft deze moderne Citroën ons vast overtuigd.

tekst en foto’s: Lucas

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 05 april 2012 12:05 PM
  [ # 14 ]

Jammer voor je dat het geen 80 Racingdays rond de wereld was….

Profiel  
 
Snakeye2209
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 05-01-2012

- DS 3 1.6 e-HDI 68kw Airdream So Chic
Gepost: 05 april 2012 02:46 PM
  [ # 15 ]
Willibrord schreef:

Jammer voor je dat het geen 80 Racingdays rond de wereld was….

En dan een reportage ala Top Gear Smile

3 januari 2012 DS3 in ontvangst
16 januari 2012 5.000KM
7 april 2012 10.000KM
7 juli 2012 20.000KM
19 februari 2013 50.000KM
13 augustus 2013 75.000KM

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook