1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
deurslot werkt niet meer
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 27 maart 2012 11:56 AM

Beste CX-adepten,

Ik zit met een vervelend probleempje: van het ene moment op het andere werkt het slot aan de bestuurderszijde van mijn CX niet meer. Het gaat om een vroege 2500D uit 1978. Ik kan de sleutel nog wel in het slot steken en linksom en rechtsom draaien, maar er gebeurt niets meer en ik voel ook niet meer de lichte weerstand van anders, wanneer je de deur op slot draait of opent. Vreemd is dat dit altijd heeft gewerkt en nu plots niet meer. Met dezelfde sleutel kan ik wel nog steeds de passagiersdeur openen en sluiten evenals de kofferklep. Het moet dus aan het slot van het portier zelf liggen, vermoed ik.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Wordt het de hele boel demonteren of zelfs een nieuw slot installeren?

Nu is het vervelend: uitstappen, om de CX heen lopen, passagiersportier openen, bestuurdersportier van binnenuit sluiten, dan passagiersportier sluiten. Bij vertrek de omgekeerde volgorde. Best vervelend en een heel vreemd zicht…

Wie wil/kan me helpen aub?

Vriendelijke groet,

Jan

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 maart 2012 12:04 PM
  [ # 1 ]

Gebroken slotstangetje? Of een verbindingsstukje tussen de stangetjes kapot? Het slot zelf wil nog wel draaien, dus die doet het kennelijk nog wel, dus ik vermoed dat de verbinding tussen cilinderslot en mechanisme het probleem is. Deurpaneel demonteren en kijken, dan weet je het. Een heel nieuw slot zal dan denk ik niet helpen, en bovendien moet ook daarvoor het deurpaneel eraf. Je zou, mocht het toch aan het slot zelf blijken te liggen, de sloten van links en rechts omwisselen. Bij mijn GSA had ik rechts ook problemen, zij het van iets andere aard, en ik meen dat de constructie van t1 CX’en min of meer gelijk aan GS/GSA.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 27 maart 2012 01:40 PM
  [ # 2 ]

Hoi,

Dank je voor je antwoord.

Dan ga ik het deurpaneel maar eens demonteren, wel met enige angst, omdat het een serie I is en omdat men altijd zegt dat die deurpanelen zo fragiel zijn.

Hoe pak ik dat best aan om niets te beschadigen en ook niet die kleine plastic “dopjes” waarmee het paneel zelf in de deur vastzit?

Groet!

Jan

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 maart 2012 01:44 PM
  [ # 3 ]

Dat kan ik je niet vertellen, heb geen ervaring met CX-deurpanelen. Anyone else?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2012 01:47 PM
  [ # 4 ]

Zorg dat je deze tool bij de hand hebt.
Even vragen naar een vork voor deurpanelen of ‘panelenwipper’


Waarschijnlijk is het haakje losgekomen van het (nylon) klemmetje dat verbonden is met de ontgrendeling. Als je pech hebt, is het gebroken en moet je een nieuw stangetjes zoeken.

Je kunt ook gewoon de auto niet op slot zetten, die slotjes stellen sowieso nix voor: met een ordinair zakmes heb je elk portier zo open.  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 27 maart 2012 03:06 PM
  [ # 5 ]

heb ik met mijn vorige CX ook gehad, midden in de winter, had geen zin om dat op straat op te lossen dus heb twee maanden de auto midden in Amsterdam niet op slot gedaan ging prima. Daarmee los je het probleem natuurlijk niet op maar acuut vervangen/oplossen en over stoelen heen klimmen lijkt mij niet nodig

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 27 maart 2012 03:52 PM
  [ # 6 ]

Dank je voor jullie advies!

@mbender,

Wat was uiteindelijk het probleem bij jouw CX en hoe heb je het uiteindelijk dan opgelost?

Ik bewonder je dat je je CX twee maanden niet op slot hebt gedaan in Amsterdam. Ik heb zo eens mijn GS vergeten op slot te doen, en toen ik terug bij mijn auto kwam, zat er doodleuk iemand in die uit nieuwsgierigheid de auto van dichtbij wilde bekijken… Sindsdien vind ik het niet meer zo’n geruste gedachte om de auto niet op slot te doen…

Groet!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 27 maart 2012 04:34 PM
  [ # 7 ]

Je bedoelt: er zat een junk in die wilde kijken of er wat van zijn gading in lag, maar de tegenwoordigheid van geest had om een creatieve smoes te verzinnen toen de eigenaar opeens voor zijn neus stond… Wink

Mijn portiersloten leiden ook een eigen leven. Rechts wil van binnenuit niet meer op slot, links wil soms niet meer ontgrendelen.
“Oplossing” rechts: altijd het portier van buitenaf afsluiten.
“Oplossing” links: een korte tik met de zijkant van mijn vuist tegen het slot en dan nog eens proberen. Dan wil ie doorgaans wel weer open.

De lamlendigheid ten top natuurlijk… Misschien toch maar eens wat van die klemmetjes kopen (ze gaan toch stuk) en de panelen er eens voorzichtig afhalen. Ben beneiuwd of ik vervolgens snap wat ik moet bekijken/doen…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 maart 2012 05:13 PM
  [ # 8 ]

De kans bestaat dat het palletje van het slotcilindertje is afgebroken.

Bij S1 slotjes kan je dat cilindertje vervangen. Later werd het een geintegreerd slotje, en moet je het geheel vervangen.

Ik heb het al eens gehad, en heb nieuwe cilindertjes erin gezet. Hieronder een voorbeeld van zo’n los cilindertje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2012 05:25 PM
  [ # 9 ]

Ja maar daar ligt het niet aan. Het cylinderhoudertje steekt over naar het echte slot. Dat kan eraf breken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 maart 2012 05:44 PM
  [ # 10 ]

Nouja goed, bij mij was dat lipje eraf gebroken, en kon ik de cilinder dus vrij ronddraaien in de houder. Komt overeen met het beeld wat de ts geeft. Het kan natuurlijk van alles zijn, ik geef een suggestie.

edit: een foto gevonden van mijn oude slotcilinder, en op de voorgrond een nieuwe, met het palletje

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 maart 2012 06:32 PM
  [ # 11 ]

Wat de deurpanelen betreft: je kunt bij CX-basis voor weinig geld een setje plugjes en bijbehorende dopjes (“vrouwtjes”) bestellen. Als er dan een plugje kapot gaat, kun je die meteen vervangen. Het is m.i. namelijk essentieel voor het recht houden van de deurpanelen dat er zoveel mogelijk plugjes intact blijven.

Zo’n tool zoals La Leo heeft is natuurlijk the bee’s knees, maar met wat beleid en een brede schroevendraaier en een klein tangetje wil het ook wel. Vooral niet hard trekken aan het paneel, of met de schroevendraaier het paneel wegduwen. Je wil juist de schroevendraaier tegen de deur steunen en het paneel naar voren duwen, door hem precies tegen het plugje te zetten en voorzichtig te draaien.

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 15 mei 2016 02:45 PM
  [ # 12 ]

Dag CX-kenners,

Het palletje bleek inderdaad afgebroken en daarom kon ik de deur niet meer op slot doen. Intussen is dit hersteld. Nu het slot weer in de auto monteren. Is er iemand die een voorbeeld heeft van een schema (foto, scan uit het werkplaatshandboek…) hoe het slot in de deur zat en hoe alle rondelletjes (ringetjes) gemonteerd moeten worden? Ik wil ook vermijden de slotcilinder ondersteboven te monteren. Het is een hele tijd geleden dat ik het zaakje demonteerde en ik weet niet meer precies hoe het zat…

Alvast dankjewel!

Groeten,

Jan

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 mei 2016 03:08 PM
  [ # 13 ]

Zelf geen ervaring (gelukkig)

Er is toch een werkplaatshandboek te downloaden…  waar ook al weer ? Staat dat daar niet in ? (Haynes heb ik nu even niet in de buurt)
Bij de CX basis webshop staan alleen wat kleine schematische plaatjes

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 18 mei 2016 03:49 PM
  [ # 14 ]

spreek eigenlijk redelijk voor zich als je het deurpaneel eraf heb. Trouwens wel snel met deze reperatie, 4 jaar over gedaan haha

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 mei 2016 04:12 PM
  [ # 15 ]

Google op manual citroen cx
Gaf deze bv.: manual download
Staat daar wellicht een overzicht in de manual of parts ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook