1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
GSA “at work”, koetswerk en interieur
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 15 april 2012 06:46 PM

Dag iedereen,

ik ben helemaal nieuw op het CiFo, maar ik volg vanuit België wel al een tijdlang het forum van de Xantia-club.
Omdat ik naast 2 xantia’s ook nog een GSA X3 (1983) én een ami6 (1964, met centrifugaalkoppeling) heb, werd het hoog tijd om ook hier te registreren.

En meteen een probleem :
de GSA doet het niet meer. Startmotor draait nog, maar 0,0 ontsteking. De benzinepomp doet het nog, carburator heb ik nog niet opengedaan.
Bougies al eens vervangen, geen resultaat. Bougie zie ik ook niet vonken, ook dat heb ik getest.
Stroomverdelerkop lijkt intact.
Hoe kan ik weten of de bobine echt kapot is ? Nu meet ik amper 12V op de hoogspanningsuitgang.

Indien het de bobine (merk Ducellier) is, hoe weet ik dan welk type ik moet bestellen ?

Alle suggesties zijn uiteraard welkom, alvast bedankt.

Bart

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 april 2012 07:19 PM
  [ # 1 ]

Het kan ook goed de ontstekingsmodule zijn.
Waar woon je? Er is vast wel iemand van wie je even een bobine en/of module kunt lenen om te testen.

En nieuwe of vervangende ontstekingsdelen zijn over het algemeen niet zo moeilijk te vinden.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 15 april 2012 09:00 PM
  [ # 2 ]

Merci al voor de reactie.


Ik woon in Gent maar zit voor mijn werk vooral in Sint-Niklaas. België dus.
Ergens in de wijde omgeving van Gent en of op de as Gent-Antwerpen is perfect haalbaar.
Dus indien er iemand met GSA in mijn buurt is, hoor ik het graag. Ook zonder dat er persé onderdelen moeten gewisseld worden. Het zou dan nog ééntje met transistor moeten zijn, niet met contactpuntjes.

Maar : kan ik echt niet testen of meten wat de bobine nog waard is ?

groeten,

bart

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 april 2012 09:34 PM
  [ # 3 ]

OP de kabel die van de bobine naar de verdelerkap loopt stop je een bougie, die aan de massa leggen en dan starten. Als de bougie vonkt is de bobine goed.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 16 april 2012 10:12 PM
  [ # 4 ]

dank voor de tip. dat ik daar zelf niet aan dacht . . .

uitgeprobeerd, en geen vonk te bespeuren.
Dus bobine of transistormodule blijven nog over.

Ik zal de bobine vervangen, en dus gokken

groeten,

Bart

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 30 april 2012 06:05 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

intussen zijn we zover dat én de bobine én de transistormodule zijn vervangen.
Helaas nog geen resultaat.
Als ik een bougie monteer op de kabel vanaf de bobine, en netjes aan de massa hang, dan heb ik geen vonk, behalve . . . net als het starten stopt, of net begint. Er is dan hooguit 1 vonkje te zien, niet altijd.

Ik gok zelf dat ergens in de bekabeling die het contact openzet, een kortsluiting zit. Als dat het geval is, dan niet in de starter zelf, want tijdens het slepen wou de auto ook niet aanslaan, maar dat was natuurlijk voor de bobine en module vervangen zijn.
Er zijn geen zekeringen gesprongen, trouwens dan zou ik ook die ene vonk niet hebben.

Vreemd . . .

Help ! ...

groeten
Bart

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 30 april 2012 06:36 PM
  [ # 6 ]

Contactslot niet meer goed?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 april 2012 06:37 PM
  [ # 7 ]

Neem een draad. Zet hem op de PLUS van de accu en op de PLUS van de bobine. Start vervolgens gewoon, met de sleutel, de motor. Loopt ie dan wel? Contactslot stuk.

succes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 06 mei 2012 04:07 PM
  [ # 8 ]

dag Mathijs en Waterman,

met dank voor jullie suggesties, alles uitgeprobeerd, geen resultaat.
Het kontaktslot had gekund, want het is al moeilijk om de sleutel in en uit te nemen, dus daar hapert wel iets. Maar zoals gezegd : +draad naar bobine helpt niet
In de vraagbaak staat het elektrisch schema en daar ben ik nog eens in gaan zoeken. De minus van de bobine keert daar terug naar de toerenteller, en pas dan naar de massa. Dus ook ‘n keer een draadje tussen massa aan de batterij en de bobine : niks. Zelfs door beide draden aan te leggen, en dan nog met als variant de toekomende (grijs) en/of de vertrekkende (groen) draad in de kabelboom losgemaakt, én hetzelfde met de bedrading naar het diagnose-stopkontakt.
Wat wel lukt, is de bougie doen vonken, telkens als de +draad van batterij naar bobine los/vast wordt gewisseld : dan heb je telkens welgeteld 1 vonk !

Ook de zekeringen blijven intact.

‘t is moeilijker dan ik dacht.
Als je nog een idee hebt wat de oorzaak kan zijn, laat maar iets weten.

groeten,

Bart

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 mei 2012 11:18 PM
  [ # 9 ]

Ik heb niet heel veel sjoege van ontsteking. Maar wat ik zo nu begrijp:
Je hebt vonk op de bougie, welke direct aan de bobine hangt. Die heb je maar 1 keer, want de rotor zorgt dat het contact met de bobine-bougie-blok(massa) verbroken word en de bobine z’n lading weer even op kan bouwen.

Dan blijft toch de rotor over?

Is het geen massaprobleem van het blok? Dan doen de bougies het ook niet.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 07 mei 2012 02:33 PM
  [ # 10 ]

Klopt, de bobine zal bij rechtstreeks aansluiten op de accu één keer vonken en bij onderbreken van de spanning opnieuw. De bobine is dus goed. Niet te lang continu spanning opzetten, dat vindt ie niet leuk.

Normaalgesproken zorgen de contactpuntjes (analoge ontsteking) of de ontstekingsmodule (elektronische ontsteking) voor de contact/onderbrekingscyclus na elke vonk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bobine

Misschien een kabelbreuk richting de module of een brakke stekker? Of de ruilmodule ook stuk?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 07 mei 2012 03:19 PM
  [ # 11 ]

Heb je de verdelerkap echt goed bekeken? Meestal roesten die puntjes binnenin, waardoor er geen goed contact meer gemaakt kan worden.
Is de stekker van de ontstekingmodule goed en schoon? Wil ook nog wel een iets mee zijn…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 07 mei 2012 03:24 PM
  [ # 12 ]

Is het pinnetje in de verdelerkap, in het midden, niet weg of kapot? Dan komt er geen spanning bij de rotor.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 07 mei 2012 04:21 PM
  [ # 13 ]

Of een “lekke” rotor. Bij mijn rotor sloeg de vonk door de rotor heen naar het asje. Dat zag je niet, maar in een testopstelling konden we het uiteindelijk aantonen.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 12 mei 2012 02:33 PM
  [ # 14 ]

Hallo,
met alle suggesties op zak (waarvoor dank) vanmorgen opnieuw aan de slag gegaan.

Rotorkop er af en schoongemaakt.
Omdat ik de rotor zelf ook eens van alle kanten wou bekijken, met de slinger de motor rondgedraaid, en wat bleek : de linker helft van de motor doet het niet meer, distributieriem tussen krukas en nokkenas links zit er nog wel op, maar draait niet meer. Daarmee is de oorzaak definitief gevonden !

En dus staan we nu voor een nieuwe uitdaging : distributieriemen te vervangen, en meteen alle olielekkage van motor en LHM oplossen.
Dat wordt een grote klus, en ik heb er geen ervaring mee.
Is zoiets überhaupt doenbaar voor iemand die wel handig en stipt kan werken, ook al is het de eerste keer ?
Of toch maar beter hulp van iemand met ervaring inroepen ?
Eventueel nog andere typische klussen die beter meteen mee worden gedaan ?

Alle reacties zijn welkom.

groeten,

Bart

BTW : hoe wijzig je de titel van het topic : de bobine is dus zeker niet de oorzaak Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 mei 2012 05:09 PM
  [ # 15 ]

Je kunt je topic titel veranderen in je 1e bericht.

Op zich is alles mogelijk als je handig bent en met het behulp van het forum.
Ik zal de motor eruit halen en alle pakkingen en keerringen vervangen, evenals de koppeling.
En uiteraard de distributie, en wat er achter weg komt omdat ie niet mee draait.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook