4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
start stop weigert
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 februari 2014 07:46 PM
  [ # 46 ]

Goed. De discussie over belastingen, mrb enz enz enz gaan we hier dus niet voeren. Terug on topic.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 15 februari 2014 08:17 PM
  [ # 47 ]

Oke, maar wil nog wel even kwijt dat ik mijn e-HDI ook prive rijdt en er bovendien aardigheid aan heb zo lang mogelijk in een oudere auto te rijden. Heb al de nodige jaren een Morris Cooper 1275 S van 1965… En die gaat nooooooiiiiit weg.

Ik vind het startstopsysteem nuttig, omdat het een auto wat milieuvriendelijker maakt en het systeem ook best comfortverhogend is. In het begin moest ik er even aan wennen, maar eenmaal gewend gaat het prima. Mis het zelfs wel in de C1 van mijn wederhelft. Alleen als je in een rij langzaam rijdend en stilstaand verkeer terechtkomt is het lastig. Maar dan kun je het systeem uitzetten.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 15 februari 2014 08:57 PM
  [ # 48 ]

Het starten van zo’n stop/start systeem vind ik drie keer niks. De hele wagen staat te schudden als dat gebeurt. Mijn huidige DS3 (THP) heeft geen stop/start, maar het was een van de redenen om geen eHDI te kiezen indertijd.

Het is niet alleen de DS3 die daar last van heeft overigens - ook onze eigen Smart en de V60’s die ik probeerde hadden er last van. De nieuwe Mazda CX-5 bewijst dat het wel goed kan, daar merk je het herstarten niet of nauwelijks in.

Voor de turbo zou ik niet bang zijn - die overleeft het wel. Turbo’s zijn niet meer zo gevoelig als vroeger. Zo lang er maar goede olie gebruikt wordt en de koeling in orde is zal het ding wel heel blijven.

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 15 februari 2014 09:22 PM
  [ # 49 ]

ik bedoelde mijn reactie ook niet zo negatief, ik kan er alleen niet zo goed tegen dat sommige mensen weinig gevoel voor de instandhouding van de techniek hebben in de zin van “na xxxxxxx kilometer rij ik toch weer wat anders en wat er daarna met m’n auto gebeurt interesseert me niet…”

zelf ben ik blij met m’n VTI 120 zonder start/stop Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 15 februari 2014 09:58 PM
  [ # 50 ]
jev schreef:

Het starten van zo’n stop/start systeem vind ik drie keer niks. De hele wagen staat te schudden als dat gebeurt. Mijn huidige DS3 (THP) heeft geen stop/start, maar het was een van de redenen om geen eHDI te kiezen indertijd.


Totaal geen last van. Je merkt amper dat hij herstart.

Wat wel een probleem is de slecht lopende THP motoren van PSA door vervuiling.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 15 februari 2014 10:41 PM
  [ # 51 ]
XTR schreef:

Daarbij vraag ik me ook af of de turbo (asje draait erg hoogtoerig) van zo’n HDi-blokje het fijn vind om steeds stilgezet te worden; ik ken verhalen van mensen met redelijk potente turbo-auto’s (o.a. Subaru Impreza en Porsche 944 Turbo) die de motor na een rit even stationair laten lopen om juist de techniek even af te laten koelen.

Een spontaan ingrijpen start/stop systeem werkt daarbij averechts…

Iemand een idee hierover ?  Veel start-stop auto’s zijn nog jong en hebben nog geen astronomisch kilometerstanden; ik vraag me af hoe de techniek van zo’n startstopblok er na 10 jaar en 300.000 kilometer aan toe is Wink

Hier heb je terecht een punt. In de regel zal het geen probleem opleveren tenzij je net een flinke tijd met een hoge snelheid hebt gereden en dan de boel gelijk stilzet. Ik heb mijn systeem in ieder geval uit staan als ik van de snelweg afkom en mocht ik stoppen laat ik m idd nog ff draaien. Voorzorg denk ik maar. Id stad ben ik erg blij met het systeem alhoewel de besparing wel erg klein is. En over jouw opmerking trouwens, benzineturbo’s worden warmer en draaien meer toeren. Zullen in de praktijk hier wat gevoeliger voor zijn. Terug nr de Citroën, ik ga er vanuit dat Citroën Dit uitvoerig getest heeft.

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 15 februari 2014 10:54 PM
  [ # 52 ]

mij lijkt het opzich ook wel een verschil tussen hoe de rechtervoetjes zich houden. de 2 genoemde hebben vaak toch ook wel mensen met stevige rechtervoet aan boord en dat vergt ook al veel meer van de turbo. over t algemeen word er met de ehdi veel rustiger aan gedaan om het verbruik leuk te houden.

en bij een stoplicht je koppeling ingetrapt houden (helaas niet bij de automaat) werkt ook al om je moter niet af te laten gaan

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 16 februari 2014 02:23 PM
  [ # 53 ]

Het ingetrapt houden van de koppeling bij een VLI is m.i. een heel slecht advies. De drukgroep in een diesel heeft het al vrij zwaar te verduren maar continue dat ding ingetrapt houden is helemaal vragen om problemen.

Ik weet ‘t, het volgende filmpje gaat over techniek van 50 jaar oud, maar er is in de tussentijd maar heel weinig veranderd op dat vlak:
http://www.youtube.com/watch?v=d173K60GSU8

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 16 februari 2014 06:29 PM
  [ # 54 ]

Waarom heeft een drukgroep van een diesel het zwaarder te verduren? En welke problemen kun je dan volgens jou verwachten?


Volgens mij is er op koppelingsgebied heel wat verandert. Een druklager uitgevoerd als glijlager met grafiet !? Ik heb het nog nooit gezien. Er zijn zelfs koppelingen waar het druklager continue mee loopt.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 16 februari 2014 09:54 PM
  [ # 55 ]

turbodiesel heeft veelal een hoger koppel dan een benzineauto, vandaar dat de drukgroep het wat zwaarder te verduren heeft; af-fabriek is trouwens de drukgroep voor een diesel daarom veelal al zwaarder uitgevoerd in de praktijk…

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Mart69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 10-01-2014

Gepost: 16 februari 2014 11:43 PM
  [ # 56 ]

Ik heb 4 jaren in een V50 met een 1.6 PSA diesel gereden en ik hield altijd de koppeling ingedrukt bij het stoplicht en dat heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik vraag me derhalve af of dit echt veel kwaad kan.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 17 februari 2014 12:06 AM
  [ # 57 ]
XTR schreef:

turbodiesel heeft veelal een hoger koppel dan een benzineauto, vandaar dat de drukgroep het wat zwaarder te verduren heeft; af-fabriek is trouwens de drukgroep voor een diesel daarom veelal al zwaarder uitgevoerd in de praktijk…

Hoger koppel bij een lager toerental, ja.
En omdat hij idd. zwaarder uitgevoerd is heeft hij het net zo zwaar te verduren als een benzine. Bij normaal gebruik.

Monteer je een koppeling van een 1.6 vti, ja dan heb je kans dat ie stuk gaat.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 17 februari 2014 12:09 AM
  [ # 58 ]
Mart69 schreef:

Ik heb 4 jaren in een V50 met een 1.6 PSA diesel gereden en ik hield altijd de koppeling ingedrukt bij het stoplicht en dat heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik vraag me derhalve af of dit echt veel kwaad kan.

Kan idd. totaal geen kwaad. Rijd mijn hele leven al diesels en tot de e-hdi hield ik ook altijd de koppeling ingedrukt. Nog nooit een koppeling kapot of versleten gehad.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
BravoLima
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-2013

- DS 3 82 VTI So Chic ETG
Gepost: 01 april 2014 03:26 AM
  [ # 59 ]

Na 900 km weigert het start/stop systeem in mijn nieuwe Ds3 VTI 82 ETG…..
Morgen de dealer maar eens bellen of er inmiddels een adequate oplossing is voor dit
vaker voorkomende probleem.
Niet dat ik al zo gewend ben aan het systeem dat ik het niet meer kan missen maar ik ben wel
bang dat of de motor niet meer start of niet meer afgezet kan worden…..

Profiel  
 
Mart69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 10-01-2014

Gepost: 10 april 2014 09:34 PM
  [ # 60 ]

hoe zetten jullie dat start stop systeem uit dan? Ik heb wel een eco off knop..maar dan schiet mijn diesel verbruik omhoog, zeker bij hogere snelheden…scheelt volgens de BC aanzienlijk.

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook