1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laatste aarzelingen… EGS? eMyWay?
cuijpers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 17-04-2012

Gepost: 17 april 2012 11:32 PM

Hallo allemaal,

Op dit moment rijden we een C3 handschakel en een Amerikaanse Chrysler Voyager (Dodge Caravan) 3L V6 volautomaat.

We zijn serieus aan het kijken naar de DS5, als leasewagen, dus de eHDi met EGS bak. Afgelopen zaterdag proefrit gemaakt en de auto beviel erg goed op 1 punt na: de EGS schakelbak. De verkoper, en anderen die ik erover sprak, zei dat dit echt wel went en dat je op den duur door met gas geven te spelen de robotbak soepeltjes kan laten schakelen.

Mijn vraag op dit forum: is dat inderdaad zo dat de EGS bak ‘went’?

En helaas is de e-HDi niet leverbaar in model “Sport Chic”. Dus bestellen we maar 2 opties bij: eMyWay en Head-up Display. Erg jammer dat Sport Chic niet leverbaar is: daar zitten heel wat meer leuke opties in…

Maar hoe zit het met kaartupdates voor het navigatiesysteem? Bij de dealer zeiden ze al ‘dat gaat altijd via ons’... maar ik zag al $$$ tekens in z’n ogen Smile. Iemand een idee hoe frequent zulke updates komen en wat dat kost?

Dan de velgen: op de eHDi is alleen de Houston 17” te leveren, maar persoonlijk vind ik de Hobart 17” mooier. Als accessoire is dit behoorlijk aan de prijs (1079 eur) en dan zit je met 2 sets velgen? Heeft iemand hier een goede tip voor?

Natuurlijk zijn alle andere tips ook van harte welkom!

Met vriendelijke groet,

Maurice

- Hernieuwd Citrofiel: begon ooit met 2CV, toen GSA, en heel wat later een C3.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 18 april 2012 07:18 AM
  [ # 1 ]

Ik had in mijn vorige auto EB6V, de voorganger van EGS. Dat was een van de redenen om nu over te stappen op een DS5 automaat. Ik kon, of wilde, maar niet wennen aan die manier van schakelen. Als ik zelf schakelde viel het best wel mee maar als ik hem op A zette vond ik het maar drie keer niks. En tot op heden heb ik nog nergens gelezen dat het een goed schakelsysteem is. Integendeel zelfs, het wordt meestal afgekraakt.

Wat eMyWay betreft zegt mijn dealer hetzelfde. Die $$$$$$tekens zag ik ook maar heb bedongen dat ik de eerstvolgende update voor niks krijg. En die update zit er trouwens aan te komen.

Ik weet niet of je iets hebt aan bovenstaand maar doe er je ding mee.

Gegroet,
Rob

Profiel  
 
guido66
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1033
Geregistreerd: 04-03-2008

- DS 5 E-hdi EGS So Chic
Gepost: 18 april 2012 08:43 AM
  [ # 2 ]

Ook ik kom uit een auto met EB6V. Hoewel deze zeker zijn eigenaardigheden had, was ik hier zeer snel aan gewend. In stand A in de stad en in de file, de rest in M. De EB6V werkte volgens mij best goed voor 2 soorten mensen: diegenen met gevoel voor wat de techniek doet en diegenen die het allemaal best vinden zolang de auto maar vooruit komt. De EB6V heeft ook geen mankementen vertoond, wel is er 1x nieuwe software in gezet die het gedrag wat verbeterde.

Met de EGS heb ik er pas 500 km opzitten, maar deze doet zijn werk zodanig veel beter dat ik nog niet de behoefte heb gehad om de bak in stand M te zetten. De Sport knop is volmaakt overbodig, tenzij je behoeft heb aan een klein schokje bij iedere schakeling.

Kijk ook eens naar de reviews op autoweek, ook bij de 508 2tronic, dit zijn meestal mensen die de bak op de koop toe hebben genomen.

sinds 13 april 2012: DS5 e-hdi So Chic, Bleu Philae, leer Claudia, eMyWay, HUD, thuiskomertje, afneembare trekhaak, km-stand: 123.000

daarvoor: GC4P 2.0HDiF EB6V Lumière, Show Rouge, Navidrive, afneembare trekhaak
eindkm-stand 127.000

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 18 april 2012 10:52 AM
  [ # 3 ]

Mijn vorige auto was een C4 Picasso in combinatie met HDi motor en EB6V bak. Mijn huidige auto is een C5 Tourer wederom met EGS bak. Ik vind het een heerlijke bak, mits je in ogenschouw neemt dat het geen automaat is en de auto dus ook als zodanig berijdt. Het heeft wat gewenning nodig, maar de ervaring is dat dit binnen een volledige tank het geval is. Het nadeel van proefrijden in een auto met EGS is, is dat de bak zijn schakelkarakter inleert an de hand van de bestuurder. Aangezien demo’s door diverse mensen met diverse rijstijlen worden gereden, zal de bak dit lerend effect nooit benutten en soms wat zoekend zijn. Ik ben zeer positief, maar een volautomaat is meer een allemansvriend tijdens het proefrijden.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 18 april 2012 11:56 PM
  [ # 4 ]

Ik sluit me grotendeels aan bij Guido, behalve dat ik in de Picasso ook bijna altijd in de stand A reed. De flippers laten immer ingrijpen mogelijk, zonder in M te zetten.

De nieuwe generatie is uitstekend en went echt…..

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
cuijpers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 17-04-2012

Gepost: 19 april 2012 10:19 PM
  [ # 5 ]

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb voor de zekerheid ook een offerte opgevraagd voor de ‘normale’ handbak HDi 160, maar als ik het zo hoor zal het toch de EGS worden.

Nog iemand tips voor de velgen? Die Hobart velgen zijn (in mijn ogen) echt veel mooier, maar om daar 1700EUR extra voor neer te tellen en dan 2 sets velgen te hebben, is misschien te gortig?

Maurice

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 19 april 2012 10:28 PM
  [ # 6 ]

Dan doe je toch op één set winterbanden Wink

Profiel  
 
Wessel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 06-09-2007

Gepost: 01 mei 2012 01:25 PM
  [ # 7 ]

Een vraag voor ervaringsdeskundigen met de EGS-bak:

Ik ben nieuwsgierig naar de werking van de sportstand van de EGS bij, het leifst de DS5 e-hdi. Mijn vragen: gebruiken jullie die? Merk je verschil? en wat is dat verschil? Schakelt de bak sneller?

alvast bedankt.

Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.

Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 -  BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross Business 2019.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 03 mei 2012 09:52 AM
  [ # 8 ]

De EGS-bak heeft toch geen sportstand? De mijne tenminste niet. Of zijn er meerdere versies?

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 03 mei 2012 11:47 AM
  [ # 9 ]

In de C5 en de DS5 heeft de EGS een sportstand (S). In de C4 weet ik het niet zeker. In deze stand schakelt de bak later op en trekt hij hoger door in toeren. Ook schakelt hij eerder terug, dus rotondes worden structureel in de 2 genomen i.p.v. de 3. Kortom, de bak houdt de motor meer op toeren. Ik gebruik deze stand zelden.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 03 mei 2012 11:58 AM
  [ # 10 ]
jhvink schreef:

De EGS-bak heeft toch geen sportstand? De mijne tenminste niet. Of zijn er meerdere versies?

De C4 heeft geen S sport stand,maar is dat beter of slechter dat vraag ik mij ook af .

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 03 mei 2012 12:09 PM
  [ # 11 ]
Jorikl schreef:

In de C5 en de DS5 heeft de EGS een sportstand (S). In de C4 weet ik het niet zeker. In deze stand schakelt de bak later op en trekt hij hoger door in toeren. Ook schakelt hij eerder terug, dus rotondes worden structureel in de 2 genomen i.p.v. de 3. Kortom, de bak houdt de motor meer op toeren. Ik gebruik deze stand zelden.

Mijn ervaring in de C4 denk ik, dat deze minder toeren draait bij opschakelen en terugschakelen.
Merk ook naargelang hoe je gas pedaal doseert bij vertek bv.(groenlicht)in en in stand A op een sportievere manier dat ie dan bij opschakelen wat fel inhoud t.o.v. manueel.

En toch is het een plezier om mee te rijden,maar de eerste kilometers is /was wel een aanpassing.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 03 mei 2012 12:28 PM
  [ # 12 ]
Jorikl schreef:

In de C5 en de DS5 heeft de EGS een sportstand (S). quote]

Aha, weer wat geleerd.  Shocked

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 06 mei 2012 10:13 AM
  [ # 13 ]

Er staan inmiddels bijna 9000 km op de DS5 (E-HDI) en heb alleen de stand M en stand S geprobeert om te kijken hoe het zich gedraagt.
De M is niet anders dan voorheen en voor mij niet nodig. Als ik wil op of terugschakelen, dan doe ik dat zonder de M. Kan altijd !
De S is stevig en leuk als je alleen in de auto zit. Met medepassagiers is het voor mij nog niet elegant, maar alles is persoonlijk.

Gewoon in A en dan lekker over de autobahn; kruisen met 170 a 180 met een toerental van ca. 3000.

Een rit naar Italie heeft slechts 1 nieuwe DS5 te zien gegeven op een trailer bij Karlsruhe.
In Italie veel fotograferende mannen in Lancia’s.

Ik zou ervoor gaan ....(;-)

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
cuijpers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 17-04-2012

Gepost: 08 mei 2012 12:48 AM
  [ # 14 ]

Vandaag besteld: DS5 - wit - eHdi 110 met eMyWay en HUD (voor de fun factor)...

Als het goed is staat ie nog bij een dealer op voorraad dus misschien volgende week al genieten!

Kan nu niet langer wachten Wink


Bedankt voor alle tips!

Maurice

Profiel  
 
guido66
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1033
Geregistreerd: 04-03-2008

- DS 5 E-hdi EGS So Chic
Gepost: 08 mei 2012 08:18 AM
  [ # 15 ]

Ten opzichte van de oude EBV6 is er in de stand M wel iets veranderd: de EGS6 schakelt ook in stand M terug als je vol gas geeft. Ik vond het erg fijn dat er geen kick-down was in M, zodat je volledige controle had bij invoegen en inhalen.

Nu moet je er toch van bewust zijn dat de bak bij een inhaalactie ineens terug kan schakelen, met enige onverwachte vertraging tot gevolg. Het is niet zo hinderlijk als met de oude bak in A, maar dit maakt voor mij stand M voor de volle 100% overbodig.

sinds 13 april 2012: DS5 e-hdi So Chic, Bleu Philae, leer Claudia, eMyWay, HUD, thuiskomertje, afneembare trekhaak, km-stand: 123.000

daarvoor: GC4P 2.0HDiF EB6V Lumière, Show Rouge, Navidrive, afneembare trekhaak
eindkm-stand 127.000

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook