rondvraag
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 29 april 2012 10:14 PM

Hallo iedereen,heb me onlangs een tweedehands DS3 aangeschaft,maar deze week trad er een probleem op.Plots kwam er een foutmelding binnen en ging het lampje met het motortje brandden. Langs de garage geweest en kreeg te horen dat dit te maken heeft met de distributie,de nokkenassen of kleptiming zou verlopen zijn en dit zou een meer voorkomend probleem zijn bij de HTP 156pk turbo motor?? Nu persoonlijk vind ik dat de wagen nu vlotter rijd en beter trekt. Na drie dagen is ook het alarm weer vanzelf verdwenen wat ik ook wel raar vind. Blijkbaar is er in het verleden wel meer over dit onderwerp geschreven,maar is die topic afgesloten en kan ik niet alle info hierrond weervinden Hoef ik alsnog de kleppen of nokkenassen te laten bijstellen nu het alarm weer verdwenen is of kan het alarm ook van ergens anders gekomen zijn,bv catalysator daar ik al wel eens flink het gaspedaal ingeduwd heb en hierdoor geen juiste uitstoot verkregen heb in de catalysator waardoor deze een onjuiste melding registreerde?? Het is maar een gedacht van mij daar de handleiding aangeeft dat er een probleem met de catalysator zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee. Mijn dank bijvoorbaat. Geert

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 29 april 2012 10:52 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met je aanwinst maar da’s een bekend probleem met de THP motoren, de distributiketting wordt langer, de oplossing is dus een nieuwe ketting met de juiste lengte, lees het volgende topic maar eens

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214719/

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Fabian Wierth
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 503
Geregistreerd: 06-11-2010

Gepost: 30 april 2012 10:02 AM
  [ # 2 ]

Het klinkt inderdaad als het “ketting probleem”
Is inderdaad een probleem met de ketting icm de spanrollen / aanspan mechanisme.

Ik zou dit zeker laten verhelpen door de dealer, neem aan dat je minimaal 6 mnd garantie hebt gehad. Wink
De dealer kan trouwens zo uitlezen of het ook daadwerkelijk de ketting is geweest.

Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 30 april 2012 08:51 PM
  [ # 3 ]

bedankt voor de info.
gekocht van een particulier,leeftijd van de auto is 2jaar,de garantie daar kan ik geen aanspraak meer opmaken. Gaat me dus al na enkele weken bezit een flinke cent kostten. Hopelijk maar één keer anders gaat de wagen snel weer verder verkocht worden,nochtans een super fijn wagentje om mee te rijden.
Mvg Geert

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 30 april 2012 09:22 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij lost Citroen Nederand dit onder coulance op aan gezien dit gewoon een productfout is die bij normaal gebruik niet mag optreden.

Dus ik zou zeggen gewoon naar de dealer gaan en evt de uitzending van Tros Radar erbij pakken daar is het meen ik ook gezegd.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 01 mei 2012 03:32 PM
  [ # 5 ]

Zou TROS radar ff terug zoeken en dan met een dealer of rechtstreeks met Citroën Nederland in gesprek gaan.  Het is een bekend probleem van de thp motoren bij Citroën en Peugeot.

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 01 mei 2012 10:12 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de reacties,ik ben benieuwd of de citroëndealer hier in België ook deze zaak wil bekijken als een fabrieksfout. Ik ga hem zeker melding maken over de medewerking van Citroën Nederland over deze fout.Hopelijk kan hij wat regelen,met de invoerder en anders zal ik het zelf moeten proberen. Op 10/05 moet de auto binnen voor de herstelling en zijn eerste onderhoud op 30000 km. Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Geert confused

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 02 mei 2012 11:06 PM
  [ # 7 ]

Ik zie geen reden waarom Citroën België dit anders zou bezien. Het probleem is overal gekend ook bij Peugeot en Mini die dezelfde motor gebruiken en dezelfde problemen kennen.
Gewoon voet bij stuk houden, maar ik denk dat het wel in orde zal komen als je een goede dealer hebt. Waar ga je trouwens naar de garage?

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 04 mei 2012 09:57 PM
  [ # 8 ]

Ik weet niet hoe mijn dealer (garage Francois),die ik gekozen heb in Emblem om de wagen te onderhouden hiermee zal omgaan,daar ik mijn wagen tweedehands gekocht heb van een particuliere verkoper.Hierdoor voel ik me wat in een zwakke positie om te onderhandelen.Ik ga het zeker aankaarten dat er over deze problemen heel wat terug te vinden is op dit forum,en zoals ik kan lezen toch bij vele dealers een goede regeling kan bekomen worden.Anders zal ik proberen om een schrijven te richtten aan Citroën België met de vraag of zij als nog kunnen tussenkomen in de kostten.Heb de wagen gekocht met 27000km op de teller,hij is twee jaar oud nu.
Ik heb hem zelf drie weken in mijn bezit.
Duimen maar,donderdag weet ik meer.

Alvast bedankt voor de info.

Mvg Geert

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 04 mei 2012 11:23 PM
  [ # 9 ]

Garantie voorbij tenzij ‘t een wagen is met optie extra garantie (dan nog ???) 2 jaar oud
Citroen kennende vroeger en nu Ken je die hit van Will Tura????
HOPELOOS

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 05 mei 2012 12:36 PM
  [ # 10 ]

Het is niet steeds kommer en kwel bij Citroën al moet je soms wel wat aandringen. Zo had de C2 van een vriendin en defecte stuurbekrachtiging net na de garantieperiode van 2 jaar. Maar dankzij de onderhandeling door de dealer toch een volledig gratis nieuw stuurhuis gekregen enkel het werk heeft ze moeten betalen en daar heeft de dealer (Terrijn in Kampenhout) echt geen euro teveel voor geteld.
Hoe oud is je wagen nu juist, al buiten de officieël garantie? Misschien je licht eens opsteken bij een wat grotere dealer wat de mogelijkheden zijn, misschien ziet die in jou mogelijk een nieuwe klant en heeft die daar wel wat inspanningen voor over.
Anders idd. de klantendienst van Citroën Belux in Brussel een aanschrijven, en doe dit aangetekend.
Het is een gekend en niet alleenstaand probleem en de verantwoordelijkheid ligt bij het slechte (BMW!!!) ontwerp en dus moeten zij met een deftige oplossing komen.
Vraag zeker ook dat ze garantie geven op de herstelling zodat je binnen een jaar niet terug met hetzelfde probleem zit.
Hoop dat het toch nog gunstig mag aflopen want dit is niet fijn….. Wink .

Profiel  
 
victor1964
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 06 mei 2012 11:15 AM
  [ # 11 ]

Ik zou proberen te achterhalen door welke dealer de auto in eerste instantie is afgeleverd, zal waarschijnlijk wel in de onderhoudsboekjes te achterhalen zijn.
Je kunt ook een brief sturen naar Citroen Belgie en vragen wat zij er aan willen doen.
Je hoeft je overigens niet blind te staren over de garantietermijnen die fabrikanten je aanbieden. Er bestaat ook nog zoiets als consumentenrecht ( en lang leve de europese unie) geldt dit voor ons allemaal. Hierbij wordt rekening gehouden met een gebruiksrecht wat je aan een product mag ontlenen en ik denk dat in een geval van een auto een rechter van oordeel zal zijn dat dat meer is dan 27000km.
Mocht het allemaal in onderling overleg niet lukken, ga dan middels je rechtsbijstandsverzekering (indien je die hebt..) je recht halen.

suc6 en hopelijk heb je hier wat aan.

groeten

victor

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 08 mei 2012 09:21 PM
  [ # 12 ]

Bedankt V zesserke en Victor 1964,ik ga zeker aankaarten dat dit een gekend en veel voorkomend probleem is. Heb er al eens wat van laten horen aan de dealer waar ik in onderhoud wil gaan,en hij denkt misschien wel medewerking van de invoerder te kunnen verkrijgen.Waar de wagen afgeleverd is aan de eerste eigenaar en in onderhoud geweest is,is de wagen nog niet binnen geweest voor dit defect.En zoals vermeld is 27000km,toch nog niet het einde van een motor als je hem normaal gebruikt.
Afwachtten dus maar.

Mvg,

Geert

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 14 mei 2012 09:04 PM
  [ # 13 ]

Hey Iedereen,

mijn wagentje is dus binnen geweest en terug buiten zonder iets te veranderen of te herstellen.
het alarm met de daar aan gestelde diagnose was niet meer terug te vinden,waardoor ze ook niet over gegaan zijn om de distributie te wijzigen.Ben dit weekend dan langs geweest bij Heinz te Aalst om wat extra vermogen op te halen. Wagentje heeft nu 196pk op de testbank. Achteraf met Heinz achter het stuur een testritje gaan maken,en het gewijzigde is goed voelbaar.Onderin zijn toerengebied rijd hij zelfs in zesde zonder strubbelingen rond met 1500 tpm. Wil ik wat meer en ga ik de sportieve toer op dan is het alle hens aan dek,het vermogen dat er dan uitkomt vraagt wel wat alertheid aan het stuurwiel,wat een trekkracht. Wil hem nu graag nog eens ergens testten naar zijn topsnelheid,maar dat is hier op Belgisch grondgebied niet zo veilig.
momenteel ben ik dus weer heel tevreden over mijn klein monstertje,met de tijd misschien de vering nog wijzigen,maar gezien het wegdek hier moet ik eens goed nakijken welke opties ik kan benutten.

Heb nu heel veel rijplezier en stap steeds met de glimlach in mijn wagentje.

Het leuke mag ook vermeld worden.

Mvg Geert

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 14 mei 2012 10:10 PM
  [ # 14 ]

Laten tunen terwijl er nog onopgeloste problemen zijn gulp . Sorry maar lijkt mij niet echt verstandig. Misschien is er klein kansje dat de nieuwe software wat ruimere grenzen heeft en dat hierdoor de andere problemen (tijdelijk!) verdwenen zijn.
Heb je het met Heinz (tuner met goede reputatie trouwens) gehad over de problemen i.v.m. de distributie. Meestal weten zij er meer over als de dealers en het zal niet de eerste Thp motor zijn die hij onder handen neemt.

Profiel  
 
Geert wuyts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 27-04-2012

Gepost: 15 mei 2012 08:52 PM
  [ # 15 ]

Heb persoonlijk met Heinz gesproken,ook met de techniekers,het probleem is wel gekend maar niet iedere motor heeft dit verschijnsel. Ik kan dus enkel afwachtten wat de toekomst gaat brengen. De motor draait perfect,moest de disributie naar de nokkenassen verlopen zijn zou dit zeker hoorbaar en voelbaar moeten zijn volgens de technische staf van de dealer. Als het probleem toch nog zou optreden is op een paar minuten de tuning weer verwijderd en kan deze achteraf kosteloos weer ingesteld worden.
Het is dus afwachtten,maar ik ga intussen toch genieten van mijn wagentje. Hij is nu snel maar ik rij meestal vrij rustig.Wel leuk om soms een druk chaffeurtje eens in de wind te zetten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook