













































Totaal aantal Berichten: 43449
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, als je bij de gewone onderdelenboer (brezan/AD) een valeo-kachelradiateur voor een xm had besteld dan kreeg je een doos met een origineel radiateurtje MET de 2 rubberen O-ringen er gratisssssssssss bij….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ontluchten ben ik zo wie zo van plan Jochem..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kak, laat ik nou net bij de onderdelenboer besteld hebben… En die hadden geen pakking erbij..
Nouja, misschien hebben ze morgen nog een verrassing voor me..
En zit in de doos de pakkingen..
(De bx kachelradiator kwam daar ook vandaan, maar zonder de pakkingen erin)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
V6 is automo=atisch ontluchtend en er zijn ook geen ontluchtingsnippels gewoon koelvloeistof vat afvullen en de auto starten en warm laten lopen zonder de dop op het kvs vat.
en zet er even een bak onder je kachel bij het vervangen dan loopt daar het meeste in want er loopt meestal veel uit als je de kachel er uit trekt.
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo van de week kon ik mooi in de schaduw werken aan de V6..
Zoals men weet is ook bij de V6 de kachelradiateur lek…. Na de karakterbak dus ook de V6.. Wie volgt de Xsaar?
Afijn al snel kwam ik erachter de de behuizing van de verwarming behoorlijk in de weg zat, dus om hier goed bij te komen effe de dashboardkastje eruit gehaald.. Had ik al gezegd dat de V6 makkelijk in elkaar zit dan een Bx?.. Dat neem ik nu terug.. WTF wat een geklooi om deze eruit te krijgen zonder de dashboard te beschadigen.
Maar goed uiteindelijk kwam hij los:
Zo kon ik mooi de verwarmingsbuizen weghalen en een goeie kijk op de kachelradiateur:
Ja die is echt lek….
Viel me wel op dat bij de kachelmotor en wat meer dingen sporen van vocht zaten:
Vreemd wat kan dat zijn?
Maar goed omdat ik geen zin had om het koelvloeistofsysteem af te tappen heb ik met 2 griptangen de leidingwerk af geknepen en de ouwe kachelradiateur eruit gehaalt:
Moet wel zeggen dat de ouwe er nog best goed uitzag? Nouja toch de nieuwe gemonteerd, griptangen verwijderd de de V6 laten brullen.. De koelvloeistof bijgevuld gelijdelijk, tot het een beetje omhoog kwam.. En geen lek meer bij de kachelradiateur..Nice!!
Daarna wezen zweven ,en de volgende dag nog wat bij gevuld..
Om de vloer vochtvrij te krijgen alles onder de kattengrid gestrooid (enne luxe kattenbak alá V6!) en de volgende dag met een schoonmaakmiddel de achtergebleven olie van de koelvloeistof weggepoetst en het interieur opgebouwd.
Tussen door mocht ze ook voor de airco gevuld worden.. Uiteindelijk mocht er 325 G van totaal 750 G gevuld worden.
Was wel nodig sinds de vorige keer (2jaar terug)..
Wel is het vermoedde dat het systeem lekt.. Tja zien we volgendjaar wel..
Ook nog wat overbodige kabelwerk weggehaalt, oa een voedingskabel van een Cd- wisselaar en voor een telefoon antenne..
Zondag eens proberen om de benzinefilter te vervangen en de ontluchtingsslangen van de benzinetank door te spuiten.. Eens zien of dan dat vaccuum probleem met de tank weg is.
Wordt vervolgt!
Oja voor ik het vergeet:
Raadt het plaatje:
Is dit de bewuste Bitronmodule voor de koelfan?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Moet je even kijken of er Bitron opstaat, want dat is een merk.
Oh en waarom heb je eigenlijk het dashboardkastje eruit gehaald als die radiateur zich zo te zien ver daaronder bevindt en vanaf de onderkant bereikbaar?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Uhm ja dus, maar het schijnt dat het meer onderdelen daarvan op de XM zit?
Nou via de XM forum las ik, dat je er beter bij kan zo, om de verwarmingsbuizen weg te halen die in de weg zitten.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?




























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gert, dat dashboardkastje hoort er heel makkelijk uit te gaan. Als je boven en onder 2 schroeven loshaalt (totaal 4 dus), en dan de bovenkant van het vak iets naar binnen drukt trek je hem er zo uit. Dan nog wel even de stekkertjes los van het lampje halen. That’s it!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dat klopt wat je zegt Timo, maar de mijne wou niet mee werken…
Maar het kwam uiteindelijk goed..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
GWHENDRIKS2 schreef:Uhm ja dus, maar het schijnt dat het meer onderdelen daarvan op de XM zit?
Maar Gert dan is het toch simpel? Trek die stekker los en probeer of je ventilator het dan nog doet. Niet? dan is dát de module.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Die module is bedoelt dat hij aangaat als de motor uit is? Dan kan ik het toch niet testen?
Als de fan aanslaat bij een lopende motor, en ik trek hem eruit dan blijft hij toch lopen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?














































Totaal aantal Berichten: 43449
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, die module regelt alles wat met de koelfans te maken heeft. Motor aan of uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dat betekent dat de module het nog doet? (Na het starten sloeg de fan wélaan, terwijl ik echter het idee heb dat ze ook aan moet slaan als de motor uit is?)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Had je ook koelproblemen dan Gert ? Ik heb van heen enkele XM die ik gehad heb de ventilator ooit aan horen slaan terwijl de motor uit was.
























Totaal aantal Berichten: 5527
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nee, dat niet het blijft mooi bij de 90graden.. Zolang ik hem heb.
Nouja evenkijken wat ik morgen doe..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?