Beste mensen,
ik ben sinds kort eigenaar van een 2006 Xsara Picasso op gas.
lees mijn andere topic hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216700/
ik heb besloten om dat topic te splitsen omdat
- de auto is nu gekocht
- dit over iets totaal anders gaat.
Ik zou graag de LPG schakelaar en indicator willen vervangen.
Er zit nu een welbekende schakelaar in, door meerdere fabrikanten gebruikt (linksonder).
Ik wil in beginsel de schakelaar verplaatsen omdat de plek bij de spiegelafstelling niet optimaal is in mijn beleving. De loze plek in de middenconsole (achterraam blokkering?) lijkt me ideaal. Beter nog is het om de centrale vergrendeling en raamblokkering te wisselen zodat de LPG indicator links op de console komt.
Het gat is echter rond en de schakelaar vierkant. Geen gezicht. Ik wil dus graag de schakelaar rechtsonder op de afbeelding gaan plaatsen, en wel op de plek van de centrale deurvergrendeling.
Vooropgesteld: ik weet op behoorlijk niveau van electronica en elektrotechniek in het algemeen.
Naar ik begrijp zijn er drie dingen in het spel wat die knop betreft:
- pulse schakelaar LPG/benzine
- LED om LPG of benzine status/error weer te geven
- LED string om brandstofniveau weer te geven.
Die laatste is meest interessant. De mechanische drukmeter is voorzien van een variable weerstand van 90 ohm. Tank vol/leeg (ben het effe kwijt) is maximale weerstand (=90 ohm).
Dat stuurt de rij LED’s.
De benzinetank gebruikt een soortgelijk systeem met een variabele weerstand.
Heeft iemand al een iets dergelijk gedaan?
Zijn LPG knoppen inderdaad uitwisselbaar mits je snapt hoe ze elektrisch werken?
Heeft iemand al eens zijn LPG tank laten uitlezen door de standaard boordcomputer?
Ik zie namelijk niet in waarom dat onmogelijk zou zijn.
Ik heb de schema’s in de Haynes erop nageslagen en de Xsara gebruikt inderdaad een variabele weerstand. Mits de waarde overeenkomt, zou je met een meerpolig relais ook de LPG tankweerstand naar de boordcomputer kunnen omleiden…
Zodra je dan van LPG naar benzine gaat, krijg je ook de juiste weergave van de tankinhoud te zien EN zal de boordcomputer anders gaan rekenen!
Iemand?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
De huidige schakelaar is tijdelijk verplaatst.
Centrale deurvergrendeling naar rechts en gasknop links in de console.
Een ronde knop kost bijna 70 euro…
Belachelijk veel geld als je weet wat erin zit.
Ik ga dus maar zelf een ronde knop draaien uit aluminium en die voorzien van wat electronica.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006