2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Simon’s Rode BX 16TGI: nu lekker rijden!
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 30 maart 2016 11:45 AM
  [ # 16 ]

ik heb em niet gekocht maar ook gemaakt. het is nu geen octopus meer, maar een directe retourleiding van de voorraadbol naar de tank. alle andere leidingen heb ik ergens anders aangeknoopt. die 180 graden bocht bij de voorraadbol heb ik gemaakt met twee haakse koppelstukken van wildkamp. Daar zit heel wat minder spanning op nu.
De twee 3mm retourleidingkjes vanaf de grote octopus gaan nu samen met de retour van de remcylinder (6mm plastic buis die “om de tank heenloopt”) daar heb ik met koperpijp van 3mm en 6mm een dubbel koppelstuk van gemaakt. die dunne koperpijp hgeb ik bij Wentink in Arnhem gehaald. moet bij iedere schaalbouwwinkel te krijgen zijn.

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 11 april 2016 02:04 PM
  [ # 17 ]

Helaas.

Het noodlos sloeg toe. Na gisteren nog even samen opgerede te zijn met een fraaije groene 2cv4 op de A50 bij ewijk. gingen de stop en radiator lampjes branden. koelvloeisot laag. bijgevuld.  maar na een paar kilopmeter weer. rotte eierengeur. de koppakking lek. heel rustig naar huis getuft en de plannen voor de dag maar omgegooit. nu had ik al een tijdje last van wat zweet bij de koelwater aanvoerleiding dus die ga ik meteen meenemen.

helaas kom je dan snel in de welke-type-leiding-is-dat-hel terecht. zowel mijn vraagbaak als de hayes melden geen types, en bij winparts kom ik er ook niet uit. iemand een link naar een doc/site waar dat soort nummers staan?


het is een 16 tgi met magneti marelli. volgens winparts is dat een 88pk motor type ??

en ik heb de volgende vraagjes:

-moet het uitlaatspruitstuk er af of heb ik genoeg ruimte?
-de distributie is net gedaan. kan ie blijven?
-volgens de vraagbaak zit er ook nog een o-ring om een oliedoorvoerbuisje naar de nokkenas. ook vervangen? welk type is dat?
-hulpstuk 7004-TG: welke diameter is dat?

Dit wordt m’n eerste koppakking die ik zelf ga doen. gelukkig heb ik de beschikking over een overdekte smeerput,

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 13 april 2016 03:53 PM
  [ # 18 ]

Hallo allen.

Ik moet de koppakking van deze 16 tgi magneti marelli vervangen en heb een paar vragen:

-moet het uitlaatspruitstuk er af of heb ik genoeg ruimte?
-de distributie is net gedaan. kan ie blijven?
-volgens de vraagbaak zit er ook nog een o-ring om een oliedoorvoerbuisje naar de nokkenas. ook vervangen? welk type is dat?
-hulpstuk 7004-TG: welke diameter is dat?

Dit wordt m’n eerste koppakking die ik zelf ga doen. gelukkig heb ik de beschikking over een overdekte smeerput,

de groeten van simon

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 13 april 2016 06:03 PM
  [ # 19 ]

uitlaatspruitstuk kan blijven zitten maar werkt moeilijk.
overweeg om ineens de kop te laten vlakken, voorkomt dubbel werk.

distributie kan blijven als ie vrij recent is. special tool heb je niet echt nodig, een passende bout doet evengoed dienst.

o ringen te bezien bij demontage, vervangen is altijd zeker zijn maar als ze er nog goed uitzien en niet lekten kan je ze meestal wel laten dienen.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 13 april 2016 10:09 PM
  [ # 20 ]

staat er ergens een werkplaatsboek online van BX 1994? daar hoop ik typenummers van slangen in te vinden. er zit een lek in de onderste slang aan de radiateur, bij de aftakking naar de inspuitkop.

de groeten van simon

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 april 2016 10:53 PM
  [ # 21 ]

Mogelijk heb je er niks aan, maar ik vond nog een historisch document (misschien niet het juiste model?)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 14 april 2016 02:04 AM
  [ # 22 ]
macsimski schreef:

staat er ergens een werkplaatsboek online van BX 1994? daar hoop ik typenummers van slangen in te vinden. er zit een lek in de onderste slang aan de radiateur, bij de aftakking naar de inspuitkop.

Het makkelijkst is dan om een account aan te maken bij service.citroen.com. Daarna is het wel even zoeken naar de juiste plaatjes (niet alles staat even logisch in het systeem), maar dan heb je én het nummer én een tekening waar het hoort én informatie of het onderdeel nog geproduceerd wordt.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 14 april 2016 09:19 AM
  [ # 23 ]
H@ns schreef:

Mogelijk heb je er niks aan, maar ik vond nog een historisch document (misschien niet het juiste model?)

Hee dank. het gaat om de buis helemaal links op de afbeelding. Ik heb me aangemeld bij service.citroen.com eens kijken wat ik daar kan vinden.

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 10 mei 2016 07:13 PM
  [ # 24 ]

Ik ben begonnen aan het vervangen van de koppakking, maar loop vast in het voorbereidende werk. volgens zowel de vraagbaak als de Hayes hoef ik alleen het bovenste deel van de motorsteun bij de distributie los te maken, maar als ik goed kijk, zit wel degelijk een bout van het onderste deel van die motorsteun in het blok en niet in de kop vast. moet die wel los en zo ja, hoe? ik kom er net niet bij.

volgende vraag betreft het gereedschap om de spanrol in te stellen. hoe ziet dat er uit en hoe is dat te doen terwijl je amper bij diens bout kunt komen?

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 11 mei 2016 12:52 PM
  [ # 25 ]

goed, om maar antwoord op mijn eigen vraag te geven, die voorste bout moet er uit. het beste gaat het met een diepe ringsleutel 17, maar de retourleidingen van de hydrauliek zitten danig in de weg. Als je het blok zo ver mogelijk naar voren laat kantelen op een garagekrik onder het carter, kun je er net bij en kun je slagjes maken van 15 graden.

over het speciale gereedschap voor de spanrol nieuw type heb ik nog geen info kunnen vinden.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 12 mei 2016 05:13 PM
  [ # 26 ]

Namaken, dat ‘speciale’ gereedschap. Het gaat om een boompje met een gewichtje er aan. Ik weet niet meer precies wat ik er voor heb gebruikt, een soort lange imbus met een bak bouten en moeren volgens mij…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 13 mei 2016 10:02 AM
  [ # 27 ]

goed, stapje vooruit, en terug naar af. er is een kopbout afgebroken.  cry broken
kortom, motor uitbouwen en andere er in. gelukkig was ie eigenlijk al bijna uitgebouwd, en ik moest toch een keer die krukaskering vervangen, want daar liep de olie gewoon uit, maar leuk is het niet.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 13 mei 2016 10:21 AM
  [ # 28 ]

Kun je helemaal niet meer bij het restant van die bout? Met een linksdraaiende tap kun je ze in de regel wel lossen. Het afgebroken deel zit meestal niet eens zo vast, zei de ervaringsdeskundige…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 13 mei 2016 10:53 AM
  [ # 29 ]

Helaas, het is de bout rechts achter bij de thermostaat en de kop komt er niet boven uit. zeg maar een 4mm diep gat. Wat me zo opvalt is dat de punt van de bout aan de onderkant net uit het blok steekt. ik ben bang dat ie daar vastgeroest zit op het alu blok. staal/alu is nu eenmaal geen lekkere combi.

ik heb een ander blok gevonden. nu eens kijken wat daar de staat van is. Sowieso wilde ik dingen vernieuwen:

-koppeling
-bak olie
-keerringen krukas
-keerringen differentieel


zijn er nog dingen die ik vergeet?

de groeten van simon

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 13 mei 2016 11:57 AM
  [ # 30 ]

Distributie, als het blok er dan toch naast ligt!

Zou je niet eerst proberen het restant bout eruit te halen? Wat Hans zegt met een linksdraaiende tap moet het wel te doen zijn. En het bespaart je een hoop kosten en werk. (Of je moet het leuk vinden natuurlijk Razz)

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
 
2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook