Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De dikke rode draad zal de spanning aanvoeren om de motor te laten draaien.
Zolang je de testlamp gebruikt kun je geen sluiting maken.

Totaal aantal Berichten: 1230
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Joop,
Dat testen valt wel mee, kijk bij het relais, kijk bij alle contacten, kijk bij de zekeringen, je moet niet hele draadbundels willen loshalen, dat lost niks op.
Maar goed doe eerst de test met de lamp maar, als die zwakker gaat branden is het inderdaad een weerstand in de voedingskabel, sluit hem aan via de rode draad van de ventilator en de andere op de min van de accu, vervolgens omwisselen, via de + van de accu en de min van de ventilator. op deze manier kun je kijken of het in de voeding of de massa zit…

Totaal aantal Berichten: 311
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als het morgen wat beter weer is zal ik deze test doen, want vandaag is het vreselijk weer in Flevoland.
Joop.

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Kom dan hier, hier regent het af en toe Oh nee, je krijgt je ruit niet ontwasemd.

Heel fijn Ed, bedankt.
Het is niet voor niets dat ze Flevoland in het IJsselmeer gedumpt hebben, aan drinkwater geen gebrek.

Vandaag mooi weer in Flevoland, dus de Lamptest.
Bruine 4 polige stekker welke in kachelmotor unit gaat:
-Accu +
-4 polige stekker - (dikke zwarte draad)
-Zonder contact brand de lamp Fel
-Zowel met contact en motor aan brand de lamp Fel
-Accu -
-4 polige stekker +
-Zonder contact brand de lamp niet
-Zowel met contact en motor aan brand de Fel
De verloop kabel welke achter op de kachel unit zit en dan met name de 2 polige stekker welke direct op de motor wordt aangesloten:
-Accu +
-2 polige stekker -
-Zonder contact brand de lamp wel maar niet Fel
-Zowel met contact en motor aan band de lamp NIET
-Accu -
-2 polige stekker +
-Zonder contact brand de lamp NIET
-Zowel met contact en motor aan brand de lamp Fel
Joop.

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Hmm klinkt als een massaprobleem dus. Ik denk dat je zelf wel weet welke massakabel je moet hebben?
De min kabel die naar de motor toegaat denk ik dus.

Maar?, dit wil dus zeggen dat de kachelmotor niet goed meer is.
Want de toevoer van spanning en massa op de hoofdstekker (bruine 4 polige stekker, welke onder het dashboard vandaan komt) is volgens mij goed.
Dan zou ik denken om het probleem op te lossen om de massa van de stekker ergens vanaf te tappen, denk aan de sigaretten aansteker (redelijk dichtbij).
Zou je mij kunnen verklaren wanneer het contact en/of de motor aanstaat en ik doe de spanningszoeker(de -) op de scharnier van de deur, en de zoeker zelf op de Orange draadje van de 4 polige stekker(als deze is aangesloten op de kachelmotor), dat de kachelmotor volop begint te draaien.
Joop.

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Joop,
Als ik het zo lees kloppen je metingen met de werking.
Als je de lamp nou eens op de plek van de motor aansluit, dan moet je hem met de snelheidsregelaar van je aanjager feller en minder fel kunnen laten branden.
Ik heb het schema van de XM erbij en die is volgens mij hetzelfde als van de Xantia

Ed,
Ik zal het zeker eens proberen, maar het eindstation van de bekabeling gaat direct op de motor en de motor werkt niet.
M.a.w. de bekabeling van onderuit het dashboard is goed, dus de aanvoer van de spanning en massa naar de kachelventilator is correct.
Maar de spanning ná de module veranderd opeens, dan zou je denken dan de module niet goed werkt/verdeeld.
Het zou misschien een idéé kunnen zijn om de massa welke direct op de motor wordt aangesloten eens door te verbinden op het chassis.
Dit is puur brainstormen van mij, want zo veel verstand van elektronica heb ik niet en ik wil echt niet dwars liggen.
Ik probeer zo logisch mogelijk de denken, het zal niet altijd de best, juiste, methode zijn.
Joop.

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Hallo Joop,
Het is logisch dat de spanning veranderd na de module, die moet de motor immers sneller en langzamer laten draaien.
Even voor de duidelijkheid, de rode en de zwarte draad gaan naar de plus en respectievelijk de massa. Rood gaat via het contactslot, de zwarte rechtstreeks naar massa.
De andere twee draden gaan naar je regelaar in het dashboard en die sturen de 2 transistoren aan op je motor.
Van de 2 verbindingsdraden naar je motor gaat de zwarte naar de transistoren en de rode naar de plus.
Je moet dus op de twee draden naar je motor verschillende waardes meten afhankelijk van de stand van je bediening van je ventilator.
Met het aansluiten van de massa van de motor rechtstreeks op het chassis omzeil je de regelaar en kan de motor dus alleen op het hoogste toerental draaien. Doe dit niet tegelijk terwijl de transistoren ook aangesloten zijn, die blaas je dan namelijk op.
Wat je nog kunt doen:
Haal de motor eraf, en de module ook.
Sluit de motor aan zonder module op de accu, draaien is motor is ok
Sluit op de vierpolige stekker naar je module een lamp aan op de rode en zwarte draad die. Als de lamp brandt, ook tijdens morrelen aan het contactslot, op deze manier sluit je deze ook uit, dan is de voeding naar de motor ok.
Sluit de module weer aan en de motor niet, sluit op de plek van de motor de lamp aan en kijk of je de sterkte van de lamp kunt regelen met de bediening van de aanjager op het dashboard, zo ja dan is de regelaar ook goed.
Als alle testen goed zijn moet alles het doen, zo niet…..... geef je maar weer een reactie.
ps je hebt de koolborstels al gecheckt had ik begrepen, die lopen soepel, drukken goed aan op de rotor (het draaiende gedeelte) en zijn niet versleten?

Ed,
De motor had ik al getest direct op de accu, toen draaide hij voluit.
Ik zal het nog eens doen voor de zekerheid, en ik zal ook de motor, buiten de lamp welke ik ook ga aansluiten voor een test, direkt op de 4 polige stekker(+ en -) aansluiten om te kijken of de voeding van onder het dashboard goed is.
Dit alles zal ik waarschijnlijk Wo/Do of Vrijdag gaan doen, wellicht eerder in de ochtend vanwege werkzaamheden.
Je hoort nog van mij.
Joop.

Ed,
Vandaag met de zon in het nekkie de tests gedaan.
-De motor zonder module nogmaals aangesloten op de accu: draait op volle toeren.
-De lamp aangesloten op de 4 poligestekker op rood en zwart: de lamp brand fel, ook na flink gerommel met
het contactslot, met contact en motor aan.
-Module weer aangesloten en de motor niet. De lamp aangesloten op de stekker welke direct op de motor wordt aangesloten: DE LAMP BRAND HELEMAAL NIET, ZOWEL MET CONTACT EN MOTOR AAN.
Vandaag naar G.A.O.S. in Emmeloord geweest voor een gebruikte kachelmotor welke een wat oudere type kachelmotor bleek te zijn, maar wel met airco. Getest en deed het ook niet.
Dit is nummer 2 welke ik getest heb(gebruikte kachelmotors)en niet werkte, wellicht waren bij kachelmotoren ook niet goed.
Daarna langs de officiele dealer geweest in Almere en mijn probleem voorgelegd.
Daar werd voor mij het elektrische schema uitgeprint in de hoop of ik daar iets aan heb.
Tevens wordt er morgen vanuit vestiging Emmeloord een nieuwe module naar Almere gestuurd welke ik zelf mag testen.
De kosten van deze module zijn € 180.- incl.
Het is wel zo, dat als dat het probleem oplost ik kan aangeven dat ook deze module niet de oplossing is en ergens anders deze module vandaan haal.
Joop.

Totaal aantal Berichten: 33
- Xantia 1.9 TD Break SX
Joop 49 schreef:Ed,
Vandaag met de zon in het nekkie de tests gedaan.
-De motor zonder module nogmaals aangesloten op de accu: draait op volle toeren.
-De lamp aangesloten op de 4 poligestekker op rood en zwart: de lamp brand fel, ook na flink gerommel met
het contactslot, met contact en motor aan.-Module weer aangesloten en de motor niet. De lamp aangesloten op de stekker welke direct op de motor wordt aangesloten: DE LAMP BRAND HELEMAAL NIET, ZOWEL MET CONTACT EN MOTOR AAN.
Vandaag naar G.A.O.S. in Emmeloord geweest voor een gebruikte kachelmotor welke een wat oudere type kachelmotor bleek te zijn, maar wel met airco. Getest en deed het ook niet.
Dit is nummer 2 welke ik getest heb(gebruikte kachelmotors)en niet werkte, wellicht waren bij kachelmotoren ook niet goed.Daarna langs de officiele dealer geweest in Almere en mijn probleem voorgelegd.
Daar werd voor mij het elektrische schema uitgeprint in de hoop of ik daar iets aan heb.
Tevens wordt er morgen vanuit vestiging Emmeloord een nieuwe module naar Almere gestuurd welke ik zelf mag testen.De kosten van deze module zijn € 180.- incl.
![]()
Het is wel zo, dat als dat het probleem oplost ik kan aangeven dat ook deze module niet de oplossing is en ergens anders deze module vandaan haal.Joop.
Joop ik ken nog een hele goede monteur in de flevopolder met jarenlange psa ervaring
Zweven is niet moeilijk
ik heb zo’n module voor je liggen als het de module op je kachelmotor is, ik weet niet waar je woont maar je mag hem komen testen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere