



Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Guzziman,
Zijn er al vorderingen?
Joop.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ben op een gegeven moment naar abbenes gereden. Daar een gebruikte ventilator aan de draden gehangen en die deed het.
Conclusie zou zijn: module overleden. Nieuwe komt op ca. 125 euro. Omdat ik al 2 transistors had laten vernieuwen heb ik de module teruggebracht naar die reperateur. Die vond nog ergens een losse verbinding en zei: probeer hem maar even.
Thuis alles gemonteerd en de ventilator draaide weer. Hoewel: nu alleen niet in de snelste stand. Wel met de schuif op AUTO dan werkt de climatcontrol wel, en loeit hij tot dat de temperatuur bereikt is. Maar ontwasemen in alle andere standen is er niet bij.
Ik laat het maar even zo, misschien dat ik er spijt van krijg als het echt winter wordt of regenachtig, maar ik weet effe niet waar ik het verder zoeken moet.




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als ik het goed begrijp is de kachelcomputer niet vervangen enkel de ventilatormodule.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
de ventilatormodule is nagekeken (een verbinding hersteld) en voorzien van 2 verse transistors.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
de ventilatormodule is nagekeken (een verbinding hersteld) en voorzien van 2 verse transistors.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Zonder snelle ventilatiestand ga ik de winter niet doorkomen. Wil nu de schuif in het dashboard checken.helaas zit het klepje van de radio enigszins in de weg. Is die simpel te demonteren of moet toch de hele radio er ook uit?




Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als ik het nog kan herinneren zitten er 4 torkjes achter/onder de klep.
Als je deze verwijderd kun je volgens mij de hele unit, incl. de radio, eruit schuiven.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De radio zal er inderdaad uit moeten, want ik kan het bedieninfgselement niet ver genoeg naar voren trekken.
Volgens mij zit hij vast aan een dikke gele draad, (ik hoop dat het een stekker is) die ergens rechts bij de kachelmotor verdwijnt, waar naar toe weet ik niet. Verder zit hij vast aan een blauwe kabel, die aan een “tandwiel” vastzit. Dus ik ben even gestopt, het is nu donker. Ben ook nog met de cx bezig, die in de garage mag staan.
guzziman schreef:De radio zal er inderdaad uit moeten, want ik kan het bedieninfgselement niet ver genoeg naar voren trekken.
Volgens mij zit hij vast aan een dikke gele draad, (ik hoop dat het een stekker is) die ergens rechts bij de kachelmotor verdwijnt, waar naar toe weet ik niet. Verder zit hij vast aan een blauwe kabel, die aan een “tandwiel” vastzit. Dus ik ben even gestopt, het is nu donker. Ben ook nog met de cx bezig, die in de garage mag staan.
Als het voor front van de schuiven is verwijderd dan de schuiven niet helemaal naar buiten toe schuiven. Schuif je ze te ver vallen er
onderdelen aan de onderkant uit. Heb dat zelf laatst mee gemaakt.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Bij mij is er al iets losgeraakt , ook zo’n soort tandwiel zoals ook aan de blauwe kabel zit.
Wat was bij jou het probleem? Je hebt het vast op kunnen lossen.







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
De dikke blauwe, gele en witte kabels zijn 3 mantels waar de staaldraden door lopen die de kachelkleppen bedienen.
Deze zitten alle aan (tand)wielen met een nokje. Een van de kabels zit verder in het dashboard aan een draaiende klep die, als de radio met alle stekkers niet goed ingebouwd wordt, gehinderd wordt en niet voldoende kan bewegen.
Als je de kachelmodule demonteert volgens de How to van de Xantia club, kun je zien hoe het in elkaar zit.
Dan kun je makkelijk het boeltje los maken en eventueel reinigen of vervangen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Dat ziet er goed, daar ga ik mee aan de slag.
Bedankt
guzziman schreef:Bij mij is er al iets losgeraakt , ook zo’n soort tandwiel zoals ook aan de blauwe kabel zit.
Wat was bij jou het probleem? Je hebt het vast op kunnen lossen.
Bij mij was een buisje met een half tandwiel eruit gevallen. Die is van de schuif waarmee de snelheid van de aanjager geregeld kan worden. Op het uiteinde van dat halve tandwiel hoort een metalen plaatje met aan uiteinde 4 kleine blaadjes die iets omhoog staan. Ik heb het er via de onder kant weer op zijn plaats gezet. Was wel even prullen om in de juiste stand te plaatsen.
Ik heb die module er niet uit gehaald, alleen de schroeven eruit waarmee die vast zat los gedraaid en toen kon hem iets naar voren halen. Heb wel een poging gewaagd om de module eruit te halen maar toen ik die dikke kabels zag toch besloten maar niet te doen. Kon geen beschrijving vinden hoe te demonteren.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
schorpioen schreef:Bij mij was een buisje met een half tandwiel eruit gevallen. Die is van de schuif waarmee de snelheid van de aanjager geregeld kan worden. Op het uiteinde van dat halve tandwiel hoort een metalen plaatje met aan uiteinde 4 kleine blaadjes die iets omhoog staan. Ik heb het er via de onder kant weer op zijn plaats gezet. Was wel even prullen om in de juiste stand te plaatsen. /quote]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Dat halve tandwieltjetje zit niet goed vast/blijft niet zitten/zakt naar beneden.
Hierdoor maakt dat metalen plaatje geen contact meer met de printplaat , waardoor de snelheid dus niet meer kan worden ingesteld,Weet iemand hoe die bevestiging zit? Vastlijmen kan niet.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Quoten ging niet goed zie ik.
Snappen jullie het wel?