Totaal aantal Berichten: 163
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik zit met het volgende probleem.
Omdat de DS bij wegrijden uit zijn 1 telkens afsloeg, heb ik de basis afstelling van het werkplaatshandboek doorgelopen.
Na de afstelling 2 keer doorlopen te hebben, blijf ik met het probleem zitten dat de koppeling te snel en hard (bruusk) oppakt. Hierdoor slaat de motor alsnog telkens af. Ook naar de tweede en derde versnelling knalt de koppeling erin. We hebben alle stappen goed doorlopen en ik heb ook de koppelingregelaar versteld.
Het volgende gebeurt er. Ik schakel in de versnelling, geeft wat gas en hij schiet met een knal in de versnelling. Als ik heel zachtjes gas geef dan is het een stuk minder, maar goed gaat het niet. Met wegrijden uit zijn 1 is het bijna niet te doen. Ik laat de auto kruipen en geef langzaam gas, maar nog slaat de motor af.
De koppelingsvergrendeling hebben we al bekeken en opnieuw gesteld, maar dat maakte ook niets uit.
Bij de afstelling heb ik ook de koppelingsregelaar versteld. Deze heb ik flink kunnen verdraaien. naar hartelust. Achteraf las is dat er eigenlijk een vergrendelings blokje hoort op de zitten die bij uitregelen de boel blokkeert. Deze zit er bij mij niet op.
Ik heb daarom de volgende vragen.
- Wat kan de reden zijn dat de koppeling echt in de versnelling valt bij gasgeven?
- Kan de koppelingsregelaar ontwricht zijn doordat ik deze teveel verdraait heb?
- Hoe kan ik er achter komen wat het probleem is en natuurlijk mogelijk de oplossing?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Totaal aantal Berichten: 163
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
We hebben de boel gecontroleerd en ontlucht.
Daarna hebben we de koppelingsregelaar opnieuw afgesteld en het nu wel in orde gekregen!
Ben behoorlijk opgelucht dat het toch nu goed is gekomen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Totaal aantal Berichten: 362
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Fijn dat het zo snel is opgelost.
Achteraf herken ik dit probleem: een paar jaar geleden, na het inbouwen van de motor en bak, proefdraaien en schakelen (nog op garagesteunen) werden bij mij de tanden ook gepoetst…...