1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oliedruk te laag
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 18 juni 2012 09:32 AM

Mijn Xsara Picasso (18v 1.6 2002) gaf gisteren spontaan de melding: “STOP - oliedruk te laag” incl de bijbehorende piepjes. Olie nagekeken, half in de streepjes op de stok, toch maar bijgevuld tot bovenste streepje.

In de eerste instantie bleef hij nog even branden en ging daarna uit. 4 uur later bij het starten sprong het nog even aan en daarna meteen weer uit. Heen en weer 50km gereden, geen rateltjes/herrie/piepjes of oververhitting.

Op de forums kom ik meer hierover tegen en wordt het oliefilter en/of de olie druksensor als schuldige aangewezen.

Het oliefilter is makkelijk te lokaliseren. Maar kan iemand mij vertellen waar ik de olie druksensor kan vinden?

Mocht iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 19 juni 2012 09:15 AM
  [ # 1 ]

Kleine update:

Oliefilter en oliedruk sensor vervangen, helaas zonder resultaat.

Als de motor koud is geeft hij de melding. Zodra de motor even heeft gelopen geeft hij de melding bij stationair toerental, geef je iets gas dan is de melding weg. Na nog even te lopen is de melding helemaal verdwenen, ook bij stationair toerental.

Iemand enig idee? Zou een motor flush behulpzaam zijn in deze?

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 21 juni 2012 03:50 PM
  [ # 2 ]

Niet veel reacties maar wel veel lezers…..dus ik zal jullie op de hoogte blijven houden Wink

Net contact gehad met de garage: koud heeft de olie een druk van 0,5bar. Is nie goe dus nie…..

Even aan het sparren geweest wat nu de beste vervolgstap is en komen daarbij uit op het flushen van het blok. Gezien het feit dat het alleen met dikke olie optreed zou er op kunnen duiden dat er oliekanaaltjes dichtzitten of de oliezeef is aangekoekt. Hopelijk lost een busje Forté Motor Flush het probleem op.

Zoniet dan naar stap 2: verwijderen van de carterpan…..nog ff niet aan denken….

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 21 juni 2012 04:17 PM
  [ # 3 ]

Als de olie kanalen dicht zitten zou je zeggen dat de druk juist oploopt. Je meet immers net na de pomp. Dus ik zou het bij de pomp zoeken, of inderdaad aanzuigfilter. Anders raak je ergens je oliedruk kwijt, das minder..

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 21 juni 2012 06:54 PM
  [ # 4 ]

Mocht hij ergens druk kwijt raken dan zou ik eerder verwachten dat dit zou gebeuren met dunne warme olie. Maar dat is het punt juist waar de storing verdwijnt…..

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 21 juni 2012 06:58 PM
  [ # 5 ]

mee eens, pannetje dan maar even los?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 21 juni 2012 10:58 PM
  [ # 6 ]

Tja…pannetje los. Heb al gezien dat de aircopomp daar aan vast zit en er leidingen overheen lopen…..zal helaas een flinke klus zijn.

Dus ik zet eerst mijn hoop op het flushen. Ik hoop dat daarmee de (eventueel aanwezige) dikke sludge en rommel van de oliezeef zal oplossen die daarna als kleine deeltjes in het oliefilter worden opgevangen.

Ik zat ook nog te denken: als hij de druk op een andere manier zou kwijt raken zou dit toch gepaard moeten gaan met olielekkage? Zover ik kan zien is de onderkant helemaal droog, geen olie te zien…..

Profiel  
 
Veenhuijsen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 30-01-2012

Gepost: 22 juni 2012 09:45 AM
  [ # 7 ]

Hallo Snoekel99,

Zomaar even een gedachte, maar heb je de koelvloeistof ook al gecheked? Zit hier een olielaagje in?
Op de peilstok van de olie, zit daar de sludge oook op of waterdruppeltjes??

In een ‘ander slecht scenario’ loopt de olie over in de koelvloeistof via een lek in de pakking…

Succes ermee in ieder geval.

Met een vriendelijke groet,

Martijn

C4 Grand Picasso Exclusive 2011 1.6 HDI

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 22 juni 2012 02:41 PM
  [ # 8 ]

Koelvloeistof is in orde en schoon, aan de peilstok alleen heldere olie (net ververst).
Ik ben hem vanmorgen wezen halen, na 3 minuten is de storing verdwenen.

Als de olie via een lek in de pakking in de koelvloeistof zou lopen dan zou dit juist met warme (dunne) olie gebeuren. Echter het probleem is juist als hij koud is en de olie dus nog wat dikker. Vandaar dat ik denk aan sludge vervuiling oid in de oliekanaaltjes, aanzuigbuis en/of oliezeef.


Ik heb inmiddels een nieuw filter en twee flesjes Forte wezen halen, hopelijk brengt dit verlichting in de duisternis.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 25 juni 2012 11:26 PM
  [ # 9 ]

Voor de geïnteresseerde even een update:

Het flushen heeft helaas het probleem niet verholpen. Ik zeg bewust “het probleem” omdat het verder toch wel goed is dat het gedaan is. Motor loopt als een zonnetje, geen tikje of wat dan ook meer te horen en een stuk stiller dan ervoor! Maar helaas…..het probleem is er nog steeds dus we moeten toch iets dieper gaan graven.

Vrijdag gaat de pan eraf en gaan we kijken wat we daar aantreffen. Het zal waarschijnlijk toch de oliezeef of aanzuigkanaal zijn die verstopt zit of in het ergste geval een defecte oliepomp.

Nu hoorde ik ook nog van een klep/kogel-achtig iets wat aan het aansluitstuk van het oliefilter zit (waar je het filter opdraait….maar dan de kant in het blok). Heeft iemand hier wel eens van gehoord en kan mij daar iets meer over vertellen?

The story continues…..

Profiel  
 
Gepost: 25 juni 2012 11:31 PM
  [ # 10 ]

Ik heb geen idee hoe dit bij deze motoren is, maar dat verhaal met dat kogelklepje heb ik jaren geleden bij een Renault 11 ook eens gehad. Auto had lang geen onderhoud gehad, ik mocht de olie verversen, prompt daarna oliedruklampje aan in elke bocht. Bleek er een vuiltje tussen dat kogeltje en de zitting te zijn gekomen, waardoor het niet meer afsloot. Blijkbaar is dat een soort overdrukbeveiliging.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 25 juni 2012 11:53 PM
  [ # 11 ]

Kijk…..dat geeft de burger moed…..ik zal dit doorgeven aan de monteur die er een vrijdag mee aan de slag gaat. Bedankt voor je reactie!

Profiel  
 
Gepost: 25 juni 2012 11:58 PM
  [ # 12 ]

Ik hoop voor je dat het zo simpel is, ik was daar destijds in elk geval wel erg blij mee.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 26 juni 2012 12:06 AM
  [ # 13 ]

Ja, ik hoop het ook. Teller staat nu op een nieuwe oliedruksensor, 10 liter olie, 2 oliefilters, 2 flesjes flush middel, een drukmeting van 90 eurie en de nodige arbeidsuurtjes…....

Is wel een duur vuiltje als dit het euvel is Wink 

Maar goed, hoop dat dit het is, kan ik weer plezier beleven aan/met/van m’n auto….

Profiel  
 
kharnynb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-06-2012

Gepost: 01 juli 2012 07:17 PM
  [ # 14 ]

Welke olie gebruik je?
Wij hadden hetzelfde probleem met een 1.8, en na flushen en “tacco” merk olie ipv standaard garage merk, was het over.

Het schijnt dat pica’s vrij kieskeurig zijn wat beterft de olie.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 02 juli 2012 03:51 PM
  [ # 15 ]

Het lek is boven! Niet dat het is opgelost maar we weten de oorzaak: speling op de ring die de pomp moet aandrijven.
Deze ring zit om de krukas geschoven, hierover heen wordt de oliepomp geplaatst. Twee platte kantjes op de ring nemen de pomp mee die hierdoor zijn werk kan doen.

Zoals gezegd: op een onverklaarbare manier kan deze ring over de as heen draaien, deze wordt dus niet door de krukas meegenomen. Dat verklaart het feit dat de storing na een x-aantal minuten over was: de krukas en de ring worden warm en zetten uit waardoor de ring weer vast komt op de krukas en de functie hervat zodat de pomp het weer doet.

In overleg met de dealer nu een nieuwe ring besteld, kijken of dat het euvel gaat oplossen. Zoniet….dan heb ik veel ideeën en tips van de forums nodig Sad

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook