3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Citroën C-Elysée
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 september 2016 04:21 PM
  [ # 31 ]

van de voorpagina

Twee weken met een Citroën C-Elysée

In Nederland wordt de C-Elysée helemaal niet verkocht. In België wel, maar zonder ruchtbaarheid, alsof Citroën zich ervoor schaamt. In exportmarkten maakt de C-Elysée autorijden bereikbaar. Wat is de juiste aanpak: de fanfare of de stille trom? Peter “par eXeMple!” test in Italië.

Onze vakantiebestemming was dit jaar Italië. We gingen per vliegtuig naar Rome en vervolgens met een huurauto naar een huis in de Sabijnse bergen. Die streek is zeer aan te raden: middeleeuwse dorpjes op heuveltoppen, waar je geen andere toeristen tegenkomt, in een prachtig groene, Umbrië-achtige omgeving waar het mooi wandelen is. En dat op een uur rijden van Rome, waardoor ook de eeuwige stad gemakkelijk bezocht kan worden.

Aangekomen op het vliegveld van Rome, moesten we eerst de huurauto afhalen. Er was ons een auto in de “klasse Peugeot 308” beloofd en met zo’n Peug hadden we prima kunnen leven. Stiekem hoopte ik op een Giulietta, want dat vind ik een mooie auto en daarmee wilde ik wel eens spelen in de bergen. Uiteraard had ik een Cactus ook heel leuk gevonden. Ik probeerde de autokeuze te beïnvloeden door bij de verhuurbalie direct aan te geven dat ik liever geen Duitse, Japanse of Koreaanse auto had. Voorkeur Italiaans of Frans. “Komt voor elkaar,” zei de vriendelijke dame, “ik heb voor u een Citroën C-Elysée.” Nieuwsgierig naar een Citroën die wij in Nederland alleen van plaatjes kennen, zei ik meteen: “Va bene!”

Citroën heeft de C-Elysée niet in Nederland uitgebracht. Nu heeft in ons land de (kleine) middenklassesedan het nooit goed gedaan. Denk aan de Volkswagen Jetta, de Renault 19 Chamade, de Peugeot 306 sedan, de Opel Astra sedan. Wij Nederlanders zijn er geen fan van. Echte hatchbacks en de daarvan afgeleide stationcars, die willen we. Het “three box concept” slaat traditioneel meer aan in de landen rond de Middellandse Zee en kennelijk ziet Citroën daarom in Nederland geen markt voor de C-Elysée. In België, Frankrijk en Duitsland staat de C-Elysée overigens wel op de verkooplijsten. Of de auto in deze landen een succes is, weet ik niet.

Na het afhandelen van het nodige papier- en plasticwerk gingen we de auto ophalen op de parkeerplaats van de verhuurmaatschappij. Even later staan we oog in oog met een grey shark C-Elysée met een 1.6 BlueHDi-motor. De eerste indrukken: bij zo’n BlueHDi-motor had ik wat bedenkingen, want het roept bij mij associaties met een geknepen milieudieseltje op. Maar ik vind het zeker te prefereren boven een driecilinder PureTech-motor. En oei, even schrikken: wat een lelijke achterkant heeft dat ding! Ik kon me dat wel herinneren van foto’s, maar het kwam toch vrij hard aan.

De C-Elysée leek mij op het eerste gezicht een C4 met een kofferbak erachter, maar na goed kijken, zag ik duidelijke verschillen. Het plaatwerk van de voorspatborden bevat een soort knik in de lijn naar de koplampen en die koplampen zijn duidelijk van een eenvoudiger ontwerp dan van de C4. Uiteindelijk is de C-Elysée niet eens verwant aan de C4, want de auto staat op het platform van de C3. Overigens kent Citroën wel degelijk een C4 sedan, de zogenaamde C4L die in Zuid-Amerika en Azië te koop is.

Tevreden was ik wel over het plaatje “Exclusive” op de zijkant. Dat beloofde de meest luxueuze uitvoering! De kofferbak opent met een knop op de sleutel of met een knopje op het dashboard en is met 506 liter werkelijk gigantisch: dat is de enige juiste kwalificatie. Onze grote koffer en de beide trolleys worden met gemak opgeslokt en er blijft nog veel ruimte over. Daarnaast is de achterbank ook nog in twee delen neerklapbaar.

En route! Het eerste wat opvalt, is dat het “Exclusive”-plaatje de verwachtingen niet helemaal waarmaakt. Er is gelukkig wel airco, maar het is geen climate control. Een automatische stand op de ruitenwissers ontbreekt, evenals op de verlichting. De ruitenwissers hebben wel een intervalstand, maar die is niet variabel. De bekleding is een heel eenvoudige, gladde stof. Daarentegen is er wel cruise control en park distance control van achteren, zijn er vier elektrisch bedienbare ramen, is het stuur met leer bekleed en heeft het audiosysteem bluetooth en een aansluiting voor een mp3-speler. Al rijdend, komt mijn vrouw met de opmerking dat de wegen erg slecht zijn. Nu kunnen de wegen allicht beter in Italië, maar het gevoel van mijn vrouw ligt toch vooral aan de vering. De C-Elysée heeft een harde vering en dat zeg ik echt niet alleen omdat ik zelf van de hydropneumaten ben. Het weggedrag is in veel situaties te omschrijven als stuiterend, vooral van achteren. Misschien dat hij vol beladen beter op de weg ligt, maar met twee personen en een halflege kofferbak is het niet echt aangenaam. Wellicht draagt de korte C3-wielbasis in combinatie met de grote overhang voor en achter hieraan bij. Het gaat in ieder geval wel ten koste van het comfort.

De motor valt niet tegen: die is lekker krachtig en soepel. Veel schakelen is niet nodig, want er is ook bij lage toerentallen voldoende koppel om vlot op te trekken. Ik ben uit een aantal auto’s de 2.0 HDi (90 en 110 pk) gewend en deze 1.6 BlueHDi met 100 pk doet er qua rijgenot niet voor onder. Wel vind ik het geluid wat minder aangenaam: meer als een eh… diesel. Er is duidelijk een enorme sprong gemaakt in verbruik. Over de twee weken dat wij met de C-Elysée rijden, noteren we met afwisselend rijden in de bergen en op autosnelwegen een verbruik van 1 op 18,7, ofwel 5,3 liter per 100 km. Dat is heel netjes! Na optrekken en rijden moet er ook geremd worden en ook dat is dik voor elkaar. Niets aan te merken op het remvermogen, ook niet bij fors rijden in de bergen. Wel is door de lichtmetalen velgen heen te zien dat de achterwielen uitgerust zijn met trommelremmen. Nu weet ik wel dat trommelremmen niet onder hoeven te doen voor schijfremmen, maar het is niet helemaal meer van deze tijd. Het zal wel met kostenbesparing te maken hebben.

Nog een paar kanttekeningen. Wat ik niet begrijp, is wat dat grijze stuk plastic onderaan het stuurwiel doet. Is dat daar om mooi te zijn? Integendeel zou ik zeggen, het is nu al flink bekrast en bij het draaien aan het stuur zie ik uit mijn ooghoeken steeds dat grijze ding ronddraaien. Weg ermee! Verder heeft het dashboardkastje geen verlichting, wat zeer onhandig is in het donker. Als laatste is de plaats van de raambediening op de middenconsole niet prettig. Het zal wel gewenning vergen, maar als ik het raam wil openen, dan voel ik steeds eerst tevergeefs op de deur. Ook dit is ongetwijfeld een stukje kostenbesparing.

Op het gebied van de hanteerbaarheid zijn er ook een paar minpuntjes. Het zicht schuin naar achteren is erg slecht door de brede C-stijl en de hoge achterkant. Regelmatig moet ik uit mijn stoel komen om de verkeerssituatie rechtsachter te kunnen overzien zodra het buiten het beeld van de rechterbuitenspiegel valt. De auto is als vierdeurs sedan toch wel vrij groot. In Italiaanse plaatsen naar een parkeerplaats zoekend, moet ik diverse plekjes voorbij rijden.

In de Italiaanse Citroën-prijslijst staat de C-Elysée vermeld met een vanafprijs van €13.750. Daarmee is het een echte budgetauto, want hij kost maar liefst 4.600 euro minder dan een C4 en 800 euro minder dan een C3. Daarmee is deze ruime auto zonder meer zeer scherp geprijsd. In dat licht beschouwd, zijn de minpuntjes in uitrusting, comfort en gebruiksgemak hem ruimschoots vergeven. Voor een flink gezin dat een ruime, betaalbare en zuinige auto zoekt, is deze C-Elysée absoluut het bekijken waard. Behalve in Nederland dan…

Wordt deze auto een succes voor Citroën? Ik weet het niet. In de twee weken in Italië heb ik het aantal andere Citroëns C-Elysée geteld: precies nul komma nul. Hij is er weliswaar nog niet zo lang op de markt, maar toch… Als ik Italiaan was met een jong gezinnetje en op zoek naar een betaalbare macchina per la famiglia, wat zou ik dan doen na deze uitgebreide proefrit? Ik zou toch gaan kijken naar een C3. Volgens mij is die comfortabeler, waarschijnlijk net zo zuinig en hij is zeker beter passend in de Italiaanse steden. Dan zitten de bambini maar wat minder ruim. Per slot van rekening moest ik in mijn Italiaanse jeugd ook met twee zusjes achterin een 600’tje zitten.

Ben je het met mijn testbevindingen eens? Of juist niet? Laat het hier weten!

tekst en foto’s: par eXeMple!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 28 september 2016 05:41 PM
  [ # 32 ]

Voor nog geen 14.000 euro lijkt het me geen verkeerde auto, en een sedan is weer eens wat anders. Wellicht is het over een of twee jaar toch mogelijk hem after-market van de nieuwe comfort-schokdempers te voorzien?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43025
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 september 2016 06:37 PM
  [ # 33 ]

Naar mijn idee is dit het soort auto waar Citroën in de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig serieus wat klanten wist te trekken: veel auto, voor weinig geld. Het is een model wat qua marktpositionering past in de lijn 2cv, ami, gs, gas en bx. Wat mist? Een break!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 28 september 2016 07:12 PM
  [ # 34 ]

Als het een redelijk succes wordt, komt die er natuurlijk.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 september 2016 08:00 PM
  [ # 35 ]

Dit model C-Elysée loopt nu al best een tijdje mee, sinds begin 2013 is hij al leverbaar in China, Turkije en nog wat landen rond de Middellandse Zee. Pas dit jaar is de markt uitgebreid naar West-Europese landen, zelfs in Frankrijk was hij tot maart niet leverbaar.

Dat je hem weinig ziet kan dus kloppen. In Italië zal je hem ook weinig gaan zien, hoewel er daar wel markt voor was geweest. Citroën is gewoon te traag geweest, nu trekt de nieuwere Fiat Tipo alle verkopen in het segment al naar zich toe. Ik denk niet dat ze nu nog met een Break gaan komen op basis van dit model voor die paar extra verkopen in Europa.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 september 2016 08:10 PM
  [ # 36 ]

Dit voorjaar heb ik ‘m in Madrid al veel als taxi gezien. Daar leent hij zich schijnbaar dus ook prima voor. Het lijkt mij, zonder ‘m ooit echt goed bekeken te hebben (laat staan er in gereden te hebben) een prima no-nonsense auto. Misschien niet heel erg verfijnd, maar voor dat geld hoeft dat ook niet persé.

Overigens hebben mijn ouders afgelopen week ook een Elysée te huur gehad in Italië en hun ervaringen komen akelig overeen met die van onze gelegenheidsreporter Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 28 september 2016 11:50 PM
  [ # 37 ]

In belgie verkoopt hij redelijk goed..
In de citr garage waar mijn zoon werkt gaan ze als zoete broodjes.
Voor 10690 euro heb je een leuke wagen..

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 29 september 2016 11:05 AM
  [ # 38 ]
par eXeMple! schreef:

Per slot van rekening moest ik in mijn Italiaanse jeugd ook met twee zusjes achterin een 600’tje zitten.

Huh, dat meen je niet Rolling Eyes.

Adri

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 september 2016 11:57 AM
  [ # 39 ]

Ik kan me nog de eerste jaren na de val van de Berlijnse muur herinneren. 4 of 5 Poolse volwassenen samengepropt in een 126 om hier westerse goederen te kopen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Amsterdam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-2005

Gepost: 29 september 2016 12:40 PM
  [ # 40 ]

Zelf heb ik in februari op Tenerife meer dan 1000 km met een Elysée kunnen rijden en moet zeggen dat het mij heel goed is bevallen. De wagen vond ik op de slechte wegen van het eiland eigenlijk heel comfortabel. Wel is de geluidsisolatie wat minder en maakt het onderstel wat meer geluid. Maar verder zit de auto keurig in elkaar, is de achterbank ruimer dan mijn C5 Tourer en is de kofferruimte ook behoorlijk groot. Het is veel auto voor weinig geld, maar wat minder verfijnd. En beter dan een Dacia Logan.
De wagen verkoopt zeker in Spanje zeer redelijk (zo’n 500 exemplaren per maand) en wordt ook veel als taxi ingezet.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 oktober 2016 02:44 PM
  [ # 41 ]

Elke dealer in België wil er eentje in de showroom en verleden week waren en 2 beschikbaar kreeg ik van de dealer te horen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 14 november 2016 04:09 PM
  [ # 42 ]

van de voorpagina

Vernieuwde C-Elysée voor 2017

Citroëns wereldsedan C-Elysée is sinds zijn introductie in 2012 meer dan 400.000 keer verkocht en heeft in drie seizoenen drie constructeurstitels en drie coureurstitels in het WTCC veroverd. Dit succesnummer wordt nu opgewaardeerd.

De Citroën C-Elysée is sinds zijn lancering in 2012 meer dan 400.000 keer verkocht. Om dat succes te laten aanhouden, krijgt Citroëns wereldauto nu een facelift. Het vernieuwde model zal vanaf begin 2017 uitgeleverd worden, hoewel officieel nog steeds niet in Nederland. De Belgische liefhebbers van een compacte sedan kunnen hem wel bestellen en voor een bescheiden prijs in een drievoudige WTCC-kampioen rijden.

Van buiten is de nieuwe C-Elysée natuurlijk allereerst te herkennen aan het vernieuwde, prestigieuzere front. Dit benadrukt sterker dan voorheen de horizontale lijnen en zorgt zo voor een krachtiger optreden. Ook de achterlichten zijn opgewaardeerd door hun uitvoering in 3D-optiek. De wieldeksels en de optionele lichtmetalen velgen van 16 inch zijn ook weer helemaal bij de tijd. In het kleurenoverzichtje heeft Aluminium Grey plaatsgemaakt voor Steel Grey en Télès Blue voor het hardere Lazuli Blue.

Op de interieurfoto’s valt op dat er in het dashboard plaats is vrijgemaakt voor een zevenduims tactiel scherm. Daarachter gaat Citroëns nieuwste infotainment system schuil met Citroën Connect Radio en Citroën Connect Nav (TomTom). Hiermee neemt de C-Elysée een voorsprong op veel van de duurdere Citroën-modellen, zo blijkt uit ons Compleet overzicht navigatiesystemen Citroën en DS.

Benzinerijders kunnen kiezen uit een PureTech 82 of een VTi 115, de eerste met handgeschakelde bak, de tweede handgeschakeld of automatisch. Er zijn ook twee dieselmotoren: een HDi 92 of een BlueHDi 100.

tekst: RensKorevaar o.b.v. persbericht Citroën Presse, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 november 2016 05:28 PM
  [ # 43 ]

Eigenlijk ben ik razend benieuwd naar hoe deze auto als dagelijks vervoer zou bevallen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 november 2016 07:46 PM
  [ # 44 ]

Zoals eerder in dit topic door waterman opgemerkt: veel auto voor weinig geld. Als Citroën hem overal aanbiedt, wordt het beslist een nog groter succes dan de auto in de eerste versie al was of is.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 16 november 2016 01:26 PM
  [ # 45 ]

Een Citroen met kofferbak, ik moet er echt nog aan wennen, al vind ik de face 2 van deze wel wat mooier dan de eerste.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook