
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011
- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
ik wil de originele 3 punts gordels terug installeren in mijn DS…
de vorige eigenaar had M10 bouten gebruikt om in de ankerpunten, maar dit was fout. een M10 zit gewoon los in het gat, M12 is te groot. Ik vermoed dat er engelse draad gebruikt is.
heeft iemand hier juiste informatie over?
alvast bedankt,
irmin
There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…
In het onderdelenboek kun je terugvinden dat de gordels met 7/16” bouten vastzitten. 7/16” is net iets meer dan 11 mm.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in 1970 ten aanzien van bevestigingspunten autogordels gesteld dat “Een bevestigingspunt dient van 7/16 inches (20 UNF 2B)schroefdraad te zijn voorzien.”. Deze maat geldt dus voor (bijna) alle auto’s. Even naar een gespecialiseerde automaterialenhandel, daar zullen ze de bouten best hebben.

Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011
- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
bedankt!
ga er morgen naar op zoek!
There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…
Hey
Nu je het over autogordels hebt
Ik wil juist mijn oude gordels vervangen door rolgordels
Ook van achter wil ik rolgordels plaatsen
Heeft iemand een idee van welke auto deze ideaal zijn voor in een DS te plaatsen?
Ik kan ook de originele rolgordels plaatsen
Maar 250€ voor 4gordels vind ik persoonlijk er een beetje over
Dus ik had graag geweten van welke (sloop)auto ik het best de gordels kan nemen
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De bouten verkoopt men bij de automaterialenhandel. Of je haalt ze van een willekeurige sloopauto. Voor weinig…
Gordels uit slopers is lastig. De rolcassettes uit bestaande auto’s hebben een enkele stand waarin ze voldoen. Als je ze scheef of minder scheef monteert werken ze niet fijn.
Voor achter zie je vaak CX-gordels, die boven op de hoedenplank komen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Voor mijn DS heb ik rol gordels bij de Brezans van deze wereld gekocht. Volgens mij waren dat carpoint gordels. Alle benodigde hulpmiddelen zitten er bij. Dus makkelijk te monteren in de DS. Bij de voorgordels moet je wel op de maat letten! Anders zitten ze er wel, maar dan kan je er niet veel mee. Succes.

Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2011
- C5 2.0 HDI
- ID/DS super 5
bedankt allemaal,
idd had ik het ook overwogen om nieuwe ‘DS gordels’ te kopen, maar zijn idd véél te duur…
gewoon de originele eens heel goed gekuist, en die terug plaatsen (voorlopig althans)tot ik er eens ergens op de kop kan tikken!
There she sits, gleaming in the sun…
There to greet a working man, when his day is done…














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SalsaChris schreef:
Maar 250€ voor 4gordels vind ik persoonlijk er een beetje over
Dus ik had graag geweten van welke (sloop)auto ik het best de gordels kan nemen
250 euro voor 4 gordels die goed passen en een essentieel onderdeel van je eigen veiligheid zijn is toch niet gek? We hebben het over zo’n 6 tientjes per stuk. ....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsja .. hier moet ik wel met de mening van Waterman eens zijn
Lijkt mij ook dat je beter kunt investeren in nieuwe goede gordels. Heb ik ook gedaan voor 3 rolgordels op de achterbank.
(zijn er andere snoeken met 5 (!!) rolgordels?)
Ik leer het wel…
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik heb nu 4 (3-punts) rolgordels, de 5e (3-punts) monteer ik pas als ik de hoedenplank heb kunnen verstevigen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Rolgordels vóór zijn niet zo problematisch. Enige speciale eis is dat de klik-units een vrij lange kabel moeten hebben omdat deze aan de vloer achter de stoelen bevestigd worden en moeten uitsteken tot net bij de zitting.
Rolgordels achter moeten niet te lang zijn als je ze op de hoedenplank bevestigd. Ik heb een set die eigenlijk wat aan de lange kant zijn maar wel voldoen. het beste is ze zover mogelijk naar de hoeken van de hoedenplank te monteren (even achterruit demonteren) Die van mij zitten een beetje te dicht op elkaar en zodoende zitten onze kinderen ook te dicht op elkaar (met alle gevolgen van dien….).
Zorg inderdaad voor versteviging van de hoedenplank. Ik heb dit gedaan met 6 mm massieve staalplaat die precies tussen 2 welvingen van de hoedenplank passen en zodoende een groot oppervlak creëren. Volgens mijn herinnering zijn ze meer als 25x12 cm.
Je moet voorkomen dat bij een aanrijding de gordel-unit op welke manier dan ook los komt. De hoedenplank zelf is vrij dun staal en derhalve zal de bout uitscheuren door de hoedenplank heen als de onderleg-ring te klein van oppervlak is.
Als 3e gordel heb ik een van de heupgordels gebruikt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je de punten net naast de hoedenplank niet gebruikt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De gordel cassetes zijn niet door mezelf gemonteerd. Ik denk dat het ook niet gepast had.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Revrok schreef:Lijkt mij ook dat je beter kunt investeren in nieuwe goede gordels. Heb ik ook gedaan voor 3 rolgordels op de achterbank.
(zijn er andere snoeken met 5 (!!) rolgordels?)
Hallo
Hoe heb je dat gedaan.
Ik had tot nu toe 2 vaste gordels op de achterbank, maar nu de kids (3) maar nog steeds groeien zijn rolgordels toch handiger/veiliger als je ze goed kunt installeren.
Hoe heb je het gedaan?
Dank,
Frank















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb oplossingen gezien waar een kokerbalk net achter de zittingen was bevestigd en hierop de gordel-units. Op deze wijze zitten ze hoger en slijten daarom ook niet in het stof / leer van de bekleding.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.