2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
6 volt meter in 12 volt installatie?
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 augustus 2012 11:38 PM
  [ # 16 ]

Ik zou gewoon voor de lm 7806 gaan als je er een weerstand tussen zet en die moet 6 volt bij 1 of 2 ampere wegstoken dan he je wel een flink exemplaar nodig. Die Lm kunnen best veel hebben en werken lekker makelijk.

maar hoeveel stroom trek die meter nu ?

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 04 augustus 2012 09:11 AM
  [ # 17 ]

Mark, dat is het hele punt; een 7806 IS een weerstand - een geregelde weerstand weliswaar maar hij werkt uiteindelijk precies hetzelfde. Dus je slaat de spijker op zijn kop, je moet behoorlijk veel warmte kwijt zien te raken.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 04 augustus 2012 09:25 AM
  [ # 18 ]
bogaard77 schreef:
Matthijs164 schreef:

Dat maakt niet uit Bogaard, je zult het verlies weg moeten stoken en het totaal blijft hetzelfde. Het enige dat je wint is dat je meerdere kleine heatsinks kunt gebruiken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de LM oplossing niet werkt, het is alleen technisch niet de meest mooie oplossing.

Groeten, Matthijs

jawel, want elke LMheeft het nu niet zwaar en heeft geen heat sink nodig..

Joris, heb even in de datasheet gekeken van willekeurige 78LM06; die kan ongekoeld 100mA leveren, met peak van 200mA < 10msec. Voor 1A stroom heb je dus 10 LMs nodig…

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 04 augustus 2012 08:00 PM
  [ # 19 ]

Nee hoor, geen 10 LM’s; zoals je stelt is 100 mA de max ONgekoeld.

Je kunt wel degelijk 1 ampere met 1 LM7806 regelen, maar je zult er een flink koellichaam aan moeten monteren.
Van 13 volt naar 6 is een verlies van 7 volt, bij 1 ampere is dus 7 watt. Maar ik betwijfel of die meter een hele ampere nodig heeft…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4958
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 augustus 2012 10:01 PM
  [ # 20 ]

Voor een paar tientjes koop je een 12 volt metertje met zender.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 augustus 2012 11:23 PM
  [ # 21 ]
Matthijs164 schreef:
bogaard77 schreef:
Matthijs164 schreef:

Dat maakt niet uit Bogaard, je zult het verlies weg moeten stoken en het totaal blijft hetzelfde. Het enige dat je wint is dat je meerdere kleine heatsinks kunt gebruiken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de LM oplossing niet werkt, het is alleen technisch niet de meest mooie oplossing.

Groeten, Matthijs

jawel, want elke LMheeft het nu niet zwaar en heeft geen heat sink nodig..

Joris, heb even in de datasheet gekeken van willekeurige 78LM06; die kan ongekoeld 100mA leveren, met peak van 200mA < 10msec. Voor 1A stroom heb je dus 10 LMs nodig…

Groeten, Matthijs

En dat is dus de weg om te gaan!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 04 augustus 2012 11:54 PM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:
Matthijs164 schreef:
bogaard77 schreef:
Matthijs164 schreef:

Dat maakt niet uit Bogaard, je zult het verlies weg moeten stoken en het totaal blijft hetzelfde. Het enige dat je wint is dat je meerdere kleine heatsinks kunt gebruiken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de LM oplossing niet werkt, het is alleen technisch niet de meest mooie oplossing.

Groeten, Matthijs

jawel, want elke LMheeft het nu niet zwaar en heeft geen heat sink nodig..

Joris, heb even in de datasheet gekeken van willekeurige 78LM06; die kan ongekoeld 100mA leveren, met peak van 200mA < 10msec. Voor 1A stroom heb je dus 10 LMs nodig…

Groeten, Matthijs

En dat is dus de weg om te gaan!

Have it your way, Joris

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 05 augustus 2012 01:36 PM
  [ # 23 ]
Han S schreef:

Voor een paar tientjes koop je een 12 volt metertje met zender.

Het is geen gezicht om een externe benzinemeter te monteren.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 augustus 2012 09:43 PM
  [ # 24 ]

Je hebt natuurlijk wel een punt Matthijs!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook