8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 
   
differentieel lek?
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 oktober 2018 08:30 PM
  [ # 106 ]
Rougefurio schreef:

Eerst schoon en droog maken en dan gaan rijden is een goede methode. Dat het niet goed zit bij de uitgang(en) van het differentieel lijkt op dit moment waarschijnlijk, al mis ik de typische geur van bakolie.

Overigens valt het niet mee bij CX-Basis de diverse afdichtingen te vinden. Ik meen nu de juiste nummers voor de keerring en de o-ring te hebben gevonden, maar de witte “bush” (zie foto hierboven), die bij mij aan één kant mogelijk helemaal weg is, kan ik niet in de catalogus vinden. Ook zou ik liefst meteen twee nieuwe stofkapjes kopen, maar die hebben ze niet. Ik wacht nog even met bestellen tot ik zeker weet dat de afdichting van het differentieel inderdaad de boosdoener is.

Een bak lekt vaak pas als je de bakolie heet rijdt en dat kan wel een tiental kilometers duren.
Hoe herken je bakolie: Die is “vetter” dan motorolie en zeker “vetter” als LHM, LHM is relatief dun-vloeibare olie en groen. De “typische” bakolie geur ontstaat vaak pas na jaren gebruik als de olie een beetje “verbrand” is. Als je het verschil wilt weten tussen de bakolie en de motorolie: Trek de pijlstaaf uit de motor en kijk of het hetzelfde is qua kleur en “dikte”. Zo ja, motorolie, zo niet, bakolie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 08:58 PM
  [ # 107 ]

De bak heeft ook een peilstok, dus beide kan je simpel vergelijken.
Daarnaast heeft ook verse bakolie een heel typische geur, dat ruik je zo.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 oktober 2018 09:10 PM
  [ # 108 ]

Een paar opmerkingen:

- Morgen ga ik een stukje rijden, na reiniging van het carterdeksel. Als het duidelijk lekt, moet dat te zien zijn en dan probeer ik eerst of een nieuwe pakking mijn probleem wegneemt. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me niet zo’n heel moeilijke reparatie, op een goed bereikbare plaats. Ik neem aan dat er niets uit dondert als je het deksel verwijdert.
(Off-topic: ik denk dat ik het combineer met het vernieuwen van mijn distributieketting plus toebehoren, om van het “geknikker” na de koude start af te komen.)

- Haynes drukt waarschijnlijk niet voor niets de bijgaande foto met het speciale gereedschap af.

- Kleur en dikte van de olie van een peilstok aflezen én vergelijken met een andere soort olie lijkt me lastig.

- Als je aan een verse flacon bakolie ruikt, constateer je meteen een duidelijk verschil met motorolie, die veel minder pregnant ruikt.

- Even als neerlandicus, dus spreek me niet tegen: het juiste woord is inderdaad ‘keerring’, een ring die iets keert of tegenhoudt, maar een ‘kering’ houdt ook iets tegen, dus je zou dat woord als een taaleconomische verkorting kunnen zien. Allebei rijmen ze op ‘tering!’

Edit: de post van René net gemist.

Afbeelding Bijlagen
Gereedschap_as_uit_diff.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 09:14 PM
  [ # 109 ]

Weg- en waterbouwers hebben het weer over een waterkering of een stormvloedkering.
En dat is taaltechnisch gewoon correct.
Een beetje verwarrend dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 09:52 PM
  [ # 110 ]
Rougefurio schreef:

Een paar opmerkingen:

- Morgen ga ik een stukje rijden, na reiniging van het carterdeksel. Als het duidelijk lekt, moet dat te zien zijn en dan probeer ik eerst of een nieuwe pakking mijn probleem wegneemt. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me niet zo’n heel moeilijke reparatie, op een goed bereikbare plaats. Ik neem aan dat er niets uit dondert als je het deksel verwijdert.
(Off-topic: ik denk dat ik het combineer met het vernieuwen van mijn distributieketting plus toebehoren, om van het “geknikker” na de koude start af te komen.)

- Haynes drukt waarschijnlijk niet voor niets de bijgaande foto met het speciale gereedschap af.

- Kleur en dikte van de olie van een peilstok aflezen én vergelijken met een andere soort olie lijkt me lastig.

- Als je aan een verse flacon bakolie ruikt, constateer je meteen een duidelijk verschil met motorolie, die veel minder pregnant ruikt.

- Even als neerlandicus, dus spreek me niet tegen: het juiste woord is inderdaad ‘keerring’, een ring die iets keert of tegenhoudt, maar een ‘kering’ houdt ook iets tegen, dus je zou dat woord als een taaleconomische verkorting kunnen zien. Allebei rijmen ze op ‘tering!’

Edit: de post van René net gemist.

dit gereedschap heb je niet nodig hoor

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 17 oktober 2018 11:30 PM
  [ # 111 ]
René Jongejan schreef:

Weg- en waterbouwers hebben het weer over een waterkering of een stormvloedkering.
En dat is taaltechnisch gewoon correct.
Een beetje verwarrend dus.

mijn bijdrage:
- een keerring is een zo’n rond ding in je motor die olie/vet keert
- een kering keert ook, maar kan van alles zijn, een sluis, dijk of wat dan ook, als t maar keert.
Dus een economische verkorting zie ik er niet direct. Volgens mij zijn het gewoon 2 verschillende woorden.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 18 oktober 2018 08:16 AM
  [ # 112 ]
René Jongejan schreef:
ronvanzon schreef:

Nog een tip: leg een groot stuk karton onder de auto als je ‘m een tijdje niet gebruikt. Dan zie je zo waar het lek grofweg zit.

Nou nee, dan weet je waar de druppel van het blok, bak of subframe valt.
En die plek hoeft weer niets te zeggen over de daadwerkelijke locatie van het lek.

Als de druppel van het subframe valt weet je iig dat je dat niet verder hoeft te onderzoeken (of er is veel meer mis). Als je verder kunt bepalen dat het van het bak, danwel van het blok valt, ben je ook weer een stap verder. En inderdaad, de locatie hoeft niets te zeggen over de daadwerkelijke locatie, maar je hebt wel een indicatie aan welke kant van het blok (of bak) het lek zit, zeker als de druppel niet van het laagste punt blijkt te vallen…
 
Daarbij is het een methode die heel weinig kost (een stuk karton en 1 minuut tijd).

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 oktober 2018 08:16 AM
  [ # 113 ]
Shalom74 schreef:

dit gereedschap heb je niet nodig hoor


Dan wens ik je veel succes als de tripoïde vastgerot zit in het differentieel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 18 oktober 2018 08:21 AM
  [ # 114 ]
waterman schreef:
Shalom74 schreef:

dit gereedschap heb je niet nodig hoor


Dan wens ik je veel succes als de tripoïde vastgerot zit in het differentieel.


als ja

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 oktober 2018 09:00 AM
  [ # 115 ]

En meestal is dat zo.

Overigens: bij een CX gaat de versnellingsbak bijna nooit lekken én ligt het olieniveau lager dan de aandrijfaskeeringen. Als de keeringen gaar zijn gaat de boel daar langs bijna nooit lekken en als het lekt dan is dat zeer gering.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 18 oktober 2018 09:17 AM
  [ # 116 ]

bij mij lekte die anders heel erg de keerringen waren verdroogt . Heb ik altijd geluk gehad de as ging altijd goed los met een breekijzer tussen het diff en het tripp huis,,beetje wrikken en hopla. Met de assen terug zetten lekker invetten
de spiebanen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 oktober 2018 10:53 AM
  [ # 117 ]

Balen! Vanmorgen het carterdeksel schoon en droog gemaakt en vervolgens een half uurtje flink gaan rijden, binnen en buiten de bebouwde kom. Ik hoopte natuurlijk bij terugkeer verse oliesporen te vinden, maar nee: het deksel was nog steeds droog en ik zag geen verwaaide druppels. Nu moet ik weer opnieuw beginnen met zoeken.

(Nog een laatste keer off-topic: mijn opmerking dat “kering” als een taaleconomische verkorting van “keerring” zou kunnen worden gezien, was een beetje raillerend bedoeld, wat ook wel bleek uit het door mij gekozen rijmwoord “tering”. (Ik weiger die stomme emoji’s te gebruiken.) Het achtervoegsel -ing, dat dient om van een werkwoord een makkelijk hanteerbaar zelfstandig naamwoord te maken, is al eeuwenoud en zie je terug in duizenden andere woorden: openen-opening, werken-werking, beschrijven-beschrijving, enz. Met het woord “ring” heeft het niets te maken, dus “kering” en “keerring” zijn inderdaad twee verschillenden woorden. Het laatste moet, alleen al omdat het uit de techniek afkomstig is, veel jonger zijn en waarschijnlijk is de bedenker er door associatie opgekomen: een ring die iets afdicht, tegenhoudt of keert, dus een keerring! Dat jij consequent “keering” schrijft, waterman, helpt ook niet echt om de verwarring tegen te gaan. Het zou te verdedigen zijn als héél oude spelling van “kering”, maar je schrijft toch ook niet meer “een groote man”?)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 oktober 2018 11:00 AM
  [ # 118 ]

Of Waaterman. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 18 oktober 2018 11:25 AM
  [ # 119 ]

zou het niet zo kunnen zijn dat je gewoon geen lek hebt, maar dat het opgespaarde “uitgezweette” olie is van de afgelopen -tig jaar?

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 oktober 2018 11:37 AM
  [ # 120 ]

Misschien, maar ook dat zweten komt ergens vandaan. Ook is het niet zó lang geleden dat ik onder de auto heb gelegen, en wat me nu opvalt is dat flinke stukken van het subframe gewoon schoongespoeld lijken, dus er is wel een serieus vochtprobleem (om maar het neutrale woord te gebruiken).

Profiel  
 
 
8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook