Ideaal kilometrage per jaar voor auto in goede conditie houden
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 152

- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Gepost: 20 augustus 2012 08:46 PM

Ik heb een DS in beheer voor iemand die er tijdelijk niet in kan rijden. Nu vraag ik mij af wat een ideaal kilometrage is om de auto in goede conditie te houden. Hij staat binnen gestald. Alleen af en toe starten is natuurlijk voor de lange termijn volstrekt onvoldoende.
Wat is slim? Ik hoor graag advies van de meer ervaren rijders.

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans) nice day

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 20 augustus 2012 09:27 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een auto 18 jaar in opslag gehad en die heeft 18 jaar niet gelopen. Wat ik wel deed is de motor af en toe laten ronddraaien zonder aan te laten slaan, dus een van de schuifstekkertjes van de bobine losnemen. Ik had de bougies er uit gehaald en wat dikke olie er op gegoten. Na die 18 jaar startte hij goed en liep alsof hij dagelijks werd gebruikt en tot op de dag van vandaag doet hij het nog prima. Ik heb wel veel rubber delen vervangen.

Ook handig is het om de auto niet met het volle gewicht op de banden te laten rusten. Met de DS kun je de auto op vier assteunen zetten zodat alleen het gewicht van de wielen op de banden rust.

Verder trapte ik een aantal malen op de rem en trapte de koppeling een aantal malen in. Bij die auto is de koppeling hydraulisch en als dat jaren ongebruikt staat kan zo’n zuigertje vast gaan zitten, vandaar. De voetbediende koppeling van de DS wordt bediend met een kabel.

En alternatief is om met enige regelmaat een stukje te rijden met de DS en dan niet een blokje om, maar 20 a 30 km. De motor wordt dan goed warm en alles blijft gangbaar.

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522

- ID/DS D Special
Gepost: 20 augustus 2012 10:42 PM
  [ # 2 ]

30 km rijden is toch ook veel leuker als alleen maar op de rem en koppeling trappen Han .....

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 20 augustus 2012 10:46 PM
  [ # 3 ]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar in mijn geval was het in een tijd dat er nog geen belastingvrijstelling bestond en de auto 1700 kg weegt. In 1994 werd hij belastingvrij en toen ben ik er per direct mee gaan rijden.

Ik kreeg indertijd een auto van de zaak en besloot om die prachtige auto maar te houden, maar dat was onbetaalbaar. Schorsen kon toen ook nog niet.

Profiel  

Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 152

- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Gepost: 21 augustus 2012 01:31 PM
  [ # 4 ]
Han S schreef:

Ook handig is het om de auto niet met het volle gewicht op de banden te laten rusten. Met de DS kun je de auto op vier assteunen zetten zodat alleen het gewicht van de wielen op de banden rust

Nuttige tip! Gewoon van die garagepootjes die in hoogte verstelbaar zijn?

Nog meer onderdelen die wat extra aandacht/inspectie behoeven in deze situatie?

En natuurlijk wordt er eerder gekozen voor een stuk rijden van rond de 30 km dan koppeling en rem intrappen Mr. Green Of er moet strooizout liggen buiten, dan laat ik hem/haar mooi binnen.

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans) nice day

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook