2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Laadstroomlampje
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 oktober 2012 07:57 AM
  [ # 16 ]

Jantje: als je 12 volt meet tussen de batterij PLUS en het gele stekkertje, wordt de dynamo volgens mij dus helemaal niet aangestuurd.

Desmond:
Iedereen gaat hier voorbij aan het feit dat de richtingaanwijzers het ook niet meer doen.

Zoals gezegd: groene zekering (of het circuit daarvoor / achter).
Volg het schema: vanaf de zekering rechtstreeks naar binnenverlichting en sigarenaansteker.
Tevens via contactslot (zwarte draad in, gele draad uit) naar richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en laadcircuit (BOB-aansluiting op de spanningsregelaar).
Als je binnenverlichting het ook niet meer doet zit het dus vóór de aftakking, dus bijv. bij de zekering.
Doet je binnenverlichting het nog wel, dan zit er waarschijnlijk een probleem in het circuit rond ‘t contactslot.
Meet eens of je bij ingeschakeld contact wel ca. 12 volt op de BOB-aansluting van de regelaar hebt…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 07 oktober 2012 11:01 AM
  [ # 17 ]

Groene zekering heeft 12V voor en na.
Binnenverlichting werkt.
Ook de alarmlichtschakelaar doet de 4 pinkers tegelijk pinken.
De wagen start perfect met zijn 123 ignition.

Ik ga het contactslot nog eens bekijken en zal de dynamo vervangen door eentje van citroworld.
Heb op het forum gelezen dat deze goed zijn en interne spanningsregelaar hebben.
Fijn om via dit forum in BE steun te krijgen uit NL.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2012 11:49 AM
  [ # 18 ]
nltecoko schreef:

Jantje: als je 12 volt meet tussen de batterij PLUS en het gele stekkertje, wordt de dynamo volgens mij dus helemaal niet aangestuurd.

Desmond:
Iedereen gaat hier voorbij aan het feit dat de richtingaanwijzers het ook niet meer doen.

Zoals gezegd: groene zekering (of het circuit daarvoor / achter).
Volg het schema: vanaf de zekering rechtstreeks naar binnenverlichting en sigarenaansteker.
Tevens via contactslot (zwarte draad in, gele draad uit) naar richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en laadcircuit (BOB-aansluiting op de spanningsregelaar).
Als je binnenverlichting het ook niet meer doet zit het dus vóór de aftakking, dus bijv. bij de zekering.
Doet je binnenverlichting het nog wel, dan zit er waarschijnlijk een probleem in het circuit rond ‘t contactslot.
Meet eens of je bij ingeschakeld contact wel ca. 12 volt op de BOB-aansluting van de regelaar hebt…

Je hebt gelijk. Ik had niet in de gaten dat hij tov de + gemeten had.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 07 oktober 2012 12:15 PM
  [ # 19 ]

Hay, ik heb hetzelfde min of meer hetzelfde probleem.
Bij mij werkt nu al een tijdje pinker links voor, achteruitrijlichten en het groot licht(vaste stand, lichtschakelaar en claxonschakkelaar) niet
Binnen verlichting doet het wel
Dus ga ik ook maar’s rond het contactslot zoeken, alhoewel ik niet altijd even wijs geraak uit de bedrading in mijn DS

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 oktober 2012 12:48 PM
  [ # 20 ]
Desmond schreef:

Ik ga het contactslot nog eens bekijken en zal de dynamo vervangen door eentje van citroworld.
Heb op het forum gelezen dat deze goed zijn en interne spanningsregelaar hebben.
Fijn om via dit forum in BE steun te krijgen uit NL.

Doe nou even rustig aan met dat vervangen van de dynamo: het is tenslotte niet erg waarschijnlijk dat een falende dynamo je richtingaanwijzers (pinkers) doet weigeren. En het feit dat die middels de alarm-schakelaar wél werken geeft aan dat de lampjes en bedrading zelf in orde zijn. Ergo: het probleem zit hogerop.

Meten is weten! Heb je ja of neen 12 volt op de BOB-aansluiting (kleur mauve = lila) van de spanningsregelaar?

Misschien moet ik eerst vragen: ben je in het bezit van het volledige elektrische schema voor jouw auto, en kun jij dat schema lezen / interpreteren?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 oktober 2012 01:00 PM
  [ # 21 ]
SalsaChris schreef:

Hay, ik heb hetzelfde min of meer hetzelfde probleem.
Bij mij werkt nu al een tijdje pinker links voor, achteruitrijlichten en het groot licht(vaste stand, lichtschakelaar en claxonschakkelaar) niet
Binnen verlichting doet het wel
Dus ga ik ook maar’s rond het contactslot zoeken, alhoewel ik niet altijd even wijs geraak uit de bedrading in mijn DS

Chris,
Jij hebt dus helemaal NIET hetzelfde probleem.
- als je stelt dat je RAW (richtingaanwijzer) links voor (LV) het niet doet, impliceer je daarmee dat de anderen het dus wel doen, zowel LA als rechts. Daarmee staat vast dat jouw probleem NIET rond het contactslot of een zekering zit maar juist veel verder stroomafwaarts.
- Het groot licht deelt nagenoeg NIETS met de RAW’s, is dus een separaat probleem.

Beter dus een eigen topic hiervoor te openen ipv dat van Desmond te verwarren met een ander probleem.

Je hebt naar ik meen meermaals aangegeven dat je de bedrading in je DS moeilijk te begrijpen vindt. Dus ook bij jou de vraag: bezit je een schema voor jouw auto?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 07 oktober 2012 01:32 PM
  [ # 22 ]

Draden in mijn DS komen niet altijd overeen met draad schema
Gele draad en blauwe draad op elkaar aangesloten en dergelijke
Terwijl ik dacht dat geel op geel moest
Maar grotendeels werkt alles dus laat ik het zo zitten
Pinker RV heeft het gewoon ineens begeven, al geprobeerd met andere pinker, ander lampje maar heplt niet

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2012 04:07 PM
  [ # 23 ]

Rationeel denken en meten, je komt er altijd uit. Denk er om dat elk electrisch ding ook massa moet hebben.

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 07 oktober 2012 10:44 PM
  [ # 24 ]

Zo, na een feestzondag terug even het draadje oppikken.
Ik meet 0V tussen de min van de batterij en de BOB van de regelaar.
ik meet 12,3V tussen de plus van de batterij en de BOB van de regelaar.
Een schema van mijn wagen heb ik niet en ben ook geen held in het lezen van die schema’s. Sad
Nu ga ik nog eens de draden van het contactslot proberen uit te meten.
Gelieve de antwoorden voor mijn raadseltje met “Desmond” te beginnen zodat dit topic wat duidelijk blijft.
Alvast bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2012 10:56 PM
  [ # 25 ]

Hallo Desmond. Als het contact aan is en de bob aansluiting is 0 volt, dan wordt de spanningsregelaar niet aangestuurd. Het is trouwens gebruikelijk om spanningen altijd ten opzichte van de - te meten om verwarring te voorkomen. Wat je kunt doen: Na het starten van de motor de bob aansluiting verbinden met de + van de accu. Na een tijdje eens meten hoeveel de spanning op de accu is en ook op het gele stekkertje.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 oktober 2012 11:31 PM
  [ # 26 ]

Mee eens:
Dynamo is dus gewoon goed.
Spanningsregelaar krijgt geen +, dus kan ook niet bekrachtigen.
Dus nu nagaan hoe het komt dat de spanningsregelaar geen + krijgt: 1)draadbreuk, 2)contactslot, 3)zekering. Bij 2 en 3 moeten er ook andere stroom gebruikers die op dezelfde groep zitten uitgevallen zijn. Dus 1 is het meest waarschijnlijk. Dan gewoon een nwe draad trekken vanaf de + bobine.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 oktober 2012 02:33 PM
  [ # 27 ]

misschien helpt dit schema:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 08 oktober 2012 07:06 PM
  [ # 28 ]

Egbert en Jantje: ik vermoed dat het dus puntje 2) contactslot is want de gebruikers die er achter hangen werken niet(= richtingaanwijzers en BOB regelaar)
Als ik een draadje van de +bobine moet trekken bedoelen jullie dan van de bobijn zelf, of van de BOB van de regelaar naar de plus van de batterij?
Misschien een domme vraag voor een kenner, maar voor mij als leek niet Smile

Camembert: bedankt voor het schema ! Er liggen daar zoveel kabeltjes dat ik er niet aan uit kon.

Superleuk zo storingszoeken met een IPhone naast mij met zoveel DS ervaring in!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 oktober 2012 07:21 PM
  [ # 29 ]

Tussen de bob van de regelaar en de + van de bobine is het beste. Als hij het dan goed doet kun je de draad gelijk laten zitten. Maar dan werken de clignoteurs nog niet, dus ik vermoed dat je met het contactslot aan de gang moet. Je kunt in elk geval op deze manier testen of de regelaar en de dynamo goed zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 08 oktober 2012 07:59 PM
  [ # 30 ]

Bedankt om dit te verduidelijken!
Ik plaats gelijk een zwevende zekering in de nieuwe kabel met dezelfde eigenschappen als de bestaande in het zekeringkastje.
En dan het contactslot eens aanpakken.
Wordt vervolgd.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook