1 van de 24
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Citroën ID19P 1958
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 13 oktober 2012 05:50 PM

In 2008 kocht ik een ID19P uit 1958, waarvan ik meende dat die in redelijke staat was en alleen een paar technische aandachtspunten had. De auto is toen direct in de stalling gegaan en vorig najaar, na mijn pensionering, ben ik gestart met het “opfrissen” van de motorruimte.
Overigens leuk om te lezen dat SPAM ongeveer nu gelijktijdig bezig is met een DS uit 1958!

Al snel werd duidelijk dat er “meer” aan de hand was en nu is het chassis helemaal kaal: alle bekende punten moet gerepareerd worden. Ook blijkt de buitenste steunplaat van het draagarmlager (draagarmlagerplaat?) zodanig verroest dat die vervangen moet worden. Omdat de sporing van de auto afhankelijk is van de juiste positionering van deze steunplaat, is dit een kritieke operatie.

Zelf heb ik wel een idee hoe eea aan te pakken (een pas-as door de beide binnenste steunplaten en een andere buitenste steunplaat positioneren met een pasring over de pas-as en een afstandbus, daarnaast zal zo ongeveer de halve achterkant eraf moeten).
Het lukt me (nog) niet om een foto bij dit bericht te voegen, alle foto’s van de demontage en de gevonden “aandachtspunten” zijn op http://www.citroenid19p1958.wordpress.com te vinden.

Maar voordat ik aan de slag ga: graag hoor ik over ervaringen of tips met deze operatie!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 13 oktober 2012 05:59 PM
  [ # 1 ]

Maak er een mooi feestje van met die mooie dames uit 1958 Laughing

Succes!

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 oktober 2012 01:04 PM
  [ # 2 ]

Heb je de ID destijds in Arnhem gekocht? De locatie en de auto komt me bekend voor.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 14 oktober 2012 03:11 PM
  [ # 3 ]

@SPAM: Ja, met deze dames kunnen we nog leuke dingen beleven love1 .
Maar eerst eens zorgen dat deze dame weer recht op haar benen komt te staan.

@Alexander: Ik heb de auto in 2008 in Zevenaar (bij Arnhem) gekocht. Ik heb wel begrepen dat hij een paar jaar daarvoor in Arnhem te koop stond. In de jaren tachtig werd deze auto al genoemd in de voorloper van La Bombe Citroen (een van de oudste ID’s in Nederland).

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 oktober 2012 04:55 PM
  [ # 4 ]

Bij die auto heb ik ook eens bij staan kijken en een foto gemaakt very good

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 15 oktober 2012 10:44 AM
  [ # 5 ]

Dat netje rechtsonder. Leuk detail!

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 06 november 2012 01:18 PM
  [ # 6 ]

Even een vervolg…
Voor de vervanging van de draagarmlagersteun heb ik de afgelopen week een afstelapparaat gemaakt om de nieuwe steun goed te kunnen plaatsen. Gemaakt van restjes staal.
De volgende stap wordt het het grotendeels weer dichtmaken van de dwarstraverse om maximale stijfheid te behouden en het aanbrengen van een verstevigingsconstructie in de koets. En daarna kan de oude steun er uit. De nieuwe steun zal uit een oud chassis worden gehaald.

Meer foto’s en de schade die kan ontstaan als je te hard perst om de draagarmen te verwijderen:
citroenid19p1958

Afbeelding Bijlagen
IMG_4814_6_1.jpgIMG_4813_5_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 06 november 2012 07:44 PM
  [ # 7 ]

Heel veel sterkte
Je bent wel lekker bezig dance

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 07 november 2012 11:32 PM
  [ # 8 ]

Dank je wel, ik hoop dat het lukt om alles goed uit te voeren.
Het is een forse klus die kennelijk niet vaak wordt uitgevoerd, waarvoor veel tijd nodig is, en waarbij ik me soms afvraag of straks alles binnen de toleranties zal vallen.
Maar het ook een leuke ontdekkingsreis: steeds weer een oplossing vinden en proberen zo precies mogelijk te werken.

Volgende week ga ik een verstevigingsconstructie in de koets lassen. Eens kijken of we de C-stijlen, de positie van het rechter achterscherm en het profiel boven de achterruit kunnen fixeren. Daarna kan de draagarmlagersteun vervangen worden.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 30 november 2012 09:09 PM
  [ # 9 ]

De nieuwe draagarmlagersteun is klaar om ingebouwd te worden!
Het was meer werk dan ik had verwacht om zover te komen: sloop chassis kopen, in stukken zagen, steun eruit halen, steun repareren (een steun komt niet in perfecte toestand te voorschijn), stralen en afwerken met Brunox roestomvormer en epoxy.
Hopelijk gaat het lukken om voor de Kerst de steun in te bouwen. Kijkend naar de moeite die het kost om een steun uit een sloper te halen, zal het netjes verwijderen van de oude steun niet eenvoudig zijn.

Het sloopchassis heb ik ook gebruikt om inzicht te krijgen in de opbouw van het chassis, zowel bij de C-stijl als bij de kriksteunen voor. Ook was het een mooie gelegenheid om het verwijderen van de C-stijl te oefenen, zonder het wasbordje te mollen.

Vanmiddag ook een tegenvaller: de buitenplaat van de longerons is juist boven de bodemplaataansluiting diep ingeroest, na wat stralen vallen er kleine gaten. Een stukje weggehaald, blijkt dat ook de bodemplaat bij de aansluiting op de buitenste longeron zwaar is ingeroest, en soms doorgeroest….


Meer foto’s van het demonteren van het sloopchassis en het verwijderen van de C-stijl op citroenid19p1958

Afbeelding Bijlagen
IMG_4956_2_1.jpgIMG_4958_1_1.jpgIMG_4932_2_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 december 2012 06:20 PM
  [ # 10 ]

Dank weer voor het versag. Leerzaam om te zien hoe de verschillemde constructiedelen zijn opgebouwd, welke gelijktijdig veelzeggend is voor het begrijpen van de roestgevoeligheid van de ds….

Succes verder!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 26 december 2012 04:33 PM
  [ # 11 ]

Zo, de draagarmlagersteun zit erin!
Na de tijdrovende voorbereidingen, zoals passen, reparatiedelen maken en nog eens passen, ging het verwijderen van de oude steun snel. Door het gebruik van het afstelapparaat was het plaatsen van de nieuwe steun ook gemakkelijk.
De finale check, na het lassen, was het passen met een draagarmlager. Precies pas!

Omdat ik in oktober geen voorbeelden van deze reparatie op internet kon vinden, heb ik de volgorde van werken en een fotoverslag gezet op vervangen van een draagarmlagersteun. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

In januari volgt het maken en plaatsen van de bodemplaat onder de dwarstraverse. Daarna komt er een lastige klus: Het knooppunt van C-stijl, binnenscherm en hoedenplank. Gelukkig vond ik op het forum (pascalvm) een foto hoe dat eerder gedaan is. Eens kijken of we in de buurt van die kwaliteit kunnen komen.

Tenslotte: Een vraag over de kwaliteit van vervangend plaatwerk voor het chassis. Er zijn veel aanbieders. Ik wil plaatwerk dat zo goed mogelijk het origineel benadert (dus dezelfde afronding of profilering) en niet iets wat erop lijkt of dat passend gemaakt moet worden. Een voorbeeld: in 1995 heb ik regengootjes gekocht. Toen ik ze naast het origineel hield, heb ik uiteindelijk de oude gootjes hersteld. Zo ontbrak destijds de verhoging waarop het beugeltje komt dat het achterscherm in positie houdt.
Ook bij reparatiedelen voor C-stijlen heb ik gezien dat er verschillen zijn: de afronding aan de onderzijde is soms botweg omgezet en dichtgelast, waardoor er geen sprake meer is van een afronding.
Zijn er positieve ervaringen?

Afbeelding Bijlagen
IMG_5007_1_1.jpgIMG_4996_1_1.jpgIMG_4980_3_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 26 december 2012 04:40 PM
  [ # 12 ]

Mooi werk… mooie klus…

Ga zo voort bravo

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 december 2012 05:12 PM
  [ # 13 ]

Mooi werk,dit is echt een werk van passen en goed passen en meten.
Bij mijn DS is het zelfde gedaan we hebben eerst een as gemaakt die in de als gaten gemaakt en daarna alles wat rot was weggeslepen.

<table ><tr><td></td></tr><tr><td font-size:11px; text-align:right”>Van Auto Henk 3</td></tr></table>

Succes.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 26 december 2012 05:50 PM
  [ # 14 ]

Dank voor de complimenten.

Nu ik zie wat FSvM heeft gedaan met zijn chassis, dat was ingrijpend!
Heldere foto’s, die geven moed om zo nodig de problemen wat royaler aan te pakken.
Jij moest dus oa de dwarstraverse vervangen, terwijl de kofferbak als vast punt bleef zitten. Ik weet niet of ik dit had gedurfd.
Ik heb een bladwijzer van de internetpagina gemaakt, kan ik tzt de kunst afkijken!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 december 2012 08:04 PM
  [ # 15 ]

Iets makkelijkere link.
https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/AutoHenk#5042565854198009474
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 24
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook