Hallo allemaal,
Nu ik net voor een weekeindje met de Godin naar Frankrijk wil afreizen hoor ik sinds kort een hoorbare tikkerij op het achterste lager. Inmiddels de hele handel losgehaald en bemerk ik geen enkele speling op zowel het binnenste kleine lager alsmede op het buitenste grote lager. Het afsluitdekeseltje ging met veel pijn en moeite los, precies de locatie waar het geluid vanuit het binnenste vandaan lijkt te komen.
Iemand tips of ervaring ?
C’est une voiture du ministre !
Het lijkt me dat de freule aan nieuwe lagers toe is. Gewoon doen.
Ja precies, linksachter had ik recent al laten vervangen en is het nu tijd voor de andere zijde. Welk type kan ik nu het beste laten monteren, hoor zo veel verschillen als het om kwaliteit gaat !
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kwaliteit maakt niet zo veel uit als je de boel netjes invet en weet wat je doet. De afstandsbus die oorspronkelijk in de as zat hoort NIET bij het nieuwe type lager.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nou, volgens mij maakte de kwaliteit wel degelijk uit.
Ik heb de lagers van mijn break nu voor de derde keer in twee jaar vervangen. De eerste twee keer met een “gunstig geprijsd” setje, maar steeds binnen zes maanden / 6000 km weer geronk. De laatste keer door een kwaliteitsmerk, en de tijd zal het leren, maar zelfs nieuwe in doos voelde ik al dat dat beter loopt.
Nu heb ik bij de vakhandel Kalkhuis in Hoorn lagers van NACHI (Japans topmerk) gekocht, maar ze zijn er zeker ook van SKF, FAG of INA. Even zoeken op internet bewijst dat, Aandrijftechniek Deventer (0570-620680) heeft beide typen op de website in 3 uitvoeringen.
Het grote lager is een 30208
• € 11.29 ECO http://atdbv.nl/kegellager-30208-p-17945.html
• € 20.52 NACHI http://atdbv.nl/kegellager-30208-p-17487.html
• Ook € 20.52 SKF http://atdbv.nl/kegellager-30208-p-27647.html
Het kleine lager is een 30305
• € 8.64 “ECO”, http://atdbv.nl/kegellager-30305-p-27590.html
• € 15.72 NACHI http://atdbv.nl/kegellager-30305-p-17501.html
• € 15.28 SKF http://atdbv.nl/kegellager-30305-31305-p-17550.html
De keerring is een RST 62x81x6, en die is een beetje speciaal en moest custom gemaakt worden.
Kostte echter maar een paar euro.
Succes.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was ECO het gunstig geprijsde detje?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Was ECO het gunstig geprijsde detje?
Ik moest hem even twee keer lezen, ik las: gunstig geprijsde sletje





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wekte dat je interesse op??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb lagers van chyparse. Is zeker geen SKF maar Koyo of zo iets. Zit er al een ton in…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn lager van Chyparse heeft het maar zo’n 50k uitgehouden. Had geen zin om mij flink te verdiepen en daarom laatst een gebruikt origineel lager gemonteerd.
@nltecoko:
Ik ben onder de indruk van je zoekwerk en overigens ook van het assortiment bij Aandrijftechniek Deventer. Goed om die zaak te weten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Was ECO het gunstig geprijsde detje?
Nee, hoewel het wel een merk met drie letters was, naar ik me herinner. Het zou me trouwens niet verbazen als ECO niet echt een merk is, maar gewoon een term die de leverancier gebruikt voor “gunstig geprijsd, variabele kwaliteit”.
Ik zal het merk tzt nog eens opzoeken / nakijken, je hoort van me.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik heb het even nagezocht: het merk dat mij tot twee maal toe gefaald heeft was “EBI”.
Het zijn konische rollagers, dus die kun je, met de binnenring onder, plat op tafel leggen en een beetje aandrukken.
Als je dan een slinger aan de buitenring geeft hoor je direct een flink geruis. De betere lagers lopen dan stil.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ok bedankt mannen ! Jansen heeft goede lagers liggen waar hij nog nooit gemopper over gehoord heeft dus ik zie wel wat hij gebruikt.
Heb wel even het oude lager met een vetspuit met lekker dik lagervet behandelt.
Wat gaat dat afdekdekseltje moeilijk los zeg was bijna van plan om er een luchthamer op te zetten !
Maar goed ik hoor hem nu eigenlijk bijna helemaal niet meer maar weet dat het probleem niet is opgelost natuurlijk !
C’est une voiture du ministre !