1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Schavend geluid bak & stinkende kachel
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 17 oktober 2012 03:26 PM

Ons Eendje stelde steeds vaker een schavend geluid ten toon, ergens vanuit het vooronder. Daarnaast stinkt de kachel naar uitlaatgas. Twee goede redenen om het blok met bak en al eens uit de boeg te liften en het zaakje te bekijken. Volgens mij kwam het schavende geluid uit de bak. Aan de bovenkant, onder het deksel zag ik niks geks. De tandwielen waren duidelijk wat ingelopen, maar niet versleten volgens mij. De olieaftapplug zat vol splinters. Dat gaf al te denken. Bij het demonteren van de difstukken zag ik dat er één lager helemaal los zat. Na verwijderen van het koppelingshuis kwamen de kogels me al tegemoet: het linker kroonwiellager was kapotgelopen. In het bakhuis zie je radiaal aan het halfronde gat de sporen die het lager gemaakt heeft.

Met een poulietrekker kwamen de lagers er moeizaam af. Ik heb er nieuwe op laten persen en de bak weer in elkaar gezet met dezelfde afstandsringen als eerst.

Wellicht hebben jullie nog tips voordat ik de bak dichtschroef?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25316
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 oktober 2012 04:27 PM
  [ # 1 ]

Aangaande je stinkende kachel: Dan lekt de kop bij de cylinder aansluiting. Probeer de kopmoeren aan te trekken. Als die al strak zitten moet de kop eraf en inpscteer je de pasrand. eventueel opzuiveren met een cylinder zonder ribben die vlak is samen met grinding paste.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 19 oktober 2012 04:40 PM
  [ # 2 ]

De bak zit weer in elkaar en loopt lekker (met de hand draaiend dan).

De koppen liggen eraf. Je kunt bij heel nauwkeurig kijken zwarte verkleuringen zien bij de pasrand. Dat klopt dus met Boogaard’s diagnose. Dat inslijpen met een cilinderbus, kan dat met slijppasta 180 (die ik wel eens gebruikte voor het inschuren van de kleppen) of is dat te grof?

Zuigers en bussen zien er goed uit. Geen stootranden, zelfs de originele hoonsporen zijn nog te zien. Ik vervang wel meteen de zuigerveren omdat het eendje wat olie verbruikte en er een oliestreepje onder in de cilinder stond.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 25 oktober 2012 03:31 PM
  [ # 3 ]

Ik heb de koppen met een cilinder ingeslepen. Eerst met slijppasta, later met Jif (fijnere structuur) afgewerkt. De bussen dragen nu gelijkmatig volgens mij.

Het setje zuigerveren paste niet (te dik). Wachtend op een nieuw setje heb ik alvast de koppeling vernieuwd. Dat was geen luxe: de drukgroep had een gebit waar Marcel van Dam jaloers op zou zijn. Dat was niet lang meer goedgegaan. Ik had ‘em ook helemaal aan zijn eind gesteld. En dat is te zien. Erg handig bij zo’n nieuw koppelingset is die plastic prise-as om de plaat te richten. Het toplager zat niet bij het set en heb ik apart vervangen.

oud…


...en nieuw

De krukaskeerring lekte aan de vookant van het blokje. Vervangen dus voor Viton-ringen. De achterste was nog dicht, maar heb ik ook maar vervangen voor zo’n prijzige bruine jongen. Dat eruit halen was een rotklus. Ook met zelftappers in de oude keerring draaien, ging het er niet zomaar uit.

Als de zuigerveren binnen zijn kan het draaiend gedeelte weer in elkaar. Een mooie Mecanodoos, zo’n Eendenblok. En erg leuk om eraan te sleutelen.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 25 oktober 2012 07:14 PM
  [ # 4 ]

Even een vraagje, omdat ik hier ook mee aan de slag wil gaan, hoe kan een setje zuigerveren te dik zijn? Maw wat had je besteld?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 oktober 2012 08:27 PM
  [ # 5 ]

Heb je de rubbers van de oliekoeler al vervangen? Nu kan jer erbij en gaan vaak lek.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 oktober 2012 09:44 PM
  [ # 6 ]

Hoe heb je die voorste krukas keerring er uit gekregen uiteindelijk? De oude hoefde toch niet heel te blijven?
Dat lekken op de cylinderkoppen-is vervelend. Mijn eend is er een keer op afgekeurd zelfs zonder dat ik het zelf in de gaten had dat er een lek was.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 25 oktober 2012 11:07 PM
  [ # 7 ]

De te dikke zuigeveren passen niet in de sponning van de zuiger. Mijn oude zuigerveren (compressieveren) zijn 1,2 en 2 mm. De nieuwe (op het doosje: Goetze 602cc na 1976) waren te dik: 1,5 en 2,nogiets.)

De krukaskering hoeft niet heel te blijven, inderdaad. Toch vond ik het lastig: de uitstekende krukas zit behoorlijk in de weg. Uiteindelijk is het met ingedraaide schroefjes en een kleine, scherpe schroevendraaier gelukt.

De oliekoeler-rubbers heb ik niet vervangen. Goeie tip. Nu kan ik er bij.
De cilinders heb ik binnenin lichtjes opgeschuurd zodat de zuigerveren mooi kunnen inslijten. Ik heb, wachtend op de postbode met de juiste zuigerveren zojuist de koppen afgebouwd met nieuwe brilrubbers (ook die Viton-dingen). De oude zijn zo hard als beton. Verder het spruitstuk schoongemaakt en met hittebestendige lak gespoten en ondekt dat de terugtrekveer van de koppelingshevel aan 1 kant kaduuk is. Je komt zo nog van alles tegen.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 01 november 2012 11:29 PM
  [ # 8 ]

Eindelijk de juiste zuigerveren binnen. Met de zuigerverentang zitten ze er snel op. Ik ben wel erg blij met deze tang. In het verleden met de vingers, of een andere tang was altijd een drama. De olieschraapveer bestaat nu uit drie delen.
Om uitlaatstank verder te voorkomen, heb ik de kopbouten (eigenlijk draadeinden met moeren) vervangen voor nieuwe van sterker staal.



Om de zuigeveren op te spannen, heb ik een stuk PVC-buis open geknipt. De bussen gingen makkelijk over de nieuwe zuigerveren.

De koppen zitten erop en de kleppen zijn gesteld. Het blok zit dus’dicht’. Op naar het afbouwen.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 07 november 2012 12:06 PM
  [ # 9 ]

je bent goed bezig, toch 2 tips; je bak moet met nieuwe diff.lagers wel opnieuw afgesteld worden met nieuwe afstandringen, je kunt niet zomaar de oude gebruiken. Dit komt aan op hondersten van millimeters.
Ik heb de bakrevisiehandleiding niet meer , die heb ik indertijd aan Harry Broekhuis van 2cvstad Apeldoorn gegeven.
Er zijn bij het Eendeei Rotterdam als jet goed is ook kopieen verkrijgbaar waar de juiste afstegegevens in staan.
Tweede tip, meer voor anderen aangezien jij al klaar bent. Het zgn toplagertje achter in de krukas is makkelijk te verwijderen op de volgende manier:
leg het blok met het vliegwiel naar boven, giet olie in het gat en zet een passende bout in het toplager. een klap met de hamer en je perst het lager er hydrolisch uit. Leg er wel even een doek over heen anders wordt het een olierommel

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 16 november 2012 12:22 AM
  [ # 10 ]

Gert-Jan,

Bedankt voor je tips. Helaas zit het zaakje alweer in elkaar, dus ik waag de gok maar met de kroonwiellagers. Zojuist een proefritje gemaakt. De bak schakelt heerlijk en het schavend geluid is weg. De motor heb ik eerst gestart met losgekoppelde bobine tot het oliedruklichtje uit ging. Hij loopt koud nog wat hoestend, warm goed. Het vermogen is nog laag heb ik het idee. Alle delen zijn nieuw in de verf gezet, kachtelpotten opnieuw van schuim en veertjes voorzien en meer van die ongein. Da’s handig als alles los ligt. Nu nog de spatborden monteren en ik mag weer de weg op.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 28 november 2012 10:03 PM
  [ # 11 ]

De eerste ritten gaan goed: bak schakelt als boter en is mooi stil. De kachel stinkt niet meer, dus de problemen waarmee ik gestart ben zijn opgelost. De motor daarentegen loopt niet naar mijn zin: beroerd starten, warm en koud en een soort van klopgeluid, alsof eer rotjes in de voorste demper worden onstoken. Vooral koud, maar warm ook als je vanuit lage toeren optrekt. ‘Vroeger’ sloeg ‘ie na een halve slag aan. Koud dan. Warm, moest je wat langen doorstarten. Nu is het bijna de accu leegtrekken voordat ie hoestend aan de gang gaat. Wie weet wat het probleem kan zijn?

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 28 november 2012 10:11 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij ben je geen beginnende sleutelaar tongue wink , dus je zal de ontsteking, klepspeling en het brandstofgebeuren al wel hebben gecontroleerd, daarom zou ik als ik jou was eerst de compressie maar eens meten.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2952
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 november 2012 10:58 PM
  [ # 13 ]

Lekkende klep of te late ontsteking

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 29 november 2012 11:48 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de tips. Ik heb de halve eend weer uit elkaar gehaald: kleppen gecontroleerd. Stonden goed. Toch maar alles opnieuw gesteld. Geen verbetering, hij knalt nog als de ziekte. Daarna de onsteking nagekeken met de stroboscooplamp: het merkteken zwabbert wel erg op en neer. Soms zie ik zelfs twee merktekens met anderhalve centimeter ertussen. Koelvin eraf en de ontsteking (electronische) schoon gemaakt, magneetjes schoon gemaakt en met het controlelichtje op tijd gezet. Nagemeten met de lamp: nog steeds geen mooi, helder beeld. Waarschijnlijk is de lamp niet meer helemaal lekker. Hij blijft ploffen bij gasgeven. Stationair en halfgas draait ‘ie mooi. Ook vreemd vind ik dat het merkteken bij gasgeven naar rechts verschuift(als je voor de auto staat). Het tijdstip moet toch vervroegen en dan naar links gaan? Kan die electronica kuren hebben? Ik zou de puntjes weer terug kunnen zetten, maar aan de onsteking is tijdens mijn motoroperatie nou net niks veranderd. Zo’n tweepitter heeft meer duistere geheimen dan mijn DS met z’n recht-toe-recht-aan viercilinder.

Ik probeer als laatste een compressiemeter te bemachtigen. Als dat geen soelaas brengt, breng ik ‘em maar naar de garage…

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 30 november 2012 04:59 PM
  [ # 15 ]

Toch maar eerst de electronische ontsteking vervangen voor puntje’s!?
Het was voor de operatie goed, maar kan toeval zijn, kun je in ieder geval dat uitsluiten!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook