Mijn motor, DY2, begon steeds beroerder te lopen en startte de eerste seconde op drie cilinders. Bougiekabels, bobine en 123-ontstekeing ongeveer drie maanden oud, dus eerst bougies (NKG BP6HS) gecheckt. Dat was gelijk bingo bij de eerste cilinder:
Nou kan een bougie een keer kapot gaan, ze zitten er al ongeveer 7000 km in. Wat ik me nou afvraag, waar is het ontbrekende stukje van de centrale elektrode gebleven? Kan dit schade opleveren aan de cilinderwand?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat stukje heeft de cylinder waarschijnlijk al verlaten door de uitlaatklep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo’n bougie heb ik nog nooit gezien!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Tsja, dat heb ik nou weer… Ik stond ook raar te kijken, daarom maar een foto gemaakt. De andere drie bougies zien er nog perfect uit.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor het eerst in 40 jaar sleutelen dat ik zoiets zie!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik heb het wel eens mee gemaakt met mijn vw, dat een stukje van de bougie brak. Resultaat:
Je kunt de zuiger bekijken met de kop er nog op. Het heet ‘endoscoop’ en garages hebben er een. Ik ook, maar ik weet niet hoe ver je woont.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo te zien aan de linker bougie zijn deze van een heel verkeerd, te lang, type geweest. Hij is volgens mij door de zuiger teruggeduwd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat het twee verschillende bougies zijn in die VW kop en de zuiger van zo’n motortje komt niet hoog genoeg om hem te raken. Wel heel vaag om een hetere en een koudere bougie in dezelfde kop te draaien. Met een hoog vermogen motortje brand je een gat in de zuiger, een VW motor kan ongeveer overal tegen.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar heet of koud heeft niets met de lengte van de schroefdraad te maken. Alleen met de vrije lengte van de neus. Die linker is gewoon te lang voor deze kop. Maar je hebt gelijk; de zuigers kwamen niet hoog. Het brandstofgebruik daarentegen wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Han S schreef:Je kunt de zuiger bekijken met de kop er nog op. Het heet ‘endoscoop’ en garages hebben er een. Ik ook, maar ik weet niet hoe ver je woont.
Bedankt voor het aanbod Han, maar volgens mij woon jij ergens in Noordholland en ik vlak bij de Duitse grens, dus dat wordt hem waarschijnlijk niet. Ik schrik wel een beetje van de foto’s van het VW-blok. Het lijkt me vestandig dat ik op korte termijn even bij vader en/of zoon Langelaar langs ga, ongeveer 20 minuten rijden. Zij hebben ook een endoscoop.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Voor de duidelijkheid, het zijn DEZELFDE bougies. En ze zijn geschikt voor deze motor. Maar omdat het blok niet meer liep (vanzelfsprekend) heb ik geprobeerd de bougie van de kapotte cillinder er uit te draaien. Dit ging een stukje goed, maar toen liep ie vast.
De “korte” bougie is dus gewoon een stukje teruggedraaid.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Wilfred,
Te lange bougies lijken mij NIET geschikt. Zelfs al raken ze de zuiger niet, dan nog wordt de doorstekende schroefdraad vuil wat tot flinke problemen kan leiden. Je schrijft zelf al: “dit ging een stukje goed, maar toen liep ie vast”.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
hmm, wellicht heb je gelijk. Dit gaat overigens wel wat off-topic.
Voor de topic starter: ik verwacht eigenlijk dat je stukje de cillinderruimte alweer verlaten heeft. Situaties vergelijkbaar met zoals ik die had merk je heeeel snel.
Een endoscoop kan je redelijk voordelig bij de conrad kopen. Dan kan je het controleren en weet je het zeker.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wat misschien nog te melden is: bougies zijn toch wel kwetsbare onderdelen.
Je mag ze bij voorbeeld niet uit je handen op straat laten vallen voorafgaand aan montage…
Als je een heel voordelige endoscoop bestelt, houd er wel rekening mee dat de camera door het boegiegat moet kunnen met een spiegeltje er op. Ga maar ff bij Langelaar langs.