Hybride ervaringen verzameld
yo-1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 06 november 2012 09:01 AM

Nu met de DS5H de eerste hybride zijn intrede heeft gedaan in de Citroen populatie, is het misschien interessant in dit draadje alle ervaringen maar ook vragen eens uit te wisselen.

Ter Leeringhe ende Vermaeck dus…

Allereest, míjn keuze voor deze auto heb ik vooral gemaakt vanwege het stempeltje ‘14%’ en de daarmee gepaard gaande fiscale voordelen, en niet zozeer op de verwachtte verbruikscijfers. Maar dat het totale (voorlopig geschatte) verbruik zo’n 30 á 40% lager is dan mijn vorige auto, is wel mooi meegenomen natuurlijk.

Mijn eigen eerste indrukken na zo’n 2000 Kilometer in de afgelopen 2 weken, zijn dat het systeem best prettig werkt, maar dat de échte bijdrage aan milieu en verbruik toch alleen in de stad bereikt wordt. En, dat je wel zuinig moet wíllen rijden, want zonder rijstijl-aanpassing haal je er echt niet uit wat er in zit…. (conform de krokodillentraan-berichten van leasemaatschappijen gister in het nieuws: http://www.tankpro.nl/brandstof/2012/11/05/hybride-auto-verbruikt-80-meer-brandstof-dan-verwacht/  ).

Dat komt natuurlijk omdat ik, net als veel lease-rijders, relatief veel kilometers op de snelweg maak, waarbij de electromotor weinig tot niet ingezet wordt. Het percentage ‘hybrid use’ zakt dan snel weg naar slechts 5 á 10% ...

Maar terug naar de werking:

Ik vindt het mooi om te zien dat de auto met regelmaat beschikbare rest-energie (allereerst uit de motor op het moment van gas-loslaten, daarna uit de achtertrein op het moment van verder afremmen) mooi opslaat in de accu.

Daarbij valt mij één ding continu op: waarom gaat het systeem niet door met accu-laden totdat de accu écht vol is?? Tot nu toe heb ik de accu-indicator nog nooit boven ca. 80% van de aanwezige streepjes gekregen…  Ook niet in de sportstand, die zich ondermeer kenmerkt door het haast permanent bijladen van de accu om op moment van behoefte, maximaal electrisch te kunnen bijspringen…

Ik zou me voorstellen dat een zo vol mogelijke accu ‘volgespaard op de snelweg’, je zo lang mogelijk electrisch ondersteund gaande houdt bij aankomst in de stad van bestemming. Maar kennelijk zit er andere logica achter…

Het enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat het volladen van die laatste 20% meer energie kost dan deze later zal opbrengen. Maar is dat inderdaad zo?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook