1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De DS3 op winterbanden
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 12 november 2012 11:07 PM

Uiteindelijk heb ik toch ook maar het besluit genomen om een set winterbanden aan te kopen voor de Ds3.
De keuze was niet zo moeilijk aan gezien ik als werknemer van Continental zeer ruime kortingen krijg op onze eigen producten (jammer jongens maar enkel voor beperkt eigen gebruik Wink ).
De keuze viel op 6,5 x 16” Enzo velgen want om door het soms royale Belgische strooizout te rijden zou duurder toch zonde zijn. Het een sobere makkelijk te reinigen velgje maar het is natuurlijk helemaal niet zo mooi als de originele Bellones Confused .
En de banden zijn Continental Wintercontact Ts 850 in de maat 195/55/16 met snelheidscode H en laadindex 87.
Het rijgedrag is wel wat minder nauwkeurig als op de Bridgestones, het zwalpt wat meer door de wat hogere en vermoedelijk zachtere flanken van de Conti’s. Geen drama maar op de 17” heb je toch meer kartgevoel door de snellere stuurrespons. In ruil krijg je dan wel net wat meer comfort het rijdt wat zachter en er is beduidend wat minder bandgeruis.
Hoe zijn jullie ervaringen i.v.m. de verschillen tussen winterrubber en zomerrubber?
Nu wachten en hopen op sneeuw om de prestaties daarop eens te evalueren. 

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 13 november 2012 12:25 AM
  [ # 1 ]

Heb hetzelfde gedaan, maar dan met Dunlop winterbanden. Eerste ervaring: het lichtere sturen en juist meer banden afrolgeluiden bij lage snelheid.
Maar de vorige winter vond ik met de Michelin Energy Savers soms een hachelijk avontuur. Glibberde alle kanten uit, en mijn zoon had precies dezelfde ervaringen. De banden zijn niet nieuw, hebben een seizoen onder een C4 gezeten en hebben nog erg veel profiel. Was dus een buitenkansje, inclusief metalen velgen. Helaas wel ietsje roest op de velgen, daar waar de wieldopbevestiging heeft gezeten. Moet ik dus ff mee aan de slag. Maar ja, wat wil je, zout versnelt het roestproces natuurlijk.

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 13 november 2012 09:20 AM
  [ # 2 ]

Mijn ervaring met Conti Wintercontact baandjes is dat ‘ie meer diesel is gaan verbruiken en dat met tegenwind de topsnelheid lager is geworden.
Gelukkig zitten ze bij mij op de originele velgen met wieldoppen, ik vind de auto’s die in de zomer op mooie LM-velgen rondrijden en in de winter op die lelijke zwarte stale velgen zonder wieldoppen een beetje triest. ‘Hey, kijk mij winterbanden hebben!’

Wel veel geld uitgeven voor mooie velgen in de zomer en dan vervolgens in de winter te krenterig zijn om een paar wieldoppen te kopen zodat het er dan ook nog een beetje netjes uitziet.

In rijgedrag merk ik niet echt gek veel verschil, wel iets meer geluid, zeker bij lagere snelheden.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
Willem1671
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 10-07-2011

Gepost: 13 november 2012 01:22 PM
  [ # 3 ]

Mee eens. Daarom wilde ik ook originele stalen velgen. De DS3 wieldoppen zitten er gewoon weer op. Ik heb nu vier C4 wieldoppen over, voor de liefhebber, mag ze komen halen. Een heeft lichte lakschade maar verder helemaal in orde.

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 14 november 2012 08:29 AM
  [ # 4 ]

Michelin Alpin winterbandjes op de stalen e-HDI velgen.
Ietsje hoger verbruik, iets meer rolgeluid.

Ik heb de enery savers op mijn Ashera velgen, dus zelfde hoogte en breedte wat band betreft.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 14 november 2012 09:24 AM
  [ # 5 ]

Verleden jaar op DS3 Bridgestone Blizak 32, geen merkbaar verschil brandstof, wel meer afrolgeluid.

Nu op C3 na zomerbanden op Asheravelgen de winterbanden (Michelin Alpin)op een Boston LM velgenset (oorspronkelijk o.a. geleverd op C4 Picasso). Iets hoger verbruik, ook meer lawaai (dat hoort bij winterbanden, is gevolg van profiel).

Er zijn overigens wel winterbanden die juist lagere rolweerstand hebben dan zomerbanden, maar juist omdat DS3/C3 standaard op Energysaverbanden geleverd worden zal het voor ons eerder een hoger verbuik opleveren op winterbanden.

Rij nu al 7e winter op rij in op winterbanden. Persoonlijk ben ik van mening dat ‘t niet verplicht hoeft te worden…....mits bij middelmatige tot stevige sneeuwval het verboden wordt voor medeweggebruikers om met zomerbanden de weg op te gaan. Het verschil wordt gewoon te groot.

Heb afgelopen winter meegemaakt dat op de rechterbaan snelweg hooguit 30 a 40 km per uur gereden werd terwijl ik op de linkerbaan met 80 km per uur nog dik binnen veiligheidsmarge zat. Maar gelukkig denken steeds meer medeweggebruikers eraan hun sloffen tijdig te vervangen, er is dus hoop Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 14 november 2012 11:27 AM
  [ # 6 ]

Die wintervelgen van je zijn mooi. Mogen dan simpele lichtmetalen velgen zijn, zoals je zelf zegt, maar ik vind ze prima staan onder de DS3. Op de een of andere manier lijken ze qau diameter groter. Zal door de rechte spaken komen. Ikzelf heb deze winterset:

Het zijn Michelin Alpine-wintersloffen die onder mijn DS3 zitten. Ik heb ze nog niet onder echte winterse omstandigheden mogen uitproberen, maar tot dusver gaat het goed. Ze maken wat meer herrie (afrolgeluid), maar daar wen je vanzelf aan. Onder mijn vorige auto, een C3 Picasso 1.6 VTI op lpg zat ook Michelin Alpine en die deden het uitstekend onder soms uiterst winterse omstandigheden (winter 2009/2010).

Profiel  
 
Snakeye2209
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 05-01-2012

- DS 3 1.6 e-HDI 68kw Airdream So Chic
Gepost: 14 november 2012 11:40 AM
  [ # 7 ]

Over 2 weken gaan ze er bij mij onder.
Weet eigenlijk niet of ik mijn witte bellone velgen eronder blijven dan. Komt omdat de eerste keer is dat ik winterbanden in het zakelijk leasepakket heb. Dus dan let je er minder op.

We zullen zien. De wereld zal niet vergaan als ik op andere velgen rijdt, scheelt weer schoonmaken tijdens de winterse neerslag Wink

3 januari 2012 DS3 in ontvangst
16 januari 2012 5.000KM
7 april 2012 10.000KM
7 juli 2012 20.000KM
19 februari 2013 50.000KM
13 augustus 2013 75.000KM

Profiel  
 
Arian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 10-01-2011

Gepost: 15 november 2012 12:52 AM
  [ # 8 ]

Tja, en bij mij gaan ze er niet onder, want ik heb ze niet en was niet van plan ze te kopen.
Ik vind het voor puur Nederlandse omstandigheden niet noodzakelijk en daarmee dus te duur. Díe ene keer dat het a) in Nederland sneeuwt en b) ook nog eens op de (snel)weg blijft liggen, kun je per winter gemakkelijk op één hand tellen. Afgelopen winter kon ik het met 1 vinger af; ik herinner me één vrijdagavondspits dat het -de hele dag- nogal fors sneeuwde en er een kilometertje of 800 file stond. Toen reed ik inderdaad 40 km/u op de A2. Tja, als nou gewoon de ‘zomerbanden’ (waaronder ik dus) die dag waren thuis gebleven, was er niks aan de hand geweest.
Ongetwijfeld hebben jullie héél veel tegenargumenten, maar je moet je eigen keuze tenslotte kunnen rechtvaardigen.
Ik wens jullie -en mezelf- veel veilige kilometers toe.

Profiel  
 
Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 15 november 2012 08:07 AM
  [ # 9 ]
Arian schreef:

Tja, en bij mij gaan ze er niet onder, want ik heb ze niet en was niet van plan ze te kopen.
Ik vind het voor puur Nederlandse omstandigheden niet noodzakelijk en daarmee dus te duur. Díe ene keer dat het a) in Nederland sneeuwt en b) ook nog eens op de (snel)weg blijft liggen, kun je per winter gemakkelijk op één hand tellen. Afgelopen winter kon ik het met 1 vinger af; ik herinner me één vrijdagavondspits dat het -de hele dag- nogal fors sneeuwde en er een kilometertje of 800 file stond. Toen reed ik inderdaad 40 km/u op de A2. Tja, als nou gewoon de ‘zomerbanden’ (waaronder ik dus) die dag waren thuis gebleven, was er niks aan de hand geweest.
Ongetwijfeld hebben jullie héél veel tegenargumenten, maar je moet je eigen keuze tenslotte kunnen rechtvaardigen.
Ik wens jullie -en mezelf- veel veilige kilometers toe.

Ik ben het met je eens. Als je de testen van banden vaak bekijkt zijn er pas echt goede verschillen merkbaar bij sneeuw tussen winter- en zomerbanden. Bij koud weer en regen zijn de verschillen minmimaal en is soms een goede zomerband beter dan een gemiddelde winterband.
Zolang ik nog niet op wintersport ga met mijn eigen auto heb ik nog geen winterbanden nodig.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 15 november 2012 09:24 AM
  [ # 10 ]
Arian schreef:

ik herinner me één vrijdagavondspits dat het -de hele dag- nogal fors sneeuwde en er een kilometertje of 800 file stond. Toen reed ik inderdaad 40 km/u op de A2. Tja, als nou gewoon de ‘zomerbanden’ (waaronder ik dus) die dag waren thuis gebleven, was er niks aan de hand geweest.
Ongetwijfeld hebben jullie héél veel tegenargumenten, maar je moet je eigen keuze tenslotte kunnen rechtvaardigen.

Humor: je stelt dat er niks aan de hand geweest was als de zomerbanden thuis geweest waren gebleven en sluit af dat je je eigen keuze moet rechtvaardigen. Oftewel: jij en anderen met je creeren een probleem dat de anderen maar moeten slikken.

Je zult het zo wel niet bedoeld hebben Smile Volgens mij mag je eigen keuze niet ten koste van de ander gaan, klinkt niet echt solidair.

Ik kijk er zo tegen aan: als die paar honderd euro uitgesmeerd over een paar jaar een stuk veiligheid en mobiliteit creeren voor mij en de medeweggebruiker en dat gemiddeld 5 dagen per jaar, dan is het de investering dik en dik waard. Ik gok niet graag met mijn leven en dat van anderen.

Maar ik ben hier natuurlijk een uitzondering in getuige de vele landgenoten die met zware sneeuwval met zomerbanden de weg op marcheren Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Arian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 10-01-2011

Gepost: 15 november 2012 09:43 AM
  [ # 11 ]
NeufegliseThierry schreef:

Heb afgelopen winter meegemaakt dat op de rechterbaan snelweg hooguit 30 a 40 km per uur gereden werd terwijl ik op de linkerbaan met 80 km per uur nog dik binnen veiligheidsmarge zat. Maar gelukkig denken steeds meer medeweggebruikers eraan hun sloffen tijdig te vervangen, er is dus hoop Wink

Tja, als ik dit soort berichten van jou lees, dan zal het ‘zeker’ een stuk veiliger gaan worden als iedereen op winterbanden gaat rijden…

Profiel  
 
Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 15 november 2012 09:58 AM
  [ # 12 ]

Bovenstaande geeft weer aan waarom het rijden met winterbanden niet veiliger is. Men denkt met winterbanden heb ik meer grip en kan ik harder rijden dus ga ik harder rijden. De kans dat je bij 80km/h (zoals beweert wordt dat er mee gereden wordt in de sneeuw) dodelijk verongelukt is vele malen groter dan bij 30-40km/h op je zomerbandjes.
En we hebben het hier nog steeds alleen over die ene dag in nederland waarbij er sneeuw ligt, al die ander 364 dagen is er niks aan de hand. Dan rijd je zeg even 100 dagen op winterbanden die maar op 1 dag beter zijn dan zomerbanden. De rest van de dagen vaak slechter, omdat het vaak slechtere regenbanden zijn, het omslagpunt helemaal niet bij +7°C ligt maar veel lager.

Ik kan best begrijpen dat mensen winterbanden nemen en als ik een lease-auto zou hebben zou ik ze misschien ook wel kiezen. Ga je op wintersport dan moet je ook wel en zal ik ze ook wel aanschaffen. Maar voor nu blijf ik lekker op mijn zomerbandjes rijden, lekker stil, geven voorlopig voldoende grip met dit weer en ik rij nog op mijn mooie 17” bellones rond.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 15 november 2012 12:13 PM
  [ # 13 ]

De afgelopen twee winters mag er dan niet veel sneeuw hebben gelegen, die van 2009/2010 had sneeuw te over… Bovendien werken winterbanden ook beter als de temperaturen onder de 7 graden duiken. Zachter, eerder warm, meer grip. Harder rijden in de sneeuw omdat je winterbanden hebt? Onzin. Ik rijd echt niet harder in de sneeuw vanwege de winterbanden, maar het voordeel is wel dat als ik moet remmen bijvoorbeeld doorglijden nagenoeg nihil is, om maar ‘ns wat te noemen. Of als ik optrek niet alle kanten opzwabber. Grip heet dat…. Ik heb ze en ben er blij mee. En wat kosten betreft: zo veel maakt het niet uit, want ik doe nu gewoon veel langer met m’n zomersetje…

Profiel  
 
tbonesixtynine
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 30-05-2012

- DS 3 ds3 racing
- (Grand) C4 Picasso C4 Grand Picasso
Gepost: 15 november 2012 05:34 PM
  [ # 14 ]

Op de mijne liggen er sinds begin van de maand Bridgestone Blizzak LM32 215/40 R18 87V
de auto zweeft een pak meer tegen hoge snelheden en remmen wordt een heel avontuur. Ze zijn nochtans rated voor 240km/h. Heb dit vorige week in duitsland eens geprobeerd en alles boven de 220 wordt het heel scary :/

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 15 november 2012 05:46 PM
  [ # 15 ]

Discussie winter banden of zomer banden moeten we iig maar niet teveel proberen aan te wakkeren Razz Er blijven 2 kampen.

Ik heb zelf mn Clover velgen weer in de garage opgeborgen. En m’n 16 inch energy savers op staal er weer onder gelegt. Deden het goed vorig winter en er zit nog voldoende profiel op. Score ergens zag ik 3 uit 5 voor winter omstandigheden. Tevens de banden iets zachter staan. 2.3 bar voor en achter ipv 2.4

Ik wil mn alu velgen niet vol onder de pekel en rotzooi hebben.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook