1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wat is de te verwachten levensduur en betrouwbaarheid motor 1.6 HDi uit 2004?
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 16 november 2012 10:56 PM

Ik lees op dit forum en op andere websites verschillende opvattingen over de betrouwbaarheid en levensduur van de 1.6 HDi motor die (onder andere) in mijn 2004 Xsara Picasso is geplaatst. Mijn karretje heeft nu zo’n 140K gelopen en gaat volgende week weer voor een beurtje naar de vakgarage.
Ik ben geen ruige rijder en rijd (met de cruise control) gemiddeld 115 tot 120 per uur zo’n 100 kilometer per dag en haal daarbij een verbruik van 1:20. De motor wordt goed warm gereden en eigenlijk nooit echt “op zijn staart getrapt”. Hoe meer ik de verschillende verhalen lees, hoe meer ik het idee krijg dat ik toch vaker een zwaardere voet moet hanteren om de motor (egr klep) probleemloos te houden. Ook over de turbo (die in mijn auto zachtjes maar goed te horen is bij accelereren) kom ik doem scenario’s tegen.
Wat is nu het werkelijke verhaal van deze motor, die ook in diverse andere merken auto’s is terug te vinden? Is deze 1.6 HDi nu echt zo kwetsbaar of zijn het broodje aap verhalen? Is mijn doel om met deze auto de 350K te halen reëel of moet ik dat doel drastisch bijstellen? Ik hoor graag jullie meningen, ervaringen en tips.

bye

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 17 november 2012 07:40 AM
  [ # 1 ]

die zijn ook te halen hoor,
enige waar je op moet letten is dat je regelmatig de olie en oliefilter laat verversen..
dus elke 15000 km is wel aan te raden..

gewoon tijdig onderhoud met de juiste olie, dan kan je er lang plezier van hebben…

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 19 november 2012 06:51 PM
  [ # 2 ]

De mijne loopt niet zo lekker:
EGR reeds vervangen
motor staat onder de olie
de injectoren tikten (zijn nu AANgedraaid bij een lauwe motor omdat ze niet los wilden na 3 dagen proberen)
de servopomp werkt niet zo goed bij een koude motor
de ontkoppeling maakt een raar geluid bij het aangrijpen (meestal koude motor)
het lampje motorstoring staat meer aan dan uit

Hij heeft nu 135000 km’s.
Ik hoop dat hij het nog een jaar houdt :s

O ja, ik rij vlot maar dan alleen maar bij een mooi warme motor.
Reeds meer dan 400.000 diesel-km’s gereden denk ik maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Volgens mij mag je de leeftijd van een Citroën gerust uitdrukken in hondejaren (x7).

NOTA: indien je motorstoring krijgt op je display dien je bij een warme motor eens een ferm aantal kilometers in een lage versnelling te blijven (ik doe 130km/h in 4de bijvoorbeeld) waarna het lampje verdwijnt…. voor even….

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 november 2012 08:50 PM
  [ # 3 ]

ach ja..

dan kan ook andere oorzaken hebben…

mijn 1.6 hdi-tjes doen het allemaal vlekkeloos..
zelfs die ik ingeruild hebt..

Wink

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 19 november 2012 09:00 PM
  [ # 4 ]

1.6 HDi is nu eenmaal gevoelig voor deftig onderhoud, liever een keer vaker olie verversen dan oprekken ...
Hou je dit netjes aan dan kun je er een prima motor aan hebben ...

En uiteraard niet mishandelen wanneer de boel nog koud is.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 19 november 2012 09:32 PM
  [ # 5 ]

Heb net onze Xsara Picasso 1.6 HDi opgehaald bij de garage voor een kleine beurt (140K). Verder heb ik preventief het brandstoffilter laten vervangen, omdat ik niet terug kon vinden in de onderhoudshistorie of dit bij de 120K beurt was gedaan. Wat nu opvalt is dat het iets langer duurt voor de motor aanslaat, maar verder loopt deze rustiger (en stiller) dan voor de kleine beurt… Ik begrijp inmiddels uit jullie reacties dat tijdig onderhoud belangrijk is; dat zal ik dan ook zeker tijdig laten uitvoeren. Verder tank ik hoofdzakelijk Total diesel (de normale variant). Is hier ook nog in te verbeteren?; is Shell regular, Vpower, Total Excellium of een andere diesel verstandiger om voor te kiezen?

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 19 november 2012 11:42 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

onderhoud is natuurlijk altijd bepalend voor de levensduur van je wagen. Vandaar dat ik altijd op 10k op onderhoud ga ipv op de 15k of 20k die ze in het onderhoudsboekje voorstellen. Los van het feit dat je motor langer (zou moeten) meegaan heb je ook het voordeel dat slijtgevoelige onderdelen langer gemonteerd kunnen blijven (bv: remschijven gaan nog 15k mee maar jij komt maar om de 20k binnen? Deze worden nu vervangen bij jou terwijl deze bij mij pas binnen 10k vervangen worden, ...).
Bezuinigen op onderhoud is nooit aan te raden als je het mij vraagt.
Eveneens is bezuinigen op de diesel ook niet zo’n goed idee. In mijn oude wagentjes (td intercooler en later TDI’s) kon je alles gieten maar de wagens met een heel fijne inspuiting hebben graag degelijke brandstof. Hoe duurder de brandstof, hoe minder kans op vuil erin. Mijn inziens tank je beter bij een onbemand degelijk station zoals Q8 of Esso Express ofzo.
Mijn vrouw heeft nog bij Total gewerkt (hoofdzetel) en heeft de lancering van Excellium meegemaakt (oa met een test op het circuit van Francorchamps tijdens de 24h) en ik kan u verzekeren dat (ondanks sommige zelfverklaarde experts) deze brandstof echt wel aan te raden is. Ons oud 106je draaide heel wat stiller een 10tal kilometer nadat we voor de eerste keer overgestapt waren naar Total. We konden ook langer rijden met deze brandstof.
Maar… als je alles in verhouding neemt dan heb je voor minder geld natuurlijk meer waar aan datzelfde onbemande station. Ikzelf tank nooit iets anders dan Total, Shell of Q8.

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
Rob X
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-06-2012

Gepost: 20 november 2012 09:27 PM
  [ # 7 ]

De Xsara Picasso 1.6 HDI kan 400.000km halen, dat is afhakelijk van het onderhoud.

Rob

Profiel  
 
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 20 november 2012 09:43 PM
  [ # 8 ]

Rob, dat geeft de burger moed very good

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
Rob X
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-06-2012

Gepost: 25 november 2012 02:26 PM
  [ # 9 ]

Dat dacht ik ook.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 06 december 2012 07:03 AM
  [ # 10 ]
Le Innovateur schreef:

Verder tank ik hoofdzakelijk Total diesel (de normale variant). Is hier ook nog in te verbeteren?; is Shell regular, Vpower, Total Excellium of een andere diesel verstandiger om voor te kiezen?

Ik tank altijd altijd Shell VPower met mijn C4 berline 1.6 HDI 110pk.
Een keertje heb ik d’r gewone diesel van Shell in gedaan, omdat ik wou testen om toch wat goedkoper te tanken. Dat is bij die ene keer gebleven.
Motor draaide minder goed, maakte meer kabaal, trok slechter op, had aanzienlijk meer verbruik (zo’n 150 km minder kunnen doen op een tank van 60 liter), optrekken was een ramp, ...

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 december 2012 04:45 PM
  [ # 11 ]

De 1.6HDi is wel degelijk een risico motor. Ik zie in de praktijk veel gevallen van kapotte turbo’s. Zelfs het vervangen ervan is niet zonder risico en moet volgens een bepaald protocol.
Daarnaast kapotte EGR kleppen, vervuiling, kapotte injectoren, 2massa vliegwielen die het begevenof problemen met de cilinderkoppen.

Allemaal problemen die een 2.0Hdi vrijwel niet kent, ik ken een citroen specialist die geen C5 met deze motor meer durft te verkopen om bovengenoemde redenen. Hij verkoopt alleen nog de 2.0Hdi.

Als je dan toch deze motor hebt, dan kun je alleen maar zorgen dat je stipt het onderhoud laat uitvoeren.

Fabeltjes over V-power, Excellium, en andere superbrandstoffen zijn volstrekt flauwekul. De hoeveelheid toevoeging bij deze brandstof is zo klein dat het geen enkel bewezen effect heeft. Iedereen die hier beweert dat de auto er beter op loopt heeft het tussen de oren zitten. Dit is overigens al uitgebreid belicht in diverse consumentenprogramma’s

Wil je dan toch iets aan vervuiling doen, dan is het beter om zo nu en dan een toevoeging bij de brandstof te kieperen van een gerenomeerd merk als Forté ofzo. Dan is de hoeveelheid toevoeging wel van dien aard dat het iets kan betekenen.

Moet je je nu meteen zorgen maken? Nee als ie stuk gaat gaat ie stuk en ik zou gewoon wat extra centen reserveren voor deze reparaties mocht je er mee te maken krijgen. Er zijn er ook nog steeds die wel redelijk heel blijven, dus wie weet heb je geluk.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 07 december 2012 09:26 PM
  [ # 12 ]
CEE-IKS schreef:

Fabeltjes over V-power, Excellium, en andere superbrandstoffen zijn volstrekt flauwekul. De hoeveelheid toevoeging bij deze brandstof is zo klein dat het geen enkel bewezen effect heeft. Iedereen die hier beweert dat de auto er beter op loopt heeft het tussen de oren zitten. Dit is overigens al uitgebreid belicht in diverse consumentenprogramma’s.

Fabeltjes he, mijn ervaring bewijst thans dat het bittere realiteit is!

knight-rider schreef:

Ik tank altijd altijd Shell VPower met mijn C4 berline 1.6 HDI 110pk.
Een keertje heb ik d’r gewone diesel van Shell in gedaan, omdat ik wou testen om toch wat goedkoper te tanken. Dat is bij die ene keer gebleven.
Motor draaide minder goed, maakte meer kabaal, trok slechter op, had aanzienlijk meer verbruik (zo’n 150 km minder kunnen doen op een tank van 60 liter), optrekken was een ramp, ...

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 december 2012 10:00 PM
  [ # 13 ]

Tsja ik vind het fijn dat jij zo tevreden bent met V-power, maar wat je beweert is technisch gewoon echt onmogelijk.
Als je weet hoe brandstoffen gemaakt worden en de specificaties kent en weet hoeveel toevoeging er bij gedaan wordt zodat het V-power heet, kan ik niet anders concluderen dan dat je de lezers hier een broodje aap verhaal aan het opspelden bent. V-power is puur een marketingtool!

Het kan zo maar zijn dat de diesel bij de Tinq uit hetzelfde vat komt dan de diesel bij de Shell. Het enige verschil is een minime toevoeging, zo weinig dat het zo verdund is dat het geen effect kan hebben.
150km meer op een tank is volstrekte flauwekul. Ik denk eerder dat je een tankfout gemaakt hebt!

Wat wel kan verschillen is het octaangehalte voor benzine, en dat kan een merkbaar effect hebben op het gedrag van een verbrandingsmotor.
Mocht je willen weten hoe het zit ga dan hier maar eens naartoe:
Hier de echte waarheid….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 07 december 2012 11:55 PM
  [ # 14 ]

edit mod:  quoten op het vorige bericht is niet nodig.

Tevreden is een groot woord, eigenlijk vind ik hem te duur, maar als ik dan naar het verschil in verbruik kijk dan is hij eigenlijk wel voordeliger.
Ik weet totaal niet wat ze toevoegen om van gewone diesel V-Power te maken. Ik weet bijvoorbeeld wel dat V-Power veel minder stinkst als gewone diesel. (de reden daarvoor zou ik ook niet weten)

En wat die 150 km betreft, dat is toch de realiteit. Ik was er ook serieus van verschoten.
Ik hou mijn verbruik atijd bij en dan valt zo een groot verschil snel op.

Een tankfout? Wat bedoel je daarmee? Ik rij de tank altijd bijna leeg, en tank dan altijd volledig terug vol.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 10 december 2012 04:09 PM
  [ # 15 ]

Een tank leeg rijden en zeker bij een diesel is altijd slecht!
Grote kans dat je die slechte ervaring hebt gedaan omdat je filter vol viezigheid uit de tank zit/zat.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook