1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Beoordelingscriteria gevraagd: draagarmlagers wel/ niet vervangen?
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 26 november 2012 03:34 PM

Toch even in een apart topic (daarmee later voor anderen ook makkelijker op thema terug te vinden).

Mijn vraag ontspruit uit mijn project ID(ylle), tevens op deze pagina te vinden.

Ik heb de halve voortreinen hier op tafel liggen en ze popelen om ontvet en gestraald te gaan worden.

De draagarmen zijn goed beweegbaar, zonder al te veel kracht maar de weerstand is wisselend, geen pepermolen, maar er zitten zwaardere en lichtere punten in. Speling is er zeker niet. Wat is nu jullie advies? Demonteren en lagers vervangen (kosten?)? Of: geen speling: gefeliciteerd, stralen, lakken en weer monteren?
Bij demontage: waarop te letten? Revisie: zelf of: doe geen moeite, gewoon wegbrengen?

Uitgangspunt: ik ga voor goed, maar niet voor ‘onnodig’. Kosten: zo veel als nodig, zo weinig als kan (maar ik ben wel een zeikerd qua kwaliteit en uiterlijk resultaat).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 03:42 PM
  [ # 1 ]

Er is maar een klein gebiedje waarin de arm beweegt. Dat is het criterium. Als daar hikjes inzitten kan je ze uitelkaar halen en op nieuw in het vet zetten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 26 november 2012 04:27 PM
  [ # 2 ]

Ok, dat is niet het geval! In dat ‘werkgebied’ gaan ze soepel.

Zijn de lagers voldoende afgeschermd om te stralen of extra afsluiting verzorgen? Zal sowieso in 2 etappes moeten: glasparel voor de trein, grit voor de amren.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 04:32 PM
  [ # 3 ]

Er zit een stof rubber in maar ik zou t niet gokken. En maak smeernippels op de assen zodat je ze kan smeren of gaatjes om te vullen met bakolie oid..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 november 2012 05:09 PM
  [ # 4 ]

Vergelijk maar eens met een ‘nieuwe’, die gaat serieus stroef!


Als je je auto zó ver uit elkaar hebt liggen zou ik voor revisie/vervanging kiezen. Controleer ook de lassen in het chassis.

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 november 2012 07:44 PM
  [ # 5 ]

Stralen zou ik niet durven, heel grote kans dat er dan straal grit in komt.
Revisie is in mijn ogen overdreven. Heb bij mijn 2 DS-en de draagarmblokken ook in de hand gehad. Gaatjes in geboord om te vullen met bakolie.
Inderdaad erg belangrijk om de lassen van de montage punten op het chassis na te lopen en evt opnieuw te lassen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 26 november 2012 08:44 PM
  [ # 6 ]

Stralen moet je alleen doen als de onderdelen gedemonteerd zijn, en dan nog de delen die in aanraking komen met lagers/draaivlakken etc…  afschermen.

Vooral niet stralen in zijn geheel, het straalmateriaal is zo fijn dat het overal inkruipt, zelfs bij het afplakken van sommige delen.

Dus… niet doen nono

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 november 2012 01:04 PM
  [ # 7 ]

Goedemiddag allen,

Is er een mogelijkheid tot het periodiek smeren van deze draagarmlagers, bedoel zitten er smeernippels op deze plek ?

Oooh Voila ik zie de reactie van bogaard al. Zelf monteren dus ! Ik weet wel dat de XM’s van mijn ouders heel erg last hadden van piepende lagers bij de achter armen maar de DS is volgens mij een stuk degelijker.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2012 01:06 PM
  [ # 8 ]

Die zitten er niet. Je kan die wel erin maken of gaajes om te vullen met bakolie.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 november 2012 01:09 PM
  [ # 9 ]

Hoi Bogaard,

Ja ik zie net jouw reactie inderdaad. Moet zeggen dat het stevig spul is van de DS. Ik heb er zelf sinds ‘96 (NOG) geen last van gehad.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 november 2012 07:30 PM
  [ # 10 ]

Pas op met smeernippels en de vetspuit: risco dat je de keerringen er uit perst. Beter is 2 gaatjes, door de ene vullen met bakolie en de andere om te ontluchten. Daarna dopje/boutje/popnagel in de gaatjes.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 27 november 2012 10:14 PM
  [ # 11 ]

Zijn de keeringen van de lagers dermate afsluitend dat de bakolie blijft zitten?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 november 2012 10:46 PM
  [ # 12 ]

Dank allen voor de tips!

Dan ga ik niet stralen maar met nijver handwerk schoonmaken (het alu blok is alleen vet, de draagarmen zit zwarte waxoil/vuil op).

En laat de lagers zitten (auto heeft voor zover ik nu kan achterhalen pas 107k gereden). Ik voorzie hooguit 5.000 km per jaar te gaan rijden.

Uiteraard controleer ik de lassen van de bevestgingsbussen in het chassis, ik heb het verslag van Egbert destijds gelezen (!!). Gezien het aantal km’s verwacht ik geen scheuren, gaan we zien als alle vet eraf is.

En ik zal overwegen om smeergaatjes te boren t..b.v. bakolie.

Of de keerringen voldoende dicht zijn zie je dan snel genoeg lijkt me…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 27 november 2012 10:54 PM
  [ # 13 ]

Ik ben er wel benieuwd naar. Komende weken ga ik namelijk ook aan de slag met de draagarmen voor en een smeernippel plaatsen of gaten maken voor vullen met bakolie staat op het programma. Echter als de olie er weer uitloopt omdat de keerringen niet voldoende afsluiten, hoe vaak moet je dan olie erbij vullen?

En wat is de reden (even vanuit interesse) dat jij de draagarmen niet demonteerd om ze alsnog te stralen? Kun je meteen de lagerschalen controleren e.d.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 november 2012 11:03 PM
  [ # 14 ]

[mod] quote gewist [/mod]
Ik ben vrijdag bij een forummer uitgenodigd die een paar dorpen verderop blijkt te wonen en zeer veel ervaring heeft met DS/ID Breaks.

Dan zullen we het ook over mijn draagarmen hebben. Daarna bepaal ik wat ik verder doe. Leuk dat ik zo werd benaderd en ik heb nu al zin in het geplande ‘college’!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 november 2012 07:05 PM
  [ # 15 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Zijn de keeringen van de lagers dermate afsluitend dat de bakolie blijft zitten?

Bij mijn 2 DS-en ( =8 draagarmen=16 keeringne) waren de keeringen dicht genoeg, komt al jaren geen drup olie uit. Dat is ook de reden dat je zonder ontluchtingsgaatje en met de vetspuit zo op moet passen.
Voor plaatjes: http://www.mijnalbum.nl/Album=PECX3GXE

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook