1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Contactpunten + condensator vervangen CX Athena 2.0
corné325i
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-06-2010

Gepost: 30 november 2012 07:40 PM

Heb vd week de contactpunten + condensator vervangen maar hij wil nu niet meer aan gang.

oude condensator en contactpuntset:

1 van die draden zat op de blauwe stekkeraansluiting van de condensator en de andere op de massa.. heb beide combinaties geprobeerd maar hij wil nog steeds niet lopen…

zit te twijfelen tussen deze 2 draden:

van dit blokje (relais?) kwam een zwarte kabel met bruine stekker vanaf


en deze stekker?

aan de condensator en contactpunten kan het niet liggen lijkt me want heb de oude met de nieuwe vergeleken en dat kloptte allemaal precies..

hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe deze stekkers moeten zitten..

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 30 november 2012 08:18 PM
  [ # 1 ]

Je bedoelt dat er op foto2 op die zwarte blok die we zien stekkers zaten, dit lijkt mij namelijk de diagnose stekker en daar hoort niks op te zitten.

meet gewoon even of je op je bobine 12 volt meet met gesloten contactpunt, zoniet dan heb je dus ergens een onderbreking. Condensator hoeft er hievoor niet op te zitten deze zorgt alleen dat de vonk eerder dooft en je contactpunt minder snel verbrand.

Succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 30 november 2012 11:53 PM
  [ # 2 ]

Heb je de nieuwe contactpunten ook weer opnieuw afgesteld?
Anders loopt hij mogelijk ook niet (of niet best).

Eigenlijk kun je qua aansluiten niets fout doen als je alles bij de bobine ongemoeid hebt gelaten, want er zit maar één stekkertje aan en die kan maar op één plaats.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 december 2012 12:10 AM
  [ # 3 ]
Mark Gielen schreef:

Condensator hoeft er hievoor niet op te zitten deze zorgt alleen dat de vonk eerder dooft en je contactpunt minder snel verbrand.

Succes,

Mark

Zonder condensator vonkt ie niet zo goed is mijn ervaring!
Hij is onmisbaar voor normaal functioneren.
Dus na de tip van Mark wel gelijk de condensator weer aansluiten!

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2012 01:13 AM
  [ # 4 ]

Ik zet mijn kaarten op de afstelling. Er valt niet heel veel te stekkeren bij het vervangen van de contactpunten en als je alles weer net zo prikt als dat het zat kun je niet missen. Heb je de punten wel afgesteld, met de juiste voelermaat (is denk ik 40)? Mijn ervaring is dat het makkelijk mis kan gaan met die afstelling en dan loopt je motor echt niet (goed). Succes!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
corné325i
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-06-2010

Gepost: 01 december 2012 02:51 PM
  [ # 5 ]

mmm wist niet dat die contactpunten afgesteld moesten worden.. ik dacht dat het gewoon een kwestie van vervangen was en zorgen dat die 2 ronde vlakken mekaar goed raakte..

Voelermaatjes heb ik uiteraard gewoon ivm kleppen stellen. maar hoe stel je die contactpunten precies af?

Over kleppen stellen gesproken, is dat gewoon een kwestie van stellen of werkt dat bij zo’n cx met van die plaatjes?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 december 2012 03:05 PM
  [ # 6 ]

Langzaam draaien tot de puntjes maximaal geopend zijn. Dan moet een voelermaat van 0,4 er net met enige weerstand doorheen gaan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 december 2012 03:05 PM
  [ # 7 ]
corné325i schreef:

hoe stel je die contactpunten precies af?

Om te beginnen moet je eens een werkplaatshandboek gaan regelen, want volgens mij ken jij je cx nog niet zo goed Wink

Dan over de punten:

Demonteer de verdeelkap en de roter weer.

Als je van bovenaf naar je verdeleras kijkt, zie je dat die niet helemaal rond is. Op 4 plekken zit er een uitstulping, het ‘nokje’, aan. De contactpunten zitten altijd tegen elkaar als er geen vonk gemaakt wordt. Op het moment dat er wel een vonk gemaakt moet worden, drukt de verdeleras zijn nokje tegen de hamer van de puntjes aan. De puntjes openen nu en er kan een vonk ontstaan, welke via je rotor, verdelerkap en bougiekabels naar je bougie gaat. Deze ontsteekt het in de verbrandingsruimte aanwezige brandstofmengsel (even zwart-wit gezegd). Je wilt de maximale opening van 0,4mm dus meten als de nok tegen de hamer drukt. Ok: verdraai de krukas net zolang tot één van de vier nokjes en de hamer precies tegenover elkaar staan, dus maximale opening van de punten. Draaien van de krukas kan door de versnellingsbak in z’n 4 te zetten en de auto in z’n versnelling zonder de handrem er op te verduwen. Staat de boel goed? Zet de versnellingsbak dan even in neutraal en vergeet de handrem niet!! Pak nu je voelermaatje (0,4) en probeer die tussen de contactpunten te steken. Dit moet precies passen als de afstand goed is afgesteld.

De contactpunten zullen met een schroefje vastzitten op de grondplaat van het verdelerhuis (tussen de puntjes en het stroomdraadje). Deze moet je losdraaien om de puntjes te verstellen. Je moet de zaak namelijk nog afstellen.

Ok, daar gaan we: Controleer of hamer en nok nog tegenover elkaar staan en draai het stelschroefje los.
Trek met je vinger de contactpunten uit elkaar. Het “bewegende” contactpuntje blijft hangen achter het nokje van de verdeleras, dus je moet het puntje dat tegen de grondplaat geschroefd zit, wegtrekken. Stop je voelermaatje van 0,4mm tussen de puntjes, haal je vinger weg en draai het schroefje vast. Controleer even of je niet stiekem de voelermaat van 0,45mm er tussen kunt steken, want dat is te ruim. Die van 0,4 moet er nog nét doorheen kunnen schuiven.

Past het niet of is de afstand groter dan 0,4 dan moet je de punten net zo lang verstellen tot het voelermaatje van 0,4 net tussen de punten heen en weer kan. Dit is een beetje Fingerspitzen gefuhl zeg maar.

Draai de krukas verder tot het volgende nokje tegenover de hamer staat. Dit ter controle. Is de opening nog goed? Dat weet je als de voelermaat van 0,4 er nog nét tussen kan. Klopt dat? Dan is dus je operatie geslaagd.


Start de motor en ontdek of ‘ie het doet…

enne, uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=Y9wZvcr3v2c

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2012 05:36 PM
  [ # 8 ]
H@ns schreef:
Mark Gielen schreef:

Condensator hoeft er hievoor niet op te zitten deze zorgt alleen dat de vonk eerder dooft en je contactpunt minder snel verbrand.

Succes,

Mark

Zonder condensator vonkt ie niet zo goed is mijn ervaring!
Hij is onmisbaar voor normaal functioneren.
Dus na de tip van Mark wel gelijk de condensator weer aansluiten!

Juist! Want de condensator laat de stroominductie van de primaire winding wegvloeien! Hierdoor vonkt je bobine goed. Condensator is onmisbaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2012 06:08 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

de condensator laat de stroominductie van de primaire winding wegvloeien!

Boog, I luv it when you talk dirty… love5


Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2012 06:10 PM
  [ # 10 ]

O en @waterman: prachtige heldere beschrijving heb je gemaakt!!  very good
Daar zal de TS vast de auto weer mee aan de praat krijgen!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 972
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 01 december 2012 06:37 PM
  [ # 11 ]

Deze auto heeft waarschijnlijk toch een gat achter de rotor zitten zodat je daar een voelermaatje doorheen kan steken. Afstellen doe je dan met de bout 10 bovenop het ontstekingshuis Confused
(zo zit het tenminste bij mijn douvrin motor met punten)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 december 2012 10:22 PM
  [ # 12 ]
waterman schreef:
corné325i schreef:

hoe stel je die contactpunten precies af?

 

Draai de krukas verder tot het volgende nokje tegenover de hamer staat. Dit ter controle. Is de opening nog goed? Dat weet je als de voelermaat van 0,4 er nog nét tussen kan. Klopt dat? Dan is dus je operatie geslaagd.


Start de motor en ontdek of ‘ie het doet…

enne, uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=Y9wZvcr3v2c

En daarna het ontstekingstijdstip nog afstellen met de stroboscooplamp en toerenteller toch?...

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2012 10:26 PM
  [ # 13 ]
La Léo schreef:
bogaard77 schreef:

de condensator laat de stroominductie van de primaire winding wegvloeien!

Boog, I luv it when you talk dirty… love5


Laughing

Ik wordt er ook opgewonden van!  love6

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2012 11:08 PM
  [ # 14 ]

Wat het afstellen van die puntjes al niet teweeg brengt! Wel grappig: dit is een van de weinige keren waarbij direct duidelijk is wat het probleem is en hoe het op te lossen. Er komt meteen een vloedgolf aan informatie voorbij, desalniettemin lijkt een vraagbaakje voor de TS geen overbodige luxe. Succes met afstellen en nu willen we natuurlijk allemaal weten of het ding loopt!
Wat het stellen van de kleppen betreft, daar zou ik zonder werkplaatsboek helemaal niet aan beginnen (hoewel de eerder zo behulpzame Waterman elders op het forum ook een complete verhandeling over het stellen van kleppen heeft geplaatst: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P60/#1532108 Kun je weer een paar tientjes in je zak houden (of in de CX steken).

Wel handig om te weten is welk blok er in je CX zit. Of is het de CX van je vader, die Athena van ‘82?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 02 december 2012 11:58 PM
  [ # 15 ]

Die laatste vraag is natuurlijk heel simpel te beantwoorden: Een 2 liter aluminium blok (‘Douvrin’). Wink

Een Vraagbaak kost een tientje op MP, beslist een aanradertje als je zelf het (kleine) onderhoud wilt doen.

En wat je zegt: wel fijn dat dit nu eens een kwestie was waarbij het juiste antwoord direct gegeven kon worden. Het mag ons ook weleens meezitten!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook