1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xantia CT Turbo, Venise velgen opnieuw gespoten en meer plaatjes.
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 04 december 2012 08:40 PM

Hallo Forummers,

Al jaren rijdt ik met veel plezier in de Xantia TCT Break uit 1997 met (“climate controle” airco)

Afgelopen weekend was het voor het eerst nodig om de kachel aan te hebben.
Normaal staat de temperatuurschuif (zonder dat de airco aan staat) op 22-24 graden Celsius, dit geeft meestal wel een aangename temperatuur. Nu moest ik echter de schuif steeds verder naar Max. zetten.. Er komt dan hete lucht uit, zet ik hem weet iets terug dan geeft hij geen koude lucht meer. Het valt me op dat er vanaf “koud” t/m de helft van de temperatuurschuif er meer weerstand op de schuif dan de andere helft. Het laatste stuk tot max. temperatuur gaat de schuif heel los..Met airco aan of uit had geen effect om een betere temperatuurregeling te krijgen.

Overige gegevens:
de kachelradiateur is enkele jaren geleden vervangen (dashboard eruit dus…)
de temperatuur van de motorolie staat iets boven de 50 graden Celsius (hoe betrouwbaar is deze meter eigenlijk)
de temperatuur van de koelvloeistof blijft, vanwege de koude onder de 90 graden Celsius.

* lucht in de leidingen?
* temperatuurschuif defect?
* temperatuursensor niet goed?

Graag jullie raad en daad hoe ik dit euvel stap-voor-stap kan benaderen.

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 04 december 2012 10:00 PM
  [ # 1 ]

Als de schuif een afwijkend gevoel geeft zou ik die eerst eens uitbouwen en bekijken.
De regelmodule is niet zo heel moeilijk te demonteren. (howto kun je vinden op het Xantia forum)
Als je die eenmaal open hebt kun je eens kijken of het sleepcontact en de tandwielen die er verder aan zitten nog netjes functioneren..

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 05 december 2012 10:01 AM
  [ # 2 ]

Kijk eens op de Topic: Kachelventilator/motor

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 05 december 2012 02:03 PM
  [ # 3 ]
Toit plat schreef:

De temperatuur van de motorolie staat iets boven de 50 graden Celsius (hoe betrouwbaar is deze meter eigenlijk)

Dasniegoeoe. Aangezien je watertemperatuur een normale waarde heeft, verdenk ik sterk de temperatuursensor of de meter zelf van deze foutaanwijzing. Olietemperatuur ligt tussen de 90 en 100 °C.

Toit plat schreef:

De temperatuur van de koelvloeistof blijft, vanwege de koude onder de 90 graden Celsius.

Bij 80 à 85 °C opent de thermostaat, dus dit klinkt goed.

Adri

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 05 december 2012 08:58 PM
  [ # 4 ]
Joop 49 schreef:

Kijk eens op de Topic: Kachelventilator/motor

Joop, komt mijn omschrijving overeen met jouw storing. Moet is dus naar de kachelcomputer kijken?
Mijn Xantia is een 1B serie (1997) Hoe kan ik deze computerunit bereiken?

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 05 december 2012 09:03 PM
  [ # 5 ]
Breeze schreef:
Toit plat schreef:

De temperatuur van de motorolie staat iets boven de 50 graden Celsius (hoe betrouwbaar is deze meter eigenlijk)

Dasniegoeoe. Aangezien je watertemperatuur een normale waarde heeft, verdenk ik sterk de temperatuursensor of de meter zelf van deze foutaanwijzing. Olietemperatuur ligt tussen de 90 en 100 °C.

Toit plat schreef:

De temperatuur van de koelvloeistof blijft, vanwege de koude onder de 90 graden Celsius.

Bij 80 à 85 °C opent de thermostaat, dus dit klinkt goed.

Adri

Waar zit die olietemperatuur-sensor ergens, ik vermoed onder op het blok. Heeft iemand hier een omschrijving/ foto van zodat ik weet waar ik moet zoeken?

Heeft de suggestie van de olietemperatuur-sensor verband met mijn omschrijving van de kachelstoring?
“of koude lucht, of hete lucht” De ventilator blaast goed trouwens.

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 05 december 2012 09:25 PM
  [ # 6 ]

Het is vaker beschreven: de olietemperatuurmeter blijft bij de Xantia’s met 4 cylinder benzinemotoren lang ‘onderin’ hangen, dat is (helaas) een ‘producteigenschap’. Het is niet de reële olietemperatuur, de olie wordt wel degelijk ‘warm’ na verloop van tijd. Het schijnt aan de plaats van de sensor te liggen (teveel in de rijwind o.i.d.).

Het heeft ook geen invloed op de beschreven kachelstoring.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 05 december 2012 09:49 PM
  [ # 7 ]

Aha, dus er is een duidelijk verschil tussen de 4 en 6-cilinders. Want de olietemperatuur van mijn 6-cilinder reageert snel en consequent op de wisselingen. Na ong. 3 km is hij los en na ong. 10 km is hij op 90°C. En op Zandvoort liep hij naar de 115°C Wink .

Adri

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2012 10:02 PM
  [ # 8 ]

Er zijn blokken waar de olietemp-sensor voorin het carter zit en waarin die achterin zit. Mijn 1.8i 8V heeft ‘m achterin zitten, maar bijvoorbeeld de 2.0i 8V heeft ‘m voorin zitten. Scheelt nogal qua rijwind.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 december 2012 01:27 AM
  [ # 9 ]

Bij de V6 zit de sensor ergens in het blok ipv in de carterpan, kan me voorstellen dat deze dan veel sneller een hogere temperatuur aangeeft.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 06 december 2012 09:49 AM
  [ # 10 ]

Ik heb je een PB gestuurd.

Joop.

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 10 december 2012 09:08 PM
  [ # 11 ]

Afgelopen weekend niveau koelvloeistof nagekeken.
Ik heb er nagenoeg 1 liter bij gedaan! Waarschijnlijk zat er door nog onbekende oorzaak een luchtbel in het verwarmingssysteem.
Zou dit een oorzaak kunnen zijn voor het verwarmingsprobleem?

Na het vullen van het systeem heb ik een aantal keer in de bovenste slang van de radiateur geknepen, terwijl ik de ontluchtingschroef open had op de slang die tegen het schutbord zit. Hoe kan ik de rest van de lucht eruit halen?

Hebben jullie suggesties waardoor er een luchtbel van 1 liter heeft kunnen ontstaan?

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 11 december 2012 03:58 PM
  [ # 12 ]

Het zou meerdere oorzaken kunnen zijn, b.v. vloeistof wissel, radiateur wissel, vervangen van een lekke slang, enz.
Als er een luchtbel in het systeem zit dan is er geen goede doorstroming en dat zou kunnen resulteren in een verwarmigsprobleem, maar dan zou in principe de temperatuur van de motor ook enorm moeten oplopen, tenzij luchtbel in kachelradiateur zit.
Dit is te testen door de motor te laten draaien zonder te rijden want met dit koude weer wordt de motor nagenoeg gekoeld door de rijwind.

Als je weer gaat ontluchten gebruik dan niet de ontluchtingschroef op de slang maar open het reservoir en knijp/kneed in alle slangen zeker in de slangen die niet al te warm worden, met draaiende motor.

Er zijn 2 slangen welke het schutbord inlopen en dat zijn de toe en afvoer slangen van de kachelradiator, als alle andere slangen heet worden maar één van deze 2 slangen niet, dan zit het probleem in één van deze 2 slangen of de kachelradiateur zelf.

Joop.

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 01 januari 2013 09:04 PM
  [ # 13 ]

Sinds ik er een liter koelvloeistof extra in heb gegooid, heb ik het idee dat de kachel beter werkt.
Ik zie echter op de radiateur tekenen van een piepkleine kvs lekkage. Dat kan de daling van het kvs niveau verklaren.
Misschien binnenkort deze maar vervangen, ruik ik na een autorit ook geen koelvloeistof meer die onder de motorkap uit komt.
Wie heeft tips hoe deze te vervangen en waar ik een nieuwe radiateur voordelig kan halen?
Welke onderdelen kunnen tegelijkertijd ook worden vervangen?

Ik lees graag jullie reacties

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 januari 2013 01:01 AM
  [ # 14 ]

Het vervangen van de radiateur is heel simpel: slangen loskoppelen, boven op de radiateur, links en rechts, zitten 2 metalen klemmen/veren welke omhoog gebogen moeten worden, dan de radiateur naar het motorblok kantelen en op tillen.

Vernieuwen: slangklemmen, radiateur kun je bij http://www.onderdelenzoeker.nl opvragen bij welke sloop ze nog een goede hebben liggen.

Joop.

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 09 februari 2014 01:57 PM
  [ # 15 ]

De Xantia schommelt bij een stationair toerental, wat ik op het forum heb gelezen kan het aan de stappenmotor liggen.
Nu heb ik een aantal voorbeeldfotos gezien van de positie waar deze zich bevindt. Ik heb waarschijnlijk een ander blok..
Kunnen jullie me een aanwijzing geven waar ik hem kan vinden

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook