1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara Break 1.6 2001 Electronisch probleem
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 26 december 2012 03:04 AM

Beste Citroën vrienden,

Mijn Citroën Xsara Break 1.6 heeft een probleempje wat ik graag wil fixen. De motor verliest af en toe alle kracht en blijft dan, ook al houd ik m vol in, heeft zwak lopen (noodloop?). Zeg maar als ik 80 rijd loopt ie terug naar 40. Als de motor stationair draait of ik heel rustig rijd valt ie helemaal uit.
Als ik de motor herstart is het vermogen weer terug. Ook brandt het motor management lampje. In het begin was het probleem tijdelijk en ging t lampje daarna weer uit, maar later bleef de auto steeds vaker deze kuur vertonen en bleef t lampje aan.
Van de week naar de garage geweest, die heeft de boordcomputer uitgelezen en die gaf aan dat t probleem in t gasklephuis zit. Toen hij de motor resette waren alle problemen weg en daarna reedt hij weer als vanouds. Echter, na 2 dagen rijden ging t motormanagement lampje weer aan en nu viel t vermogen weer een keer weg. Het lampje is ook weer aan.

Ik dacht er zelf aan het schoonmaken / afstellen van de gasklep positioneer sensor, maar hier in Brazilië zijn ze altijd makkelijk in de prijzen opschroeven bij dit soort dingen, dus ik zoek even wat advies.

Omdat ik in Brazilië woon is het lastig een betrouwbaar advies te vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Smile

Thanks a million!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 04 januari 2013 12:20 AM
  [ # 1 ]

Ervan uitgaande dat het om een electrisch gasklephuis gaat: Het gasklephuis kun je zelf makkelijk demonteren, reinigen en weer inbouwen.
Haal eerst de accu-klemmen los en gebruik bij het reinigen remmen-reiniger of een ander goed ontvettend spul. Spuit het liever op een doekje dan direct erop omdat het dan ook in het mechaniek kan lopen en ik weet niet exact wat voor effecten dat kan hebben. Volgens mij kan kunststof er ook niet goed tegen trouwens. Voor de kleinere hoekjes schoonmaken kun je een (oude) tandenborstel gebruiken.
De klep kun je gewoon open duwen, deze wordt door een (vrij sterke) veer weer dicht gedrukt. Kijk ook of de klep de volledige slag zonder extra weerstand kan draaien.

Ik heb zelf de zijkant nooit open gehad. De gehele operatie van uitbouwen, schoonmaken en weer inbouwen zal moeten lukken binnen 30 minuten, een vakgarage in Nederland rekent hier al gauw 60 euro voor. Zie ook mijn Xsara topic.

Succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 04 januari 2013 04:48 PM
  [ # 2 ]

Hi Bart!

Thanks voor je reactie! Ik ben nog niet zo handig en heb hier in Brazilie ook niet echt de tools om het zelf te doen. Maar de garages zijn hier niet zo duur, dus mocht dit het probleem zijn dan laat ik het ff doen door iemand Smile Maar denk je dat dit probleem verholpen kan worden dmv schoonmaken? Ik moet er bij zeggen, ik heb van de week de wisselstroom dynamo laten repareren (die maakte een vreemd geluid) en de radiator laten schoonmaken. Het probleem is nu ongeveer voor 90% verminderd (maar komt af en toe nog wel langs). Ook heb ik soms t idee dat de motor in een hoger toerental loopt dan nodig is.

Kan het zijn dat dit er mee te maken heeft?

Misschien nu toch nog een keer later uitlezen / resetten of toch eerder t gasklephuis open laten maken, wat denk jij?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 januari 2013 12:35 AM
  [ # 3 ]

Je hebt alleen maar Torx sleuteltjes, remmen-reiniger, een oude doek en eventueel een oude tandenborstel nodig. Vrijwel alle schroeven in je Xsara zullen Torx zijn, wat een setje Torx sleuteltjes een goede aanschaf maakt als je deze en toekomstige klussen zelf wilt doen.
Even afhankelijk van hoeveel kilometer de auto gereden heeft, de reinheid van de benzine die er in die tijd is verstookt en of het gasklephuis ooit eerder is schoongemaakt, zal dit een verschil maken.

De problemen die je beschrijft kunnen wel verschillende oorzaken hebben. (Correcte) verbranding benodigd 3 dingen in de juiste verhoudingen en op de juiste tijd:
Zuurstof (gasklephuis en luchtfilter),
Temperatuur (bougie en compressie) en
Brandstof (brandstofpomp en brandstof filter(s).

Mocht hier iets niet van kloppen dan loopt de motor niet goed zoals in jouw geval. Het kan feitelijk dus van alles zijn maar aangezien de ECU het gasklephuis als probleem reeds had gemarkeerd kun je hier het beste mee beginnen onder het motto baat het niet dan schaadt het ook niet.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 06 april 2013 05:57 PM
  [ # 4 ]

Hoi Bartje en overige lezers!
Inmiddels weer een tijdje verder! Bartje nog bedankt!!

Wisselstroomdynamo laten maken, hielp, maar het probleem kwam later weer terug. Laatst was de motor oververhit , bleken de koolborstels van de ventilator van de motor aan vervanging toe, daarna liep ie weer uitstekend.

Maar na redelijk wat kilometers gereden te hebben zonder problemen ging toch weer het motormanagementlampje aan. Nu valt ie af en toe weer weg, en het lijkt hoe langer het duurt hoe erger het wordt. Het lijkt alsof het probleem er steeds na een tijdje rijden weer insluipt, alsof iets ergens een ‘error’ genereert die naar loop van tijd steeds meer aanwezig wordt. Anders kan ik het niet omschrijven. Tevens voel ik, als de motor slecht is, dat het vermogen schommelt, als ik mijn voet stil houdt voel ik hem soms toch accelereren. Ook loopt ie, nu de ‘error’ weer aanwezig is stationair héél hoog en begint ie soms echt te loeien als ik hem start. Ook voel ik een klikje in het koppelingspedaal, en soms trap ik heb zo door de weerstand heel en blijft ie hangen, dan moet ik m weer met mijn voet terugtrekken.. Als de ‘error’ niet aanwezig is heb ik hier nooit last van.

Omdat ze hier in Brazilië niet zoveel weten van dit type auto en onderdelen ook niet heel makkelijk te vinden zijn hoop ik dat jullie mij van adviezen kunnen voorzien en wellicht met deze details kunnen aangeven waar ik moet zoeken..

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 april 2013 10:26 PM
  [ # 5 ]

De koppeling bediening is iets puur mechanisch. Er zit tussen pedaal en hefboom alleen een verstelling die de pedaalslag tov. het aangrijppunt van de koppeling regelt. De enige elektronica die hier op kan zitten is een schakelaar die detecteert dat het pedaal wordt ingedrukt. Dit om de cruise control ui te schakelen. Het kijkt dus dat het pedaal of de koppelingskabel weerstand ondervind, maar ik kan geen verband verzinnen met de overige problemen; dat de morpr slecht loopt zal toch niet zijn tijdens / net na ontkoppelen ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 15 mei 2013 02:08 AM
  [ # 6 ]

Hi Bartje!

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het twee losstaande problemen zijn.
Lange tijd geen last gehad van het uitvallen, maar nu zijn de problemen, zoals steeds, weer teruggekomen.
Motor gaat weer in de noodloop tijdens het rijden en stationair loopt ie of heel hoog of heel laag.
Overigens vermoed ik dat de elektronische problemen te maken hebben met de airco. Ik ga de lagers van de aircopomp laten vervangen, hopelijk helpt dit.
Zou dat kunnen, dat de airco kortsluiting maakt o.i.d. ?

Sorry voor de wellicht stomme vragen. Ik ben erg gehecht aan mijn auto dus ik durf het niet aan om m zelf te opereren dus ik hoop via het forum zo veel mogelijk info te vergaren.

Thanks again voor de input! Zeer welkom! Mocht je nog eens in het prachtige zuiden van Brazilie zijn, kom dan zeker een keer langs hier in Florianópolis!

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 15 mei 2013 02:09 PM
  [ # 7 ]

Dag Vipete, lees net je topic heb zelf ook een xsara break 1.6i 16v van 2005 ik herken de problemen niet maar ben wel benieuwd of je auto uitgelzen is met een Lexia ( is het orginele citroen diagnose apparaat) of een universele. Gezien de klachten die je hebt zou de Lexia tochwel wat foutcodes in je ECU moeten vinden, je opmerking over de relatie tussen de elektronische problemen en de aircopomp snap ik niet. De aircopomp is een mechanisch iets en de enige electische componenten zijn de magneetkoppeling(zet je de pomp mee aan en uit met knopje in auto) en de drukschakelaar die er voor zorgt dat bij te weinig koudemiddel de pomp niet ingeschakeld wordt. hoe weet je dat de lagers vervangen moeten worden maakt de pomp veel lawaai of loopt hij rauw? Ik zou persoonlijk indien nodig niet de pomp helemaal uit elkaar halen om de lagers te wisselen het zijn vrij complexe dingen en de kans dat een afdichting niet meer goed is na revisie is vrij groot. Hier in Nederland heb je tussen de 300 en 400 euro een nieuwe pomp waarvan alle onderdelen nieuw zijn(zitten meer slijtdelen in de pomp dan alleen lagers), ben benieuwd of je een oplossing vindt voor je problemen en zal dit topic in de gaten houden.

Gr Bart

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 29 mei 2013 09:42 PM
  [ # 8 ]

Hi Bart!
Thanks voor je reactie! Ik reageer soms wat laat omdat ik veel aan het reizen ben in zuid amerika..
Ik heb hem toen laten uitlezen met een universeel apparaat.
De airco maakt als ie uitstaat een rouwig geluid. Toen ik de alternator heb laten repareren zei de mechanic dat de lagers van de compressor van de airco vervangen moet worden.
Waarom wij dachten dat het elektrische probleem met de airco te maken heeft is dat het vaker lijkt voor te komen als de airco zacht staat. Maar, dit kan ook perceptie zijn..
Overigens zag ik dat er een blauwe kabel rechts van de motor losgekoppeld hangt. (tussen de motor en het luchtfilter) Ik zie echter niet waar die in zou moeten.
Het vinden van onderdelen voor dit model is af en toe vrij pittig hier in Brazilië overigens..
Gr Peter

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 29 mei 2013 10:13 PM
  [ # 9 ]

Dag Peter,

Gezien je verhaal lijkt het me niet dat het rauwe geluid van de compressor met je elektrische problemen te maken heeft.Heb bij mijn vorige xsara zelf de pomp gewisseld en wou hem eerst ook reviseren(ben onderhoudsmonteur voor industrie) maar er zitten meerdere zuigertjes (met redelijke slijtage)en afdichtingen in zodat het uiteindelijk goedkoper was om de complete aircopomp te vervangen dan de oude op te lappen.Ik heb hem toen via Ebay besteld orgineel zitten er vaak Sanden pompen in maar ik heb toen Valeo gekocht als je nog een typenummer kunt lezen op je pomp zou je daar eens op kunnen googlen en kijken of die online te bestellen is. Heb hier nog een pdf met de werking van de pomp op pag 28 staan de zuigers maar hier kun je goed zien wat er allemaal in zo’n pomp zit:
http://www.sanden.com/originals/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf

Jammer dat er geen garage is die hem met de Lexia kan uitlezen je krijgt dan vaak toch net wat meer info over de klacht als de motor regelmatig in noodloop gaat moet er toch wel een log file in de ECU achterblijven die uit te lezen is. Dan de blauwe stekker die los zit tussen motor en luchtfilter bij mij is die van de voorste lambda sonde, de sonde na de katalysator heeft een groene stekker. Kun je anders een foto posten van de stekker om te zien of het dezelfde is als bij mij? het lijkt me niet goed dat de lambda niet aangesloten zit dat geeft ook structureel foutmeldingen naar de ECU laat het maar even horen. En voor het verkrijgen van onderdelen kijk je dan ook op internet want ik weet niet hoe het met importkosten zit maar hier kun je alles bij de Citroendealer, automaterialenshop of internet kopen maar wellicht zijn we daar t.o.v. jou mee verwend Smile

Gr Bart

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 30 mei 2013 05:19 PM
  [ # 10 ]

Het uitvallen en niet goed rijden klinkt als een probleem met de electronische gaspedaal.
Ik heb dit probleem ook gehad, en had te maken met een een versleten “throttle position sensor” ofwel TPS.
De ecu ziet dan niet meer goed in welke positie jij de gaspedaal hebt, en gaat dan meestal van het gas af, maar geeft soms ook gas bij.
Bij mij ging de auto ook stationair op 3000 toeren lopen als de airco aanstond, de ecu geeft dan namelijk wat gas bij om te compenseren voor de aircopomp.
Ik had er het meeste last van bij een bepaald toerental (+/- 2000 toeren).

Deze sensor is niet repareren, en kun je alleen vervangen. Het is het zwarte plastic ding dat aan het einde van je gaskabel zit, tussen de accu en het motorblok.

Demonteren is erg makkelijk (2 boutjes en 2 schroeven), en ze zijn op ebay meestal wel te vinden,en dus in brazilië te krijgen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 14 oktober 2013 08:20 PM
  [ # 11 ]

Hey! Nog even een reactie.
Inmiddels gasklephuis vervangen en de sensors opgepoetst en deze xsara rijdt weer als een (bijna) nieuwe auto!
Dank jullie voor alle info!!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 15 oktober 2013 08:45 PM
  [ # 12 ]

Fijn dat het allemaal weer goed werkt, maar welke sensors heb je het nu over ?
Ik heb het ding ook eens open gemaakt en er op dit topic wat foto’s van gepost, bedoel je ook die weerstand-banen in het gasklep-huis ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 10 april 2014 07:33 PM
  [ # 13 ]

Hoi Bartjes!

Sorry late reactie! Ben niet zo heel vaak op t forum Smile

De sensoren waar ik het over had zijn volgens mij de TPS (throttle possition sensor), maar dat was wat ze me bij de garage vertelden.

Zoals ik vertelde was, nadat ik het gasklephuis had vervangen de auto weer goed, maar na een tijdje begon het motor management lampje af en toe weer te branden. Oftewel het probleem is terug. Het is ongeveer hetzelfde maar niet precies hetzelfde, dus toen ze het gasklephuis hebben vervangen is er blijkbaar wel iets aangeraakt wat het probleem heeft beïnvloed.

Af en toe loopt hij wat hoog in zijn toeren als het stationair loopt, als ik de auto dan opnieuw start is hij meestal weer normaler. Ook schommelt hij soms een beetje met het toerental.

Echter, nu ging ik gister een klein stukje rijden en parkeerde de auto 10 minuten, toen ik hem weer startte ging dat eerst heel moeilijk, en toen na een paar minuten lukte het wel. Alsof hij geen benzine kreeg. Toen reed ik 50 meter maar hij ging niet harder dan 10km en sloeg ie weer af. Hij ging toen helemaal niet meer aan. We hebben hem toen aangeduwd en toen liep hij weer (in eerste instantie normaal, toen ging hij weer hoog in zijn toeren lopen bij stationair) toen ff opnieuw gestart (ging in één keer) en toen liep hij weer iets rustiger.

Echter, vanmorgen ging hij helemaal niet meer aan en het lijkt alsof er geen benzine de motor in gaat.

Enig idee? Smile

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 10 april 2014 10:18 PM
  [ # 14 ]

De klachten van mijn Xsara lijken hier veel op alleen minder ernstig. Na een dag werken en een paar honderd meter weg (inclusief een paar bochtjes) lijkt het alsof de motor slechts iets meer als stationair loopt, ook als ik vol-gas geef. Na een paar seconden lijkt dit wél reactie te geven al is het schokkerig.
Ik heb dit nu 2 keer meegemaakt toen ik al 50 reed op een recht stuk en er niets voor me zat. Toen de cruise control ingeschekeld en de snelheid was constant en vloeiend. Na een paar honderd meter dit weer uitgeschakeld en ik had het probleem in mindere mate weer terug.
Ik verdenk op dit moment m’n gaspedaal.
Ik rij morgen nog met de DS, daarna is deze een weekje weg voor een grote beurt & APK. Als deze terug is heb ik een (ja, 42 jaar oude betrouwbare) backup auto en kan ik daar eens naar kijken. Het minste wat ik wil doen is de contacten van het gaspedaal schoonmaken en inspuiten met contactspray. Anders is dit bestellen wellicht een optie. Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vipete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-2012

Gepost: 11 april 2014 12:49 AM
  [ # 15 ]

Hoi Bartjes,

Wellicht een idee eerst deze te vervangen (TPS)?

Ook goedkoper volgens mij.

Of had je dat al gedaan?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook