Hallo,
ik heb een vraagje ivm het afstellen van de 123.
Ik heb deze afgesteld op de statische waarde.
Dus het ledje brand als het ijkpunt op 6° staat (auto van 74 dy3);
Zo starte hij eerst goed, de tweede dag minder goed en de gisteren niet meer.
Ik start altijd op lpg en heb ook meermaals ingespoten.
Op benzine start hij ook niet op dit moment.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
De bobijn is recent vervangen net zoals bogies + kabels
Groeten
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Denk dat je het moet zoeken in de afstelling van je 123. Zit je huis wel weer goed vastgedraaid, als dit niet zo is zal je ontsteking verlopen. En als ik je verhaal zo hoort kan dat best kloppen. Immers het niet willen starten gebeurde langzaam aan.
Controleer of je huis wel goed is vastgezet.
Succes












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En na statische instelling de 123 met een stroboscoop op tijd zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je moet 12° krukas == 6° nokkenas hebben.
Altijd nagaan of je gradenboog of gat in pen wel klopt.
Beste is om BDP te beaplen en daar 10,0mm voor te gaan zitten op de nokkenas, dan weet je zeker dat je op 6° nokkenas zit. Even zoeken in het forum hoe je BDP bepaalt ( schroevendraaier methode Bogerd of Micrometer methode Meeter), is al vaker over geschreven.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is de juiste motorcurve geselecteerd ??
Correcte 123 voor jou motortype ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb de correcte motorcurve geselecteerd (stand B voor dv na 72, c10 geloof ik).
Het BDP is bepaald en gemarkeerd.
Voor de stroboscoop afstelling moet ik de waarde van de orginele ontsteking gebruiken?
Groeten
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En Dspecial van na 1973 heeft een DY3 motor hoor Stroboscoop: 14 graden op de nokkenas gemeten, bij 2000 toeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik weet dat het een Dy3 is maar deze valt in de handboek onder motorgroep DV.
Bij 2000 toeren moet ik dus 14° aflezen op de gradenboog?
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Oke ik heb de statische afstelling nog eens nagekeken en het ledje gaat juist branden als ik 6° aflees op de gradenboog.
maar hij start nog steeds niet.
Ik krijg wel vonken op de bougies;
Iemand nog een idee?
Groeten
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ontstekingsvolgorde juist ??
Zitten die isolator pijpjes rond de bougies ?
Doet hij helemaal niets ?
krijgt hij benzine ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hij start maar daar is alles mee gezegt.
Ik krijg bij het markeerpunt ook niet hoog genoeg, dit zit een heel stuk onder de schaal (aan de kant van de baterij).
Even voor de volledigheid de ontsteking is ingesteld op stand B
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Toevallig niet de onderkant (van de 123) die aansluit op de nokken in het rotorhuis 180 graden verdraaid
( Ik heb dit een keer gehad met een 11 BL Traction)
TVS schreef:
Ik krijg bij het markeerpunt ook niet hoog genoeg, dit zit een heel stuk onder de schaal (aan de kant van de baterij).
Bedoel je dat je met de stroboscoop je stip op de poulie niet op de 14 graden krijgt van de gradenboog?
Dan moet je gewoon meer met de 123 draaien: je moet niet het m7 boutje, maar het m5 strop boutje lossen, dan kan je de 123 desnoods 360 graden draaien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
SPAM schreef:Toevallig niet de onderkant (van de 123) die aansluit op de nokken in het rotorhuis 180 graden verdraaid
( Ik heb dit een keer gehad met een 11 BL Traction)
En ik met mijn HY; 180 graden verdraaid erop gezet; start en loopt, maar verdraait later in de juiste stand en dan zijn de vonken allemaal 360 van de 720 graden verkeerd.