1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
René‘s vieille dame grise: gedoneerd aan het CX-clubmagazijn
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 januari 2013 10:35 PM

Ik ben al enige jaren actief op dit forum, maar had nog niet de moeite genomen een eigen draadje te beginnen over 1 van m’n Citroëns.
Dat moet er nu dan maar toch een keer van komen.
Sinds 6 maart 2012 ben ik namelijk in het bezit van een CX 25 TRD Turbo 1 berline uit 1986.
Het is mijn derde CX.

Van februari 1987 tot mei 1988 heb ik mij verplaatst in een 79er CX 2400 Super Break in de kleur Bleu Régate op LPG, destijds zelf ingebouwd.
Kenteken van deze Break is NR-86-DR (vervangend), want volgens de registers van de RDW bestaat de auto nog.
Stopgezet wegens lekke hydraulische leidingen en vanwege de aanschaf van ons 1e huis niet tot reparatie overgegaan, maar verkocht als donor aan iemand uit Hem.

M’n tweede CX is nog in mijn bezit en heb ik aangeschaft in het najaar van 2001 en is afkomstig uit Albertville (Fr.)
Dit is een Ambulance met een opbouw van Bernard Collet, een 25 TRD Turbo 2, M25/669, BVM5, met kenteken 95-BD-NK en voorzien van airco.
VIN VF7MANV0002NV5796, ORGA 5077 (productie 03-10-1990), kleur uiteraard Blanc Meije (EWT-mS), eerste afgifte in NL 16-05-2002, eerste toelating in Fr. 17-12-1990.
Staat geschorst in m’n schuur sinds 02-2005, stilgezet wegens het vervallen van de fiscale voordelen om als particulier met een grijs kenteken te rijden.
Mocht deze auto ooit nog eens al dan niet gedeeltelijk MRB-vrij worden, dan heb ik plannen om ‘m terug te transformeren naar een normale Break door een daktransplantatie.

Nog even wat meer gegevens van nr. 3.
Het betreft dus een TRD Turbo 1 (M25/648) met BVM5, in samenwerking met een medeforummer uit Fr. naar NL laten komen.
Te naam gesteld sinds 17-04-2012, helaas niet 1 dag later toen ik Abraham zag. Smile
Het wachten was even op het nog geldige CT wat niet met de auto meegekomen was.
Kenteken 11-TXD-1, de originele kleur is ws. EVB Gris Renard, maar de auto is overgespoten in een donkerder grijs, Gris Neptune???
ORGA 3517, dus productiedatum 26-06-1986, 1e tenaamstelling in Fr. 03-07-1986
VIN VF7MANB0007NB8451, volgens het boek “La CX de mon père” zou dit modeljaar 1987 zijn.
Laatst bekende Franse eigenaar was Guy Dutreuilh uit St. Geours de Maremme, kenteken 5110RM40 (Landes), daarvoor 4159XB64 (Pyrénées-Atlantiques), daarvoor 8168HR33 (Gironde)
Voorzien van VIP-interieur met rondom elektrisch raambediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels en CV met AB.
Plannen met deze CX, de huidige Turbo 1-motor (M25/648) nu 332.000 km, op termijn vervangen door een gereviseerde Turbo 2-motor (M25/669), reeds in mijn bezit en afkomstig uit deze donor http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218329/
Aangezien de oude grijze dame in week 8 ons naar de wintersport moet gaan brengen, gaat ze de komende week de schuur in en de brug op om enig groot onderhoud uit te voeren en een aantal zaken aan te pakken die nu nog een APK in de weg staan.
Foto’s volgens z.s.m., wellicht uit een besneeuwd landschap.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 07 januari 2013 09:05 AM
  [ # 1 ]

Ik ben benieuwd!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2013 11:22 PM
  [ # 2 ]

Het liep toch allemaal anders dan gepland.
Door een “klusje” aan m’n dochters C2, gepland voor 1 dag, maar die 2 weken duurde, zie elders op dit forum voor mijn verhaal, ontstond er tijdgebrek om de CX volledig voor de wintersport klaar te maken.
Dus zijn we toch maar met de Pluriel gegaan.

Gister dan toch eindelijk gestart.
Omdat er ondanks de vervanging van de voorwiellagers toch een lager snelheidsafhankelijk hoorbaar blijft, verdenk ik het tussenlager van de rechter aandrijfas.
M’n donor-Break zaliger heeft nog 2 goede aandrijfassen nagelaten.
Die zaten nog wel in de bak vast, maar ondanks alle horrorverhalen, kwamen ze makkelijk los.
Links heel simpel door van bovenaf een koevoet tussen bak en tripoïdehuis te steken.
Eigenlijk zonder krachtsinspanning kon ik het geheel naar buiten drukken.
Rechts daarentegen bleef in eerste instantie hangen op het tussenlager, maar met een paar doelgerichte klappen kwam deze ook los.
De assen zijn door 8 jaar stilstand uitwendig roestig, maar zowel de homokineten aan wielzijde als de tripoïdehuizen zijn nagenoeg spelingsvrij.
Wel moeten er 4 nieuwe hoezen gemonteerd worden.
Wat me opviel na demontage zijn toch enige verschillen.




In niet alle plooien van de hoezen zitten steunringen, dat verschilt zelfs per hoes.
Wat is eigenlijk origineel, een steunring in de twee grootste plooien?
Om de asstomp van het linker tripoïdehuis zit een O-ring, om de rechter zit echter een harde transparante ring, niet op de foto overigens.
Ook van deze rechteras is het lager niet bruikbaar, staat zelfs helemaal vast.
Met een pers de krimpring en het lager er af geperst.
Na even googlen op de afmetingen het typenummer van SKF gevonden, 6006-2RS1.
Een lagerboer met webshop kan deze leveren voor € 11,50, CX-basis vraagt € 20,50.
Maandag maar even vragen of het lokale mechanisatiebedrijf deze ook goedkoop kan leveren.
Wat me verder op valt, zijn de prijsverschillen voor de hoezen.
CX-basis vraagt € 23,25 voor de bakzijde (GW19203) en € 22,31 voor de wielzijde (GW19896), terwijl de Graaf respectievelijk € 8,52 (1340455) dan wel € 6,10 (1340365) vraagt.
Is dit kwaliteitsverschil of niet?
Heeft iemand overigens ervaring met de hoezen van de Graaf?
Van de rechter as ontbreekt de borgring van de homokineet, die viel er spontaan af.
Welke is dat, GW12723 of GW12722?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 09 maart 2013 11:32 PM
  [ # 3 ]

Ik zou mooi dat skf lager kopen, dan ben je er voor heel lang vanaf.

Die hoezen van de graaf gebruik ik ook, nooit last mee gehad.
Zijn van valeo.

Dat veertje kun je toch wel uit die andere as pakken?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 maart 2013 11:37 PM
  [ # 4 ]

M’n plan was om deze assen helemaal klaar te maken en dan de boel in 1 keer om te steken.
Voor die paar € dat zo’n borgringetje kost, ga ik niet een as incompleet maken.
Uiteraard dan ook even nieuwe keerringen in de bak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 10 maart 2013 02:18 PM
  [ # 5 ]

Borgring van de homokineet = GW12722
Die andere is de borgring voor de linker as, de borging van de as in de bak dus. Heel belangrijk!!


Die teflon ring en die O-ring moeten er ook om. Elders op dit forum is het uitvoerig beschreven welke ringen waar moeten. (even de zoekfunctie gebruiken).


Heb geen ervaring met die goedkope hoezen van de Graaf. Ik weet van het bestaan af, maar heb het nooit aangedurfd om voor klanten te monteren, want als ze na een half jaar stuk gaan mag ik ze uiteraard weer op eigen kosten gaan vervangen.
Dat een particulier er nooit problemen mee heeft gehad zegt mij niet zoveel, tenzij diegene ze al op -tig auto’s heeft gemonteerd en al die hoezen al jaren meegaan.

Misschien eens proberen op mijn eigen auto.. maar ja… dan nog.  huh\


@René: nieuwsgierigheid, maar met wat voor pers heb je die knelring eraf gekregen? Het is immers een erg lange as waar hij af moet?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 10 maart 2013 04:10 PM
  [ # 6 ]

@leontien, ik heb al wel een aantal van die hoezen gemonteerd.
Vast wel tien of zo in de afgelopen jaren.
Hoef je echt niet bang voor te zijn hoor (alhoewel ik je redenatie wel snap hoor)

Maar het is volgens mij ook geen chinees imitatie spul hoor.
Ze zitten gewoon in een valeo doos.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 10 maart 2013 05:18 PM
  [ # 7 ]

Oké thanks Erik!
Het proberen wel waard dan wellicht.

@René: die ringen zitten volgens mij om de eerste twee (de grootste) groeven. Zijn originele ringen, zitten nooit op imitatiehoezen. Wij zetten ze vaak over als we ze aantreffen op oude hoezen, aangezien ze ontworpen zijn om slijtage te vertragen (versteviging).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 maart 2013 05:27 PM
  [ # 8 ]
La Léo schreef:

@René: nieuwsgierigheid, maar met wat voor pers heb je die knelring eraf gekregen? Het is immers een erg lange as waar hij af moet?

M’n garagehoudende zwager heeft iets dergelijks staan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2013 01:43 PM
  [ # 9 ]

SKF-lager al gescoord, was op voorraad bij de plaatselijke MF-dealer, schade € 15,-.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 maart 2013 01:49 PM
  [ # 10 ]
La Léo schreef:

@René: die ringen zitten volgens mij om de eerste twee (de grootste) groeven. Zijn originele ringen, zitten nooit op imitatiehoezen. Wij zetten ze vaak over als we ze aantreffen op oude hoezen, aangezien ze ontworpen zijn om slijtage te vertragen (versteviging).

Ze horen alleen op gti tubo’s en op trd turbo 2’s.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2013 02:06 PM
  [ # 11 ]

De assen komen van een TRD Turbo 2.

Naar mijn mening zitten ze in de plooien om bij hoge rotatiesnelheden en dus hoge centrifugale krachten de hoes in model te houden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 maart 2013 02:11 PM
  [ # 12 ]

Dat klopt helemaal. Zo staat het ook in de notice van citroen over deze hoezen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2013 02:19 PM
  [ # 13 ]

Mis er alleen 3, 2 grote en 1 kleine.
Heeft iemand die nog liggen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2013 02:23 PM
  [ # 14 ]

Trouwens, in de keerring van de rechter as nog de restanten van de O-ring aangetroffen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 11 maart 2013 03:14 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Dat klopt helemaal. Zo staat het ook in de notice van citroen over deze hoezen.

Ah weer wat geleerd!  very good

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook