C2 1.4 HDI: uitlaatgaslekkage t.p.v. verstuivers, afscheid genomen
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2013 09:02 PM

De C2 1.4 HDI van mijn dochter vertoont uitlaatgaslekkage aan de bovenzijde van het blok.
Ik verdacht eerst de EGR-leiding, maar na demontage van het luchtfilterhuis is te zien dat het ter plaatse van de verstuivers is.
Ook is een sissend geluid hoorbaar, alsof je een verstuiver hoor inspuiten.
Is dit een bekend verschijnsel wat vaker voorkomt bij dit blok?
De remedie lijkt mij de verstuivers demonteren en met nieuwe afdichtringen opnieuw monteren.
Of heeft het een andere oorzaak?
Is er overigens iemand met ervaring met deze klus?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41389
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 12 januari 2013 09:06 PM
  [ # 1 ]

Nou, het is niet helemaal mijn stijl om je naar een ander forum te bonjouren, maar in dit geval staat er op het cifo niet heel veel over te lezen helaas. Misschien wil jij ons straks wel bijpraten?

http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/B1HG37K3.HTM

http://www.youtube.com/watch?v=UgZ-B0Ccafg

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2013 09:13 PM
  [ # 2 ]

Waterman, bedankt voor de link.
Heb net even zitten googlen en inderdaad, het komt vaker voor bij dit type motor, zowel de Ford- als de PSA-variant.
Verstuivers demonteren, hopen dat ze los willen, het zaakje schoonmaken en met nieuwe afdichtingen monteren zou de oplossing moeten zijn.
Ga deze klus maar eens voorbereiden en hou jullie op de hoogte van m’n ervaringen. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41389
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 12 januari 2013 09:16 PM
  [ # 3 ]

very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2013 09:16 PM
  [ # 4 ]

Het geluid in het Youtube-filmpje is exact wat ik ook hoor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2013 09:26 PM
  [ # 5 ]

Hier heb je ‘m voor http://www.youtube.com/watch?v=f9iR_-vW_uc en na reparatie http://www.youtube.com/watch?v=wnFDNgxm1_o

Excuus voor het feit dat het een Fiesta is, trouwens de 1.4 HDI is door Ford ontwikkeld.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2013 10:41 PM
  [ # 6 ]

En zo moet het dus: http://www.talkford.com/topic/193805-how-to-change-injector-copper-seals-on-a-fiesta-14-tdci-with-pics/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2013 10:50 PM
  [ # 7 ]

De klus is plat, maar niet zonder enige tegenslag.
Twee weken geleden begonnen, eerst met het bereikbaar maken van de verstuivers.
Daarvoor moet het luchtfilterhuis, de EGR-leiding, het brandstoffilter en de kabelboom naar de verstuivers weg en daarna het kunststof inlaatspruitstuk wat ook kleppendeksel is bij dit type motor.
Dan kunnen de verstuiverleidingen los.
Ik had bij de dealer een set afdekdoppen gekocht, hierin zitten diverse kunststof doppen om schoon aan het HDI-systeem te kunnen werken.
Dus, leiding los en weg en meteen de aansluitingen op de commonrail en op de verstuiver afdoppen.
Op de bovenkant van de kop was al duidelijk zichtbaar dat de verstuiver van cilinder 2 de boosdoener was.
Op en aan de achterzijde van de kop en op het nokkenashuis een zwarte, harde substantie wat eraf knapt als je het met een schroevendraaier weg bikt.
Voor het verwijderen van de verstuivers dus eerst maar zo veel mogelijk schoongemaakt.
Toen begonnen met het demonteren van de verstuivers, de lastigste, nr. 2, voor het laatst bewaard.
De eerste drie kwamen er redelijk makkelijk uit, met een waterpomptang heen en weer draaien en gelijktijdig omhoog trekken.
Ook kwam de koperen afdichtingsring met de verstuiver mee omhoog.
Toen de laatste, door vervuiling in de schacht was deze eerst al niet eens te draaien.
Met hamer en dikke drevel voorzichtig heen en weer getikt, na eerst rijkelijk kruipolie te hebben gebruikt, en zo waar, er kwam beweging in!
Wou eerst alleen maar draaien en nog niet omhoog, maar de aanhouder wint.
Wat bleek echter, de koperen ring was onder in de schacht blijven zitten, volledig vastgekoekt door de uitlaatgaslekkage.
Hoe krijg je die er nu uit, was de vraag.
Met divers geïmproviseerd gereedschap een aantal pogingen gedaan, maar tevergeefs.
In een ultieme poging om dit met een rattestaart, een dikke ronde vijl met conische punt, te doen, door deze in de ring vast te draaien en dan omhoog te trekken, de eerste tegenslag.
De punt van de vijl brak af en zat dus vlak af met de bovenkant van de ring, in het gat, waardoor de nozzle van de verstuiver in de verbrandingskamer steekt.
Ik heb een aantal keer luid hoorbaar onze lieve Heer aangeroepen.
Dan maar de kop eraf, dus multi- en distributieriem los en de kopbouten los getrokken.
Met de kop op de werkbank was een simpel tikje met een passende drevel voldoende om zowel het brokje vijl als de ring los te laten komen.
De distributieriem bleek al een keer vervangen te zijn, was namelijk van Gates, inclusief beide rollen.
Waarom, geen idee, hoeft pas bij 240.000 km of 10 jaar voor dit type motor en de km-stand is nu 160.000.
Ook was zichtbaar dat de waterpomp al vervangen was.
De multiriem was nog de originele en nodig aan vervanging toe.
De rollen van Gates bleken voorzien te zijn van lagers “made in China” en dat was hoorbaar ook, met name de spanrol.
Voor mij geen rollen van Gates meer dus en om die reden een SKF-set gekocht, zowel voor de distributie als de multiriem.
En een koppakking van de juiste dikte.
Alles schoongemaakt en gestart met de wederopbouw.
Afgelopen zondagmiddag was het zover dat het zaakje grotendeelsweer in elkaar zat en de motor weer kon draaien.
Omdat het koelsysteem afgetapt was eerst met ca. 2000 rpm de boel rustig warm gedraaid en ontlucht.
Dat duurt redelijk lang met dit dieseltje en de huidige buitentemperatuur.
Na een half uurtje werd de ventilator ingeschakeld en ondertussen had ik regelmatig gecontroleerd op lekkage van koelvloeistof, motorolie en diesel.
Alles leek dicht, dus verder afbouwen en een proefritje maken.
Weer thuisgekomen een laatste check en wat bleek, ik rook warme diesel!
Na demontage van het luchtfilterhuis, want eerder kan je gewoon niets zien, was zichtbaar dat het kunststof knietje van de lekslang van verstuiver nr. 4 los geschoten was.
Hierdoor stond de hele kop vol diesel, wat ook al langs de achterzijde van het blok was gelopen.
Een tweede keer tegenslag dus.
Mogelijk was de verenstalen bevestigingsclip, die dit knietje op z’n plek moet houden, tijdens de werkzaamheden iets naar beneden gedrukt , waardoor e.e.a. los kon komen.
Dus inlaatspruitstuk er weer af, anders kan je er niet bij.
Het O-ringetje op het knietje bleek ook door het losraken beschadigd te zijn, maar deze was niet los te koop bij de dealer.
Alleen als onderdeel van een complete set lekslangen à € 21,-
Een alternatief gezocht en gevonden, de lokale MF-dealer kon dieselbestendige O-ringetjes in de juiste maat bestellen, wel per 10, maar dan nog voor maar € 3,-.
De verstuiver maar weer gedemonteerd, het lekslangetje goed teruggeplaatst en alles weer gemonteerd en bij draaiende motor op lekkage gecontroleerd.
Gisteravond was de klus plat, bij elkaar, inclusief het wachten op de benodigde onderdelen, 2 weken bezig geweest en dat allemaal vanwege een verstuiverafdichtingsring van €3,- en een O-ringetje van € 0,30.
Elk nadeel heeft z’n voordeel, want dit blok kan voorlopig minstens 2 ton vooruit.
Want op de cilinderwand was het hoonpatroon nog zichtbaar, zelfs na 160.000 km.
En ik kan dit blok ondertussen dromen.
Hieronder nog wat plaatjes van een redelijk schone en de vuile verstuiverschacht en een schone verstuiver naast de boosdoener.
Dit blok zit in de C2, de C3 en is in een iets geknepen versie ook nog in de C1 leverbaar geweest.
Mocht iemand ook deze klus willen aanpakken, doe je voordeel met mijn ervaringen en hoop dat de verstuivers los willen komen en de ringen mee omhoog!
Het zal voor de 1.6 HDI niet veel anders zijn.
Later ook nog even gefilosofeerd of het had gekund zonder de kop te lichten.
Een zwager kwam met het idee om het met de compressie tijdens starten te doen en m’n broertje, een hobbyduiker, bood zijn persluchtfles met 200 bar aan om via het gat van de gloeibougie bij gesloten in- en uitlaatklep eruit te blazen, maar ja, toen lag de kop er al naast.

Afbeelding Bijlagen
C2 verstuivers.jpgC2 verstuivergat cilinder 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2013 10:52 PM
  [ # 8 ]

Er bleef nog een plaatje hangen.

Afbeelding Bijlagen
C2 verstuivergat cilinder 3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41389
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 08 februari 2013 10:56 PM
  [ # 9 ]

Geweldige beschrijving, daar hebben anderen vast wat aan! Top klussie!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2013 10:58 PM
  [ # 10 ]

Thx!

Hopelijk eens en nooit meer. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 22 februari 2014 12:05 AM
  [ # 11 ]

Ik ben inmiddels met dezelfde reparatie bezig en bij mij het geluk dat de verstuiver en de ring er zo uit waren, ik had er al wel rekening mee gehouden dat het een fikse kous zou worden. Op you-tube staan een paar filmpjes van het verwijderen van de verstuiver met een speciale trekker, maar daarmee heb je de koperen ring natuurlijk nog niet los, ik beb ergens gezien dat daarvoor een speciaal gereedschap op de markt is…

(Mijn ervaringen in het topic over de C3)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8222
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 april 2021 10:06 AM
  [ # 12 ]

Dit was dus allemaal ruim 8 jaar geleden bij nog geen 160.000 km en intussen is de km-stand de 333.333 gepasseerd.

Eerste 5 jaar eigendom van dochterlief, daarna is de oudste zoon ermee verder gegaan.
Gezien de hoge km-stand en de leeftijd er toch zeer beperkt aan moeten sleutelen om het rijdbaar te houden.

Door het thuiswerken van dit moment maakt zoonlief fors minder km’s en daarom afgelopen zaterdag de C2 ingeruild op een Alfa Romeo Giulietta uit 2013.

Na enig onderhandelingswerk nog € 500,- gebeurd.

Ik vond het tot de dag van vandaag een fijn rijdende bolide.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook