2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Mijn vaders DS,we gaan weer dagelijks rijden.
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 januari 2013 09:33 PM
  [ # 16 ]
Egbert schreef:

Overigens doe ik zelf niets met al deze kennis en hoop steeds na een paar maanden dat de accu niet helemaal leeg is.

Dat hoop ik ook ieder voorjaar.
Maar dit is nu al mijn derde accu in drie jaar.
Dit voorjaar zal het wel goed zitten,afgelopen zaterdag nog 450 kilometer gereden
En als ik alles zo lees ga ik gewoon voor de middenmoot 3 à 4 tientjes.
Bedankt voor alle info,

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2013 10:14 PM
  [ # 17 ]
F.SvM schreef:
Egbert schreef:

Overigens doe ik zelf niets met al deze kennis en hoop steeds na een paar maanden dat de accu niet helemaal leeg is.

Dat hoop ik ook ieder voorjaar.
Maar dit is nu al mijn derde accu in drie jaar.

Dat is wel heel erg snel!

Weet je zeker dat ze kapot waren?
Ik heb het idee dat de nieuwere accu’s met calcium langer nodig hebben om vol te raken.
Dus als ie leeggedruppeld is kan je hem het beste een hele nacht aan de lader leggen.
Even een blokje om is vaak niet voldoende.

Hoe kom ik daarbij?
Als ik vroeger een flink lege accu aan de lader aansloot dan was de laadstroom bijna maximaal (15-20A).
Met de nieuwere accu’s komt ie niet boven een laadstroom van 8-9A.
Beter voor je dynamo of acculader, maar het duurt wel even voordat de accu weer startcapaciteit heeft…
Ik heb nu al jaren zo’n accu van de Gamma (Duracc)in mijn BX en die heb ik per ongeluk (contact aangelaten) 2x helemaal leeg laten lopen.
Na 24U opladen doet ie het weer prima!
En dan de accu van onze Picasso (Tudor,origineel uit 2000!) start ook nog steeds met deze koude!  very good
Dus kapotte accu na 1 jaar vind ik wel erg snel… huh

Je kan ook beter de massa losmaken als je de auto lang stilzet…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 januari 2013 10:21 PM
  [ # 18 ]

Ik ga met Egbert. Nog nooit nodig gehad. Na 6 maanden stalling start de sm normaalgesproken meteen..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 januari 2013 10:59 PM
  [ # 19 ]

Ik heb bij de eerste accu van alles geprobeerd.
Maar geen teken van leven meer,de tweede accu niet eens de moeite genomen.
En nu mijn derde accu doet het nog ,( met een tochtje na drie maanden van 450 kilometer)
Dus deze zal van het voorjaar ook geen problemen geven.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 januari 2013 11:07 PM
  [ # 20 ]

Als een accu helemaal leeg gelopen is en je laat hem leeg een paar dagen staan, dan kan je hem inderdaad weggooien. Kennelijk is er bij jou zoveel ontlading of lekstroom dat de accu na de winter helemaal leeg is. Inderdaad beginnen met 1 van de polen los te gooien tijdens stalling. Zou interessant zijn om er even een multimeter op de mA stand tussen te hangen om te zien hoe groot die lekstroom is. Dan kan je zo uitrekenen na hoeveel tijd hij leeg zal zijn.
Succes met de druppellader.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 januari 2013 11:14 PM
  [ # 21 ]

Daar heb je wel een punt,vaak gaat er geen 1 pool van de accu los.
Zet de dame s’avonds laat weg ,en denk dan doe ik morgen wel….........dus niet.

Bedankt voor alle info.
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 januari 2013 11:17 PM
  [ # 22 ]

Blijven jullie bezig? Zo kom ik nooit naar de sm gescrolled!  Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 januari 2013 11:27 PM
  [ # 23 ]

Als de accu lange tijd niet gebruikt wordt treedt er door zelfontlading verlies aan lading op. Bovendien wordt het loodsulfaat dan geleidelijk in een minder actieve vorm omgezet. Daarbij laat het ook los van de elektrodes en zakt naar beneden in de sedimentatieruimte onder de platen. Tijdens dit sedimentatieproces kan er kortsluiting ontstaan.

In ontladen toestand bestaan beide elektroden uit lood(II)sulfaat. Het elektrolyt verandert dan in water, waardoor ontladen loodaccu’s bevriezingsschade kunnen ondervinden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Ik gebruik al jaren Bosch silver accu’s en de oudste is al een jaar of zeven en werkt nog perfect.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2013 11:28 PM
  [ # 24 ]

Iets van E 6,- bij een stand op Citromobile…

Afbeelding Bijlagen
accuschakelaar.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2013 11:30 PM
  [ # 25 ]
jantje1948 schreef:

Blijven jullie bezig? Zo kom ik nooit naar de sm gescrolled!  Wink

what

Profiel  
 
BobS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 17-12-2012

Gepost: 15 januari 2013 11:33 PM
  [ # 26 ]

Hallo,


Helaas overkomt het me toch wel eens dat de accu ‘dood’ lijkt. Dan hangt het er een beetje vanaf hoe oud de accu inmiddels is (en het type) en op welk tijdstip je de patient aantreft. Is deze net met de laatste ademhaling bezig dan is er altijd iets te doen wat ervoor zorgt dat de accu nog minimaal 1 seizoen meegaat.

Wat je nodig hebt is een paar draden, een autolamp (45 watt of 21 watt) en een acculader met een laadstroom metertje. Laatst een paar nette gezien bij Kranendonck - Dongen.Capaxciteit laadstroom ongeveer 1/10 van je accu (dus 4 Amp bij 40 Amh)

De eerste test die je doet is de patient aansluiten. De laadstroom moet flink zijn en mag vervolgens niet als een nachtkaarsje uitgaan (direct of binnen enkele minuten). Doet ‘ie dat wel dan is een gebed de eerste optie… maar als er iets vertraging is of je wilt alsnog re-animeren;

Laat de laadstroom er een uur op. Haal dan de boel los en sluit de lamp op de accu aan (zorg ervoor dat de hete lamp niks smelt) Kijk of de lamp meteen in sterkte afloopt of dat deze redelijk constant brandt. Is dat laatste het geval, doe dan een gok en laat hem een half uur branden (zal waarschijnlijk uitgaan). Daarna de accu direct weer aan de laadstroom, deze moet nu langer hoog blijven. Bij een duure intelligente lader is deze reanimatie kansloos: de lader signaleert een kapotte accu en stopt met laden. vandaar dat die simpele bakjes met een spoel erin en metertje hier wel werken en een dure lader niet (druppellader is dus voor gezonde accu - zie onder)
Als wederom de laadstroom aan het zakken is of gezakt is, de accu een uur of 3 laten staan (egaliseert de zuurgraad). Daarna de lamp er weer op. Deze zal nu al langer branden.
Dit proces kan zich een paar keer herhalen, waarbij ontlading (lamp branden) en lading (laadstroom) steeds langer worden.
Als je een 45 Amh accu hebt, lading 4 Amp dan zul je iets meer dan 10 uur nodig hebben om ‘m op te laden als de accu ‘gezond’ is. Hier moet je uiteindelijk naar toe.
Uit ervaring weet ik dat het echt mogelijk is om een (haast) overleden accu weer terug te krijgen.

Als de (normale) accu een jaar of 6 geworden is dan is bovenstaande wel mogelijk maar de laadtijd is per definitie korter, dus de capaciteit korter. Er zijn acculaders die op deze manier (ontladen) een indicatie geven van de capaciteit.

Nog even als info: de accu loopt, zelfs zonder klokje of ander mA verbruikers door lekstroom leeg, waarbij koude een versnellende factor is. Sommige accu’s zijn daar zo slecht in dat ze slechts een aantal dagen halen - zelfs nieuw!
Vandaar dat er sinds een aantal jaren ook vrijwel lekstroom vrije accu’s zijn - Optima (effe internet zoeken) - ze zijn helaas duur maar worden goedkoper. En daar zit een hoop Powerrrrr in!

Dus bij een druppellader: kijk hier wat de capaciteit is en of er een indicatie is van de druppellading (hoeveel milliAmpere er draait) of dat deze variabel is (relatief duur). Beste druppelladers zijn degene die op ‘oude’ techniek zijn gebaseerd: met een spoel erin (zwaar) of de duurdere CTEK laders. Heb er zelf ook een, deze is in staat om een behoorlijke lekstroom te compenseren. De CTEK start met laden (enkele Amps) en gaat vervolgens over op druppel.

Succes

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 januari 2013 02:23 PM
  [ # 27 ]

Gisterenavond in de clublezingavond van regia A’dam-N’Holland werd (door Oscar) gewezen op het feit dat bij een stroomstoring de (lidl) druppellader niet meer vanzelf inkomt, waardoor het druppelladen stopt.
Zal je toch regelmatig moeten controleren…..

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 januari 2013 05:13 PM
  [ # 28 ]

Ha, de Lidl had er nog een! Maar nu even een vraagje: er staat dat de lader ook pulsen geeft. Nu ben ik gewend met mijn “normale” lader van 4A de accupolen er op te laten. Kan dat nu ook?? Ik heb namelijk een sm ie en ik weet niet in hoeverre het schadelijk kan zijn voor de ECU.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 januari 2013 02:05 PM
  [ # 29 ]

De ECU is toch uitgeschakeld de accu als de druppellader op de accu laadt? Pas bij contact-aan krijgt de ECU 12V.
Ik neem aan dat de druppellader dan los is gekoppeld?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 17 januari 2013 03:08 PM
  [ # 30 ]
jantje1948 schreef:

Ha, de Lidl had er nog een! Maar nu even een vraagje: er staat dat de lader ook pulsen geeft. Nu ben ik gewend met mijn “normale” lader van 4A de accupolen er op te laten. Kan dat nu ook?? Ik heb namelijk een sm ie en ik weet niet in hoeverre het schadelijk kan zijn voor de ECU.

Ik heb een ctek druppelader en mijn ECU heeft er geen last van. Zowel zonder contact aan als met contact aan. (of ik heb al jaren geluk ermee)

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook