2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Citroën GS of GSA aanschaffen?
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2013 09:06 PM
  [ # 16 ]
JCT schreef:

In de laatste jaren van de Gs berline was het mogelijk een opklapbare achterbank als optie te bestellen.

Weer wat geleerd…
De 1300 is nog een keer verbeterd (‘81?), dit maakte hem wat zuiniger.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43072
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 januari 2013 09:10 PM
  [ # 17 ]

Maar daarbij ontstond een nieuw probleem: slijtage aan nokkenassen en kleptuimelaars…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2013 09:13 PM
  [ # 18 ]

weet jij of de 1130 ook is aangepast?
Ik heb namelijk een 81-er gehad met versleten nokkenas…
Daarvoor nooit problemen gehad met nokkenassen, ook niet bij km stand boven 150000

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43072
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 januari 2013 09:19 PM
  [ # 19 ]

Ook bij die kwam het voor, net als bij de aller eerste 1015’s. De 1220 heeft er geen last van, en ook bij vroege 1300’s kwam het vrijwel niet voor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2013 09:49 PM
  [ # 20 ]

Enig idee hoe dat komt?
Ander materiaal of hogere belasting bij de nieuwere typen?
Ik weet wel dat ze bij de GSA dunnere olie adviseerden dan bij de GS (waarschijnlijk ook omdat dat beter voorhanden was in die tijd), maar dat zou toch niet echt nadelig moeten zijn?

Profiel  
 
2400gti
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 27-07-2007

Gepost: 27 januari 2013 10:26 PM
  [ # 21 ]
waterman schreef:

Ook bij die kwam het voor, net als bij de aller eerste 1015’s. De 1220 heeft er geen last van, en ook bij vroege 1300’s kwam het vrijwel niet voor.

Ik heb zeker meer dan 25 gs-en en gsa’ s gehad, alle motorvrianten, van 71-ers tot 84-ers, en nog nooit 1 gehad met versleten nokkenassen. Op tijd verse, goede olie erin.
Wel vindt ik de 1130 cc de beste gs-motor. de 1130 is geen vergrootte 1015, maar een verkleinde 1220cc. Dus lekker robuust.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2013 10:37 PM
  [ # 22 ]

Die 1130 heeft altijd keurig op tijd bij de Citroen dealer volgens voorschrift zijn beurten gehad.
En toch een versleten nokkenas of tuimelaaras.
Wat mij ooit eens opviel bij het demonteren van een cilinderkop van een 1300 eco is dat de olievoorziening aan de ene kant van de motor van boven op de nokkenas druppelt en aan de andere kant van onderen.
Is dat bij de oudere typen ook zo?

Profiel  
 
2400gti
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 27-07-2007

Gepost: 27 januari 2013 10:43 PM
  [ # 23 ]

Geen idee…

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 28 januari 2013 09:31 PM
  [ # 24 ]
citro-power schreef:

Qua rijgedrag maakt het niks uit, ze hebben in al die jaren niks veranderd aan het onderstel van de gs/a.

Er zit wel iets verschil in weggedrag, omdat de dikte van de stabilisatorstang is aangepst bij een GSA. Groot is het verschil niet, maar ik vind een GS toch nog iets fijner.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 januari 2013 08:04 PM
  [ # 25 ]

Klopt, maar je verneemt het nauwelijks.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 29 januari 2013 08:22 PM
  [ # 26 ]

Ik heb overigens jaren dagelijks met GS en GSA gereden, en nog nooit een nokkenas hoeven te vervangen. Toen ik er veel mee reed, reed ik op gas en verving ik 1 x per 10.000 kilometer de olie + filter (wel goede olie).
Een GSA met ECO motor is wel prettig vanwege de elektronische ontsteking. Verder is het handremmechanisme van de GSA een stuk gebruiksvriendelijker, van de GS is 3 keer niks. In mijn GS Pallas heb ik daarom een GSA handremmechanisme ingebouwd, werkt uitstekend.
Onderhoud is goed te doen, alleen zijn grotere onderhoudsklussen (zoals vervangen pakkingen, keerringen, uitlaat, distributie) redelijk arbeidsintensief. Maar moderne auto’s zijn wat dat betreft niet altijd beter.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43072
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2013 09:23 PM
  [ # 27 ]
2400gti schreef:

Ik heb zeker meer dan 25 gs-en en gsa’ s gehad, alle motorvrianten, van 71-ers tot 84-ers, en nog nooit 1 gehad met versleten nokkenassen.

Ik heb ze met grote regelmaat in de garage gehad vroeger. Gelukkig was dat in de tijd dat niemand een gsa bewaarde dus hoefden we er niets aan te doen en ging de hele auto meestal bij de volgende apk de pers in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 januari 2013 12:15 AM
  [ # 28 ]

Laughing Die van mij ging inderdaad ook hup de sloop op toen een nokkenasriem brak.  confused Voor het geld dat een reparatie kostte had je ook een andere GS. Tja.

Profiel  
 
Aelf02
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 30 januari 2013 01:00 AM
  [ # 29 ]

Ik leer meer op dit forum in 7 dagen dan in 7 jaren dat ik mijn eerste GSA in jaren heb gereden (1988-1991). Ik heb overigens nooit een nokkenas probleem gehad. Wel relatief vroeg de koppeling vervangen, bij ca. 90000KM en na 110000KM waren de homokineten versleten.

Fiat 500L 1968

Profiel  
 
Aelf02
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-01-2013

Gepost: 30 januari 2013 01:06 AM
  [ # 30 ]

Ik begrijp ondertussen dat ik eens moet testrijden om een mening te vormen en een keuze te maken tussen een GS of GSA. Wie weet welke bijeenkomsten de komende 4 maanden zijn in zuid-oost Nederland of oost Vlaanderen waar ik eens kan ‘proefzitten’

Fiat 500L 1968

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook