Wat vragen met betrekking tot het lakken/verven van de motorblokonderdelen:
==== Alles uiteraard met betrekking op het blok van een DS19 uit 1958 ===========
1) Wat gebruiken jullie voor lak voor het spuiten/verven van het motorblok, de een zweert bij Motip, de ander voor de prachtige lak van de Action Kleur: groen/donkergroen.
Voorbeeld:
2) In het blok zijn sommige onderdelen rood gespoten, waaronder de onderste kant van de oliepomp, en de beide klammen van de lagerschalen. Wat voor lak wordt hier gebruikt?
3) Welke kleur hebben de metalen steunen op het motorblok die op hun beurt weer op de motorsteunen komen.
4) Welke kleur heeft de metalen vulpijp voor de olie op de kleppendeksel.
5) Welke kleur heeft het handvat van de oliepeilstok.
6) De binnenzijde van het blok wordt ook wel behandeld met een verfsoort om de aanslag te beperken, staat wel zo stoer. Wat is dit voor lak…
Voorbeeld:
Aan deze vragen zitten geen prijzen, echter ben wel zeer benieuwd.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Voor het soort lak/verf informeer eens bij.
Lensink & Colstee.
Tik maar eens in op Google .
Die kunnen je heel goed verder helpen,en kunnen je ook aan de producten helpen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
De kleurcode van het motorblok is AC 501.
Glasurit schijnt het recept voor AC 501 nog te hebben.
Als je bij een andere fabrikant deze code vindt, let erop dat het donkergroen is, peugeot had in die tijd ook AC 501, maar dat is muisgrijs (wordt door HRW op de blokken aangebracht)
Ik heb 2K lak op kleur laten namaken (obv het deksel op de carterventilatie bij een ‘72’er)
Als onderlaag heb ik epoxyprimer gebruikt.
Mijn afweging was dat zo’n motorblok wel heet wordt, maar door de waterkoeling heeft dat zijn grenzen, en dat de lak daar tegen moet kunnen.
In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn.
De steunen zijn op mijn blok in dezelfde kleur als het blok.
De vulpijp heeft dezelfde kleur als de dop, ik kan niet goed zien of dit gelijk is aan het motorblok, maar het zit er dicht tegenaan.
De oliepeilstok is blank (blauw) gegalvaniseerd)
Succes!
Ik werd net ook getipt over deze lak voor het motorblok…
http://www.frost-auto.nl/?146,p300-engine-enamel-motorblok-emaille-lak-473-ml.
Ford-green schijnt heel dicht in de buurt te komen….
dickesse schreef:De kleurcode van het motorblok is AC 501.
Glasurit schijnt het recept voor AC 501 nog te hebben.
R-M Autolakken zou het ook moeten hebben.
Schijt aan originaliteit.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vandaag op Retromobiel in Parijs de firma Restom gezien , deze hebben een speciale verf voor de binnenzijde van de motor :
Er is ook een Belgische verdeler Matthys met uiteraard een nederlandstalige website :
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Waarom zou je de binnenkant van het blok willen vervan??????
Ik kan alleen risico’s bedenken als het loslaat en kan geen voordelen bedenken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Misschien omdat er mensen zijn die het mooi vinden
Zie het als een tatoeage… de een vindt het lelijk… de ander vindt het prachtig
Ik ben nog geen mensen met een tatouage aan de binnenkant van hun darmen tegengekomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Zal ik dan de eerste gaan worden
Nee… grapje. Echter ik vind het wel wat hebben.. en al zoekende op Internet zie ik het wel wat vaker.
Het zal wel een kleine afwijking van me zijn… al die glimdingen in of aan je blok.
natuurlijk moet je je auto zo maken als je zelf wil.
Maar zitten er ook risico’s aan? Een klein schilfertje verf dat loslaat wil je niet in een van de olie kanalen hebben.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zal die sites nog wel eens door de translator halen en kijken wat hun bevindingen zijn, ik koppel wel terug…














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Ik ben nog geen mensen met een tatouage aan de binnenkant van hun darmen tegengekomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik vind het ook een meesterlijke opmerking en heb me kapot gelachen!!!
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





























Totaal aantal Berichten: 10488
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aan het blok zitten ook altijd zandkorrels van de gietmal. Verven voorkomt in ieder geval gedeeltelijk dat die loskomen. Er is dus wel degelijk een voordeel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het afwerken heeft nog wel een voordeel: minder kan op vervuiling door kalkaanslag en ketelsteenvorming. Dat er verfdelen los komen en een oliekanaal verstoppen lijkt me vrij onwaarschijnlijk, immers koel- en oliecircuit zijn strikt gescheiden delen. Ik denk echter wel dat goed schoonmaken en het gebruik van goede koelvloeistof afdoende moeten zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste