10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
   
Nieuwe Citroën C4 Picasso II (2013)
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 oktober 2013 02:53 PM
  [ # 136 ]

Zelfs op de allernieuwste C4 grand picasso spreken ze nog over naviagatie hoor haha

Dat “3e” display op de GP is trouwens een 3e “thema”. Er zijn dus 3 weergavemogelijkheden in plaats van 2.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 22 oktober 2013 12:43 PM
  [ # 137 ]

Heeft er iemand die dongel voor Multicity Connect al aangeschaft.
Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk aan de prijs 385 euro voor dongel en gebruik eerste jaar en daarna 139 euro per jaar.
Het ziet er wel mooi uit.
Of heeft iemand kans gezien om over de prijs te onderhandelen?

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 22 oktober 2013 12:44 PM
  [ # 138 ]
waterman schreef:

Zelfs op de allernieuwste C4 grand picasso spreken ze nog over naviagatie hoor haha

Dat “3e” display op de GP is trouwens een 3e “thema”. Er zijn dus 3 weergavemogelijkheden in plaats van 2.

Display, Thema, wat maakt het uit, je begrijpt wat ik bedoel Wink

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 29 oktober 2013 11:13 PM
  [ # 139 ]

Gelukkig is onze nieuwe Picasso véél minder windgevoelig dan onze vorige GP. happy

Afbeelding Bijlagen
iphone oktober 098.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7701
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 november 2013 08:17 PM
  [ # 140 ]

Van de voorpagina:

De vijfzits Citroën C4 Picasso lijkt op papier een ideale reisgenoot. Ruimte voor vier of vijf met bagage én voorzien van alle denkbare luxe die elke lange reis tot een feest maken. Dat alles verpakt in een auto die goed smoelt, zeker in de rode kleur van het exemplaar waar het Citroën-Forum mee op pad gestuurd werd.

Na vijf dagen met de C4 Picasso door Nederland, België en Frankrijk getoerd te hebben, kunnen we concluderen dat de auto deze verwachtingen op een paar punten na helemaal waar maakt. De bestemming: Angoulême in het departement Charente in Frankrijk, een kleine duizend kilometer van Amsterdam. Spektakel ter plaatse: racen op de Remparts, waarover je al eerder op de voorpagina kon lezen. De Picasso is tussen alle auto’s uit tijden van weleer een opvallende verschijning.

Het exemplaar dat ons door Citroën Nederland ter beschikking is gesteld is in de felrode kleur Rouge Rubi gespoten. Het interieur is voorzien van het leerpakket in Club Nappa. De meest opvallende accessoires vormen het grote centrale 12 inch HD kleurenscherm dat het instrumentarium van de auto vormt, elektrisch bediende voorstoelen met massagefunctie, verwarming en een elektrische voetensteun voor de passagier, parkeersensoren rondom met achteruitrijcamera, een elektrisch openende en sluitende achterklep, lane departure warning, adaptieve radarcruisecontrol, buitenspiegels met dodehoekdetectie en een knallend, sprankelend audiosysteem met JBL-luidsprekers.

Een hele waslijst aan technologische features die van het rijden een comfortabele en veilige bezigheid moeten maken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over al die voorzieningen die inmiddels toch al gemeengoed zijn geworden: vrijwel alles is elektrisch bedienbaar, we noteren een groot glazen panoramadak, klimaatregeling, aansluitingen voor audio- of andere media, zelfs een 220-volt aansluiting ontbreekt niet. Niet gek dat wanneer we deze auto configureren, hij de veertigduizend euro nadert.

Je zou bijna vergeten dat er nog een motor in het vooronder huist die de C4 Picasso en al haar elektronisch vernuft voortstuwen moet. We krijgen een 1.6 THP benzine mee die op papier al indruk wekt: 156 pk en 240 Newtonmeter koppel vanaf 1400 toeren. De motor is gekoppeld aan een fijn schakelende zesbak. In de praktijk slaan we de vijf vaak over, zoveel koppel heeft het blok. De 1.6 THP kennen we natuurlijk uit sportieve en bravere Citroëns. Ook in de C4 Picasso weet dit blok te overtuigen. De bijna dertienhonderd kilo zware koets wordt ermee in negen seconden naar de honderd gelanceerd. In het dagelijks gebruik krijg je echter niet echt het gevoel met zoveel vermogen op pad te zijn. Elastisch is de motor wel: zonder morren versnelt de auto wanneer dit gevraagd wordt en bij het wegrijden na het afrekenen bij de Péage laat je menig andere auto jouw stofwolk happen. Het testverbruik viel bij een gemiddeld vlotte rijstijl wat tegen: we noteerden een verbruik van rond de 8,5 liter per honderd kilometer. De onlangs geteste BlueHDi diesel met 150 pk en 340 Newtonmeter koppel is een nog fijner uitgebalanceerde combinatie van kracht en zuinigheid.

Eenmaal ‘en route’ valt het rijcomfort van de Picasso in positieve zin op. Van meerdere passagiers krijgen we te horen dat de auto comfortabel veert. Dit heeft echter geen weerslag op het weggedrag: de auto stuurt scherp en reageert precies. Dat de auto daarbij wat helt is op zich niet hinderlijk, je zou haast vergeten dat je met een ‘busje’ op pad bent! Het geluidscomfort is indrukwekkend. Dankzij goede bodemisolatie en gebruik van gelaagd glas blijft ook bij zeer hoge snelheden het wind- en motorgeruis tot een minimum beperkt. De besturing wordt bij snelheden boven de 140 kilometer per uur echter wat onbestemd: iets vaag rond de middenstand en niet helemaal stabiel. Het lijkt alsof de wat comfortabele onderstelafstemming hieraan debet is. Uiteindelijk blijft een onderstel natuurlijk een compromis en wij hebben het idee dat de potentiële koper van een MPV in de C4 Picasso een fijne dagelijkse metgezel treft.

Het interieur zelf is prachtig afgewerkt met mooie kunststoffen en echt metalen accenten. We hebben op de slechtste wegoppervlakken geen piepje of kraakje kunnen opmerken. De lederen bekleding van de stoelen voor en achter is prachtig, de stoelen zelf zitten fijn en kunnen uitgebreid ingesteld worden. De massagefunctie is fijn, maar laat je niet intimideren: het is slechts de lendensteun in de rug die uit zichzelf af en toe een duwtje uitdeelt.

De lange trip die we maken geeft voldoende gelegenheid de overdaad aan elektronische gizmo’s uitgebreid te proberen. De navigatie is wat onhandig tijdens het instellen en de getoonde sitatieschetsjes van de te volgen rijrichting zijn niet altijd even accuraat. Het systeem is echter wel erg snel met het berekenen van routes en het plannen van alternatieven wanneer je onverhoopt verkeerd rijdt of een omleiding moet volgen. Over het audiosysteem hebben we niet veel meer te melden dan dat het prima overweg kan met de iPhones van beide bestuurders en dat de geluidskwaliteit van hoog niveau is.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7701
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 november 2013 08:17 PM
  [ # 141 ]

Interessanter zijn een aantal ‘nieuwerwetse’ opties die we gaandeweg hebben geprobeerd en waarover we minder te spreken waren. De Lane Departure warning hebben we maar snel uitgezet. In oudere Citroëns werkt het nog met een trilling van de stoel, tegenwoordig worden we door een snokje van de autogordel gewaarschuwd bij het zonder richting aangeven overschrijden van een wegmarkering. Het werkt echter niet onder alle omstandigheden optimaal en wekt daarom irritaties op bij de bestuurder. Over dat ‘snokje’ gesproken, dat zijn de ‘actieve veiligheidsgordels’ ECR. Deze trekken je bij het beginnen van een rit even stevig in de stoel, waarschijnlijk bedoeld als een soort ‘we zorgen wel voor je hoor’-gebaar. Ook wordt door het laten trillen of aantrekken van de gordels gewaarschuwd voor potentieel gevaarlijke verkeerssituaties zoals voertuigen die te dichtbij komen of wanneer de remassistent geactiveerd is bij hard afremmen. Op zich leuk, maar ons wist het niet te overtuigen.

En nu we dan toch een negatieve noot hebben getroffen, moeten we het ook maar even over de adaptieve cruise control hebben. Deze voorziening werkt met een radar voorin de auto die de rijbanen scant en op basis van gedetecteerde voertuigen het gedrag van de cruise control beïnvloedt. Dit werkt leuk op lege Franse snelwegen, maar functioneert in de dagelijkse praktijk niet prettig. De aangehouden afstand is standaard ingesteld op twee seconden, in de praktijk is dit al te lang. De auto houdt domweg teveel afstand aan tussen haarzelf en de voorligger. Niet op tijd naar links uitwijken zorgt voor gas los, wanneer je dan op een vrije baan gaat rijden, duurt het weer veel te lang voor de auto snelheid oppikt. Instellen op n seconde gaat al iets beter, maar de auto blijft langzaam reageren. De ‘1-seconde-instelling’ is de auto na opnieuw starten weer ‘vergeten’, zodat je steeds opniew (en tijdens het rijden) de afstand instelt. Wanneer er een voertuig plotseling op de rijbaan voor de auto terecht komt, schakelt de cruise control zichzelf met een luide pieptoon uit. Er wordt niet afgeremd, wel verschijnt er een waarschuwing in het beeld en trekt die gordel weer strak. Het ergste is niet dat het systeem dit gedrag vertoont, want onder bepaalde omstandigheden werkt het verder uitstekend. Met name op rustige snelwegen wanneer je lekker met het verkeer mee wilt rijden, bijvoorbeeld tijdens trajectcontroles of bij wisselende snelheden. Wat wij erg jammer vinden is dat je niet meer de keuze hebt tussen de radarcruisecontrol en een meer conventioneel systeem. Wij zouden in ieder geval niet kiezen voor het optiepakket waar de adaptieve cruisecontrol deel van uitmaakt, ook al moeten we dan nog een aantal functies missen, zoals de zelfdimmende binnenspiegel en de nog niet eerder genoemde grootlichtassistent.

We kregen een beetje de indruk dat de auto volgepropt is met een aantal nieuwe technologie?n die nog niet helemaal uitontwikkeld zijn, niet goed geïntegreerd danwel toegepast worden, óf niet goed samenwerken. Het is heel jammer dat veiligheidssystemen die slim en handig zouden kunnen zijn in de praktijk hierdoor uitgeschakeld worden, of helemaal niet aangevinkt op de optielijst.

Overigens is ons later ter ore gekomen dat de technici bij PSA inmiddels werken aan een update voor de radarcruisecontrol. We hebben goede hoop dat dat een stukje verbetering zal brengen.

Een nieuwerwets systeem dat ons wél in positieve zin is opgevallen, is de dodehoekdetectie die een amberkleurig lichtje in de buitenspiegel activeert, wanneer er een object in de dode hoek gesignaleerd is. En geloof ons: toen we tijdens de maandagavondspits door hartje Parijs aan het rijden waren op zoek naar die ene parkeergarage op het Ile de la Cité, heeft het ons meer dan eens weten te attenderen op motor- en scooterrijders die anders wellicht niet opgevallen zouden zijn.

Samenvattend: de nieuwste C4 Picasso is een fijn rijdende, opvallende verschijning die alledaags gemak weet te combineren met een verscheidenheid aan noviteiten op het gebied van veiligheid en comfort. Rijd je te weinig voor diesel of gas, dan is de 1.6 THP een stille en krachtige motor die de comfortabele C4 Picasso een vleugje sportiviteit meegeeft.

Tekst: 2d en Lucas, foto’s: 2d

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 01 november 2013 09:49 PM
  [ # 142 ]

Mooi rood zeg! Smile

Voor de rest moet ik nog wat wennen aan het smoeltje, het kan me nog niet helemaal bekoren (doet me denken aan de introductie van de Fiat Multipla, die had toen ook lichten op verschillende niveau’s.

Profiel  
 
Franky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-07-2008

Gepost: 02 november 2013 03:56 PM
  [ # 143 ]

Iemand al geprobeerd wintertijd in te stellen.
Als ik in het configuratiescherm de tijd aanpas (uurtje terug) dan springt hij na een minuut automatisch weer op de oude tijd. Wat vergeet ik/doe ik verkeerd?

Zijn er al meer C4picasso rijders (2013) die Dab+ missen? (of beter gezegd bij wie is de DAB+ wel standaard ingebouwd?)

C4Picasso Lumiere
C4Picasso 120 VTI Intensive

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 02 november 2013 05:14 PM
  [ # 144 ]

Je moet nog even in je scherm +2u GMT instellen dan blijft de tijd goed staan   help

Profiel  
 
Franky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 11-07-2008

Gepost: 02 november 2013 05:23 PM
  [ # 145 ]

dat stond hij ook. heb hem nu gewijzigd in +1u GMT., en blijft keurig op tijd staan. Toch bedankt aerdt!

C4Picasso Lumiere
C4Picasso 120 VTI Intensive

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 02 november 2013 05:39 PM
  [ # 146 ]

Ik bedoelde ook +1u GMT stupid

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 09 november 2013 12:19 PM
  [ # 147 ]
Franky schreef:

Iemand al geprobeerd wintertijd in te stellen.
Als ik in het configuratiescherm de tijd aanpas (uurtje terug) dan springt hij na een minuut automatisch weer op de oude tijd. Wat vergeet ik/doe ik verkeerd?

Zijn er al meer C4picasso rijders (2013) die Dab+ missen? (of beter gezegd bij wie is de DAB+ wel standaard ingebouwd?)

heb de dealer gesproken en bericht naar citroen nl gestuurd, maar inderdaad, DAB zit (nog) niet op de nederlandse uitvoeringen. Ook niet op de Exclusive uitvoering. Is op zich misleidend want het staat keurig vermeld in het nederlandse instructieboekje. Of je wel DAB hebt met die Multicity dongel wist de dealer ook niet te zeggen (blijkbaar kent hij het principe van DAB niet), maar zo staat het niet vermeld in het boekje dat het een optie zou zijn. Ik vind het ook een rare gang van zaken.

Nog een weekje wachten op mijn nieuwe C4 Picasso Exclusive, 7 lange dagen !! Sad

Profiel  
 
visje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 28-10-2013

- (Grand) C4 Picasso e-HDi 115 Business
- C1 50KW AMBIANCE
Gepost: 14 november 2013 11:21 AM
  [ # 148 ]

Ik lees net dat de nieuwe C4 Picasso het Gouden stuurwiel heeft gewonnen.
http://www.goldensteeringwheel.com/winners/winners-2013/
En dat van de lezers van het Duitse Auto Bild. dat wil wat zeggen!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 november 2013 11:48 AM
  [ # 149 ]

Jep, staat leuk tussen al die duitsers..
En 1 brit

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 november 2013 11:48 AM
  [ # 150 ]

Jep, staat leuk tussen al die duitsers..
En 1 brit

Profiel  
 
 
10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook