1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
weer een C6
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 08 februari 2013 11:20 PM

‘Weer’ een C6 slaat allereerst op de reeks forumleden die de afgelopen maand een C6 aanschafte. Nou ja reeks, voor C6 begrippen dan. Het zal wel met het einde van de productie te maken hebben, begin van de klassiekerstatus?

In mijn geval betekent ‘weer’ een C6 ook dat het mijn tweede is.
Van 2010 tot oktober 2012 had ik een 2007’er C6 Lignage, ook benzine. Na 30.000 probleemloze kilometers leek het ons onnodig naast een degelijke Duitser nog een Frans slagschip te hebben…
Dat de BMW-dealer in zijn eindejaarsbonusrun (veel te?) veel inruil bood op de Lignage hielp natuurlijk ook.

Hoe dan ook, binnen een maand bleek een C6 onmisbaar. Na wat zoeken een 2006 Exclusive (gris fulminator/zwart leer) gevonden in nette staat met bijna 100k km.
Wat een weergaloze auto is het! OK, de techniek valt in het niet bij een hedendaagse BMW, maar als ik morgen naar Parijs zou rijden nam ik de C6. Dat is hier natuurlijk preken voor eigen parochie.

Nog wat details:
- in de Lignage had ik een harde schijf, nu terug naar CD-rom. In eerdere forumbijdragen werd daar nogal over geklaagd, maar afgezien van af en toe een beetje zandloperwachten en ouderwetse lay-out merk ik weinig verschil. Maar ik rij dan ook 100% in vrije tijd.
- vandaag wezenloos in het menu gezocht naar het inschakelen van automatische vergrendeling, blijkt die functie nu net door de cv-knop zelf te worden bediend (tijdje ingedrukt houden, dan is ie aan); ver weg in het menu zie je dan een vinkje.
- binnenkort de automaatolie laten vervangen (bij Oldenhage ?), ik heb geen klachten maar het kan vast nog wel beter.
- alleen al de JBL-installatie is een reden om de Exclusive te kopen, wat een geluid!
- af en toe bij wegrijden met stuur naar rechts gedraaid hoor ik een lichte ‘klonk’, iemand een idee wat dat kan zijn?
- een enkele keer weigert de deuropener van binnenuit, eenmaal de cv-knop aan/uit en het is over. De dealer verwacht dat de elektronische unit in de deur vervangen moet worden, daar is de garantie dan weer goed voor.

Wie nog twijfelt, koop de C6!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 februari 2013 11:46 PM
  [ # 1 ]

Mooi verslag! Gefeliciteerd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 01:13 AM
  [ # 2 ]

- af en toe bij wegrijden met stuur naar rechts gedraaid hoor ik een lichte ‘klonk’, iemand een idee wat dat kan zijn?

Da’s een gekend probleem bij de C6.
Waarschijnlijk een onderste fuseekogel, zie InfoRapid B3CW08Q0 Geluid van de voortrein bij het verdraaien van het stuurwiel C6 tot DAM 10983CJ. Tijdens het rijden met lage snelheid of bij het inparkeren

Het kan ook de bovenste fuseekogel zijn, die moet dan opnieuw vastgezet worden.
Zie IR B3CW0JQ0 C6 TOT DAM 11692CJ Geluiden - Klapperend geluid van de voortrein gelokaliseerd. Bij parkeermanoeuvres

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 09 februari 2013 02:05 AM
  [ # 3 ]

Mooi te horen.
Als je toch gaat naar GJO voor de bakoliewissel, vraag dan gelijk of ze even aaar alle aspecten van de voorwielophanging kijken, niet het sterkste punt van de C6.
De computer hangen ze er dan gelijk aan voor:
1. Uitlezen van alle intern geregistreerde storingen.
2. Check met de centrale database van Citroen of alle software nog up-to-date is. Met name de laatste updates voor de Aisin6-bak kunnen erg prettig zijn.

Nee, je krijgt zo niet de laatste Navi-kaarten Wink

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 09 februari 2013 10:34 AM
  [ # 4 ]

Bedankt JW en Ronald!
Bij Oldenhage zullen ze hoop ik vaststellen welke van de genoemde fusees het geluid maakt.
Wat de navigatie betreft: bij aankoop heb ik nieuwe kaarten bedongen. Ik heb deze nog niet want Navteq stuurde de dealer 2x de cd’s voor een nieuwere RT versie. Gisteren is een set voor de RT3 besteld, met een installatie-cd zou dit moeten lukken. Overigens heeft Gert de Jong op zijn site een menu waarop je per bouwjaar kan zien of er nieuwe cd’s verkrijgbaar zijn.
O ja, ik heb 4 vrijwel nieuwe winterbanden zonder velg bij de auto gekregen. Ga dus nog bedenken of ik deze volgende winter op de zomervelgen laat monteren of ga zoeken naar set C6 velgen (vast geen courant artikel op marktplaats…).

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 12:24 PM
  [ # 5 ]

Welke maat hebben die winterbanden?

Bij de C6 worden daarvoor vaak stalen velgen gebruikt 7,00 J17 H2 5-32. Die moeten wel te vinden zijn.
In dezelfde maat worden er ook LM’s gebruikt onder de C6.

Onder de C5-III worden dezelfde stalen velgen gebruikt voor de winterbanden.
En ook de 17” Baltique en Persique LM’s van de C5-III hebben deze maat.

Al met al moet daar dus wel wat voor te vinden zijn, er even van uitgaand dat jouw winterbanden 17” zijn.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 februari 2013 01:45 PM
  [ # 6 ]
JW schreef:

zie InfoRapid B3CW08Q0 Geluid van de voortrein bij het verdraaien van het stuurwiel C6 tot DAM 10983CJ. Tijdens het rijden met lage snelheid of bij het inparkeren

Het kan ook de bovenste fuseekogel zijn, die moet dan opnieuw vastgezet worden.
Zie IR B3CW0JQ0 C6 TOT DAM 11692CJ Geluiden - Klapperend geluid van de voortrein gelokaliseerd. Bij parkeermanoeuvres

Waar vinden we die documenten? Van belang voor iedereen.

Het is van belang te weten dat er ook originele 17” C6 wielen blijken te bestaan. Zitten onder de mijne, met winterbanden.
Staan in de accessoirelijst voor € 285 incl BTW, onderdeel nr 00005402L7.
De moeite waard om de sloperijen af te stropen op dit aspect, want 18” banden zijn erg aan de prijs, winterbanden zeker.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 09 februari 2013 01:47 PM
  [ # 7 ]

Het zijn 18” banden(Vredestein wintrac xtreme Giugiarodesign - heeft die man niets beters te doen? - in de maat 245/45 R18 100v M+S) ze zaten bij aankoop op de standaardvelgen van de auto. Dus of banden steeds van de velg afhalen bij wisselen, of een set lichtmetalen C6 velgen zoeken denk ik.

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 09 februari 2013 01:50 PM
  [ # 8 ]

Jan Sr: dat van die prijs, daar had ik nog niet bij stilgestaan, dus naar de banden gerend om vast te stellen dat er gelukkig nog erg veel profiel op zit, bij mijn jaarkilometrage (-10k km per jaar) kan ik dus nog even verder. Maar nu nog de velgen…

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 02:42 PM
  [ # 9 ]

Het is verstandig er een apart setje velgen voor te zoeken.

Twee keer per jaar banden van velgen halen en er andere omleggen is zeker niet bevordelijk voor de levensduur van banden en velgen. Ook de sensoren vinden dat niet prettig….

Bedenk je voorts dat dit omleggen, incl. balanceren ook niet bepaald gratis is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 02:45 PM
  [ # 10 ]
JanSr schreef:
JW schreef:

zie InfoRapid B3CW08Q0 Geluid van de voortrein bij het verdraaien van het stuurwiel C6 tot DAM 10983CJ. Tijdens het rijden met lage snelheid of bij het inparkeren

Het kan ook de bovenste fuseekogel zijn, die moet dan opnieuw vastgezet worden.
Zie IR B3CW0JQ0 C6 TOT DAM 11692CJ Geluiden - Klapperend geluid van de voortrein gelokaliseerd. Bij parkeermanoeuvres

Waar vinden we die documenten? Van belang voor iedereen.

.....

Daarvoor moet je beschikken over CitDocBackup.
En via de VIN van een auto kun je dat InfoRapids vinden die op die auto betrekking hebben.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 februari 2013 02:50 PM
  [ # 11 ]

Kan dat ook als particulier?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 03:00 PM
  [ # 12 ]

Zie de discussie over Werkplaatshandboeken

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 februari 2013 04:35 PM
  [ # 13 ]

Dus, als ik het goed begrijp haal jij je wijsheden ook van zo’n setje DVD’s?
Dat lijkt de moeite waard.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 februari 2013 05:53 PM
  [ # 14 ]

Wat heet, wijsheden…. Wink

Maar inderdaad, mijn “wijsheden”, met name die InfoRapids en de jou eerder toegestuurde documenten komen daar vandaan.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 13 februari 2013 09:09 PM
  [ # 15 ]

Korte update:

Via de Citroendealer is een hele set met nieuwe navigatie-cd’s van Navteq aangekomen. Dus toch splinternieuwe kaarten voor de RT3, versie 2012/2013 voor alle Europese landen inclusief allerlei landen waar ik voorlopig niet verwacht te komen (zoals Albanië en Wit-Rusland).Installatie is niet nodig, gewoon de oude cd-rom eruit en de nieuwe erin. Het geheel in een indrukwekkend leren cd-mapje…

Nav forumberichten over het schakelen: idd neemt de C6 na enige tijd - twee weken en 500km - de schakelgewoonten aan die bij de bestuurder passen. Ik ben een vrijetijdsrijder zonder haast dus dat betekent snel opschakelen en weinig toeren.

So far so good. Over een paar weken preventief de door iedereen aanbevolen automaatoliebehandeling maar eerst mag de C6 doen waarvoor zij gemaakt is: autoroute naar Parijs, daar wat boulevards afrijden en dan weer de autoroute voor een weekje Franse provincie.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook