1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Schone slaper wil niet ontwaken ( ds 19 confort )
Twoglory
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2013

Gepost: 10 februari 2013 08:54 PM

Een maand geleden heb ik een citroen ds 19 gekocht uit 1971

Na 10 jaar in een schuur geslapen te hebben wil haar motor niet meer aanslaan.

Bij het starten lijkt het af en toe of ze wil aanslaan maar ze doet het niet.

Benzine naar de motor heb ik reeds gecontroleerd.
Bougie kabels heb ik vervangen
Bougies vervangen
Contactpunten schoongemaakt.
Brandstofpomp vervangen
Uiteraard schone olie en benzine ( tank ook vervangen)

Bij het controleren op vonk blijkt dat ze niet altijd een vonk geeft en als ze hem geeft is het vrij zwakjes.

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Alvast bedankt

Koos

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 10 februari 2013 09:12 PM
  [ # 1 ]

Ik denk aan je ontsteking. Nieuwe kop plaatsen, pattines vervangen

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5391
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2013 09:48 PM
  [ # 2 ]

Contactpunten heb je schoongemaakt, maar hoe?
Heb je een multimeter om de weerstand te meten?
Even goed opschuren met fijn schuurpapier ertussen en daarna met een lapje wasbenzine ontvetten wil wel eens helpen.
Beter is puntjes demonteren en vijlen, maar dan moet je wel opnieuw alles afstellen.
Allerbeste is nieuwe puntjes.

Verder kan ook de condensator nog suf zijn.

En de rotor/verdeelkap heb je neem ik aan al geïnspecteerd?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5391
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2013 09:56 PM
  [ # 3 ]
SalsaChris schreef:

Ik denk aan je ontsteking. Nieuwe kop plaatsen, pattines vervangen

Ik ben je hier even kwijt Chris, je bedoelt toch niet de cilinderkop?
En wat zijn pattines?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2013 10:02 PM
  [ # 4 ]

Ja, dat vroeg ik me ook al af. Platines= belgische contactpuntjes, want dat is geen Frans!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Twoglory
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2013

Gepost: 10 februari 2013 10:04 PM
  [ # 5 ]

Hey bedankt voor jullie reactie.

Pattines is volgens mij aanslag op koper.

De kop vervangen zal geen cilinderkop zijn neem ik aan.

Heb de contactpunten licht opgeschuurd met schuurpapier .
Wel heb ik de bobine gemeten en deze krijgt niet altijd 12v ,
De stroomvoerende draad gaat door een soort spoel die eraanvast hangt. ( is dit de condensator ?
) op die spoel heb ik wel spanning . Waar kan ik de condensator vinden en waar dient deze voor ?

Zit er aan te denken om de contactpunten en de bobine ook maar gelijk te vervangen .

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5391
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2013 10:14 PM
  [ # 6 ]

Dat is denk ik de voorschakelweerstand.
De condensator zit op het verdeelhuis.
Je kan proberen om deze weerstand even te omzeilen, als ie dan goed vonkt is de voorschakelweerstand dus de boosdoener.
Heb ik zelf overigens nog niet meegemaakt.

Condensator zorgt ervoor dat de puntjes minder snel slijten en de vonk wordt beter.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219435/#1683184

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 februari 2013 05:59 PM
  [ # 7 ]

heb ik wel meegmaakt…. kwam van de veerboot Denemarken-noorwegen en opeens aflslaan en niet meer willen starten, du szo van het ene momemnt op het ander moment de voorspannings weerstand op de bobine kapot.
Draadje van de accu direct naar de bobine en lopen maar ...zo naar huis (600km verder) zonder verdere problemen gereden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Twoglory
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2013

Gepost: 12 februari 2013 08:06 PM
  [ # 8 ]

We zijn er achter dat de cabarateur geen benzine doorlaat. Van het weekend gaan we deze uit elkaar halen.
Weet iemand nog ergens een goede voor weinig ?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5391
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 februari 2013 08:13 PM
  [ # 9 ]

Hoe bedoel je dat?
Komt er geen benzine in?
verstopt filtertje of vastgeplakte vlotter?

Sproeiers verstopt?
Kan je schoonmaken.

Het is zelden nodig om een andere carburateur te nemen, behalve als alle lagertjes zijn uitgelubberd of als de gasklep vervormd is…

Profiel  
 
Gepost: 12 februari 2013 08:27 PM
  [ # 10 ]

Condenswater in de vlotterkamer kan ook nog deze problemen geven…

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 12 februari 2013 08:33 PM
  [ # 11 ]

Gewoon even netjes schoonmaken en filter reinigen, hij heeft toch altijd gewerkt….

Profiel  
 
Twoglory
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-02-2013

Gepost: 12 februari 2013 08:35 PM
  [ # 12 ]

Als ik de slang van het luchtfilter verwijder dan zie ik benzine uit een koperen nippel komen.
De benzine druppelt naar de motor ipv dat deze de motor ruim voorziet van benzine.

Hij heeft het wel goed gedaan dus denk ik dat hij vuil is .

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 februari 2013 09:42 PM
  [ # 13 ]

Membraam benzinepomp gescheurd. Probeer eens een andere/electrische benzinepomp.

knuffel

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5391
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 februari 2013 09:57 PM
  [ # 14 ]
Twoglory schreef:

Als ik de slang van het luchtfilter verwijder dan zie ik benzine uit een koperen nippel komen.
De benzine druppelt naar de motor ipv dat deze de motor ruim voorziet van benzine.

Hij heeft het wel goed gedaan dus denk ik dat hij vuil is .

Bij een carburateur druppelt het alleen maar hoor!
Het is geen verstuiver waar druk op staat…
Waarschijnlijk zie je wel de acceleratiepomp een spuitje geven als je gas geeft.

Alleen als de motor flink lucht zuigt komt er meer benzine bij, dat wordt als het ware meegezogen.

Ik gok toch op de ontsteking omdat je in het begin al een zwakke vonk vond.

Spuit eens wat remmenreiniger in de carburateur bij het starten of giet er een klein beetje benzine in (0,5 - 1 cc) Als ie dan totaal geen sjoege geeft is het de ontsteking.
Als ie wel even aanslaat is het de benzinetoevoer die niet werkt.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 12 februari 2013 10:23 PM
  [ # 15 ]

Zoals bij zoveel storingen van de DS, kom je met logica en rustig dingen uitsluiten het verst (zonder al te veel geld uit te geven aan dingen die achteraf toch niet de oorzaak blijken te zijn.)

Voor het benzine circuit is al heel veel beschreven op dit forum.
Je kan beginnen met het loshalen van de benzineslang bij de carburateur en checken of daar wel benzine uit komt. Hiermee kan je een kapotte pomp en andere zaken in het aanvoercircuit uitsluiten.
Achter de aansluiting van de benzineslang op de carburateur zit een grof metalen filtertje, dit kan je alvast schoonmaken, want 10 jaar stilstand levert waarschijnlijk wel het nodige vuil in je benzinetank en andere narigheid.
Tip is om iig een los brandstoffilter te installeren in je aanvoerslang na je benzinepomp.voorkomt vervuiling van je carburateur.

Er is veel te vinden op dit forum, rustig doorgaan en het komt vanzelf goed

Succes.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook