1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mijn CX 20 TRE
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 11 februari 2013 10:54 PM

Hallo Forummers.

Voor degenen die mij nog noet kennen, mijn naam is Carsten en ik rijd sinds jaar en dag zo nu en dan met mijn CX 20 TRE uit 82 dus met de Douvrin motor met electronische ontsteking.

Jaren geleden heb ik deze auto zelf uit Frankijk mee genomen en toen de hele techniek vervangen. Denk aan een frisse ruilmotor (via DORO), koppeling, aandrijfassen, distrbutie, waterpomp, oliepomp, HD pomt, remmen, fusees enz enz. Sinds dien reed ik altijd zorgeloze plezier kilometers. Wegens verblijf in het buitenland heeft de CX enkele jaren binnen gestaan. Nu wil ik er weer mee gaan rijden en ga de auto dan ook goed nakijken.

Waar ik niet uitkom is het afstellen van de ontsteking, deze staat volgens een behulpzame monteur 3 graden te laat en de vervroeger doet t ook niet goed. De auto rijdt wel maar ploft zo nu en dan en schokt op constante snelheid.

Weet iemand hoe ik de ontsteking op tijd zet of waar ik een draadje kan vinden waar dit beschreven wordt?

Alvast bedankt!

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
Gepost: 11 februari 2013 11:14 PM
  [ # 1 ]

Hallo en welkom hier!
Klinkt alsof je het grondig hebt aangepakt met de TRE en zo hoort het ook.  very good

Volgens mij staat er een goede beschrijving in de Vraagbaak van Olving.
Heb je een stroboscoop?
Wat ook makkelijk is, is een multimeter waarmee je toeren kunt meten, zodat je niet op het dashboard hoeft te kijken wat het toerental is. Sommige (lees: de meeste moderne) stroboscopen hebben wel een ingebouwde toerenteller.

Verder dien je het tijdstip af te stellen met de vacuumvervroeger losgekoppeld, maar ja.. als deze niet meer werkt zal het niet veel verschil maken.  Laughing

Het aantal graden standaard vervroeging weet ik niet precies uit mijn hoofd, maar staat zeker in de Vraagbaak!

Meestal is het ook een beetje ‘op gevoel’ met dat afstellen vind ik altijd. Gewoon goed luisteren/voelen of het motortje stil loopt en vrijwel niet schudt.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 16 februari 2013 11:29 PM
  [ # 2 ]

10 graden voor BDP bij 750 rpm en inderdaad zonder vervroeger.

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 17 februari 2013 07:32 PM
  [ # 3 ]

Bedankt!! Ik ga er mee aan de slag!

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 30 maart 2013 09:44 PM
  [ # 4 ]

Probleem lijkt opgelost door…. Een los stekkertje aan de bobine…. Op de bobine zitten 4 schuifstekker mannetjes, twee per schroefje. Er zaten maar 3 vrouwtjes op en er hing al jaren een los vrouwtje ter hoogte van de radiator sensor. Stekkertje erop geschoven en probleem is opgelost. De motor pakt veel beter op en schokt en bonkt niet meer tijdens constante snelheid.

Wilde meteen de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen maar deze waren niet voorraad bij de Brezan en men kon in de computer niet zien welke ik nodig heb. Heeft iemand hier een tip of onderdeel nummer voor?

Overigens vorige week weer 1000 km in een weekend gereden. Vrijdag avond laat over lege Franse Autoroutes naar Le Touquet, 160 op de klok, 4000-4200 toertjes, muziekje, gele lampen aan. (Snel maar een koplamprelais a la Leo inbouwen.) Voor zondag werd er een negatief reisadvies voor Belgie gegeven. Er zou meters sneeuw vallen…. Ik dacht dat moet ik zien! Dus zondag middag wederom met 150-160 op de klok richting de witte hel. Veel water maar geen sneeuw te zien. Helaas wel veel pekel dus gister maar voor de hoofdprijs door de wasstraat met bodemwassen. Hoop maar dat alle pekel weg gespoeld is.

La TRE staat overigens sinds twee weken op verse Michelin Energy savers op GTI LMV velgen. Wat een verschil met de Barum banden die er voor onder lagen om van de originele MXL achter maar te zwijgen. Al met al 1 op 10,5 gemiddeld gereden.

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
renater6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-02-2008

- CX 2.0 RE
Gepost: 31 maart 2013 01:56 PM
  [ # 5 ]

Hoi Carsten,

Mooi dat ie ‘t weer goed doet.

Ik heb wat (brezan)nummers voor je:

rotor 040-3.7694

verdeelkap 040-2.7658PHT

Bougie, aanbevolen voor de CX volgens Citroën:

AC:  42 FS
Bosch: W225 T 35
Champion: L 87 Y
Eyquem: 705 S
Marchal: 35/1 B

Ik zelf rijd al jaren met NGK: BPR6EFS

Greetzz Renate.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 31 maart 2013 02:02 PM
  [ # 6 ]

Leuk verhaal,

maar let even op er is best kans dat er verschillende merken verdelers zijn, schrijf dus even het typenummer op van de verdeler voor je gaat bestellen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2013 02:10 PM
  [ # 7 ]

Eyquem 705s klopt beslist niet hoor! En eigenlijk dat hele rijtje niet (behalve die NGK waar je zelf mee rijdt). Dit zijn allemaal volgens mij ‘korte schacht’ bougies met zo te zien ook een te grote gap. Is dus voor de M25-motoren, niet voor de ‘Douvrin’ types.

Het moet zijn: Eyquem C62LJS of een alternatief daarvoor zoals dus de NGK BP6EFS (dit kan de Brezan ook omnummeren). Maar belangrijk: draadlengte moet 17,5mm zijn (lange schacht).

Heb toevallig voor komend LCeR een artikel geschreven over ontstekingen! Wink

Wel raar dat losse stekkertje… Als hij aan de + ofwel BAT kant zit kan het alleen ofwel je + toevoer naar de bobine zijn (maar dan zou de hele auto niet lopen) of de ontstoring van je radio (dat vierkante blokje).
Of één van de stekkers naar de module, maar ik zou denken dat die het dan ook niet doet…. vreemd.

Op de andere kant zit het andere draadje van de module (ook noodzakelijk) en je toerenteller, maar die heeft niets van doen met functioneren van de ontsteking.

Wellicht toch slechte massa, maar ook dat is niet logisch aan de + kant van de bobine….

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2013 02:15 PM
  [ # 8 ]

P.S. Even een voorproefje op het artikel dan maar. Zo moet het zitten op jouw bobine:

Let vooral op de beige en grijze draden die van de module komen!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 31 maart 2013 02:17 PM
  [ # 9 ]

Fantastisch, dank voor deze info, ik ga er mee aan de slag. Bij mijn Brezan kan ik als het niet goed is de verdelerkap ruilen maar ik wilde hem mee naar binnen nemen zodat die medewerker zelf kan zien wat hij wil weten.

Als ik tijd heb haal ik ook nog even de tellerbak eruit, de dagteller doet het sinds 1989 niet meer en ratelt een beetje, de toerenteller moet gesmeerd worden want als ie lang stil staat blijft deze de eerste uren op 0 hangen, denk het asje smeren. Meteen alle lampjes vervangen. Deurpanelen heb ik laatst met aluminium beugeltjes vast gezet zoals de Citroen dealer dat vroeger deed dus die zijn weer toonbaar.

Gisteren kwam er een dame naar me toe en zei; Oh is dit een oude Citroen? Mijn vader had er vroeger een, wat een prachtige auto! Kijk, dan doen we het niet alleen voor ons zelf!!

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2013 02:22 PM
  [ # 10 ]

Verdeelkap voor die types is meestal wel van Ducellier. Met de ‘vingers’ naar opzij, niet recht ophoog. En met clipjes, niet met schroefjes.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 31 maart 2013 02:31 PM
  [ # 11 ]

Léo, dank voor info en je foto! Ik duik zo even de garage in en kijk ik naar die draadjes! In het verleden is er wat gerommeld met mijn draadboom, zo is de dubbele luchthoorn met relais vervangen door een 2cv claxon die direct is aangesloten op de ‘aanstuurdraad’ die naar het relais ging en hangt er dus een stekkertje of 2 los.
Ook boven de bak in die dikke bundel hangen twee schuifstekkertjes los, geen idee waar die voor dienen want ze kunnen op deze manier nergens naar toe, ze zijn nl. erg kort uit de bundel. Zijn in ieder geval niet van de achteruit rij lichten want deze zijn wel aangesloten.

Al met al blijft het een trial and error verhaal, zo reed ik eens weken met een nadieselende motor, een ander zou zeggen dat ie helemaal niet meer uit ging maar daar valt over te twisten. Ik de electronisch geregelde brandstofafsluiter op de carburateur getest en vervangen, nog geen resultaat. Toen de carburateur vervangen door een ander omdat ik geen afsluiters meer had voor t oude type. Nog geen resutaat. Toen maar met de Sport gaan rijden…...

Weken later toch maar weer het probleem bekeken, doormeten, geen stroom op de afsluiter. Bleek dat ik bij het vervangen van de accu (in het donker en in de regen) de stekker die onder de relais hangt en naar de afsluiter gaat had los getrokken en dat deze dus los onder de accu lag….. Toen hield ik weer van mijn CX. Ze wil heel graag maar af en toe kan ze door mijn stommiteiten echt niet verder!!

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 31 maart 2013 02:37 PM
  [ # 12 ]

Oh ja, voor wie benieuwd is om deze dame in het echt te aanschouwen, ik ben van plan volgend weekend naar de meeting te komen. Misschien neem ik de Sport mee die al weer een paar maanden in de stalling staat maar waarschijnlijker is het dat ik met la CX kom!

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2013 02:43 PM
  [ # 13 ]
CCR schreef:

Weken later toch maar weer het probleem bekeken, doormeten, geen stroom op de afsluiter. Bleek dat ik bij het vervangen van de accu (in het donker en in de regen) de stekker die onder de relais hangt en naar de afsluiter gaat had los getrokken en dat deze dus los onder de accu lag…..


Huh??  Maar dat zou dan toch betekenen dat die hele afsluiter niet zou openen? En dan krijg je geen nadieselen, maar een niet-stationair lopende CX.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CCR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-2011

Gepost: 31 maart 2013 02:53 PM
  [ # 14 ]

Ja snap jij het nog?? Wink

Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.

Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)

Profiel  
 
renater6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-02-2008

- CX 2.0 RE
Gepost: 31 maart 2013 05:13 PM
  [ # 15 ]

Ja die bougies is een foutje, te snel opgezocht.

Die zijn inderdaad voor de M25.  red face

Maar zoals Leontien zegt, Brezan kan ze zo opzoeken op nummer.

Die ander nummers zijn voor een verdeler met de gaten opzij en clipjes bevestiging.

Greetzz Renate.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook