1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Keerring en dichtring aandrijfas links demonteren
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 maart 2013 11:22 AM

Beste medeliefhebbers,
Mijn cx lekt nogal aan de linkerkant versnellingsbakolie. Zo te zien komt het langs de linkersteekas.
Weet iemand welke keerring ik nodig heb? Ik heb begrepen dat er ook nog een o-ring in zit. Klopt dat en welke maat heeft deze?
Vriendelijk bedankt. bye

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 maart 2013 11:36 AM
  [ # 1 ]

http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=27429&products_id=5117

Abmessung 28 x 47 x 7
U vraagt wij draaien Laughing
goedemorgen leon.
inderdaad leuk artikel,en dibbert is er vanmorgen wel en als het goed is heeft hij ze op voorraad.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 maart 2013 09:12 PM
  [ # 2 ]

Frank, dat was snel. Goed geslapen zeker..
Fijn dat je het stukje over de cx in het klassiekerblad interessant vond.
Heb je nog tips betreffende het verwijderen van de as? Bijvoorbeel wat wel en niet los te halen?

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 02 maart 2013 09:27 PM
  [ # 3 ]

Om de as eruit te krijgen moet de korte stabilisatorstang los anders gaat de as niet langs de stabilisator stang.

Verder is de linkkant het feestnummer want deze zit met een ring geklemt in het diffentieel, je moet deze as er recht uittrekken met een slagtrekker. Mocht ie scheef gaan met eruit trekken dan kan die ring klem komen te te zitten en dan moet ers oms echt geweld aan te pas komen.

en als je de linker vv kun je de rechter net zogoed erbij doen kleine moeite deze zit met 2 bouten vast en valt er zo uit, is overingens de zelfde keering .

Succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 maart 2013 09:41 PM
  [ # 4 ]

toen ik alles in elkaar zette,viel mij op dat de berijkbaarheid van de vier boutjes aan de kant van de versnellingsbak,wie het plaatje vast zetten waar de kering achter zit.
kun je dit wel goed los krijgen?
zal wel ,maar onder de auto lijkt mij dit een crime.

succes
Vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 maart 2013 09:44 PM
  [ # 5 ]

Staat mij bij dat daar sleufgaten in zitten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 02 maart 2013 09:48 PM
  [ # 6 ]

Die dingen krijg je vrij makkelijk a heb ze vorig jaar vv voor op de oprit liggend op de rug,

grootste hindernis is die linker as met de veerring die in het differentieel klemt.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 maart 2013 09:58 PM
  [ # 7 ]

dat klopt 1 sleufgat en drie gaten.
maar hoe ik ook keek ,ik vond het er niet makkelijk uitzien.
om het zomaar te zeggen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 maart 2013 10:03 PM
  [ # 8 ]

ik bedoelde eigenlijk de rechterzijde,maw links is goed bereikbaar.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 02 maart 2013 10:04 PM
  [ # 9 ]
F.SvM schreef:


Abmessung 28 x 47 x 7
U vraagt wij draaien Laughing

Sorry niet om bijdehand te doen maar de afmeting van de differentieelkeerringen is toch echt 35 x 50 x 8.
(of heb je hem al, dan maakt het niet meer uit, maar ik lees dit nu pas)


P.S. Welk artikel in welk klassiekerblad??

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 02 maart 2013 10:05 PM
  [ # 10 ]

Rechts kun je de bovenste 2 bouten van boven af vrij makkelijk los halen en ik meen de onderste 2 ook nog van bovenaf gaan en anders ff eronder kruipen.

Maar met goed weer is deze operatie goed thuis te doen op de oprit.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 maart 2013 10:06 PM
  [ # 11 ]

Onschatbare Klassieker
NR 1 Januarie 2013

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 02 maart 2013 10:12 PM
  [ # 12 ]

O ja met die beige CX, nu weet ik het weer. (moet hier ergens rondslingeren)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 03 maart 2013 12:05 AM
  [ # 13 ]

Bonsoir à tous,

De link uit het tweede berichtje verwijst naar het kleine o-ringetje dat inderdaad bij de linkeras hoort. Zoals gezegd is de boosdoener dus waarschijnlijk dit onderdeel. Overigens hetzelfde onderdeel voor beide kanten.

Ik heb vorig jaar flink met de assen gestoeid, maar het exemplaar aan de linkerkant kwam steeds bijzonder makkelijk los. Ik ken de verhalen dat de as vast komt te zitten zoals een piano in het trappengat door een nukkig veerringetje in het differntieel. Maar het is bij demontage van de linkeras dus geen wetmatgigheid dat de boel persé reddeloos klem komt te zitten.

Het stabilisatorstangetje kan wel flink tegenstribbelen. Ik heb inmiddels een hele zwik hoesjes op voorraad liggen en accepteer dat het hoesje bij het lostikken van het stangetje met een lange vork dus gewoon naar de laatste rustplaats gaat. Zo hou je de hoesjes ook lekker fris zullen we maar zeggen. Zorg er wel voor dat de nylonstop moer er helemaal af alvorens het stangetje los te tikken!

Kijk, nu de boel toch los ligt, zéér kritisch naar je stofashoezen. Niemand tikt assen voor de lol los, dus profiteer van het gegeven dat de boel nu op de werkbank ligt.

Inderdaad zou ik de andere zijde ook direct aanpakken. Als keerring één beroerd is, dan geldt dat 10 tegen 1 ook voor het broertje aan de andere kant. Het tussenlager is niemands favoriete klus; zorg dat je de auto lekker hoog opbokt om te voorkomen dat het limbo-dansen wordt.

Oh ja:  het wil het nog wel eens voorkomen dat het kunstof ringetje ontbreekt. In totaal moeten er dus drie dingen aan de as geschoven worden: het kunstof ringetje, een gewoon o-ringetje (zoals links) en ter afsluiting de grote “Gummischutzring” (het pessarium zeg maar). Denk er voorts aan dat je de lange as bij het demonteren niet uit elkaar trekt. Je loopt dan het risico dat één van de kogels van de tripoïde ergens in de ashoes terecht komt. Mag je de klus na het proefrijden nogmaals uitvoeren…

Succes; het is allemaal prima te doen!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 maart 2013 01:03 AM
  [ # 14 ]

De lange as behoort 4 “ringen te hebben.
1 keerring
2 O ring
3 nog een “ring"of nylon bus?
4 de grote ring.

3 en vier kunnen ook andersom zitten
maar dat weet ik effe niet.(zal morgen effe kijken)
meestal is nummer 3 weg.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 03 maart 2013 01:38 AM
  [ # 15 ]

Als je een beetje probeert, krijg je de assen er ook uit,als je het stabilisator stangetje laat zitten. Als je bakt lekt heb je een keerring nodig die in het vierkante plaatje zit (waar de as door heen gaat), en aan de achterkant van het vierkante plaatje zit ook nog een grote O-ring. Even opletten met terug plaatsen dat de O-ring goed blijft zitten.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook