Webmuseum “DS à Pédales”
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 14 maart 2013 06:36 PM

van de voorpagina

Het webmuseum “DS à Pédales” heeft weliswaar een Franse naam, maar de beschrijvingen van alle getoonde werken zijn in het Engels. De site wordt gehost in Zweden en blijkt een Nederlandse webmaster te hebben. Het museum breidt uit met een nieuwe afdeling kermisauto’s, waarvoor de hulp van forumers zeer welkom zou zijn. Stuur je foto’s in en zie ze terug in een heus museum!

Forumer “ID Normale” heet in het dagelijks leven al 48 jaar Marco, is getrouwd en heeft twee kinderen. Zoals bij velen van ons, is zijn voorliefde voor Citroën op jonge leeftijd ontstaan. “Als kind was ik al onder de indruk van de DS. De prachtige vormgeving, een auto die omhoog en omlaag kon; daar zag ik me later wel in rijden. Toen mijn vader me vertelde dat de Snoek uit productie zou gaan, was ik verbijsterd. Hoe konden ze dat nou doen? Zodra ik een rijbewijs had, reed ik in een Ami8 break uit 1977 en kort nadien kwam mijn eerste D. Ik werd lid van de Citroën ID/DS Club en heb tussen 1990 en 1994 redactiewerk gedaan. In die periode is mijn voorkeur voor een ‘eerste neus’ ontstaan.” Zoals Marco’s forumnaam al doet vermoeden, is hij de gelukkige bezitter van een ID Normale die in 1958 gebouwd is.

Lang voor Marco achter het stuur van een écht D-model kon plaatsnemen, begon hij miniaturen te verzamelen. “Op mijn autootjes was ik als kind al zuinig. Naarmate mijn interesse voor de DS steeg, begon ik de DS-modellen apart te zetten. Ik wilde graag een DS-trapauto aan mijn verzameling toevoegen, maar die waren toen zo schaars dat ik er geen tegenkwam. Als redactielid van de DS-Club viel me op dat er wel afbeeldingen van trapauto’s in het archief te vinden waren, maar dat bijna niemand er iets over wist. Zo ben ik mijn zoektocht begonnen. Verzamelen is leuk, omdat er iedere keer weer verassingen zijn. Nog altijd ontdek ik nieuwe modelvarianten of fabrikanten van DS-trapauto’s, zoals recent een fabrikant van metalen auto’s uit Spanje en een van kunststof auto’s uit Argentinië.”

Marco’s zoektochten en de stukjes die hij daarover schrijft in diverse Citroën-gerelateerde tijdschriften hebben hem contacten over de hele wereld gebracht. De hobby kreeg een nieuwe impuls toen de Zweed Mikael Thelin hem vragen stelde over een trapauto die hij juist gekocht had. “Mikael is geen onbekende in het DS-wereldje. Hij bezit een DS19 uit 1958, die door de Zweedse uitvinder Julius Lindblom in 1959 is omgebouwd tot een DS met actieve vering. De auto blijft onder alle omstandigheden horizontaal. Deze eerste Citroën Activa heeft de bijnaam Hjulius, die verwijst naar de uitvinder Julius en naar hjul, wat Zweeds is voor wiel. Het was Mikael die voorstelde een webmuseum voor DS-trapauto’s te beginnen. Ik lever het beeldmateriaal en de informatie en Mikael zorgt voor het beheer van de site.”

DS à pédales is inmiddels uitgegroeid tot een schatkamer boordevol informatie over DS-trapauto’s. Volgens Marco reageren de bezoekers positief: “Velen hebben een DS-trapauto en ontdekken hier wie de fabrikant is. Ik krijg ook vaak reacties van mensen die op zoek zijn naar onderdelen. Een aantal zaken zoals een voorruitje of een bumper van MG kan ik wel leveren, maar veel accessoires zijn zeer schaars of worden niet gereproduceerd. Anderen vragen wat hun trapauto waard is, omdat ze deze willen verkopen of zojuist gekocht hebben. Sommige mensen betalen in hun enthousiasme veel meer dan de auto eigenlijk waard is. Daarvan ken ik schrijnende voorbeelden.”

Hoewel er nog altijd nieuwe trapauto’s de tentoonstellingszaal van het museum binnengedragen worden, wordt ook druk gewerkt aan uitbreiding. In een nieuwe zaal komen DS-kermisauto’s te staan. “In het verlengde van mijn interesse voor trapauto’s is ook die voor de DS ontstaan die op kermissen en in attractieparken dienst heeft gedaan. Opnieuw is nieuwsgierigheid de drijfveer. Zelfs in Frankrijk weet men maar weinig van de diverse fabrikanten die dergelijke auto’s maakten. Voor het blad CitroExpert bereid ik een artikel voor over de DS-jes die op draaimolens hebben gestaan, de DS als botsauto, etc. Hierbij wil ik een oproep doen om via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) foto’s in te sturen van dergelijke auto’s, zodat ik tot een wat uitgebreider artikel kan komen. Geplaatste afbeeldingen worden uiteraard van een bronvermelding voorzien.”

Nu we het over afbeeldingen hebben: op de bijgevoegde foto zie je Juul. Marco’s kinderen zijn te groot voor trapauto’s, maar buurmeisje Juul zit als een prinses in deze godin van Morellet Guérineau (MG) uit bouwjaar 1967.

interview: RensKorevaar, foto: ID Normale

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
kaibilly
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 16-06-2008

- DS 3 1.6 HDi 66kW Airdream So Chic
- DS 3 thp sport chic
Gepost: 16 maart 2013 02:26 PM
  [ # 1 ]

je kunt eens op de kermis forums vragen i.v.m. ds autos op kermismolen en botsautos
hier zijn een paar links:
http://kermisland.be/gastenboek/
http://www.hetkermisforum.nl/forum.htm

Profiel  
 
ID Normale
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 24-05-2007

- ID/DS ID Normale
- C4 (2004-heden) VTS Coupe
Gepost: 18 maart 2013 10:35 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je tip kaibilly. Wie weet levert het wat op.

Kijk eens op het DS à pédales web museum!
http://web.mac.com/micket/iWeb/DS_a_pedales/

Profiel  
 
chummy dj
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 23-08-2011

Gepost: 06 september 2016 12:21 PM
  [ # 3 ]

Weet er iemand een richtprijs van zo een pedaal DS…Ik weet er 2 te koop staan..

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 september 2016 12:24 PM
  [ # 4 ]

Dat hangt af van het merk en de toestand. Het begint ergens rond €200 voor een incompleet en gebutst exemplaar, maar een bovengrens is er niet, want volledig origineel en compleet zijn ze moeilijk te vinden…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ID Normale
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 24-05-2007

- ID/DS ID Normale
- C4 (2004-heden) VTS Coupe
Gepost: 06 september 2016 02:04 PM
  [ # 5 ]
RensKorevaar schreef:

Dat hangt af van het merk en de toestand. Het begint ergens rond €200 voor een incompleet en gebutst exemplaar, maar een bovengrens is er niet, want volledig origineel en compleet zijn ze moeilijk te vinden…

Kunststof DS trapauto’s zijn in de regel goedkoper dan stalen exemplaren, uitgezonderd een aantal exotische merken. Maar ook hier geldt dat de prijs voor een (bijna) onbespeeld exemplaar aardig kan oplopen.

Kijk eens op het DS à pédales web museum!
http://web.mac.com/micket/iWeb/DS_a_pedales/

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook