1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Wat is er mis met aandrijving
Jan.L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82

- CX Athena
Gepost: 02 april 2013 10:17 PM

Sinds enige tijd maakt de aandrijfas links van mijn CX Athena uit 1982 een vreemd geluid bij gas loslaten.klonk net of er tandwielen niet goed in elkaar draaien.
Sinds vanmiddag echter komt er bij gas loslaten een joelend geluid van links voor.Je hoord dit geluid ook wel eens bij oude achterwiel aandrijvers waar het cardan z’n beste tijd gehad heeft.
Als je weer wat gas bij geeft is het geluid weg.
Het maakt niet uit of ik koppeling in trap of niet.
Lijkt echt uit de aandrijfas te komen,maar klinkt niet of dat er een homokineet aan het overlijden is.
Kan iemand mij zeggen wat het probleem precies is.

Profiel  

Gepost: 02 april 2013 11:09 PM
  [ # 1 ]

Hmmm… Heel lastig te zeggen als je het niet zelf gehoord hebt…

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 356

Gepost: 03 april 2013 09:56 AM
  [ # 2 ]

idd lastig, maar ik gok dan toch op een wiellager!

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  

Gepost: 03 april 2013 10:42 AM
  [ # 3 ]

Als dat al zo’n herrie maakt, dan zou je het zeker moeten kunnen waarnemen met de auto op kriksteuntjes en met de hand ronddraaien. Eenvoudig te testen.

Profiel  

Jan.L
< 100 berichten
Rank

- CX Athena
Gepost: 04 april 2013 11:45 PM
  [ # 4 ]

Heb ik een tijd geleden al een keer gedaan,maar hoorde toen geen afwijkend geluid
Denk dat ik morgen even langs ga bij monteur die gewend is aan oudere auto’s te werken.
Ben bang als ik door blijf rijden ik misschien meer schade aanricht dan wenselijk is

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 08 april 2013 12:23 AM
  [ # 5 ]

Voorwiel lager?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Jan.L
< 100 berichten
Rank

- CX Athena
Gepost: 08 april 2013 08:10 PM
  [ # 6 ]

Zaterdag even langs garage geweest.
Monteur dacht dat het het lager in differentieel kan zijn,omdat het bij gas loslaten is en het ook in elke versnelling te horen is.Als ik op lagere snelheid tegen de schakelpook druk wordt het geluid versterkt.
Woensdag breng ik hem weer dan gaat hij precies uitzoeken wat het is.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 april 2013 08:58 PM
  [ # 7 ]

Zit er wel genoeg olie in, en van de juiste dikte?

Maakt het ook verchil of je de koppeling intrapt?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Jan.L
< 100 berichten
Rank

- CX Athena
Gepost: 08 april 2013 09:30 PM
  [ # 8 ]

Er zit nog steeds dezelfde olie in en staat op peil.
Bij intrappen koppeling blijft geluid aanwezig lijkt soms zelf nog iets te versterken

Profiel  

Jan.L
< 100 berichten
Rank

- CX Athena
Gepost: 11 april 2013 11:52 PM
  [ # 9 ]

CX gisteren naar garage gebracht zodat men vandaag wat tijd kon nemen om geluid te achterhalen.
Maar je raad het al,geluid was natuurlijk vandaag niet te horen.
Aangezien de synchromesh van de 2e versnelling al een tijd geleden overleden is besloten om in ieder geval deze te laten repareren.
Men kijkt dan gelijkertijd de rest van bak na en indien nodig worden slechte of verdachte onderdelen vervangen.
Nu is mijn vraag waar ik garage het beste onderdelen kan laten bestellen.Hierbij ook te denken aan keeringen en evt lagers in bak

Profiel  

Gepost: 11 april 2013 11:59 PM
  [ # 10 ]

Men gaat dus de hele motor + bak eruit takelen?
Dan zou ik ook meteen in één moeite de koppeling vervangen en de krukaskeerring sowieso!

En laat ze de HD-leidingen grondig checken die vanaf de remaccubol over het subframe lopen. Daar kun je dan heel goed bij (en later als de motor weer terug hangt extreem beroerd).

Qua onderdelen: CX Basis verkoopt nog nieuwe Synchroringen en ook de lagers volgens mij. Harry Martens verkoopt ze ook. Anders het onderdelen boek pakken en soms kun je de lagers via de grossier dan nog bestellen met het OEM nummer.

Die prise-as keerring dito, gewoon via Brezan of AD ofzo.

Overigens zijn de lagers binnenin meestal nog wel goed.
vervang wel altijd de differentieel keerringen!!!

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten

Gepost: 12 april 2013 12:13 AM
  [ # 11 ]

Jan,

Ik wil je niet bang maken hoor, maar dit is een serieuze klus.
Voor een ervaren cx sleutelaar denk ik toch wel minimaal 20 uur werk, en waarschijnlijk meer.
Als je alle dingen die leontien noemt ook direct meeneemt (en dat zou ik doen) kom je snel op het dubbele.
Misschien is er ook nog wel een accubak rot ofzo.

Als jij de garage al moet vertellen waar ze de onderdelen moeten halen lijkt het mij niet dat ze veel cx ervaring hebben.
Behalve dat het dan nog langer duurt gaat er vast ook nog wel wat mis.

Ik weet dat het allemaal negatief is wat ik schrijf, maar ik denk wel dat je dat beter vooraf kunt bedenken.

Profiel  

Gepost: 12 april 2013 01:20 AM
  [ # 12 ]
erikkuiper schreef:

Behalve dat het dan nog langer duurt gaat er vast ook nog wel wat mis.

Uiteraard, dat is standaard bij elke CX! Laughing

Profiel  

Gepost: 12 april 2013 01:26 AM
  [ # 13 ]

En even over de tijdsduur die Erik al aanstipte:
De bak alleen al is 5 à 6 uur werk als alles meezit en door een ervaren sleutelaar.
De boel eruit takelen is anderhalf uur (als alles makkelijk los wil), maar alles grondig schoonmaken en prepareren voor montage, dáár gaat vooral altijd verraderlijk veel tijd inzitten!!

Doe je ook nog alle keerringen aan die kant + van het diff en de leidingen over het subframe, dan redt je het zeker niet in 30 uur.

Dus je moet gewoon bedenken: doe het meteen grondig of stel het uit, want half doen is zonde van de moeite bij een CX.

Overigens kun je de synchro’s ook vervangen met de motor nog in de auto (als je weet wat je doet), maar dan kun je niet de keerring van de prise-direct vervangen!

Profiel  

Jan.L
< 100 berichten
Rank

- CX Athena
Gepost: 12 april 2013 09:34 PM
  [ # 14 ]

Vooruit jullie geven de burger moed.
Wil in eerste instantie zeggen dat het hier zeker niet over een rot exemplaar had.
Carroserie en leidingwerk is nog in prima staat.
Het enige wat er als eerste aan haperde is de synchromesh van de tweede versnelling.
Voor de rest koppelt en schakelt de bak prima.
Degene die er aan gaat werken is zeer zeker geen beginneling en heeft jaren ervaring in het werken aan franse auto’s waaronder de oudere citroens.
Wat de opmerking over de onderdelen betreft ,dit was alleen maar een vraag mijner zijds.
Magazijn man van Citroen dealer in de buurt besteld wel meer onderdelen voor CX en is goede bekende van monteur die al zijn onderdelen daar besteld.
Vroeg dit alleen maar om eens te luisteren waar anderen hun onderdelen bestellen.

Profiel  

Gepost: 12 april 2013 10:39 PM
  [ # 15 ]

Jan, even voor de goede orde: jij vraagt ons hier om hulp bij een CX-probleem. Ik neem aan dat je er dan vanuit gaan dat wij de CX kennen. Wink

Ik heb dus even het hele draadje teruggelezen, maar niemand heeft beweerd (ik zeker niet) dat

- Jouw CX rot is
- Jouw koppeling dringend aan vervanging toe is
- Jouw garagist een beginneling is

Maar je moet toch toegeven dat dit:

Jan.L schreef:

Nu is mijn vraag waar ik garage het beste onderdelen kan laten bestellen.

Heel makkelijk te interpreteren valt als: “aan jullie de vraag waar mijn garage de onderdelen kan bestellen.”  Wink

Anders had er toch gestaan: “ik ben benieuwd waar jullie altijd deze onderdelen bestellen?”
Maar goed, misschien heeft dit met interpretatie te maken.

Het is uiteraard niet verplicht de HD-leidingen van de remaccu te vervangen, maar zelfs bij de mooiste, glimmendste CX’en kunnen deze verrot zijn. Dat zie je namelijk pas goed als de motor eruit is.  Wink  Deze vervangen met de motor erin kost aanzienlijk mee moeite en tijd (dus geld)

Daarbij zul je de eerste niet zijn wiens motor eruit moest wegens een krakende bak, maar die een jaar later door de koppeling heen trapte en van de garage te horen krijgt dat de motor er opnieuw uit kan.  Dito voor lekkages op de krukaskeerring.

Dus zie dit alsjeblieft als goedbedoelde adviezen door ervaringsdeskundigen en niet als bangmakerij en ontmoedigen van de burger!!!

Benieuwd hoe het gaat lopen met de CX.

Succes en groet,
La Léo

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook