Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
BW met het Contactslot.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
gctwnl schreef:En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).
Ter lering ende vermaak van de DS-community: het was waarschijnlijk toch iets anders.
Bij een (DS-)garage heb ik een nieuw contactslot laten monteren (de garagist vertelde mij dat het probleem dus veroorzaakt werd door een kapot contactslot). Nieuw slot er in (namaak dus). De garagist had veel tijd nodig, was met extra draadjes in de weer en na de tweede keer terug naar de garage (de eerste keer terug omdat na de montagewerkzaamheden o.a. de benzinemeter het opeens niet meer deed) probeerde ik per ongeluk in D te starten en startte hij en reed al startend weg (wat niet mag kunnen) . Wat bleek: de garage had de startonderbreker van de BW bak er maar tussenuit gehaald want die bleek het niet te doen. Kreeg ik eerst nog een smoes om de oren dat dat normaal was (dat deed voor mij uiteindelijk de deur dicht, maar hij bracht het eerst zo overtuigend dat ik aan mezelf ging twijfelen) en ik mocht dan een derde keer terugkomen om dat te laten repareren.
Toch maar even naar een andere DS-garage (wat verder weg) gegaan. Die constateerde dat op de BW-bak het stekkertje van de startonderbreker gewoon los zat (en dat bovendien daarnaast de rekeningen van de eerste garage nogal creatief waren met montagetijden met dubbeltellingen en zo, dus die is ook om die reden nog even niet van mij af). Stekkertje weer vastgezet en daarna startte hij weer zoals het hoorde.
Mogelijk dus was het contactslot oorspronkelijk helemaal niet stuk en was vanaf het begin alleen dat stekkertje van de startonderbreker op de BW bak los, heeft de eerste DS-garagist zich dat niet gerealiseerd, toen geconstateerd dat het niet werkte met het nieuwe slot en eerst extra draadjes getrokken en toen dat ook niet werkte de startonderbreker van de BW bak er maar tussenuit gehaald (óf niet wetend wat het was, óf er op dat moment achter gekomen wat hij vanaf het begin over het hoofd had gezien).
Nu moet ik dus nog eens een keer de boel bij het klokkenhuis weer laten losmaken door een wel oordeelkundige garage zodat alle mogelijk onnodige extra draadjes weer worden weggehaald (en ook de toerenteller weer wat stabieler is, want sinds de activiteiten van de eerste garagist heeft die soms ook Parkinson) en zit ik met een waarschijnlijk onnodig nieuw contactslot van matige kwaliteit.
Geen fijn avontuur, dit.
robbertkars schreef:gctwnl schreef:En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).
Als alleen de starter het niet doet maar de motor wel loopt met ingeschakeld contactslot denk ik namelijk niet dat die ineens stuk is. Ik had hetzelfde euvel en dat bleek uiteindelijk 1 van de relais aan de accubak te zijn die kaduuk was. Makkelijker te vervangen dan een contactslot
Tja, had die garagist van mij dat maar geweten (zie vorige post).