




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lange beitel, voldoend zware hamer, korte tik volstaat.
Verder kan de bol er niet af zonder dat de motor iets omhoog gelift wordt (uit de motorsteunen tillen).
De bol kan dan over de dwarsbalk van het chassis (in rijrichting) onder de auto gehaald worden.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eerst even met de beitel recht op de bol een groef maken. Daarna onder een hoek.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
die eerste tik voor de groef kan al wat lossing geven.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robbertkars schreef:
Dat 1e dus wel geprobeerd maar je kan niet echt lekker een slag maken en de beitel glipt er steeds af (gelaste bol). Zal haar morgen toch nog iets hoger op de bokken zetten. Die HD regelaar weg halen is ook weer zo’n lekker gepruts, je vergeet de leidingen nog
Voor de rest lijkt zij in orde, komt heel snel omhoog, veert bijna als een eend en het stuur draait lekker rond. Staat alleen een tikkie hoog op haar benen. Wat ik bij de meeste dames overigens geen bezwaar vindt maar dat ter zijde.
leidingen ja. Evident.
Zoals geschreven eerst een groef erin slaan en dan onder een hoek. En nee. het is niet leuk of makkelijk.
Nog vervelender is terugplaatsen van de nieuwe bol. En het rubbertje er goed tussen krijgen in die vieze bende daar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:
Verder kan de bol er niet af zonder dat de motor iets omhoog gelift wordt (uit de motorsteunen tillen).
De bol kan dan over de dwarsbalk van het chassis (in rijrichting) onder de auto gehaald worden.
Bij mij hoefde dat niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als de motorsteunen goed zijn en goed zijn afgesteld hoef je het blok niet op te krikken idd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Uiteindelijk de hogedrukregelaar met bol en al eruit gehaald. Met zijn 2e overigens, ik onder de auto en mijn sleutelmaatje erboven. Bol en regelaar laten testen bij chyparse, regelaar was OK met een 33 bar regelgebied. Bol leek in eerste instantie ok maar toen de dop eraf ging spoot de olie eruit.
Deelbare voorraadbol die ik volgens het stempeltje in 2000!!! gekocht had bleek nog goed op druk.
Eerst regelaar terug geplaatst en toen de bol er van onder handvast erop waarbij het ringetje maar 2x naar beneden donderde. Blok kon ik ietsje optillen (nieuwe steunen) waarbij de bredere deelbare bol er netjes tussen gleed. Al met al toch dik 2 uur aan het pielen geweest maar de dame zweeft en remt weer zoals het hoort.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
robbertkars schreef:waarbij het ringetje maar 2x naar beneden donderde.
Van het engelse DS forum geleerd dat de juiste term voor deze ringetjes en andere in de diepte vallende onderdeeltjes een “pingfuckit” is. Klemmetjes die de choke stangetjes op de carburateur vasthouden horen ook in deze categorie. Werkt het beste boven een grindpad…














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat je er nu een gelaste voorraadbol op hebt gezet? Dat werkt veel beter dan die oude deelbare prutbol.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robbertkars schreef:waarbij de bredere deelbare bol er netjes tussen gleed.
helaas….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>