Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heb nog even gezocht, ik had ooit een plaatje gepost waar de sensor(en) zit(ten):
Oude post
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 364
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Leontine.
Dank je wel voor de informatie.Morgen ga ik weer naar de sloper toe , nu weet ik waar wat zit dankzij jou.Haal er zoveel mogelijk uit , maar schrijf zekerheidhalve alle info op van de wagen.Wie weet is het er een van iemand die ook hier op het forum is geweest , of misschien is de wagen bekend bij de CX-club.Zodra ik meer weet meld ik me hier weer
Groeten en alweer bedankt
Patrick

Goedendag mede forumleden.
Vandaag weer een vruchtbare dag in mijn nog korte CX leven.
De CX waarover ik het had en waar ik een en ander uit gesloopt heb was van 1989
Het betrof een CX25GTI.
Had zelf al een Vip visgraat interieur erin maar de bestuurdersstoel was iets doorgezakt en de deurpanelen voor laten de stof wat los.Nu vandaag heb ik uit de 89 CX het compleete interieur gehaald met deurpanelen alles mooi strak en ook interieur zelf erg mooi.Verder heb ik 1 BDP sensor eruit gehaald die bij het reserve wiel , de andere kon ik me niet meer herinneren waar die zat en weet uberhaupt niet of de auto er 2 heeft.Neem aan die wat ik nu heb dat die als die kapot gaat voor het startprobleem zorgt als de auto warm is ? verder heb ik de jettronic van Bosch eruit gehaald zat bij de bijrijderskant en dankzij Jim hier van het forum beetje wijzer geworden wat demonteren betreft.De kast op het spatbord bestuurderskant eveneens eruit gehaalt.en een hele mooie jaloezie voor de hoedenplank , maargoed die had ik al , zijn misschien altijd mensen bij wat er nog een zoeken.
pfffffff zow dat was het even , oh ja beide schakelaars op de paddestoel verlichting/ruitenwisser die zijn ook nog mee gegaan.Het displaybakje had ik al eerder eruit gehaalt en is inmiddels weer werkend.
Al met al veel onderdelen.
Alleen nog een vraagje , mijn CX25GTI is van 1986 , stel er komt wat aan die Bosch module niet te hopen , kan ik die dan zo uitwisselen en is deze hetzelfde ? sloper was van 1989 maar ook een gewoone CX25GTI net als de mijne ?
Gr Patrick

Totaal aantal Berichten: 1626
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Was zo’n jalouzie een origineel accessoire?

Hoi AZ
Eerlijk gezegt weet ik dat niet ,heb ze wel al in meerdere CX-en zien zitten zo ook
in de mijne.Kon het echter niet laten zitten. Het is origineel wel van Citroen en
het is degelijk van kwaliteit.
gr Patrick

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Je bedoeld die rolgordijnen op de hoedeplank ? die zijn orgineel en veel CX’en hebben dit.
Verder heeft jouw CX volgens mij 2 BDP’s en de sloper maar 1, dus je hebt niks aan die computer gaat nooit werken, BDP trouwens wel die zijn allemaal gelijk.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Hoi Marc.
Ach weet je maakt me niks uit , aan die computer kom ik wel ben ik niet bang voor.
Zou die niet passen kan ik hem misschien ruilen of wat dan ook.Weggooien doe ik hem in ieder geval niet
ding komt altijd wel van pas , al is het maar om een mede iemand hier te helpen.BDP sensor heb ik mede door Leontine en haar beschrijving met foto kunnen traceren en eruit gehaalt.Heb totaal geen kennis van motoren of iets dergelijk , maar door jullie hulp hier allemaal , heb ik al het nodige bij geleert en dat is fijn.
Gr Patrick

Goed zo Patrick! Je hebt veel belangrijke onderdelen te pakken kunnen krijgen!
Zoals Mark zegt: dat ontstekingskastje heb jij niets aan, maar hij is niet waardeloos. Misschien kun je er ooit een ander mee helpen.
De injectiecomputer is wel waardevol, want die is hetzelfde. Je kunt de nummers even vergelijken, alleen bij jou zit hij dus elders (onder de stuurkolom).
Het klopt dat je maar één sensor kon vinden. Als er een tweede op een Cx zit, zit hij er vlak naast, dus die had je dan niet kunnen missen hoor.
Leg maar in je handschoenenvakje, want je weet nooit.
Je kunt hem wel best eerst even testen:
Ohmmeter eraan en dan kijken. Zal ergens rond de 80-90 zijn in elk geval rond de 100, niet erboven.
Dan met een aansteker warmstoken (niet verbranden, verwarmen). Als de ohmmeter tot 120- 130 stijgt is er niets aan de hand, maar springt hij dan ineens naar bijvoorbeeld 180 ofzo dan is ‘ie niet
goed!
Je hebt zeker geen gelegenheid ook wielophanging etc. te demonteren? Want aandrijfassen en wiellagers zijn ook waardevol, ze slijten aan de lopende band momenteel (ouderdom van de auto’s gaat nu tellen)
Dito voor motorsteunen!

Hoi Leontine.
Jou test van deze sensor zal ik zeker doen.Heb door jou al de nodige informatie gekregen , evenook als van andere forumleden niet te vergeten om aardig op de hoogte te komen wat er speelt in de wereld van de CX.Maar even dus voor de duidelijkheid de jettronic van Bosch is dus hetzelfde ? Alleen zit de mijne onder de stuurkolom en ik heb deze aan de bijrijderskant gehaalt , klopt dat zo ? En de module onder de motorkap is dus voor de BDP sensor’(s) ? en die zou dus niet werken in de mijne ?
Tja wat de aandrijfassen en dergelijke betreft kon ik niet bij , auto stond zonder wielen op een vlakke ondergrond.Maar ga toch maar weer eens terug en haal ook de rest van het schakelmateriaal er nog uit en probeer de 2 voorste veercilinders er nog uit te halen , al weet ik daarvan even niet hoe dat moet , maar dat vogel ik me wel uit , of natuurlijk weer met jou raad of mede forumleden.Maar dit was in ieder geval leerzaam en leuk en heb langzaamaan leuke parts reserve
Gr Patrick

Patrick Kessels schreef:Maar even dus voor de duidelijkheid de jettronic van Bosch is dus hetzelfde ? Alleen zit de mijne onder de stuurkolom en ik heb deze aan de bijrijderskant gehaalt , klopt dat zo ?
Ja klopt!
Men heeft de locatie om onduidelijke redenen gewijzigd. Wellicht omdat die ontstekingscomputer zoveel beter zat onder de kap, waar vuil & vocht vrij spel hebben.
Patrick Kessels schreef:? En de module onder de motorkap is dus voor de BDP sensor’(s) ? en die zou dus niet werken in de mijne ?
Hij is niet “voor de BDP-senor(en)”. Hij is om de elektronische ontsteking aan te sturen. De sensor(en) geven informatie door aan deze computer zodat die de bobines weer een signaal kan geven wanneer er gevonkt moet worden. De modulator van de sloper werkt niet op jouw auto, omdat jouw auto twee sensoren heeft en de modulator van de sloper dit dubbele signaal niet kan interpreteren. Na 1986 besloot men het met één sensor te gaan doen (en daarbij het vliegwiel aan te passen) en wijzigde dus ook de schakelingen in de modulator.
Tip: haal ook de bobines eraf! Het zijn ondingen, ze gaan vaak stuk, dus als deze goed werkten, leg ze maar gerust op de plank!! Ze zitten gevat in een metalen frame, dat met twee boutjes vastzit aan de cilinderkop. Probeer als het lukt het complete kabelboompje eraan ook heelhuids te verwijderen. Wellicht kun je die nog gebruiken als die van jou gaar raakt.
Patrick Kessels schreef:Tja wat de aandrijfassen en dergelijke betreft kon ik niet bij , auto stond zonder wielen op een vlakke ondergrond.
Ja lastig dan. Zelfs op een brug is demonteren van de aandrijfassen al iets dat je vaker gedaan moet hebben of je moet een handige sleutelaar zijn. Dito voor de wielophanging. Dus dat is waarschijnlijk dan voor de oud ijzerman.
Patrick Kessels schreef:en probeer de 2 voorste veercilinders er nog uit te halen , al weet ik daarvan even niet hoe dat moet
Mijn raad is: laten zitten, tenzij je het leuk vindt ze eraf te halen. Ze gaan zelden kapot en komen van elke CX, dus altijd wel iets te vinden of iemand die ze heeft liggen.
Wat ik verder nog wel zou demonteren:
- Koelwaterexpansievaatje (wit bolletje)
- Ontluchtingsvaatje (zwart tonnetje daarnaast)
- Koelwaterslangen, indien niet gescheurd/verdroogd!
- Dynamo, tenzij deze er gecorrodeerd uitziet.
- Radiateur, tenzij zwaar gecorrodeerd of met sporen van kalk/lekkage. Beschadigde lamellen hoeft geen probleem te vormen, lijkt vaak erger dan het is
- Koplampen
- Grille
- Indien nog ongeschonden: de voor- en achterbumper (ongeluk zit immers in een klein hoekje)
- Achterlichtunits (zie hierboven)
- Injectorrails met injectoren (kun je altijd nog laten testen en reinigen)
- Kabelboompje van de injectoren
- Indien je de achterkant VEILIG kunt optillen: de brandstofpomp (zit naast de benzinetank)
- De luchtmassameter (duur ding, gaat vaak stuk. Zit achter de linker koplamp, er is vast wel iemand die even een foto van heeft van de locatie - ikke zo snel even niet!)
- Indien ongeschonden: de harmonicavormige luchtslang die luchtmassameter met de inlaatbuis verbindt (deze scheuren héél vaak!!!)
- De inlaatbuis: deze is van zwart kunststof en wil dikwijls scheuren op de lasnaad, waarna hij implodeert
- Indien nog roestvrij: de kofferklep
En ik vergeet vast nog wat zaken, maar deze zijn in elk geval heel handig om op de plank te hebben liggen.
Dussss…. je bent nog lang niet uitgesleuteld Patrick!
Succes!
Léo

Mark Gielen schreef:bij de vroege zat ie in de motorruimte totdat ze er achter kwamen dat ie daar wel erg veel vocht hapt.
Mark
Maar volgens onnavolgbare Citroën logica is het dus juist andersom!!

Patrick Kessels schreef:Wat me wel opviel aan de zijkant naast de waterpomp stukje hoger zat een ronde buis zeg maar volgens mij een luchtfilter ?
Hee ik lees dit nu pas.
Tenzij je het hebt over de inlaatbuis (evenwijzig aan de radiateur, met 4 zij-armpjes eraan) zou het ook kunnen dat deze GTI een katalysator heeft. In dat geval moet je de nummers op de injectiecomputer en van de luchtmassameter even vergelijken met de jouwe (of nummers hier opschrijven) want in dat geval is de Bosch elektronica niet uitwisselbaar omdat dat brandstofsysteem anders geregeld was.
Het zijn echter wel schaarse onderdelen, dus je kunt ze wel verpatsen aan een stakker met een katalysator.
Maak anders eens een foto van de motorruimte en post dit hier, dat praat wat makkelijker.
Liefst een foto van bovenaf, zonder reservewiel erin.

Hoi Leontine & mede forumleden.
Vandaag nog even bij de sloop CX25GTI geweest en nog vanalles eruit geplundert.
Leontine had een foto gemaakt van de motor zie bij deze. Mijn Jetronic van Bosch heeft de code 0 280 000 353 en dan staat er nog made in Germany 078.Heb laatste maal nog wat slangen meegenomen , alle schakelaars Plip ontvanger deursloten , blauw relais onder de koplamp schijnt zeer belangrijk te zijn.En de volledige zekeringenkast met relais en zekeringen.Verder kwam ik het lampje nog tegen bij de bijrijders kant op kniehoogte , ook altijd leuk.Even een vraagje trouwens nog.Heb voor de achterruit verwarming in deze CX een automatische schakelaar gevonden.Springt deze zelf terug als de ruit ontdooit is bedoel omdat ik hem volledig kan indrukken en hij veert niet terug ? Mijn CX heeft gewoon aan / uit maar wil hem dan natuurlijk voorzien van deze automatische schakelaar.Verder Leontine kan het nu zijn dat de jetronic toch goed is voor mijn 86 er CX of is het toch een andere ? Bekijk de foto maar.
Overigens weet niet of de CX van een bekende of clublid is en of hij in het register geregistreerd is maar heb wel het nummer opgeschreven .Het is de VF7MANG0008NG2163 en het betreft een witte CX25GTI uit 1989
Gr Patrick

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Beste Patrick,
Het chassisnummer is niet bekend in het Register - was er nog een kenteken te ontwaren op deze auto?
Groetjes,
Jaco

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Alleen de schakelaar van de verwarming heb je niks aan er hoort nog een modulator bij.
Die zit volgens mij onder de achterbank,en anders achter het rechter achterlicht.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.