Vage lekkage bij veercilinder rechter voorwiel
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 18 april 2013 11:12 PM

Ben weer een stuk verder. het RVS-werk heb ik inmiddels gepolijst.  Ben het plaatwerk aan het afstellen. Dat is met een bij elkaar verzamelde set goed plaatwerk echt een enorme klus. Maar het begint op te schieten. Nog links en rechts wat massa-probleempjes aan het overwinnen. Dat krijg je met zo’n “geseald” chassis.

Maar nu mijn probleem.
Na een lange droge periode, en dan bedoel ik op het gebied van LHM-lekkage, lag er een plas LHM bij het rechter voorwiel.
De LHM trof ik aan tot aan de bovenzijde van de lekzak. De boel losgehaald en de lekzak gecontroleerd. Niets verdachts aan de lekzak, maar ik had het vermoeden dat de slangenklem niet de beste oplossing was om de lekzak aan de veercilinder te klemmen. Deze vervangen voor een Ligarex bandje. Alles weer in elkaar en hoera de boel bleef weer netjes droog, Tot enkele weken terug…...
Ik snap niet goed wat er misgaat. Het gebeurt ook niet als ik sta te kijken of aan het onderzoeken ben. Perslucht op de lekleiding gezet, en die is open.  Perslucht op de lekzak en die is helemaal luchtdicht.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Bij het stuurhuis rondsel rubber drupt het ook iets, maar ik denk dat dit komt doordat dit onderdeel zo lang op de plank heeft gelegen. Ik heb wel eens gelezen dat dit zichzelf wel weer oplost als alles weer in gebruik is.. of ben ik te optimistisch?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 april 2013 11:52 PM
  [ # 1 ]

De LHM zou ook van hoger dan de lekzak kunnen komen, bv de leiding naar de veercylinder.
Als ik dit probleem had, dan zou ik als ik al zover ben er voor de zekerheid een nwe lekzak op zetten en inderdaad altijd met ligarex.

Paar druppeltjes onder stuurrondsel komt heel vaak voor hoor. Wat is het voor een stuurhuis?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 19 april 2013 12:00 AM
  [ # 2 ]

Een bekrachtigd stuurhuis, eens gereviseerd door Citrotech in ‘98. ruim 10 jaar van deze periode opgeslagen gelegen i.v.m restauratie.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 april 2013 09:33 AM
  [ # 3 ]

Een Citrtech stuurhuis mag niet lekken, ook niet een paar druppels.
Als het blijft zou ik contact met hun opnemen en uitleggen waarom je nu pas terug komt. In de begin periode dat Citrotech stuurhuizen reviseerde hadden ze de techniek noch niet helemaal onder controle en zat er wel eens een misser bij.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 april 2013 10:31 AM
  [ # 4 ]

De lekke veercilinder kan een probleem zijn van een overgangsmodel.
Mijn broer heeft een ‘67er, 2e neus, groen systeem met een soortgelijk probleem.
De voorveercilinders zijn net even anders dan bij de latere modellen en kunnen lekken ergens bovenaan
bij een sluitring geloof ik.
Ik heb niet zo gauw een beeld voor me, maar er zijn vast wel deskundigen die dit kunnen uitleggen.
De nieuwere cilinders hebben een betere constructie.
Omwisselen voor nieuw model gaat niet zo makkelijk omdat de aansluiting op de draagarm anders is.
Hopelijk kan een deskundige dit gedetailleerder uitleggen.

Dus als je een model hebt van ik meen ‘66 ‘67 en de lekzak is goed dan heb je kans dat je de veercilinder moet reviseren om van het probleem af te komen.

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 24 april 2013 12:57 AM
  [ # 5 ]

Bedankt Egbert en Hans,

We gaan kijken of we er wat mee verder komen.

De veercilinder lekt in ieder geval niet bij de wartel van de leiding.

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 30 januari 2015 12:07 AM
  [ # 6 ]

Ik lees nog wel eens hoe vervelend het is dat er geen terugkoppeling volgt over de oplossing van een draadje.
Heb ik me ook schuldig aan gemaakt (excuus), dus toch even een berichtje.

Uit het draadje.
De lekkage van de veercilinder voor was met een revisie-setje opgelost.
Het stuurhuis stopte vanzelf met druppen. Waarschijnlijk was de oorzaak toch het lange droogstaan.

13 maart 2014 is de auto goedgekeurd.
Vanaf die tijd ben ik gaan rijden en heb ik de onvermijdelijke probleempjes die aan het licht kwamen stuk voor stuk opgelost.

De hoogteregelaar achter bleek aan de onderzijde een beschadigde schroefdraad te hebben waardoor deze op een gegeven moment begon te lekken. Nieuw huisje hiervoor gehaald en de inhoud overgezet.
Nog twee stikstof lekkende achterbollen en remakku vervangen na blijvende luchtbellen in het systeem.
In Bennekom is ontsteking, carburatie en halfautomaat afgesteld. “Auto rijdt als nieuw” kreeg ik te horen! Kijk daar wordt je vrolijk van.

De auto ging telkens lekkerder rijden totdat….., het natte weer kwam en deze mooi-weer-auto weer op stalling kwam te staan.

Na een week of acht ineens een enorme plas onder de auto. Koelvloeistof en LHM. De hele zomer geen druppeltje gelekt en nu dit?!
Klemmen op enkele waterslangen en een paar lekkende wartels wat extra aangedraaid (waaronder van de remakku), en alles is weer droog.  Raar verschijnsel! Nieuwe rubbers die met kou ruimte gaan geven?.

Deze winter mooi de tijd voor de puntjes op de i.
Ik heb de voorruit vervangen. De originele was bij nader inzien (met de zon vol op de ruit) toch niet zo gaaf als ik dacht.

Wat nog rest is het vervangen van de kofferbakscharnieren (chroom met pukkeltjes) voor inmiddels gepolijste aluminium exemplaren.
Enkele deurpanelen beter vastzetten met nieuwe kunststof dopjes. Ik ben nog op zoek naar originele donkerrode dorpelbekleding links.
Ik heb een reparatie gedaan met oud materiaal van een vloermat dat ik had, maar dat wijkt toch af van het origineel. Is natuurlijk een tref als ik precies hetzelfde kan vinden. (clubmagazijn al bezocht).

En dan hopen op een vroeg voorjaar.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 januari 2015 02:56 PM
  [ # 7 ]
PintV schreef:

Na een week of acht ineens een enorme plas onder de auto. Koelvloeistof en LHM. De hele zomer geen druppeltje gelekt en nu dit?!

V.w.b. de koelslangen kan het ook al langer lekken, maar door het rijden en hete slangen zijn de druppeltjes verdampt voordat ze konden vallen. Daar kan je dan wel soms wat sporen van zien.

PintV schreef:

Klemmen op enkele waterslangen en een paar lekkende wartels wat extra aangedraaid (waaronder van de remakku), en alles is weer droog.

Had je koelslangen zonder klemmen dan?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 30 januari 2015 08:17 PM
  [ # 8 ]

Beste CamemBert,

Ja ik had natuurlijk wel klemmen op de slangen zitten, en heb deze klemmen extra aangedraaid.

Dat alles eerder ook al lekte kan deels waar zijn, maar gezien de auto meer stil staat dan rijdt had ik het eerder op de vloer moeten zien. Heb alles afgelopen tijd nauwlettend in de gaten gehouden vanwege het feit dat alles uit elkaar is geweest en ca. 12 jaar had stilgestaan. Zo was die eerste echte rit met snelheden boven de 100km/uur naar de keuring toch wel speciaal …Het reed echter zo strak en trillingsvrij dat de rit 100% meeviel.

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 01 februari 2015 03:30 PM
  [ # 9 ]

nog even terugkomend op je lekkage: heb je dat opgelost door de veercylinder te reviseren ?

ik had bij mij een beperkte lekkage op dezelfde poot. nieuwe lekzak gemonteerd, leidingen gecontroleerd, aansluitingen OK etc, maar toch lekte hij nog. leek van boven over de lekzak heen te lekken. nieuwe ring onder de veerbol gemonteerd. bleef lekken.
er was een vaag verhaal, dat het kon lekken via een rand bij de veercylinder, maar dat begrijp ik niet goed.
gereviseerde cylinder via Geert Bukkems gemonteerd : bljift lekken, wordt er gek van.
ga volgende week alles demonteren om te zien waar het vandaan komt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2015 04:30 PM
  [ # 10 ]

Blaas de retourleiding van de lekzak eens door.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 02 februari 2015 09:39 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Blaas de retourleiding van de lekzak eens door.

Dat kan ook een oorzaak zijn. Die was bij mij ook open.
Heb ook perslucht op de uitgang van de lekzak gezet, geen lekkage van lucht langs de openingen in de lekzak, dus dan zeker geen LHM.
Hij lekte ook nooit als ik erbij stond te kijken, zelfs niet bij gymnastieken (aantal keer van de hoogste stand en laten zakken naar de laagste). Dat is frustrerend..
Als de zuiger geen (diepe) sporen/krassen vertoont en netjes glad is kun je meestal af met het vervangen van de viltring (veercilinder revisiesetje) Toen ik deze cilinder tezamen met een achterveercilinder reviseerde was het bij mij daarmee opgelost.

Maar het kan meerdere oorzaken hebben. De retouren staan met elkaar in verbinding. Dus als er veel LHM retour komt vanaf bijvoorbeeld achter-veercilinders, dan kan het ook voor lekkage bij een voorcilinder zorgen heb ik me laten vertellen.

Profiel  
 
PintV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-2013

- C5 2.0 16V sedan caractiere
Gepost: 06 februari 2015 09:35 PM
  [ # 12 ]

Vanochtend bij Herman Jansen geweest voor nog wat onderdelen. Mijn lekkage’s ter sprake gebracht.
Hij geeft aan dat het heel normaal is na een grote reparatie.  Alles wat los is geweest cq vernieuwd wordt in eerste instantie lekvrij bevestigd.  Door warmte en druk ontstaat er toch wat ruimte. Dus na een bepaalde periode moeten slangenklemmen even nagelopen en aangedraaid worden. Ook wartels die wat gaan doorlaten kunnen wat vaster gedraaid worden.
Is bij een grote klus bij hem standaard procedure, om na een paar duizend kilometer alles nog even na te lopen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook