Fanmotor draairichting omkeren geeft betere ventilatie!?
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 29 april 2013 02:06 PM

Sinds ik de DS heb, nu ruim 7 jaar, is de ventilatie niet naar mijn zin. Vooral links bij de bestuurder. Ik heb met slangen ge-experimenteerd, met en zonder isolatie. De geisoleerde, met schuimvulling, hebben natuurlijk een kleinere doorgang dus vernauwen de doorstroom, vooral als in de haakse bocht voor de ventilator de isolatie loslaat van de slang en de doorgang afknelt. Ook de route langs de draaibare verstralers is er een van bochten en deuken.
Gisteren was ik de aansluiting op het ventilatiehuis aan het maken en keek eens naar de fan in het huis.

Normaal draait de fan met de klok mee, dus ik dacht; ik probeer eens de andere draairichting door + en - om te wisselen. Het resultaat bleek een veel betere flow met een rustiger fan geluid!
Ra, ra hoe kan dit?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 april 2013 04:10 PM
  [ # 1 ]

Misschien liep hij altijd verkeerdom Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2013 05:11 PM
  [ # 2 ]

Dat kan niet!

Waarschijnlijk heeft de lagering minder weerstand de andere kan top. Zie ook hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_fan

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 april 2013 05:40 PM
  [ # 3 ]

Wat kan niet?
Je bedoeld ivm stekkers?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 29 april 2013 06:48 PM
  [ # 4 ]

Wiki-plaatje is duidelijk, verschil is dat de rand niet afgedekt is bij de DS fan. De doorsnede van het aanvoer gat is te groot. De waaiers verliezen dus veel lucht in axiale richting, terug de aanvoerslang in als het ware.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 april 2013 12:21 AM
  [ # 5 ]

Interessant dat de fan het doet bij “verkeerde” draai richting, laat staan dat hij dus kennelijk meer opbrengst heeft.
Wil ik meer van weten, dus ga daar ook eens mee rommelen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 april 2013 03:53 PM
  [ # 6 ]

Heb ‘t ding lang geleden eens uit elkaar gehad. Heb er toen een mix van contactspray en teflon spray op gespoten (op contacten en lagers, resp) en het gillende geluid was weg en ik had ook een prima opbrengst. Ik ben nog niet op het idee gekomen + en - om te draaien.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 april 2013 04:18 PM
  [ # 7 ]
Egbert schreef:

Interessant dat de fan het doet bij “verkeerde” draai richting, laat staan dat hij dus kennelijk meer opbrengst heeft.
Wil ik meer van weten, dus ga daar ook eens mee rommelen.

Het is een gelijkstroommotor. Daarvan kun je de draairichting simpel omkeren door de + en de - te verwisselen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 april 2013 05:06 PM
  [ # 8 ]

zoals de wikipedia pagina al vertelt, het gaat om de verhouding luchtdruk en stroomsnelheid. Bij de originele draairichting heb je meer druk, bij de omgekeerde meet luchtstroom

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 april 2013 08:17 PM
  [ # 9 ]

Nee. De draairichting wordt bepaald door het huis waar hij in draait . De vorm van de schoepjes is een ander ding..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 april 2013 08:46 PM
  [ # 10 ]

Joris, het is toch een gewone gelijkstroommotor? Lorentzkrachten en zo. Dus als je + en - omdraait werken die de andere kant op.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 april 2013 10:40 PM
  [ # 11 ]

Ja hoor.
Ik heb ook Re een kachel gemaakt door het kachelhuis te spiegelen. Daar draait de fan de andere kant op, gewoond door + en - te wisselen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 02 mei 2013 04:55 PM
  [ # 12 ]

Het gat waar je inkijkt is de aanzuigkant en ergensaan de zijkant zit een blaaskant. Als ie tegen de klok indraait nemen de schoepen lucht mee naar de buitenkant van het wiel en wordt de lucht naar de uitblaasopening geforceerd. Als deze ventilator met de klok meedraait dan krijg je wat turbulentie, het verbaast me dat er uberhaupt lucht uit kwam als je hem aanzette.
Het heeft alles te maken met de vorm en stand van je schoepen, die moeten áltijd met de draairichting mee kijken, gezien vanaf de aanzuigkant zodat ze als het ware de lucht ‘happen’ en naar de blaaskant duwen. ik zal het met wat tekens duidelijk proberen te maken:

aanzuigkant
/ / / / / draairichting >
blaaskant

en wanneer je met een normale ventilator de draairichting omkeert zal ook de aanzuig en blaaskant omwisselen((ventilator)schoepen worden zo ontworpen dat ze maximale efficientie naar een bepaalde kant hebben, als je de draairichting omkeert zal het rendement minder zijn maar dat maakt nu even niet uit):

blaaskant
/ / / / / draairichting <
aanzuigkant

echter, met een ventilator zoals er in de snoek zit, zitten alle schoepen in een circkel, opgesloten in een huis. Als de ventilator dan de andere kant opdraait dan bedoeld is zul je praktisch geen luchtstroom krijgen maar dat hangt af van je ventilatorhuis, schoepenwiel en weerstand in de buizen.

Ik hoop dat het duidelijk is, succes met je snoek!

hier zie je trouwens dat de schoepen de andere kant opstaan en hier moet ie wel met de klok meedraaien: http://www.SPAM/@ds/fr_19maart2011.html (met dank aan SPAM’s foto’s natuurlijk!)

edit: ik heb zitten suffen, hij hoort inderdaad met de klok mee te draaien… enfin, de info is gratis!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
salemi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-05-2013

Gepost: 10 mei 2013 10:17 AM
  [ # 13 ]

De vorm van de schoepen en uiteraard de draairichting bepalen de opbrengst. De schoepen hebben en schepvorm. Vergelijk het maar met het scheppen van los zand met je schep omgdraaid. Dat gaat veel minder als de schep in de juiste stand. Het klopt wel dat als de je draairichting veranderd je minder geluid zult horen, immers de luchtweerstand is veel minder. Dus de electromotor hoeft veel minder te werken. Maar dat de opbrengst dan beter wordt betwijfel ik toch.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2013 10:33 AM
  [ # 14 ]

Ik bedoel dat het huis een bepaalde vorm heeft. De naar buiten gedrukte lucht moet in de richting van de uitstroom opening:

Deze moet dus met de klok mee draaien. Hoe de schoepen erin staan maakt niet uit. Zie de wikipedia pagina over voor en nadelen van bol of hol “scheppen”.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 13 mei 2013 03:09 PM
  [ # 15 ]

Interessante discussie, technisch/theoretisch klopt het allemaal op de plaatjes. Het valt mij wel op als je op Google naar schoepen-plaatjes kijkt dat er altijd een ring op de schoepen zit die de DS fan niet heeft.

Normaal zie je veel dit:

Of deze zoals de DS fan:

Bij deze laatste uitvoering zie je wel dat de aanvoeropening kleiner is zodat de schoepen niet zichtbaar zijn.
Oftewel, een ring op de schoepen of een kleinere aanvoeropening in het huis.

Ik zal het uitproberen door een ring in de opening van het huis te monteren.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook