GSA motorkap kabel gebroken
Godspeed
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 24-09-2011

Gepost: 01 mei 2013 07:50 PM

Hi,

Maandag is mijn vader met de GSA naar de jaarlijks keuring gegaan en daar wilde de motorkap niet direct open.
Na wat geduw is dat toch gelukt.
Bij thuiskomst heeft hij dan alles wat gesmeerd en na het sluiten krijgen we de kap niet meer open.
Ik denk dat de kabel gebroken is die naar het slot gaat want de hendel kan je nu ineens meer draaien.
Heeft er iemand een tip om zonder schade te maken de motorkap los kan maken?

Mvg

Bart

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 mei 2013 07:56 PM
  [ # 1 ]

Je kunt met een stukje kromgebogen staaldraad tussen de kap en de grille door de grendel wel vinden (zie foto). Als je voor de auto staat dan beweegt het mechaniek van links naar rechts. Er is alleen geduld en doorzettingsvermogen voor nodig…

Het kan zijn dat de kabel niet kapot is maar dat hij uit een van de klemmen is geraakt. Hij zit vast boven het spatbord en bij de grendel.

Afbeelding Bijlagen
DSCN9362.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Godspeed
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 24-09-2011

Gepost: 03 mei 2013 11:24 PM
  [ # 2 ]

Hi,

Bedankt voor de reactie.
Het is gelukt en was nog niet eens zo moeilijk.
Zoals je schreef is er is net genoeg plaats om een dunne schroeven draaier tussen grill en de kap.
Het was mijn assemblage fout na het vervangen van de riemen.
Ik had het metalen hoedje niet geplaats op het omhulsel aan de klem van het spatbord.
Initieel motorkap wel 10 keep open gemaakt maar na wat tijd zal er wat vervormd zijn en ging de schuif niet genoeg open.

Op naar het volgende kleine probleempje.

Mvg

Bart

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 04 januari 2016 09:04 PM
  [ # 3 ]

Hoi Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem, echter.....
Het winterschermpje zit in de weg (denk ik) Sad

Iemand een idee? Enige dat ik kan bedenken is de pin door te zagen (kan er net bij met een ijzer-zaag-blad). De moer losdraaien van de pin lukt ook, maar dat helpt natuuriljk niet (pin eruit draaien met gesloten kap lijkt me onmogelijk)

Oh ja, qua muphy technisch: raam is defect dus wilde ik de GSA in de garage zetten, maar de accu is leeg omdat de radio aan was blijven staan de laatse wee, dus wilde ik de motorkap openenen…

Evert

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 04 januari 2016 09:50 PM
  [ # 4 ]

Hoi Hoi,

Een update: De “andere methode”, (forums/viewthread/217376/) met een haak via de spleet tussen de linker koplamp en het voorscherm, werkte wel. Was niet eens zo moeilijk (als je weet waar je naar moet hengelen). Dus in zomerstand deze thread, in de winter de andere methode Smile

Bij mij was ie los geschoten omdat er te weinig spanning zat op de kabel. Om dit soort problemen te voorkomen moet je natuurlijk de kabel spannen d.m.v. span-boutje/moeren naast de accu

Dus,
Evert

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 05 januari 2016 11:25 AM
  [ # 5 ]

Het uiteinde van de kabel en de kabeldoorvoer zitten in een soort van “sleutelgat”. In het grote gedeelte van deze gaten hoort een plastic dop te zitten om de kabel op z’n plek te houden. Zijn die doppen niet meer voorhanden, (en dat zal wel niet) kun je het gat ook opvullen met een stukje brandstofslang. Schuin afsnijden en ertussen proppen. Heb je nooit meer last.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook